Záchrana v sev.moři SAR

Jak jsem vyrobil/a průšvih na lodi , jak jsme se dostali do velkých potíží.
Prostě příběhy, události a zažitky pro ponaučení,

Moderátoři: Pepa, vilma

Uživatelský avatar
Kafoun
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 16
Registrován: pát úno 01, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha 4

Záchrana v sev.moři SAR

Příspěvekod Kafoun » pon úno 04, 2008 4:46 pm

Jak jsem převážel cizí loď v dubnu 2006 a málem ztroskotal.[b]
Tak to už víckrát neudělám. Požádal mě kamarád, zkušený jachtař, němec, zdali bych nevzal první etapu Hooksiel ( je to u Wilhelmshvenu ) do Brestu cca 800sm. Pak že pojede on atd. až do Chorvatska. Tam už loď zůstane navěky. Mám prý na to 20 dni, jednoho zkušeného v posádce a dva nezkušené v posádce. Dva němci a jedem Bavorák. Já na to proč ne. Jen se ptám, zdali tu loď zná, co je to za loď apod. Prej ji koupil na podzim někde u Rostoku a převezl do Hooksielu, je to loď Švédské výroby 25let stará, po generálce, všeho, s radarem, EPIRB, záchranným ostrůvkem, novými plachtami, topením TRUMA apod.
Po příjezdu na místo, jsem loďku našel, téměř ve stavu jak popsal. Jen hl.plachta se vázala na ráhno bez lazy j. a neměla pevné refy. To jsem předtím nikdy neměl. To však ale zvládneme.
Jeden den jsme ji jen tak zkoušeli, motor, topení, reakce kormidla, RE, halzy apod. abych ji dostal do ruky a lidi se trochu okoukali.
Dva dny po příjezdu, jsme doplnili vodu a nádže nafty a kanystry a vyrazili ke zdymadlu ze sladké vody na slanou směr Helgoland.
Vše šlo jak po másle, bojkovaný koridor, pak napříč koridorem usměrněné plavby, vše na západní vítr do 4Bf, loďka jela jak po másle a ve 23:00 jsme přiráželi k molu v rejdě na Helgolandu. Cestou mlha ale únosná. Jen mlhové bóje co houkají jako lodě, mě děsily. Nikdy předtím, jsem je neslyšel a pro nezasvěcence to houká parník. Nikoli bóje. V mlze hlavně nevíš odkud to houká. Potěšilo by nás kdybychom měli krky jako sovy. 360°otočka. Druhý den 5.4. bylo hezky a zima, sněžilo. Zaplatii 23€ za nocleh, prohlédli jsme si ostrov, použili sprchy kapitanátu, nakoupili suvenýry a s vědomím, že teď pojedeme alespoň dva dny a dvě noci nonstop, jsme kolem poledne vyrazili směr Holandsko .. Brest. Vítr zesílil na poctivou 5Bf možná i víc. Bohužel stále čistý západ. No co, začali jsme tedy křižovat s dvouhodinovými réčky a celkem to šlo. Co jsem však asi udělal chybu, Křižoval jsem samozřejmě mimo koridor usměrněné plavby, ale v místech vlevo, tedy mezi koridorem a pobřežím ( to kdyby bylo potřeba se schovat ). Zima jak v morně, tak, že běželo stále topení, aby se posádka mohla sušit a vklidu čekat na zvon, ohlašující její další nástup. Točka po 4hodinách. Ve tři odpoledne, ješte v německých vodách, přestalo jít topení. No co, však to spravíme. Jeden inženýr stavař, jeden daňový poradce, jden umělecký truhlář a jeden stolař z Bavorska. Půl hodiny se v tom stolař s poradcem vrtali, vypili litr nafty a deset Prazdrojů a nic. V tom mě polilo horko i ve sněžení za kormidlem. Zkus Honzo cvičně nastartovat motor. No samozřejmě nenastaroval. Teď i já se začal hrabat v motoru, profukovat všechno možné i nemožné a nic. Už asi dvě hodiny neplujeme, protože se já hrabu v motoru. Jsme nalehí na vítr a vlny. Loď se jen pohupuje, vlny nás podbíhají.To nalehnutí je skvělá věc.
Co dál. Bez motoru 700sm do Brestu proti Z větru, to přece nejsem blázen, to nejedu. Zpátky bez motoru, to by šlo, těch 100sm zvládneme, jen vplutí do zdymadla na plachty mě trochu děsilo, Pozvolna jsme dodriftovali blž a blíž pobřeží, kde jsou písečné lavice, vítr 30- 35kn poctivá 7Bf, zima 0°C, Tma jako v pr... ledního medvěda. Na palubě tři němci a jeden čech co neumí slovo německy, natož Bavorsky. Tak jsem řekl, že zavoláme Coast Guard. Visílačkou v němčině. Volal umělecký truhlář a já mu anglicky říkal co má říkat. Žádné MayDay, jen jsme požádali o pomoc. Povedlo se. Nadiktovali nám souřadnice místa vzájemného srazu asi tak ve 2:00 po půlnoci, kam jsme byli schopni sami doplout na plachty a tam, že si nás vyzvednou. Tak se stalo. Hloubka pod kýlem byla stále kolem 5 - 8m, dost nervní plavba, ale na zaďák tak že docela klídek na 50%refů. Myslím, že i tato hloubka už zvedá vlny výš než na širém moři. Vlny byly opravdu pořádné.
Na místo srazu jsme dorazili téměř současně. Oni a My. Loď, když nám házela vlečné lano, se ztrácela mezi vlnami. Na poxté se podařilo. Vlekli nás dobrejch 5sm za první písečné duny, tam se moře uklidnilo, a v klidu nás loď dotáhla do celního přístavu Borkum, ostrov Borkum. Poslední přístav v Německu, na druhá sraně je už Holandsko. Před přistání se s námi rozjela, odpřáhla lano a my setrvačností, v osvětleném přístavu bokem krásně.přistáli.
Ráno přišel komisař, sepsat protokol. Dostal pár Prazdrojů, ukázaljsem mu svou ČR licenci MD "B", asi byla v pořádku a bylmoc fajn. Neplatili jsme za výjezd nic , stání v přístavu bylo taky zadarmo. Teplé sprchy, WC, perfektní. Dva dny trvala oprava. Vše bylo po generálce, ale nádrže na naftu byly staré a topení s motorem naprosto ucpaly systém nějakým drekem z nádrží. Oprava stála 250EUR. Upluli jsme zatím 100sm, ulynul týden, vítr stále Z. Tak jsem zvednul telefon zavolal majiteli němci, že dál s lodí, kde nevím co by nás ještě mohlo potkat, nejedu. Vrátili jsme se zpět do Hooksielu, už bez problémů. Přijel kamion, naložil loď a odjel do Koperu. Cena 5.000-EUR. Já sedl do auta a jel zpět domů.
Proč, jsem to psal. Psal jsem to proto, že jsem sedl na lep kamarádovi a jeho řečem o perfektní lodi. Než něco podobného někoho napadne udělat, je třeba se s lodí seznámit osobně a to víc jak jeden den. Plavba mohla mít fatální následky, pro loď a nakonec i pro nás.
Bohužel rád bych ukázal i pár fotek, ale jak???
Jen škoda, že nevím jak vložit pár foteček což by bylo jako přidat koření do guláše.
Kafoun
Uživatelský avatar
spuzva
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 339
Registrován: pon zář 29, 2008 2:00 am
Reputace: 19
Bydliště: Praha

Příspěvekod spuzva » čtv srp 16, 2012 8:13 pm

Kafoune, jsi tu ještě??
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 396
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » čtv srp 16, 2012 8:47 pm

Perfektni povidani, znam tu oblast a byl jsem tam v zime dost casto, takze znam i presne to pocasi a tu atmosferu, uz toho pocasi dovede
byt clovek pekne v "depresi". Jeste ze to takto skvele dopadlo.

zdravim

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host