Dobíjení z přívěsného motoru a solárního zařízení současně

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » stř bře 19, 2008 1:30 pm

:offtopic: Panove, jsem z tech, kteri na techto strankach hledaji napady pro vlastni stavbu lodi. Je nemilou skutecnosti, ze v diskusich se casto objevuji napady od lidi, kteri o problemu nic moc nevi, ze v diskusich je spousta balastu a tak je nutne precist pro ziskani informace spoustu stran. O to vice mne mrzi, ze kdyz se dojde k nejakemu reseni, vymeni si je uzivatele mezi sebou jako SZ, takze pro ostatni je toto reseni nedostupne.
Na jedne strane tomu rozumim pokud nechcete aby se Vase reseni zde propiralo. Rozumim tomu, ze treba david dokaze svou pravdu dat najevo drsnejsi formou, na druhe strane je nutno rici, ze vetsinou co napise, to sedi a ja osobne budu moc rad, pokud neco v budoucnu vymyslim, kdyz to tady dam a par lidi mi k tomu rekne sve i kdyz mne pri tom nebudou chvalit.

Zkusme udelat tyto technicke diskuse vecnejsi, pisme do nich jen to, co opravdu vime a pokud si nejsme jisti, pouzivejme spojeni, ze kterych je hned zrejme, ze si jen chceme ve foru overit svuj nazor. Bude nam tu vsem lepe.

Zaroven tim vyzyvam zainteresovane, zda nezverejni vysledek diskuse, aby toto vlakno melo nejaky zaver. Moc diky!
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7073
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 88
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř bře 19, 2008 3:49 pm

Stretli sa tu tri problémi, zadania.
1. Halladin chce riešiť dobíjanie na malej plachetničke s prívesným motorom
2. Cervíkovi sa zničila batéria v gumáku ktorá bola dobíjana prívesnou 20 k hondou
3. Maris chce riešiť niečo podobné ako Halladin, ale na velkej námornej plachetnici s iným prevádzkovým režimom a výbavou ako jazerná plachetnička.

Odpovede sa prelínajú a vytvárajú chaos, moderátori evidentne nebudú zasahovať aby sa vyhli obviňovaniu z neprimeraného zasahovania a premoderovania. Davidove ostré vyjadrenia sú ešte stále v norme, ale nie každý diskutujúci je ich ochotný akceptovať. Takže Stefine, oddel zrno od plev a založ nový pokec o problematike čo ťa zaujíma a cez SZ popros zainteresovaných k diskusii.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » stř bře 19, 2008 3:57 pm

Pro Stefina
já jsem se tady odmlčel, ale až si s Marisem ujasníme zadání (SZ) a pokud z toho vznikne něco obecněji použitelného, tak to sem dám. Diskuse tady je již tak zamotaná, že nepovažuji za přínosné nyní na cokoli reagovat. Pro získání přehledu o kvalitě příspěků jednotlivých uživatelů a tím důvěryhodnosti informací v nich doporučuji číst vlákno selektivně ve smyslu přečíst vždy najednou příspěvky jednoho uživatele a pak teprve dalšího. Tak zjistíte, kdo má ve svých příspěvcích jasno a kdo musí neustále korigovat svoje předchozí původně zaručeně správná tvrzení. Každý máme nárok se mýlit, ale pokud někdo někoho neomaleně zkritizuje a o pár příspěvků dál mění názor ve smyslu původně kritizované informace .... :lol:
Uživatelský avatar
cervik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 264
Registrován: čtv led 31, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Dotaz na dobíjanie Hondy 20 BFS

Příspěvekod cervik » stř bře 19, 2008 7:12 pm

Páni , som príjemne prekvapený na odozvu , ktorú som si až dnes všimol na infe ohladom problému z dobíjaním mojej Hondy 20 BFS. Na ozrejmenie len v skratke : je to úplne nový motor - jedna sezóna , použil som bezúdržbový- nie gelový aku. predpísanej hodnoty 35 Ah. Podla mojich dostupných informácií po konzultácii z dovozcom motorov Honda , tento typ motora má vradený regúlator . Aj pre mňa sa my zdalo udávané výstupné napetie 12 V - 12 A pre danú baterku privysoké , ale keď to povedali páni z Hondy........ Vôbec som nad tým neuvažoval ,až keď sa mi vyskytol problém , že som v každej maríne štartoval motor z ,,obrovským Aku" v mojom gumáku - /4 m / ručne .Po príchode domou som pri preplachu motora meral zároven výstupne napetie / nie prúd /. To my dávalo pri prakticky celom rozsahu obrátok motora 14 - 14,4 V .Takže kde je problém? Žeby som mal smolu na konkrétny aku ? Teraz so kúpil bezúdržbovú Vartu 41 Ah a pre istotu som do okruhu v boxe na aku vradil voltmeter, baterku po štarte vypnem , vypínač obchádza len výstup na sonar a GPS a dobíjanie zapnem až po poklese batérie pod 12 - 12 ,5 V. Viem , že je to amatérske riešenie , ale ďalšiu betériu už riskovať nechcem ./ hlavne keď sa má samozrejme problém opakovať niekde mimo / Aj tak moc vďaka za veľa dobrých polemík a aj inšpirácií.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » stř bře 19, 2008 7:52 pm

Milos píše:TO Maris - Halladin:

k bodu 1. - solarnych panelov je vela velkostí, dávajú rôzne prúdy na 12-14,5V. Určite vacsie aj viac ako 1.5A. Pri Jadrane je vsak prisun slnecnej energie dost spolahlivy, takze delenia vykonu solaru do viacerych bateriek sa nebojim - naopak, vacsia kapacita bežných (nie gel) accu absorbuje pravidelny prísun menšieho prúdu bez problémov aj po plnom nabití. To je aj princíp malých tzv konzervačných nabíjačiek - dávajú do baterky stále malý prúd (cca 50 - 100mA). Solár iba cez deň, takže 150Ah kapacitu neuvedie priemerný prúd do varu. Tie diody však treba minimálne kvôli oddeleniu batérií (štartovacia má iba štartovať).

k bodu 2. - súhlasím s halladinom, je to jedna z možností. Navyše 2 menšie nabíjačky sú výrazne lacnejšie ako jedna veľká. Nepredpokladám však trvalé nabíjanie zo siete! To by museli byť drahšie nabíjačky zabezpečujúce zníženie/vypnutie prúdu po nabití accu.


Miloši, Maris má solar konkrétní velikosti, kterou udal. Tato velikost poskytuje proud kolem 1,5 A. Já budu mít s dvojnásobným výkonem, a má dávat ( ideálně )2.97 A.
Jednou z funkcí solárního regulátoru je nepouštět elektrický proud zpětně z akumulátoru do solárního panelu. Asi tam už nějaká( é) dioda (y) bude

Jinak jsem rád , že cervík došel v této diskuzi k něčemu, co mu snad pomohlo vyřešit jeho problém. K tomu ostatně tyhle diskuze jsou,
Jen bych mu ještě doporučil, aby koukl do dokumentace ke své nové baterii. Pokud umožňuje hluboké vybíjení, je to zase špatně.
Tyto baterie jsou v manuálu Hondy vyloženě zakázány

Ještě v noci jsem poslal mailem dotaz na technické oddělení fy Solartec ohledně kombinace altíku v přívěšáku a solárních panelů.

Až ( a pokud ) odpoví, vyvěsím to tady.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » stř črc 16, 2008 11:12 pm

Na mail Solartec neodpověděl. Asi před týdnem jsem zavolal na technické oddělení této firmy, vyrábějící solární panely a zeptal jsem se na to současné připojení altíku z přívěšáku, a solárního panelu přes regulátor. Nevěděl, a řekl, že to BUĎ PŮJDE, ANEBO ODEJDE REGULÁTOR.
A utěšil mě - ten regulátor je celkem laciný, takže o moc nejde. ( cca 700 Kč) :-)
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » úte zář 02, 2008 1:15 am

Takže....
Na cestu po Dunaji jsem vyjel s motorem honda 5 HP s alternátorem, dávajícím 3Ampéry, a Solarem, dávajícím další necelé tři.
Stále jsem si nebyl jist, jestli mohu obojí - alternátor i solar s regulátorem napojit současně. Nakonec jsem na www.conrad.cz našel regulátor, u kterého bylo inzerováno, že snese i současně připojenou nabíječku, Z toho jsem usoudil, že ten Altík s třemi ampéry snese taky..... (samotný regulátor byl doporučen k větrné elektrárně, solaru, nebo obojímu současně..)
Jen malý problém - v ČR se nevyskytoval -a dodání by trvalo 3 týdny....
Nakonec jsem to den před odjezdem vyřešil - vytáhl akumulátor z auta, a připojil k němu dvě zásuvky - jednu jako přívod z alternátoru Hondy, a druhý na připojení ledničky. Ta obsahuje ochranu proti nadměrnému vybití - při poklesu na určitou hodnotu se vypne.
Na druhou baterii jsem připojil solar s regulátorem. A dalšími zásuvkami.
Během plavby na motor jsem měl ledničku připojenou na autobaterii s alternátorem, večer a přes noc na větší akumulátor nabíjeným solarem. Fungovalo to, po návratu nebylo třeba akumulátor z auta dobijet.
Tu druhou bylo třeba dobít. Mou vinou. :mad:
Jeden den ( asi čtvrtý) bylo škaredě, takže jsem od té větší baterie oodpojil regulátor, a altík napojil na tu větší baterii.A solar nechal nepřipojený.
Jen malý problém- druhý den jsem zapomenul ten regulátor zase připojit k akumulátoru :-) , takže solar neměl, kam by elektřinu dodával.
A ta baterie se vycucla úplně. Tedy, tak úplně ne, ta lednička, jak jsem napsal výš obsahuje ochranu akumulátoru. Ale to už byl předposlední den,lednička až na pití byla prázdná, a horko už taky nebylo, takže jsem se na to vykašlal.

Nakonec, jak konstatovala dcera , stejně jsme sebou vezli zbytečně moc jídla, a málo alkoholu :D
Jinak jsem na www.karavan.cz našel fůru solárních věcí, včetně regulátorů, .schopných napájet i více akumulátorů současně - což by řešilo Marisův problém.
I jiné věci pro jachtaře..
A ještě link na ten conradovský regulátor..
http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... ulator.pdf

Tento link je na český návod, kupodivu přítomný na německé verzi Conradu. V české verzi jakýkoli návod chybí... I tak doporučuju přečíst i vícejazyčný návod - v českém chybí schéma zapojení.
http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... -en-fr.pdf

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host