Dobíjení z přívěsného motoru a solárního zařízení současně

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » pon bře 17, 2008 6:08 pm

To, co píše lubor je samozřejmě pravda, ovšem neřeší problém onoho anonymního stěžovatele. On má problém - přebila se mu baterka. A chce vědět, co dělat, aby při koupi a zapojení nové baterie nedopadl stejně.
Já nebyl lenivý, a našel si k tomu motoru manuál. Nedalo mi to moc práce, protože jsem nedávno koupil zánovní 5 Hp Hondu a bez dokumentace, takže jsem hledal, našel, a dotyčnou stránku dal do záložek.
Takže - v manuálu opravdu stojí
a. připojit motor přímo na baterii.
b. Baterie, kterou připojil (35 Ah) je v manuálu výslovně povolená.
c) Motor obsahuje usměrňovač a regulátor.

nepředpokládám, že pánové v Hondě jsou úplně blbí, a nevědí to, co Lubor.
Shrněme to - majitel motoru a vyfouklé baterie dělal přesně co bylo v návodu.
Přesto dopadl, jak dopadl.
Takže - nejsem elektikář, ale dedukovat si troufám. Možností je víc.
1. Použita nevhodná baterie - třeba gelová. Anebo zmetková ?
2. Regulátor v motoru nedělá svou práci - je nějak pokažený, pouští stále stejnej proud, a je mu šumafuk, jestli je baterie nabitá, nebo ne.
Takže - co má onen nešťastný majitel konkrétně dělat, aby příští léto nedopadl stejně ?
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 655
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Milos » pon bře 17, 2008 7:02 pm

halladin píše:Takže - co má onen nešťastný majitel konkrétně dělat, aby příští léto nedopadl stejně ?

Nuž ... podľa mňa;
- kúpiť/požičať (napr z auta) funkčnú baterku
- kúpiť/požičať si merák (stačí lacný digitálny napr. z GM Elektronik, videl som aj v lacné 50-100SK v marketoch typu Baumax)- písal o prebitej baterke až na 17V, takže merák má
- pripojiť baterku k motoru aj s voltmeterom, a sledovať napatie - nemalo by ani vo vysokých otáčkach prekročiť cca 14,7 - 15 V.
- ak prekročí, reklamovať vadný regulátor alternátora alebo nabíjacej cievky na motore.

Zjednodušene, vadný je pravdepodobne ten regulátor. Baterka sama od seba 17V nedosiahne.
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod MARIS » pon bře 17, 2008 7:13 pm

Využívám situace kdy se zapojují odborníci na elektriku. Asi před měsícem jsem prosil o nějaké schema zapojení současného dobíjení dvou akumulátorů různého napětí třemi zdroji a odpovědi jsem se nedočkal,Tak prosím o vyjádření mého laického názoru jestli je možné zapojení dle přiloženého schematu nebo nikoliv,a proč.Předem děkuji za názory.
Obrázek

Opravuji,né různého napětí,ale různé kapacity.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Miloši, výborně

Příspěvekod halladin » pon bře 17, 2008 7:22 pm

:) přesně v tomhle smyslu jsem si představoval odpověď onomu nešťastníkovi.
Konkrétní rozbor, konkrétní rada, a typ na pravděpodobnou chybu.
Obracet se na prodejce bez provedení toho, co radíš, zřejmě nemá smysl.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » pon bře 17, 2008 7:25 pm

Jak píše Miloš, změřit co se tam odehrává, bez toho se tu jenom domníváme. Já se domnívám, že tazatel tam dal hermetickou gelovku a ta to nemůže vydržet. Otevřený aku se nenafoukne.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Marisi,

Příspěvekod halladin » pon bře 17, 2008 7:46 pm

Marisi,
řekl bych, že nikdy nebudeš používat všechny tři nabíjecí zdroje současně.
Pokud budeš nabíjet nabíječkou, asi budeš někde stát , - a motor bude vypnut, takže alternátor nepoběží. A naopak - pokud pojedeš na motor, kábel s ellektřinou do nabíječky za sebou po vodě nepotáhneš.
Takže připadá do úvahy kombinace alternátor - solár, a nabíječka -solár.
Řekl bych, že kombinovat silnou nabíječku se solárem sice jde, ale je to docela zbytečné.
Kable od nabíječky by měly jít přímo na baterii, takže kable od regulátoru solaru bych raději odpojil.
Obojí jsou svorkové, a asi bude problém je mít současně na baterii.
takže vlastně zbývá kombinace alternátor - solar. a samozřejmě záleží na výkonu alternátoru, a velikosti baterie.
Pokud bude mít moje Honda 5HP 12v/3 A, a budu mít současně napojenou ledničku, asi při betarii 100Ah nebudu přebíjení řešit. A solar s dalšími 3-4 A řídí regulátor...
Co se týká dvou aku na jednom dobíjení , koukni schéma z Conradu k jednomu solárnímu regulátoru..
Návod k regulátoru.

2 Lubor. Taky velmi pravděpodobná příčina. A pokud tomu tak je, netřeba ani nic měřit . :)
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » pon bře 17, 2008 7:51 pm

Pro Marise
Myslím, že jsi tady právě založil nekonečnou diskusi :D

Já si tedy dovolím reagovat. Podle mne alternátor, nabíječka i solar mají na výstupu polovodič a tedy nebude asi nutné je spojovat přes diody. Diody jsou jistota, ale snižují napětí, takže na akumulátory se dostane menší napětí.
Dioda mezi aku takto není funkční, respektive chrání jen ten slabší od vybíjení do toho silnějšího, a zase o něco snižuje nabíjecí napětí na jeho svorkách. Pokud budeš cucat z toho menšího, tak vycucneš i ten velký.

Teoreticky obecně správně by to mělo být tak, že se zdroje sloučí každý přes diodu do jednoho bodu a z tohoto bodu se to zase rozbočí diodami ke každému aku. Je třeba ale rozmyslet, co ty diody udělají.
Každá sníží napětí o svůj úbytek, což posunuje konečné napětí aku níže, nežli je napětí zdrojů. V případě některých regulátorů nabíječky může způsobit jejich nefunkčnost (některé nabíjecí obvody krátkodobě přerušují nabíjení, aby změřily napětí aku a vyhodnotily stav nabití).
Dále je třeba diody patřičně dimenzovat, aby vydržely proudy, když jsou aku hodně vybité a teče tam velký nabíjecí proud, nebo pokud jsou zapnuté spotřebiče (alternátor dává max. výkon).
Já pro sebe bych to spojil bez diod, rozbořil diodami k jednotlivým aku a pak proměřil jak se to chová.
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: řekl bych

Příspěvekod david » pon bře 17, 2008 8:29 pm

Lubor píše:Obávám se, že pan Ohm ten vzorec sestavil trochu jinak. Proud je přímo úměrný napětí při konstantní impedanci (odporu) v obvodu.


to by byla pravda, kdyby měl akouš konstantní odpor, ale nemá !!!!!!!!!!!!!!!!! a proto, když je dobitej a má větší vnitřní odpor jde proud dolů a napětí nahoru a proto začne vařit - intenzivně rozkládat vodu na O2 + H.
Naposledy upravil(a) david dne pon bře 17, 2008 8:37 pm, celkem upraveno 1 x.
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon bře 17, 2008 8:36 pm

halladin píše:Máš v lodi dvě baterie po 120 ampérhodin - no právě. :) Pokud do nich pustíš 12 ampéru, asi vařit nezačnou... Je to desetina kapacity, pokud máš dvě, vlastně ještě míň..
A v autě je regulátor, mimochodem v tom motoru Honda taky..Ovšem, jestli funguje...


nepochopil. chtěl jsem jen naznačit, že pokud máš dobrej regulátor, baterek se nemusíš všímat. do baterek pouští regulátor co si vemou, po startu třeba 5O ampér, ale při napětí max 14.7 V - a to je práce pro onen regulátor.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » pon bře 17, 2008 8:39 pm

Proč to zase podáváš v takové divné souvislosti. "...Proud jde dolu, napětí nahoru a proto aku plynuje..."
Já si pod tím umím představit to, že v případě o kterém se tu bavíme po nabití aku stoupá jeho vnitřní odpor a tím se snižuje proud. Jenže pointa je v tom, že se nesníží dost, protože magneto dává velké napětí a tak i při zvýšeném vnitřním odporu aku do tohoto teče stále moc veký proud a tím příkon, který ho zničí.

Ale co si s tím počne méně znalý čtenář, který si třeba ohmův zákon nastuduje aby byl chytřejší a tady najednou slyší, že závislost je obrácená?
Naposledy upravil(a) AdsBot [Google] dne pon bře 17, 2008 8:41 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Davide,

Příspěvekod halladin » pon bře 17, 2008 8:41 pm

ale pochopil..
Jenže pokud je ta baterka veliká, a proud nízký, je možné se obejít i bez regulátoru.
Kdesi jsem četl, ža slabá nabíječka může být zapnutá i permanentně.
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Davide,

Příspěvekod david » pon bře 17, 2008 9:01 pm

halladin píše:ale pochopil..
Jenže pokud je ta baterka veliká, a proud nízký, je možné se obejít i bez regulátoru.
Kdesi jsem četl, ža slabá nabíječka může být zapnutá i permanentně.


Ano, částečně. např. nevěřím, že honda má regulátor, když požadují minimální kapacitu baterky, protože jinak by to bylo jedno.
Dále nabíječku, která nepřekročí 14.3V skutečně můžeš nechat zapnutou, protože napetí se po dobití baterky vyrovnaj a proud neteče. ne že by s toho měla radost protože jí "tvrdnou desky" ale de to. Jenže to není případ cívky pod magnetem, která je měkký zdroj a jak jsem psal jinde, leze napětí furt nahoru. Zkus si ho změřit na prázdno a pak piš. Tyhle pokusy mám 40 let za sebou, když jsme do Vichrů a jinejch pleček dodatečně montovali dobíjení.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Davide,

Příspěvekod halladin » pon bře 17, 2008 9:12 pm

myslím že nemáš tak úplně pravdu.
Mám nabíječku s několika způsoby nabíjení, a v manuálu je napsáno :
Kapacita dobíjené baterie Auto. / Norm. Ah 5 - 200 / 20 - 300

Takže - ta Honda má nabíjecí regulátor, ale jen jeden způsob nabíjení.
Zřejmě ta kapacita tak úplně fuk není
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Davide,

Příspěvekod david » pon bře 17, 2008 9:25 pm

halladin píše:myslím že nemáš tak úplně pravdu.
Mám nabíječku s několika způsoby nabíjení, a v manuálu je napsáno :
Kapacita dobíjené baterie Auto. / Norm. Ah 5 - 200 / 20 - 300

Takže - ta Honda má nabíjecí regulátor, ale jen jeden způsob nabíjení.
Zřejmě ta kapacita tak úplně fuk není


Slušná nabíješka má dost složitou regulaci oproti normálnímu regleru u altíku. Jediný, kdo to dokáže rozseknout, je docela obyčejný voltmetr. Je to ostatně podle mě jeden z důležitých měřáků na lodi, protože o baterce a dobíjení řekne skoro všechno.
Jinak by k tý Hondě asi stačilo dodat regler ze soláru. TEN ZAVŘÍT UMÍ. To je nápad, co??
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod MARIS » pon bře 17, 2008 9:26 pm

Děkuji za názory,a abych osvětlil můj stávající stav.Mám na své lodi (S325,10m) síťový aku 100Ah,a startovací aku 50Ah.Nabíjení je prováděno nabíječkou při stání v přístavu nebo alternátorem z vestaveného motoru při plavbě na motor.Nabíjení baterií se přepíná přepínačem,takže vždy lze dobíjet jen jednu baterii.A na síťový aku mám trvale přímo připojen přes regulátor solar o Pmax=25W.No a stává se,že se zapomene přepnout dobíjení a dobije se jen jeden aku.A tomu bych chtěl právě zabránit umožněním dobíjení vždy obou aku.Dobíjení solarem mě činí síťový aku vždy plný,hlavně přes zimní pauzu,zatím co startovací aku musím vždy po příjezdu hned nabíjet.Myslím,že hlavní problém je v tom,že aku nemají stejnou kapacitu.
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon bře 17, 2008 9:39 pm

MARIS píše:Využívám situace kdy se zapojují odborníci na elektriku. Asi před měsícem jsem prosil o nějaké schema zapojení současného dobíjení dvou akumulátorů různého napětí třemi zdroji a odpovědi jsem se nedočkal,Tak prosím o vyjádření mého laického názoru jestli je možné zapojení dle přiloženého schematu nebo nikoliv,a proč.Předem děkuji za názory.
Obrázek

Opravuji,né různého napětí,ale různé kapacity.


Tak takhle ne. 1) ty 3 diody jsou zbytečné, jak jsem psal jinde
2) přes tu čtvrtou by se ti vybíjela baterka 5O do bat. 1OO
bohužel neumím vkládat obrázky. Počkám až to někdo vymyslí jednodušejc, jako třeba do mejlu
Musíš spojit natvrdo všechny tři zdroje, za ten uzel dát dvě diody ve stejném propustném směru, pro každou baterku jednu. Musíš vybrat diody s malou ztrátou napětí, jnak nikdy na l00% nedobiješ, ale není to takové drama. Pak to jde taky tak, že přes ty diody dáš vypinače, který je vyřadí když potřebuješ dobít úplně. Jen ho po vypnutí motoru musíš taky vypnout.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » pon bře 17, 2008 9:48 pm

david píše:...2) přes tu čtvrtou by se ti vybíjela baterka 5O do bat. 1OO

Je to zrovna obráceně. :P
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1358
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » pon bře 17, 2008 9:54 pm

david píše:bohužel neumím vkládat obrázky. Počkám až to někdo vymyslí jednodušejc, jako třeba do mejlu


tak mi ho pošli e-mailem, já ho sem šoupnu... ;)
i tak lze sem vkládat obrázky :)
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Davide,

Příspěvekod halladin » pon bře 17, 2008 9:56 pm

:) Ten regulátor ze solaru mě taky napadl, ale nevěděl jsem , jsetli to nemá nějaký háček : :D
Další řešení by bylo koupit nějaký měřák napětí, a AKUMULÁTOR ODPOJOVAT MANUÁLNĚ po dobití. Samozřejmě vřazeným přepínačem
Regulátor na dvacet Ampéru stojí kolem 2500.
Jo, v tom manuálu je napsáno :
The outboard motor’s 12-volt output is designed to charge a ‘‘starting or cranking’’ battery only. It is not intended to charge a ‘‘deep-cycle’’
type battery. Lights and electrical accessories for the boat should be connected to the battery.
Naposledy upravil(a) halladin dne pon bře 17, 2008 9:59 pm, celkem upraveno 1 x.
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon bře 17, 2008 9:56 pm

Lubor píše:
david píše:...2) přes tu čtvrtou by se ti vybíjela baterka 5O do bat. 1OO

Je to zrovna obráceně. :P


je to možný, nejdřív sem čekal tejden než se ten obrázek načet a pak sem se asi překouk. každopádně by se jedna vybíjela do druhý a to je merito věci.
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod MARIS » pon bře 17, 2008 9:57 pm

Tak a co teď,kdo má pravdu?
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Davide,

Příspěvekod david » pon bře 17, 2008 10:01 pm

halladin píše::) Ten regulátor ze solaru mě taky napadl, ale nevěděl jsem , jsetli to nemá nějaký háček : :D
Další řešení by bylo koupit nějaký měřák napětí, a alternátor vypínat manuálně po dobití.
Regulátor na dvacet Ampéru stojí kolem 2500.
Jo, v tom manuálu je napsáno :
The outboard motor’s 12-volt output is designed to charge a ‘‘starting or cranking’’ battery only. It is not intended to charge a ‘‘deep-cycle’’
type battery. Lights and electrical accessories for the boat should be connected to the battery.


Ta poslední věta potvrzuje špatnej nebo žádnej regulátor. baterka srazí napětí a vyfiltruje špičky, jinak ty lights and electrical accessories odpálíš. :lol:
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon bře 17, 2008 10:03 pm

MARIS píše:Tak a co teď,kdo má pravdu?



Lubor :oops:
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Marisi,

Příspěvekod halladin » pon bře 17, 2008 10:03 pm

:) Dají se koupit přepínače. Jedna baterka - druhá baterka -obě baterky
Na tom schémátku od toho regulátoru jsou ty baterie spojeny bez nějakých diod. Proud prostě teče tam, kde to jde líp :D ( co je víc vybité)
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Davide

Příspěvekod halladin » pon bře 17, 2008 10:06 pm

regulator/rectifier je v elektrickém schématu.
Kromě toho - baterie má jen dva konektory - takže konektory z altíku a "accesories" se přímo dotýkají. :?
Proč by to nemohlo téct rovnou ? Pokud z altíku něco teče ?
Ostatně - napojit to přímo na alternátor by jaxi bez běhu motoru bylo k ničemu :D :D
A připojovat "accesories" k regulátoru, ( jak je to u těch solárních regulátorů)umístěném v motoru by bylo poněkud nepraktické :-D
Takže kam jinam , než na baterii ?
Netvrdím, že nemůžeš mít pravdu, jen ta argumentace ......
Naposledy upravil(a) halladin dne pon bře 17, 2008 10:14 pm, celkem upraveno 1 x.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host