Společné vlastnictví lodě

Povídání o jachtingu, moři a vodě kolem nás ...

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Společné vlastnictví lodě

Příspěvekod teista » čtv led 31, 2008 1:06 pm

Už jsme se otázkou společného vlastnictví lodě párkrát zabývali, myslím, že si zaslouží vlastní topic. Sám se jí zabývám již delší dobu s vědomím, že s sebou nese mnohé výhody i úskalí.
Dobré by možná bylo, shromáždit co nejvíce informací a zkušeností - preventivně.
Na tomto fóru je mnoho rozdílných povah, názorů a postojů, ale ve finále nastoupí téměř vždy
velmi sympatická OBECNÁ shoda, souhlas, nebo tolerance s názory ostatních.
Těším se, že zde dospějeme k dobrým závěrům.
Jako úvod mohou dobře posloužit vlákna: http://jachting.info/modules.php?name=F ... opic&t=197 a http://jachting.info/modules.php?name=F ... pic&t=1330 .
Zdravím všechny, teista
Naposledy upravil(a) teista dne čtv led 31, 2008 6:44 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
MaPa
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 131
Registrován: čtv říj 04, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo Beluga "MOANA" Vranovská přehrada

Příspěvekod MaPa » čtv led 31, 2008 3:08 pm

Uživatelský avatar
Meryl
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 236
Registrován: čtv srp 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Meryl » čtv led 31, 2008 3:51 pm

Také mne to zajímá a šla bych do toho.
Ale pořádně to připravit, promyslet a v horizontu dvou let...
:?
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » čtv led 31, 2008 7:24 pm

to MaPa - jo jo přesně to, už jsem ten topic nestačil najít, neb bylo zapotřebí odjet naštípat dříví na zbytek zimy :whist:

to Meryl - asi to ani jinak nejde než s rozvahou. Když se nad tím člověk pořádně zamyslí, musí jasně vědět co vlastně chce a jestli to se společníkem, nebo společníky "sedí".
Spoluvlastnictví má podle mě cenu jen u větší lodě, na které se dá bydlet a "někam plout" aby stálo za to dávat dohromady holport. Menší loď si může člověk pořídit a ošetřovat sám.
Kdybych na dva roky pořádně "zabral" asi bych si mohl troufnout i na větší loďku, ale jak už jsem tady někde psal, nedává mi to smysl. Dlouho jsem pracoval na tom, abych měl dost volného času a nebyl přivázaný k firmě jako otrok. A tak i za cenu, že prostě nevydělám "tolik peněz" všechno mi hezky pro radost funguje.
(i tak samozřejmě je práce dosti :)) S lodí je to možná podobné - je třeba o ni pečovat, ale ne otročit. A to právě (jak tady bylo už několikrát řečeno) člověk sám bez POŘÁDNÉHO balíku nezvládne.
Uživatelský avatar
Meryl
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 236
Registrován: čtv srp 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Meryl » pát úno 01, 2008 4:00 pm

Souhlasím.
Když vlastnictví lodě, tak loď min. 12 m a alespoň 10 spolumajitelů s velmi dobře ošetřenou smlouvou.

Znám 15 rodin, které mají nádhernou velkou chalupu v Krkonoších pro cca 80 lidí.
Kupodivu jim to dlouhodobě klape, tak myslím, že naděje je.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pát úno 01, 2008 4:42 pm

Já jsem předběžný souhlas vyjádřil už v tom minulém topicu a nic se na tom nemění.
Je to ale dost složité téma, než aby se vyřešilo po netu. Pokud by se mělo pár nadšenců sejít, jsem připraven. Je možné že z toho nakonec nic nebude, ale za pokus to stojí.
Prozatím jen potvrdím tézi, že by to měla být loď min. 12m, cca 10 spolumajitelů a dokonale sestavená smlouva. Legislativní průzkum by měl předcházet.
Krásná věc by byla, kdyby to mělo podporu a pomoc celé této komutiny...
Uživatelský avatar
Midsoft
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 18
Registrován: pon dub 09, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Midsoft » pát úno 01, 2008 7:05 pm

Dlhšiu dobu nad podobným vlastníctvom uvažujem s kamošom. 10 vlastníkov je ale moc. Už len vzájomna dohoda ohľadom rozdelenia termínov v sezóne by robila problém. Takých 5-6 spolumajiteľov, ktorí by sa striedali v hlavnej sezóne máj-október, by bolo akurát. Pritom každý by mal práve jeden mesiac pre seba. Nasledujúci rok by si posunuli mesiac. Zvyšok roka by si rozdelili podľa vlastných možnosti. Každý majiteľ by musel vlastniť B resp. C vodičak. Dala by sa naplánovať aj štafetova odovzdávka lode po celom stredomorí, nielen v HR. Uvažovali sme o 40 stopach a novej lodi. :whist: Menší počet vlastníkov sa rýchlejšie vie dohodnúť, na druhej strane na začiatku bude musieť viac jednorázovo zaplatiť. Na druhej strane každoročný prenájom novej lodi na mesiac v hlavnej sezóne može výsť omnoho väčšie peniaze. :whist:
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pát úno 01, 2008 7:29 pm

Ten model s pravidelným posouváním termínu je také má představa. Štafetová předávka taky určitě,
Ale dál se mě to moc nepozdává. Neznám nikoho, kdo by myl schopen na celý měsíc odcestovat. A ani takové, kteří disponují nějakým tím miliónem.
Neříkám, že to je myšlenka špatná. Ale uvažuji reálně, v kontextu s finančními a časovými možnostmi běžných lidí. Připadá mě že 14 dní je tak maximum, které jsou normálně pracující lidé s rodinou schopni absolovovat. To vychází zhruba od půli května, do půli září. Ostatní termíny stylem: kdo dřív přijde, ten dřív bere. Nějaký on-line objednávací systém.
Ale je to vše o domluvě a o přání většiny...
Uživatelský avatar
Midsoft
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 18
Registrován: pon dub 09, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Midsoft » pát úno 01, 2008 7:57 pm

Ten mesiac by bol max limit v sezóne pre jedného, to by zaležalo na konkretnom vlastníkovi, či pôjde na týždeň alebo mesiac. Osobne preferujem celý mesiac, človek viac prepláva a je pánom svojho času, nemusí sa ponáhľať do cielovej maríny. Je pravda, že cena podielu na lodi vychádza na 25-30 tisíc EUR na hlavu v slušnej výbave. To je ale cena lepšieho automobilu na našich preplnených cestách. Tých lodí je zatiaľ menej. ;). Výhody spoločného vlastníctva by boli hlavne v rozložených prevádzkových nákladoch, poisteni, prezimovani atď.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pát úno 01, 2008 8:27 pm

Nebudu ti říkat co vše bych dělal, mít ve strožoku 30 tisíc éček. :lool: A nákupem lodi by to první rok zdaleka nekončilo...
Né, budeme muset k základním předpokladům toho aby se lidé shodli ještě přidat, že musí být stejné cenové skupiny. A naše rodina v té tvé určitě není. Dokáži si představit a máme to i v plánu, že jak skončí leasing, pořídíme další auto za 800 - 900 tisíc. Ale budeme je zase pět let splácet a navíc nám pomůže s daněmi.
Ale to je zbytečné rozebírat. Prostě na tvé plány, i když krásné, jednoduše nemáme.
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » pát úno 01, 2008 8:34 pm

To jsem si oddechl, že nejsem sám (bohužel) - 30 tisíc éček je fakt hodně :?
Tady někde by se mohlo začít (zatím stačí tzv. HYPOTETICKY)
teista
Uživatelský avatar
Midsoft
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 18
Registrován: pon dub 09, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Midsoft » pát úno 01, 2008 9:16 pm

Je to veľká suma peňazí pre kaźdého. Ale úplne nereálna je cena celej lode pre našinca. Nemal by som ani na jej ročnú údržbu. Ale zas kupovať 10 ročnú čartrovku sa mi nechce. S tým su spojené ďaľšie starosti. Jeden vlastník by mohol mať viac partnerov. Ale zodpovednosť za loď by bola na ňom a teda riešil by ju v užšom okruhu ľudí (5-6 vlastníkov). Preto by musel zvážiť, komu loď požičia. To je presne ako s požičaným autom, zverím ho do rúk spoľahlívému šoférovi. Nižším počtom skutočných vlastníkov by som chcel eliminovať možné problémy. :oops:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát úno 01, 2008 11:02 pm

Keď nemáte poondených 30.000,-Euro tak prečo riešite minimálne 12 m loď ?
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » pát úno 01, 2008 11:10 pm

Ne ne Denis, jde o 30 000E na jednoho. To právě jaksi nemáme. Dokopy je dát je však něco jiného.....
Uživatelský avatar
Midsoft
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 18
Registrován: pon dub 09, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Midsoft » pát úno 01, 2008 11:25 pm

Presne tak, málokto vykešuje 130t EUR sám. A ročne platiť ďaľších 10T EUR je tiež dosť. :mad: Čo sa týka 12m, už nie som najmladší a plaziť sa mi nechce po kajutách. Taktiež chcem brať rodinu so sebou, a to nie su morskí vlci, preto to chce určitý komfort. :good: A nechcem plávať iba pri pobreží, tak sa mi zdá tých 12m ideal, ešte aj 10m by stačilo. Ale menej rozhodne nie. :cry:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob úno 02, 2008 12:48 am

Za 30 tis. euro kúpiš tak 12 m šunku a to už vidím tú partiu ako sa hrnie do opráv. Osobne by som netúžil po takejto životnej skúsenosti. Aj keď verím že môže byť partia čo to zvládne.
Viacej sa mi pozdáva riešenie kúpiť novú, alebo skoro novú loď, ktorá možno bude slúžiť skoro bezproblémovo pár rokov a potom sa uvidí. Alebo sa dopredu dohodnúť 5 rokov a dosť, predávame. Dobrá loď 10-12m do 10 r. sa dá kúpiť okolo 60.000,-Euro plus 10.000 do opráv a dovybavenia. To by na jednoho vyšlo tak 10-15 tis. To nie je vela, kúpiš si lacnejšie auto a je to. ;) Nová je zbytočný luxus.
Mne stále vychádza ako najlepšie riešenie kúpiť si starú /šunku/ 8-12m peknú plachetnicu, opraviť si ju a réžie riešiť strategickými manévrami a prípadným požičaním velmi zodpovedným kamarátom, eventálne niekoho povoziť. A starším odporúčam cvičiť a schudnúť, potom nie je problém plaziť sa v kajute. :) Ale to sem nepatrí.
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » sob úno 02, 2008 8:51 am

Dobře. Řekněme, že se podaří společnými silami při troše štěstí pořídit slušnou loď odpovídající
představám za 50 000E (snad je to reálné, při delším pátrání). Majitelů je řekněme 8.
Při slušné základní údržbě bude loď sloužit 7roků, potom se (po dohodě, nebo na základě stanov,nebo pravidel určených při zakládání) prodá - plácnu za pětinu pořizovací hodnoty.
Jsou tyto relace přijatelné pro další alespoň přibližné úvahy?
Uživatelský avatar
MaPa
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 131
Registrován: čtv říj 04, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo Beluga "MOANA" Vranovská přehrada

Příspěvekod MaPa » sob úno 02, 2008 9:23 am

teista píše: Při slušné základní údržbě bude loď sloužit 7roků, potom se (po dohodě, nebo na základě stanov,nebo pravidel určených při zakládání) prodá - plácnu za pětinu pořizovací hodnoty.
Jsou tyto relace přijatelné pro další alespoň přibližné úvahy?

Když budu počítat: 1-2 roky do realizace projektu + 7 roků služby = 9 roků.Podle mého je to dost daleký časový horizont pro kalkulaci prodejní ceny. V konkrétním případě samozřejmě bude hrát roli ještě celkové stáři lodě a z čeho je postavená.Takže rozpětí prodejní ceny může být dost široké a ta jedna pětina-ta by se tam měla ale podle mého názoru vejít.Co vy na to ostatní ?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob úno 02, 2008 9:27 am

Tých 5 rokov som nenavrhoval skrz životnosť lode, ale skrz ludí. Peťročnica je doba na ktorú dokážeme ešte ako tak predvídať, odhadnúť postup nášho života. Mala by byť stanovená reálna možnosť vystúpiť s partie von bez toho, aby to ostatný považovali za zradu. Loď pri pernamentnej údržbe vydrží desiatky rokov.
Ďalší problém je telesná výška jednotlivých účastníkov. Dlháňovi je aj 40 stop málo. Ja mám výšku 180 cm a Elan 31 je pre mňa úplne super a Bavaria 37 je už LUXUS.
Ďalší problém je už tu v tomto vlákne naznačený, midsoft by chcel byť na lodi celý mesiac a je mu to jedno či v máji, auguste, alebo v septembri. Druhý zas vyšetrí v práci max 2 týždne a chce ísť výlučne cez prázdniny lebo má deti, prípadne vnúčatá.
Okrem toho neverím že exitujú dobré zmluvy
Uživatelský avatar
Midsoft
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 18
Registrován: pon dub 09, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Midsoft » sob úno 02, 2008 10:07 am

Moc ma netrápi cena lode o 5-10 rokov. Vždy sa nájdu nasledovníci v rodine. :good: Dôležité bude, aby bola schopná plavby aj po tejto dobe. Pokiaľ by chcel spolumajiteľ odsúpiť od zmluvy, može predať svoj podieľ vlastníkom. :) Pokiaľ by nebol záujem, tak može nájsť nového vlastníka. Je veľmi doležité pri kúpe starej lode mať nezávislého odborníka. Loď by si mali noví majitelia následne prenajať na pár týždňov a otestovať ju. Potom by sa rýchlejšie dalo poskladať 10-15t eur na hlavu. Tých 40 stôp je len môj sen, :roll: ale pod 30 stôp by som určite nič nekupoval. Inak na veľke opravy moc nie som. A brať si dovolenku na montáže v HR marine, to by ma žena rovno poslala na psychiatriu. :mad:
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » sob úno 02, 2008 11:31 am

to Denis - možnost kdykoliv vystoupit ze společnosti, by měla být zakotvená už v základních podmínkách při zakládání, nebo vstupu (řešení odstupného, určitý časový předstih oznamu při vystoupení atd..)
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » sob úno 02, 2008 11:35 am

To Midsoft - při údržbě lodi může fungovat "dělba práce, nebo starostí o určitou část lodi" (Matěj motor, Milan takeláž, Josef interier ....?)
Jednou, nebo dvakrát do roka strategicko-taktická porada co a jak.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob úno 02, 2008 2:04 pm

Ak sa niekto rozhodne po 3 rokoch vystúpiť zo spolku a ostatný odmietnu ho vyplatiť, tak čo s tým spraví? Je úplne nereálne aby niekto cudzí kúpil jeho podiel.
Alebo traja chcú antifouling spraviť dodávatelsky a dvom sa to zdá drahé a odmietnu dať peniaze. Atď, atď.
Vrana k vrane sadá a rovný rovného si hladá. Dôležité je, aby na tom boli všetci približne majetkovo rovnako. Viem si predstaviž že ludia pre ktorých nie je 1000 euro velký peniaz si kúpia spolu loď a všetko si na nej dajú robiť dodavatelsky. Tiež si viem predstaviť partiu šikulkov pre ktorých nie je velký peniaz 100 euro.

Ak by sa teda našla partia, treba založiť občianske združenie ktoré bude loď vlastniť a treba určiť výšku členského príspevku ako zdroj lodnej pokladne. Tým sa zadefinuje kolko vecí si dáme spraviť a kolko si musíme spraviť sami.
Občianske združenie v ČR musí viesť podvojné účtovníctvo a loď nad 12 m je zárobková záležitosť s vysokým poplatkom za vlajku. V Chorvátsku sa takto loď prevádzkovať nedá, teda s teplých krajov pripadá do úvahy Taliansko s Grécko.

Ja nad takýmto spolkom uvažujem len ako nad investičnou príležitosťou. Teda loď 12m a viac a profesionálne využívaná, max. dvaja a prípadne tichí spoločníci.
Uživatelský avatar
pecho
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 633
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: hradecko

společné vlastnictví lodě

Příspěvekod pecho » sob úno 02, 2008 3:52 pm

S Denisem souhlasím, jinak z vlastní zkušenosti začíná vše s nadšením a elánem, pak to pokračuje pomalým opadáním té euforie a vystřízlivění a dostávání se do reality, pak už lze rozpoznat ty tahouny od těcch co se jen vezou, to těm tahounům pomalu přestává ten elán taky ubývat a to je začátek konce. Nemluvím o případech jako např. dlouhodobá nemoc. Jedině snad dobře nastavená pravidla "hry" bys tím mohly něco zvládnout. Nemůžeš na brigády na práci na lodi? Tak si je zaplať, hodina je odsouhlasená tolik a tolik. Ale když pak přijde na "lámání chleba" jak píše Denis, tak se to začne hroutit jak domeček z karet. Tak to je jen můj subjektivní názor, ale přeju, aby to zůstalo v oblasti scien-fiction, což je bohužel nereálné. Zdraví Pecho
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » sob úno 02, 2008 4:02 pm

Takže je třeba najít a zvolit právní formu, postupně dávat dohromady pravidla hry..
Baharis má asi pravdu, možná to nejde řešit po netu.
teista

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů