Zesplavnění Vltavy

Popis zajímavých míst na českých vodách

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Zesplavnění Vltavy

Příspěvekod ficcus » stř led 30, 2008 7:40 pm

Dnes ve zprávách na ČT1 - Letos začínají práce na zplavnění Vltavy! Směrem od ČB do Týna nad Vltavou. Nakonec jen pro rekreační plavbu, ale to je vlastně dobře ;)

:good:
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1358
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » stř led 30, 2008 8:21 pm

Ona se připravuje a snad i zrealizuje plavební komora na Slapské přehradě...
Uživatelský avatar
libor.janko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 523
Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
Reputace: 0
Bydliště: Svitavy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod libor.janko » stř led 30, 2008 8:23 pm

Ahoj,
taky jsem to četl. Kéž by to dopadlo. Ale nevěřím tomu. :( Podobné práce probíhají nebo probíhali na mém oblíbeném Baťově kanálu, ale protože to nakonec spadlo na tom, že není smlouva o výstavbě i na slovenské straně, dál se pokračovat nebude a přitom se tento rok měla postavit plavební komora u Skalici a splavnit úsek do Hodonína.
A když nic, tak to zastaví nedostatek peněz ..., nesouhlas ochránců přírody ..., atd.
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř led 30, 2008 10:45 pm

Letos se má údajně začít s vanou na Orlíku, na Slapy ( komora se zdvihadlem )prý ještě není stavebí povolení.
Uživatelský avatar
ycskipper
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 45
Registrován: úte úno 20, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Štěchovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ycskipper » stř led 30, 2008 11:02 pm

...
Záměrem města České Budějovice je navázat na státní projekt a posunout splavnost řeky až do centra města k městským hradbám. Znovuobjevení řeky městem České Budějovice by znamenalo nejen zvýšení atraktivity města a jeho okolí pro tuzemské i zahraniční návštěvníky, ale také zpestření života města a jeho občanů. V současné době je rekreační a sportovní plavba velmi vyhledávaným způsobem trávení volného času a dovolené pro všechny skupiny tuzemských i zahraničních návštěvníků. Rozvoj rekreační a sportovní plavby může být významným impulsem pro rozvoj celého odvětví turistického ruchu ve městě a jeho okolí. Spojení s nabídkou dalších atrakcí a služeb, které může město a jeho okolí již nyní nabídnout – např. návštěva historických a kulturních památek, nádherné přírodní prostředí, možnost využití husté sítě cyklostezek a turistických tras, plus rozvoj služeb nových, spojených s vodní dopravou, znamená velký růst atraktivity města mezi tuzemskými i zahraničními návštěvníky. Pro město České Budějovice by realizace tohoto projektu přinesla, kromě nesporného ekonomického přínosu, mnoho pozitiv zejména v oblasti tvorby nových pracovních příležitostí, iniciaci nových podnikatelských aktivit, zvýšení atraktivity města a okolí, prodloužení pobytů turistů ve městě či zvýšení viditelnosti města v Evropě. Velmi atraktivní bude spojení Českých Budějovic s tradičním výletním cílem Hlubokou nad Vltavou pomocí lodní dopravy či navázání na koněspřežní železnici.

Pro osobní a sportovní plavbu je nutno vybudovat marinu v Českém Vrbném tj. přístaviště s dostatečným počtem kotvících míst a také s potřebným sociálním a technickým zázemím. Vzhledem k tomu, že se v blízkosti nachází umělá slalomová vodní trať a oblíbená raftingová dráha, dá se velký zájem individuálních i skupinových plavců o přerušení plavby právě zde a využití navazujících sportovních aktivit. Zde by bylo tedy nejen kotviště a zázemí individuálních plavců, ale další doprovodné služby, ubytovací, stravovací kapacity, informace atd. Předpokládá se také další rozvoj a komerční využití vodáckého stadionu v Českém Vrbném.

Vývaziště v Českých Budějovicích by měla být pak již jen místy krátkodobého kotvení lodí, výstupu a nástupu pasažérů a obracení plavidel. Možností lokace těchto vývazišť je více – jednak na levém břehu nad Novým mostem (více plavidel), vývaziště u Lannovy loděnice a další v samotném Slepém rameni, kde by se však striktně omezila doba povolená pro kotvení plavidel,tak aby zde mohli vysedat individuální a skupinoví návštěvníci pouze pro procházku městem (popř. např. placení mýtného u hradeb atd.), a poté se vyvázali ve větších přístavech a marinách dále směrem na sever.

Vzhledem k požadavku vazby plavby na turistický ruch v oblasti centra Českých Budějovic je uvažováno s realizací osobních vývazišť právě u Železné panny a v samotném Slepém rameni. Ve Slepém rameni je možno zřídit jak obratiště výletních lodí (28 m), tak především krátkodobé vývaziště rekreačních plavidel, tj. tzv. městské molo. Doba kotvení by však byla k vzhledem k menší kapacitě nutně omezena, např. na max. 24 hodin (především pak ve fázi již rozběhnutého a dobře fungujícího projektu).

Vývaziště u Lannovy loděnice by se mohlo stát jakýmsi výchozím bodem (především organizovaných) plaveb. Jednak se zde návštěvník seznámí s historií a tradicí lodní dopravy v Budějovicích, ale tato lokalita je také vhodným startem jak pro krátké plavby do Slepého ramene, tak i pro delší plavby dále po proudu (např. na Hlubokou). Výhodou je také blízkost velkého parkoviště u veletržního areálu, kde by bylo zajištěno bezproblémové parkování autobusů přivážejících zákazníky organizovaných plaveb.

Z hlediska vodohospodářských úprav v samotných Českých Budějovicích je nutno vybudovat dvě malá zdymadla na plavebním kanálu (nazvaném po Adalbertu Lannovi) právě před vplutím do Slepého ramene. Tato zdymadla by byla turistickou atrakcí nejen pro vodní dopravu, ale také pro kolemjdoucí pěší turisty a mělo by na ně být upozorněno např. jako na technickou zajímavost apod. Konečné řešení je však závislé především na připravované vodohospodářské studii a konkrétních technických požadavcích.
...

citace z článku: http://www.c-budejovice.cz/CZ/05/CityDevelopment/
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » čtv led 31, 2008 12:17 am

Ó Vltavěnko moje drahá milovaná, ono jim to dosud provedené naduté velkopanství nestačilo. Asi tu nesklidím pochvalu, v tomhle jsou mé postoje ortodoxní a radikální. Plavební komory prosím, nějaké obchvaty, další zdymadla a hráze jen pro dočasný vrtoch nikoli. Kdyby nebylo tolik katastrofických důvodů proč ne, už bych dávno jezdil na Orlík s majzlíkem. Nejlepší by se bylo opičit po Američanech a nenechat jí dotéct do moře.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » čtv led 31, 2008 9:16 am

marks píše:Ó Vltavěnko moje drahá milovaná, ono jim to dosud provedené naduté velkopanství nestačilo. Asi tu nesklidím pochvalu, v tomhle jsou mé postoje ortodoxní a radikální. Plavební komory prosím, nějaké obchvaty, další zdymadla a hráze jen pro dočasný vrtoch nikoli. Kdyby nebylo tolik katastrofických důvodů proč ne, už bych dávno jezdil na Orlík s majzlíkem. Nejlepší by se bylo opičit po Američanech a nenechat jí dotéct do moře.


Co konkrétně ti na tom vadí?
Když budou vodní stavby provedeny v nezbytně nutné míře, tak je to ok, ne? V podstatě jde hlavně o úsek ČB - Hněvkovická přehrada. Jinak je Vltava "v podstatě" zplavná :?
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv led 31, 2008 11:00 am

Co konkrétně ti na tom vadí?
Když budou vodní stavby provedeny v nezbytně nutné míře, tak je to ok, ne? V podstatě jde hlavně o úsek ČB - Hněvkovická přehrada. Jinak je Vltava "v podstatě" zplavná :?[/quote]

To záleží co si představuješ pod pojmem "v podstatě". Slapy převoz do 3 tun, Orlík výtah do 2,5 m si zas já jako zesplavnění nepředstavuju.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » čtv led 31, 2008 12:13 pm

david píše:Co konkrétně ti na tom vadí?
Když budou vodní stavby provedeny v nezbytně nutné míře, tak je to ok, ne? V podstatě jde hlavně o úsek ČB - Hněvkovická přehrada. Jinak je Vltava "v podstatě" zplavná :?


To záleží co si představuješ pod pojmem "v podstatě". Slapy převoz do 3 tun, Orlík výtah do 2,5 m si zas já jako zesplavnění nepředstavuju.[/quote]

Zplavněná pro malá rekreační plavidla. Třeba Outboard Dory 16 :P
Třebas mě to bude za čas taky sr... ;) Ale teď fakt ne :)
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » čtv led 31, 2008 12:16 pm

... zmínka o Vltavě je i v d-fensově náhledu pod pokličku :D

http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2006100701
Uživatelský avatar
ycskipper
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 45
Registrován: úte úno 20, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Štěchovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ycskipper » čtv led 31, 2008 1:53 pm

Na stránkách metroprojektu jsou k nalezení plány na slapskou přehradu, odkaz:
http://www.metroprojekt.cz/cz/projekty/ ... ektyId=184

ukázka:
Obrázek
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » pát úno 01, 2008 11:22 am

Vadí mi na tom ty stavby jako takové, hlavně jejich podle mě zbytečná obrovitost. Jo když jsem byl prtě byl jsem z orlíka paf, ale doby kdy jsem věřil ideologii o zkrocení živlů jsou dávno pryč. Vltavu do týna považuju jako dostatečně splavnou, do Týna se dá z Lipna dojet na kánoi dojet za týden a další jezi a hráze to spíš jen zpomalí. Na plachtění to nahoře asi nebude a motory tam pro mě jezdit nemusí, na projíždku je jinde míst dost a na kochání se krajinou je ruční pohon plně dostačující.
Jestli u přehrad pro regulaci toku a výroby energie polemizuji o jejich zbytečné velikosti u jezů pro zplavnění motorovými loděmi nevidím nutnost vůbec žádnou.
Ten návrh na slapech je pro mě asi už za hranou toho co bych považoval za nezbytně nutné.
Jou to jen moje názory a s ohledem na neznalost úplné dokumentace a důvodů staveb se můžou jistě měnit, ale ta základní linie mých názorů se nezmění určitě. Taky, lidé žijící u vody mají spoustu jiných všedních problémů a výstavba takových projektů za takové peníze je tak napůl výsměch těm co na lodích do Prahy jezdit nepotřebují. I dnes kdo chce přijede po vodě a nějaké zplavnění nepřinese víc turistů kteří by jsem opravdu chtěli třeba za krásou přírody.
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát úno 01, 2008 1:51 pm

[Jou to jen moje názory a s ohledem na neznalost úplné dokumentace a důvodů staveb se můžou jistě měnit, ale ta základní linie mých názorů se nezmění určitě. Taky, lidé žijící u vody mají spoustu jiných všedních problémů a výstavba takových projektů za takové peníze je tak napůl výsměch těm co na lodích do Prahy jezdit nepotřebují. I dnes kdo chce přijede po vodě a nějaké zplavnění nepřinese víc turistů kteří by jsem opravdu chtěli třeba za krásou přírody.[/quote]

Jo jasně, ale jseš nedůslednej. Taky by se daly zavřít silnice pro rekreační cestování a v so a ne zrušit vlaky i autobusy, páč se dá chodit pěšky a máš víc času na kocháníse. :mad:
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát úno 01, 2008 2:06 pm

A poznámka: nemyslím že bych byl až takový lingvista, ale úprava řeky pro plavbu je splavnění, případně zesplavnění, od slova splavit, podobně jako třeba splav. Tak že to „z“ na začátku mi nesedí. Ale možná je to v Budějicích jinak. :crazy:
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » pát úno 01, 2008 2:53 pm

Nevím jak v Budějovicích ale já bych s tím zesplavnit souhlasil, tímtož se omlouvám i dopředu neb se v mém psaní jistě další hrubky objeví.
Neboj silnice mi vaděj taky, ideálně to vidím tak na koňku, což je samozřejmě nadnesené a pro dnešní dobu nepoužitelné. Každý má jistě svůj názor, teď nejde o nějaké rušení stávajícího, ale o náhled na další budování a přeměnu rázu krajiny i s ohledem na jeho důležitost.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2656
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 17

Příspěvekod Pepa » pát úno 01, 2008 3:04 pm

To david
Vcelku respektujeme tvé svérázné vyjadřování, ale zesměšňování za překlepy a pravopisné chyby tu není zvykem.

Tentokrát to bude z mé strany vyjímka.

Za slovem "nemyslím" ti chybí čárka a "Tak že" ...je spojovací výraz, který se píše jako jedno slova...."Takže". :crazy:

Pepa
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát úno 01, 2008 7:39 pm

dyť píšu že nejsem lingvista, ale ty i pepa jste vedle, není to překlep, i v tom webovým odkazu na Budějovice je to blbě a začal s tím už ficus. Na koně v Praze si pamatuju, byla celá vod těch koňskejch - jak se to řekne slušně? celá posr.

Jinak překlepy taky beru, ale z je od s na klávesnici dost daleko, stejně jako i od y ve slově jezy.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » pát úno 01, 2008 8:10 pm

Jo já to pochopil když jsem přečet název a omlouvám se za svou vztahovačnost, prostě mě ty hrubice taky mrzí.
Zároveň bych nerad aby se díky mému vyjadření tohle téma zastavilo, ač s tím nesouhlasím nic s tím neudělám a rád se o tom něco dozvím, včetně názorů ostatních.
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1157
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » pát úno 01, 2008 8:29 pm

No jak já to pochopil, tak to mají být malé komory pro malé lodě (jako na Kamýku). Takže žádná velká doprava.
No...nebylo by špatný, kdybych si mohl z Prahy dojet do Budějovic, jako dovolenou, za týden, pronajmutým motoráčkem, jako třeba v Holandsku.
A možná že by jachtaři ocenili i to, že si můžou zajet až na Orlík s námořní kýlovou plachetnicí delší než 8 a širší než 2,5 metru.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » pát úno 01, 2008 8:45 pm

A co takhle postavit na Vltavě něco takového ? ;)
Stáhněte si "kanál ve skotsku", jinak dát adresu neumím. Je to prezentace, nutno mít Powerpointviewer
A stojí to za to :mad:
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1157
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » pát úno 01, 2008 9:15 pm

To je Falkirk, to je pěkná ukázka techniky.
Ale na překonání Slapské přehrady poněkud na ....nepoužitelné
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » pát úno 01, 2008 9:18 pm

Já psal na Vltavě, ne na Slapech :)
A Vltava je víc, než jen Slapy. :)
A stejně to byla jen nadsázka, nemyslel jsem to vážně. Dnes jsem to dostal mailem, a myslel jsem , že by to tady mohlo někoho zajímat.
Naposledy upravil(a) halladin dne pát úno 01, 2008 9:46 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1157
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » pát úno 01, 2008 9:27 pm

Aha, pudu naštudovat zeměpis :shock:
Podle mě ve Skotsku postavili tohle, protože plavební komora by z toho horního kanálu žrala moc vody.
Pokud se jedná o přechod na řece, která tu vodu má, tak je plavební komora asi nejekonomičtější.
A jestli se tady psalo o splavnění Vltavy až do Budějovic, tak to podle mě znamená i komoru nebo výtah na Slapech místo vleku za traktor a zprovoznění velkého výtahu na Orlíku.
Jinak je to o tom, že kdybychom měli vejce, mohli bychom si udělat šunku s vejci, pokud bychom měli šunku.
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » sob úno 02, 2008 12:41 am

A jestli se tady psalo o splavnění Vltavy až do Budějovic, tak to podle mě znamená i komoru nebo výtah na Slapech místo vleku za traktor a zprovoznění velkého výtahu na Orlíku.
Jinak je to o tom, že kdybychom měli vejce, mohli bychom si udělat šunku s vejci, pokud bychom měli šunku.[/quote]

docelasˇ to vystih. :lol:
z jinýho sudu. přesně to co je ve Falkirk vymyslela firma M.A.N. pro kanál Niederfinov v roce 19O6 na rozdíl hladiny 36m, jen neměli tak pěknej design. Dodnes tam stojí a funguje klasický zdvihadlo s mokrou vanou na 65O tun, délka 65m, od roku 1918. Původně to honil nahoru a dolů motor o 5 koních. Letos to je 9O let. Tak že i ti naši předci uměli a ne málo.
S tím trochu souvisí ta veškerá debata o zesplavnění. Protože tenkrát neznali zelený ekoteroristy, zesplavnili Labe, Vltavu, Moravu, a pokoušeli se o Odru. Bejt to dneska, nestojí nikde ani jez. Nadruhou stranu to taky nikomu nepřijde divný, že se dostane téměř kdykoli z Hřenska do Chvaletic, Týna n/Vlt a podobně. Nejsem ani náhodou zastáncem megalomanskejch hydrocentrálen socialismu - Slapy, Orlík, Lipno, ale bez nich by v suchým létě bylo kachnám ve Vltavě vody po kotníky. Z toho pro mě plyne - jde to z extrému do extrému.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » ned úno 03, 2008 8:46 am

Jak se tak koukám na to schéma plánovaného "tunelu" s komorou, bude to nárčné na spotřebu vody. A jelikož jí bude nejvíc třeba o prázdninách, kdy bývá sucho, kdy vody nazbyt moc není..a jelikož je tam vodní elektrárna, ČEZU se to líbit nebude.
Nic nebude . A už vůbec ne za ty peníze.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů