Brzda lodní hřídele

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 714
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 66
Bydliště: Metylovice

Brzda lodní hřídele

Příspěvekod Richard » stř úno 20, 2008 2:42 pm

Zdravím a obracím se na kolektivní rozum a zkušenost:
V hlavě nosím následující problém - u zabudovaného motoru je hřídel o průměru 35 mm napojena na pružnou spojku VETUS. Poháněn bude třílistý pevný šroub(na sklopný jsem nenašetřil). V době nečinnosti motoru nechci nechat rotovat hřídel (namáhání pouzder) a nechci ani blokovat otáčení zařazením na zpětný či dopředný chod. Uvažuji o brzdě hřídele - zvažuji použití hydraulické brzdy z bicyklu. Neznáte jiné elegatní řešení?

PS: v současné době liju 3,5 tuny olova do AL kýlu - jdeto pěkně není třeba se toho bát :)
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » stř úno 20, 2008 3:52 pm

Napadlo mě, že jednoduchá brzda je u motorových řetězových pil....
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 991
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » stř úno 20, 2008 4:53 pm

Samovolné rotování určitě pouzdrům neuškodí, protože jsou konstruovaná na daleko větší namáhání při chodu motoru. Taky mám dojem, že by ten zabržděný šroub asi brzdil celou loď. Alespoň u té mojí malé při slabším větru je docela znát když vyklopím přívěsák.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » stř úno 20, 2008 5:55 pm

Vyklopení přívěšáku určitě odpor vody sníží, obvzlášť u menší lodi, ale Richard píše o zabudovaném motoru.
Nechci polemizovat o opotřebení uložení, pokud se bude propeller celé dny samovolně protáčet. Mě by se to také moc nelíbilo. Ale už jen ten nepříjemný zvuk a vibrace mě vadí. Proto k zastavení používám ono "zařazení". Nemám tušení, proč by to mělo něčemu vadit? Pokud teda člověk nezapomene před nastartováním vyřadit...
Uživatelský avatar
cervik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 264
Registrován: čtv led 31, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Niečo k tej brzde.

Příspěvekod cervik » stř úno 20, 2008 6:28 pm

Na dunajských, ale určite aj na iných lodiach podstatne väčšej tonáže sa používa velmy jednoduchý systém dvoch čelustí sťahovaných proti sebe skrutkou s torzným závitom.
V tvojom prípade by sa to dalo jednoduch vyriešiť dvoma ramenamí s vhodným rádiuso na jednom čape , ktoré by boli proti sebe sťahované už spomínanou skrutkou priamo proti hriadelu. / P. S. na ,,pakne" sa dá nanitovať obloženie s príslučným zakrivením , ktoré podstatne zvýši účinnosť brzdy/
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 750
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » stř úno 20, 2008 9:42 pm

no zvaz to, prijde mi to jako zbytecna obava. na zarazeni rychlosti navidim nic spatneho, sak ta prevodovka je delana na jinci namahani. pres den nechavam hridel tocit a v noci holt zaradim - preci jenom v tech zadnich kojich to je dost slyset. Starost o pouzdro je take asi zbytecna.
jak si to ale nenechas vymluvit, tak si zpocitej predpokladany kroutici moment a dobre to nadimenzuj, aby se Ti v podpalubi nepalila guma.
Uživatelský avatar
avalon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 415
Registrován: úte říj 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod avalon » pát dub 18, 2008 9:23 pm

nechapem preco chces aretovat hriadel tymto sposobom, zarad rychlost a hotovo. Mimochodom ak sa vrtula netoci ma cela lod mensi odpor.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host