Územní platnost HR a ČR průkazů.

Pořád stejný problém: kde a jaký průkaz na loď je potřeba, je či není uznáván atd.

Moderátoři: MARIS, Pepa, windward, vilma

Uživatelský avatar
prettorian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
Reputace: 2

Územní platnost HR a ČR průkazů.

Příspěvekod prettorian » úte led 22, 2008 3:25 pm

Do tohoto tematu je prenesena diskuze z jineho tematu, do ktereho otazka uzemni platnosti prukazu nepatrila. Diskuze byla "pouklizena": prispevky, ktere ztratili svou aktualnost z duvodu presunuti diskuze, byly odstraneny. windward

Je zajimave, ze v ruznych firmach mi rekli ruzne veci ohledne toho ziskaneho kapitanskeho prukazu.. v jedne mi rekli, ze se muzu s "beckem" vzdalit max 20Nm od pobrezi, jinde ze je to omezeno pouze vytlakem 30BT a muzu jezdit po celem Chorvatsku a pry lidi jezdi i po celem svete pouze s timto prukazem, nicmene kdyby se neco stalo, tak je za to pak odpovedny kapitan.
Uživatelský avatar
Bilardos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 792
Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
Reputace: 3
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvekod Bilardos » úte led 22, 2008 3:43 pm

prettorian píše:taky je zajimave, ze v ruznych firmach mi rekli ruzne veci ohledne toho ziskaneho kapitanskeho prukazu.. v jedne mi rekli, ze se muzu s "beckem" vzdalit max 20Nm od pobrezi, jinde ze je to omezeno pouze vytlakem 30BT a muzu jezdit po celem Chorvatsku a pry lidi jezdi i po celem svete pouze s timto prukazem, nicmene kdyby se neco stalo, tak je za to pak odpovedny kapitan.

To je diskuse na jedno dlouhé (nekonečné) téma a pokud dáš vyhledávat na tomto fóru, najdeš k tomu mnohé. V první řadě je u většiny chartrařů běžné, že jezdí převážně HR. Jiné místa jsou spíše vyjímkou. Co se týká dokladů, je velmi pravděpodobné, že na HR průkaz půjčíš loď i mimo HR. Když se tolerujou papíry suchozemců, proč by neměli být tolerovány HR. A kdyby se něco stalo... Tu tě nezachrání žádný průkaz. V první řadě to chce praxi, aby se možnost, že se něco stane eliminovala.
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 750
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » stř led 23, 2008 6:15 am

Bilardos píše:To je diskuse na jedno dlouhé (nekonečné) téma a pokud dáš vyhledávat na tomto fóru, najdeš k tomu mnohé. V první řadě je u většiny chartrařů běžné, že jezdí převážně HR. Jiné místa jsou spíše vyjímkou. Co se týká dokladů, je velmi pravděpodobné, že na HR průkaz půjčíš loď i mimo HR. Když se tolerujou papíry suchozemců, proč by neměli být tolerovány HR. A kdyby se něco stalo... Tu tě nezachrání žádný průkaz. V první řadě to chce praxi, aby se možnost, že se něco stane eliminovala.

je to pomerne zavazne tema na to, aby se psaly dohady. jsi obcanem tohoto statu a a proto veskere doklady ti ma vydat tento stat (dobra, dnes jakykoli stat EU - ale chorvati v EU nejsou). pokud dlouhodobe pobyvas na uzemi jineho statu, ma smysl udelat si jejich zkousky (kamos si neudelal mezinarodni ridicak, tak si holt v usa udelal jejich) takze pokud si cech udela zkousky v chorvatsku a jezdi v chorvatsku, je to ok. pokud ale pojede jinam, jiz to ok neni. ono mimochodem uznavani platnosti dokumentu jsou otazkou bilateralnich dohod. oni ti to tam klidne pujci, ale jak dojde k pojistnemu plneni presahujici vysi kauce, preju hodne stesti, aby se v tom nezacal nekdo rejpat.
pro mne za mne, at si jezdi lidi treba na tramvajenky, hlavne kdyz to budou umet...

jo a hlavne pokora....
Uživatelský avatar
prettorian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod prettorian » stř led 23, 2008 9:22 am

mysacek píše:
Bilardos píše:To je diskuse na jedno dlouhé (nekonečné) téma a pokud dáš vyhledávat na tomto fóru, najdeš k tomu mnohé. V první řadě je u většiny chartrařů běžné, že jezdí převážně HR. Jiné místa jsou spíše vyjímkou. Co se týká dokladů, je velmi pravděpodobné, že na HR průkaz půjčíš loď i mimo HR. Když se tolerujou papíry suchozemců, proč by neměli být tolerovány HR. A kdyby se něco stalo... Tu tě nezachrání žádný průkaz. V první řadě to chce praxi, aby se možnost, že se něco stane eliminovala.

je to pomerne zavazne tema na to, aby se psaly dohady. jsi obcanem tohoto statu a a proto veskere doklady ti ma vydat tento stat (dobra, dnes jakykoli stat EU - ale chorvati v EU nejsou). pokud dlouhodobe pobyvas na uzemi jineho statu, ma smysl udelat si jejich zkousky (kamos si neudelal mezinarodni ridicak, tak si holt v usa udelal jejich) takze pokud si cech udela zkousky v chorvatsku a jezdi v chorvatsku, je to ok. pokud ale pojede jinam, jiz to ok neni. ono mimochodem uznavani platnosti dokumentu jsou otazkou bilateralnich dohod. oni ti to tam klidne pujci, ale jak dojde k pojistnemu plneni presahujici vysi kauce, preju hodne stesti, aby se v tom nezacal nekdo rejpat.
pro mne za mne, at si jezdi lidi treba na tramvajenky, hlavne kdyz to budou umet...

jo a hlavne pokora....


dobre a kdyz tedy dostanu chorvatsky kapitansky prukaz, muzu na zaklade toho v CR dostat nejaky mezinarodni nebo neco podobneho?
Uživatelský avatar
Meryl
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 236
Registrován: čtv srp 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Meryl » stř led 23, 2008 9:41 am

Ne, nevím o tom.
Mám chorvatské papíry B a na nových průkazech je již uvedeno, že platí jen v
teritoriálních vodách Chorvatska.
Údajeně tyto průkazy uznávaj i jinde, ale já se chystám si dodělat ještě papíry naše,
protože může přijít malér a nechci riskovat dohady s pojišťovnou.
Mám C od Státní plavební správy, ale to je více omezené než C od MD ČR.
Tenkrát jsem potřebovala papíry na naši vodu, tak jsem si to C udělala při tom.

Začínám se učit na průkaz radiotelefonisty.
Naposledy upravil(a) Meryl dne stř led 23, 2008 11:07 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř led 23, 2008 10:16 am

Než jsem si udělal papíry v CHR, tak jsem se poptával na jejich platnost při půjčování lodí i mimo teritoriální vody CHr. Všichni dotázaní mi potvrdili, že neměli žádné problémy s chartrem ať už v GR, IT nebo i v Karibiku. Takže jsem to přestal řešit. Jinak vše co bylo řečeno výše myslím platí bez vyjímek. Doporučuji Yachtnet, bylo nás v kurzu 7 ale myslím si, že každý(á) si užil vrchovatě! V marinách jsme se moc neohřáli.
Uživatelský avatar
Meryl
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 236
Registrován: čtv srp 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Meryl » stř led 23, 2008 11:09 am

Pokud si dáte práci s vyhledáváním, tak zde najdete podrobné informace,
který průkaz platí a kde, včetně možných rizik.
Už to tady bylo hodně diskutováno a každý nechť se rozhodne sám.
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 750
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » stř led 23, 2008 11:37 am

svata pravda meryl ;)
i ti nejvetsi podvodnici na ceskem trhu jiz prestali pouzivat "mezinarodne platne" (coz nejsou) a misto toho pouzivaji formulaci "mezinarodne uznavane". charterovce je uplne jedno, na jake prukazy vam to pujci, podepsali jste smlouvu (pokud jste nic takoveho nepodepsali, tak je to divne) plout v oblasti, na kterou mate opravneni a tim jsoou oni kryti. pripadne vymahani skody tedy bude smerovat na vas. :P
jakekoli debaty na tema platnosti chorvatskych prukazu jsou odle mne pouze bezbrehe tlachani. az nekdo utopite v recku lod pujcenou na chorvatske papiry a pojistovna po vas nebude chtet nahradu skody, dejte vedet, zmenim nazor a pridam omluvu :D
Uživatelský avatar
prettorian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod prettorian » stř led 23, 2008 6:23 pm

mysacek píše:svata pravda meryl ;)
i ti nejvetsi podvodnici na ceskem trhu jiz prestali pouzivat "mezinarodne platne" (coz nejsou) a misto toho pouzivaji formulaci "mezinarodne uznavane". charterovce je uplne jedno, na jake prukazy vam to pujci, podepsali jste smlouvu (pokud jste nic takoveho nepodepsali, tak je to divne) plout v oblasti, na kterou mate opravneni a tim jsoou oni kryti. pripadne vymahani skody tedy bude smerovat na vas. :P
jakekoli debaty na tema platnosti chorvatskych prukazu jsou odle mne pouze bezbrehe tlachani. az nekdo utopite v recku lod pujcenou na chorvatske papiry a pojistovna po vas nebude chtet nahradu skody, dejte vedet, zmenim nazor a pridam omluvu :D


dobre, to je jasny..rozumim tomu.. ale kdyz udelam ten chorvatsky, muzu na zaklede nej ziskat nejaky mezinarodni? treba u nas v CR?
jako to byvalo driv s ridicakam.. meli jsme narodni a pak nam na zaklade toho vystavili mezinarodni..
Uživatelský avatar
Bilardos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 792
Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
Reputace: 3
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvekod Bilardos » stř led 23, 2008 6:40 pm

Meryl píše:Ne, nevím o tom.
Mám chorvatské papíry B a na nových průkazech je již uvedeno, že platí jen v
teritoriálních vodách Chorvatska.
Údajeně tyto průkazy uznávaj i jinde, ale já se chystám si dodělat ještě papíry naše,
protože může přijít malér a nechci riskovat dohady s pojišťovnou.
Mám C od Státní plavební správy, ale to je více omezené než C od MD ČR.
Tenkrát jsem potřebovala papíry na naši vodu, tak jsem si to C udělala při tom.

Začínám se učit na průkaz radiotelefonisty.

Jen opravím ty nové HR průkazy. Já to dělal loni a zmíněná věta o platnosti průkazu jen v teritorálních vodách HR už tam není!!!

A co závěrem. Klidně si udělej HR papíry. Je docela jedno co máš a k HR se dostaneš nejsnadněji bez nějaké nutnosti prodlužování platnosti apod.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » stř led 23, 2008 6:47 pm

Prettoriane,

je nutne v prvni rade si presne rict, co budes v nejblizsich letech delat. Ja se domnivam, ze spravna cesta je nasledujici.

1. Jdi na kurs u nejake spolecnosti, kterou ti zde doporuci a ke ktere sam ziskas duveru.
2. Tyden odjezdi kurs a udelej chorvatske zkousky.

Vyhodou je prave jednoduchost. Papir v chorvatsku po zkousce obdrzit za cca 2 hodny a muzes ihned pujcit lod, kdyz chces a troufnes si. Stejne v nejblizsich letech si lod pujcis pravdepodobne v HR.

Pokracovani. Mezinarodni papiry. Muzes mit rovnez chorvatske, ale nestoji to za namahu. Lepsi je si udelat ceske.

3. U stejne spolecnosti, u ktere udelas papiry HR, prihlas se se zkousce na MDCR. S torchou usili dostanes prukaz skupiny C.
4. Se stejnou spolecnosti jed na dalsi kurz a udelej zkousku na prukaz B.

Mezinarodni platnost techto prukazu je vec hodne diskutovana. Ja osobne mam za to, ze tyto prukazy jsou platne vsude. Duvodem teto domnenky je to, ze prukazy MDCR jsou vystavovany na zaklade mezinarodnich umluv, tj. jejich mezinarodnou platnost neni nutne nijak jinak dokladat. Nejsou nutne ani zminovane bilateralni dohody. Ja to nechci slozite dokazovat, ani se zde s nikym hadat. Mas-li chut, jdi do prislusnych dohod, volej na MDCR a ptej se.

Nic mene, prukazy MDCR maji malinkou "dirku" v legislative. Tou je, ze pukazy opravnuji drzitele k vedeni plavidla POD CESKOU VLAJKOU. Je to proste nepresnost v zakone, ktera ma svoje opodstaneni. Jsem si jist, se brzi napravi.

Pokud se ti zda, ze takovy nekolikalety plan je dobry, pak si hlavne zjisti, u ktere spolecnosti tydenni kurs je minen nejen, jako kurs na chorvatske papiry, ale zaroven i na ceske. U takove spolecnosti kurzy jsou vedeny jachetnim instruktorem jmenovanym ministerstvem dopravy. Bez teto podminky ti ona splecnost nebude moct vystavit potvrzeni o prakticke zkousce na mori, a v pripade zajmu o ceske papiry budes muset na kurs jet jste jednou - s spravnou spolecnosti.

------------------------
Vazeni a mili kolegove-jachtari. Toto je muj nazor, za kterym si pevne stojim. Protoze nemam cas vse recene dokladat dokumentarne, berte vse, co jsem prave rekl, jako pouhy muj nazor.
Uživatelský avatar
prettorian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod prettorian » stř led 23, 2008 7:38 pm

windward píše:Prettoriane,

je nutne v prvni rade si presne rict, co budes v nejblizsich letech delat. Ja se domnivam, ze spravna cesta je nasledujici.

1. Jdi na kurs u nejake spolecnosti, kterou ti zde doporuci a ke ktere sam ziskas duveru.
2. Tyden odjezdi kurs a udelej chorvatske zkousky.

Vyhodou je prave jednoduchost. Papir v chorvatsku po zkousce obdrzit za cca 2 hodny a muzes ihned pujcit lod, kdyz chces a troufnes si. Stejne v nejblizsich letech si lod pujcis pravdepodobne v HR.

Pokracovani. Mezinarodni papiry. Muzes mit rovnez chorvatske, ale nestoji to za namahu. Lepsi je si udelat ceske.

3. U stejne spolecnosti, u ktere udelas papiry HR, prihlas se se zkousce na MDCR. S torchou usili dostanes prukaz skupiny C.
4. Se stejnou spolecnosti jed na dalsi kurz a udelej zkousku na prukaz B.

Mezinarodni platnost techto prukazu je vec hodne diskutovana. Ja osobne mam za to, ze tyto prukazy jsou platne vsude. Duvodem teto domnenky je to, ze prukazy MDCR jsou vystavovany na zaklade mezinarodnich umluv, tj. jejich mezinarodnou platnost neni nutne nijak jinak dokladat. Nejsou nutne ani zminovane bilateralni dohody. Ja to nechci slozite dokazovat, ani se zde s nikym hadat. Mas-li chut, jdi do prislusnych dohod, volej na MDCR a ptej se.

Nic mene, prukazy MDCR maji malinkou "dirku" v legislative. Tou je, ze pukazy opravnuji drzitele k vedeni plavidla POD CESKOU VLAJKOU. Je to proste nepresnost v zakone, ktera ma svoje opodstaneni. Jsem si jist, se brzi napravi.

Pokud se ti zda, ze takovy nekolikalety plan je dobry, pak si hlavne zjisti, u ktere spolecnosti tydenni kurs je minen nejen, jako kurs na chorvatske papiry, ale zaroven i na ceske. U takove spolecnosti kurzy jsou vedeny jachetnim instruktorem jmenovanym ministerstvem dopravy. Bez teto podminky ti ona splecnost nebude moct vystavit potvrzeni o prakticke zkousce na mori, a v pripade zajmu o ceske papiry budes muset na kurs jet jste jednou - s spravnou spolecnosti.

------------------------
Vazeni a mili kolegove-jachtari. Toto je muj nazor, za kterym si pevne stojim. Protoze nemam cas vse recene dokladat dokumentarne, berte vse, co jsem prave rekl, jako pouhy muj nazor.


ze zacatku je chorvatsko jiste nejdostupnejsi... proto bude asi nejrozumnejsi udelat normalne chorvatsky prukaz a za par let to zacit kdyztak resit. urcite se za par let zase podminky ruzne zmeni..
Uživatelský avatar
Meryl
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 236
Registrován: čtv srp 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Platnost průkazů

Příspěvekod Meryl » čtv led 24, 2008 12:40 pm

Chtěla bych zde shrnout debatu o platnosti průkazů
a zároveň požádat Winwarda, aby níže uvedené potvrdil nebo vyvrátil:

Držitel oprávnění „Uvjerenje o osposobljenosti za voditelja brodice kategorije B" je oprávněn vést charterovou jachtu do hrubé lodní prostornosti 20 BRT (rejstříkových tun) v teritoriálním moři, vnitřních mořských vodách a přilehlých vnitrozemských vodách Chorvatské republiky do vzdálenosti 6 Nm od pobřeží nebo nejbližšího ostrova.
Poznámka "bez omezení oblasti plavby" na rubu starších průkazů znamená bez omezení v oblasti plavby III chorvatských vod.

Vzhledem k platnosti českých papíru na lodích jen pod českou vlajkou, tak
dojde-li na "lámání chleba" např. v Řecku, přijde si pojišťovna na své...
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » čtv led 24, 2008 2:22 pm

Meril,

o platnosti chorvatskych prukazu je v uvedenem citatu nepresnost. Spravne musi byt takto:

"...je oprávněn vést charterovou jachtu do 30 tun celkového výtlaku (v papirech se oznacuje BT nebo GT, neplest s BRT nebo GRT) v teritoriálním moři, vnitřních mořských vodách a přilehlých vnitrozemských vodách bez omezeni vzdalenosti od pobrezi pevniny nebo ostrova."

Veta "bez omezeni" na rubu starsich prukazu znamena "bez omezeni vzdalenosti v oblasti plavby III". (Pokud myslime ten stejny prukaz, ale asi ano.) Oblast plavby III zarnuje vody teritorialni, vnitrni a take vnitrozemske, ktere jsou pristupne ze strany more. Sirka teritorialnich vod je v HR 12Nm, proto oblast plavby III je 12 Nm od pobrezi pevniny nebo jakehokoliv ostrova.

Zdroj: Roman Verba, Stante se kapitanem, str. 10, 68.

---------------------

Otazka platnosti prukazu MDCR a vztahu s pojistovnou.

Protoze nemohu ted sednout a dukladne projit prislusne zakony, musim rict, ze vse, co ted reknu je pouze muj nazor, ktery nelze vnimat jako nevyvratitelny fakt. Myslim si o veci nasledujici.

Kazdy stat ma zakon, predepisujici ktere prukazy mohou byt pouzite k rizeni jachty. Tak napriklad Chorvatsko ma v zakone uvedeno, ze ridit chorvatskou nebo cizi lod v chorvatskych vodach smi drzitel bud odpovidajiciho chorvatskeho prukazu anebo totozneho narodniho.

Totoznost prukazu se temer automaticky zaklada na totoznosti uradu, ktere je vystavili a take na totoznosti obsahu zkousek, pokud oba staty jsou vazany stejnymi "namornimi" dohodami. Ceske papiry MDCR jsou totozne chorvatskym papirum Vodilelj brodice.

Stejne tomu tak je i v Recku. Ja jsem se o Recko zajimal jen okrajove, proto nemohu zodpovedne rict, jaky tam maji zakon o totoznosti prukazu. Ale nikdy jsem nenarazil na to, ze by v Recku byla nejaka omezeni. Proto se domnivam, ze ceske prukazy MDCR jsou rovnez totozne mistnim reckym (takovym ktere opravnuji vest odpovidajici reckou lod).

Kdyz dojde na lamani chleba a bude u toho pojistovna, pak ja se domnivam, ze to je takto. Totoznost papiru neni nutne prokazovat. Pokud ano, pak to lze jednoduse udelat: emitent je totozny, program zkousek je totozny, oblast je totozna. Zadrhel je mozny s vetou "plavidla pod ceskou vlajkou" v nasem Namornim zakone. Odpovedet na otazku, jak moc velky je ten zadrhel, ja neumim. Myslim si, ze moc velky ne, ale dolozit to nemohu, byly by to pouze moje uvahy.

--------------------------------------
Chtel bych take pripomenout, ze ceske papiry MDCR jsou papiry profesionalni. S temito papiry lze vydelavat penize. Jsou o rad vyssi, nez jakekoliv papiry "rekreacni".
Naposledy upravil(a) windward dne ned úno 24, 2008 11:07 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 750
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » čtv led 24, 2008 2:36 pm

fakt: v evropske unii a tedy ani v recku bych to neresil, jsou to statem vydavane prukazy a jako takove jsou navzajem automaticky uznavane a to i pres tu chybu na krase. s chorvatskem to je horsi, tam se to resilo vzdycky bilateralnima dohodama a pokud nebyly (a s chorvatskem nejsou) je to vsechno na vode a jednoznacny vyklad neexistuje. chorvati tu dokonce byli a meli zajem problematiku prukazu resit, ale tehdejsi reditelka odboru plavby inzenyrka Konvickova je neprijala.

moje domenka je, ze kdyby chorvati rekli, ze v chorvatsku cesky prukaz neplati, tak s tim nikdo nic nenadela. asi by bylo zajimave poslat na odbor plavby oficialni dotaz, zda mne prukaz vydany MDCR opravnuje k vedeni me vlastni namorni jachty registrovane pod slovenskou vlajkou....
Uživatelský avatar
Meryl
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 236
Registrován: čtv srp 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Meryl » čtv led 24, 2008 3:37 pm

Děkuji všem za informace.

Můj osobní závěr:
s chorvatským průkazem "B" si budu půjčovat loď na sebe jen v Chorvatsku.
Pro Řecko a Itálii si udělám české papíry u MDČR.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » čtv led 24, 2008 3:51 pm

mysacek píše:s chorvatskem to je horsi, tam se to resilo vzdycky bilateralnima dohodama a pokud nebyly (a s chorvatskem nejsou) je to vsechno na vode a jednoznacny vyklad neexistuje

Mysacku,

nevim, co bylo predmetem tebou zminovanych bilateralnich dohod. Avsak na vlastni oci jsem v chorvatskych zakonech videl presne to, co jsem jiz rekl:

"...ridit chorvatskou nebo cizi lod v chorvatskych vodach smi drzitel bud odpovidajiciho chorvatskeho prukazu anebo totozneho narodniho."

Kde presne jsem to videl, nevspominam si. Ma-li nekdo zajem, necht si to v jejich zakonech dohleda.
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 750
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » čtv led 24, 2008 4:32 pm

chorvatsko je na rozdil od cech primorsky stat a na jejich zakonech to je videt. my primorsky stat bohuzel nejsme ato je take na nasem namornim zakone videt. neminim tu mentorovat co je bilateralni. lod pod ceskou vljkou nesmis kapitanovat s chorvatskym prukazem a smitec. s novym chorvatskym zakonem se situace zmenila, ale uvedommesi, ze predtim bylo v chorvatskych charterovych spolecnostech zepar ceskych lodi v management programech. no a ty lode mohl kapitanovat pouze cech, coz chorvatum vadilo. vzajemna dohoda o uznavani prukazu by toto napravila. jenomze je znamo, ze se chorvatsky prukaz necha ziskat bez toho, aby tam clovek jel, tak na MDCR nebyla neni a nebude vule k tomuto kroku.

to byl muj posledni prispevek na tema chorvatske prukazy
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob úno 02, 2008 12:24 am

Windwarde, české papiere ma s pochopitelnch dôvodov až tak nezaujímajú, ale toto čo si napísal si žiada vysvetlenie, citujem:"Chtel bych take pripomenout, ze ceske papiry MDCR jsou papiry profesionalni. S temito papiry lze vydelavat penize. Jsou o rad vyssi, nez jakekoliv papiry "rekreacni".
Ako chceš s nimi zarábať peniaze, keď porušuješ zákon svojej krajiny? Z Českými papiermi môžeš viesť loď len pod českou vlajkou. Ak to vykonávaš ako zamestnanec, alebo v obdobnom pracovnom pomere, tak možno časť viny za porušenie zákona preberá zamestnávatel. Možno! Ak zarábaš peniaze ako živnostník tak si zodpovedný sám za seba. Ak pracuješ na čierno, tak porušuješ aj ďalšie zákony, okrem toho aj pracovné právo krajiny kde tu prácu vykonávaš.
Okrem toho je všeobecne známe, že u vás to funguje tak ako u nás, pred skúšajúcimi sú si všetci nerovný.
Teda dovolím si tvrdiť, že české papiere nie sú profesionálne. Každý kto ich vlastní a riadi loď pod inou ako Českou vlajkou, tak koná protizákonne.
Prečo to tak je v zákone neviem, ale je to tam dlhé roky. Zákony sa novelizujú každú chvílu, akurát tento nie. Prečo? Možno ta pani na ministerstve mala prijať Chorvátsku delegáciu, ktorá jej asi chceli povedať že by už konečne mali tú chybu opraviť. Alebo to chyba nie je a oni vedia prečo to tam je, ale potom by to mali oznámiť národu.

Všetci vieme že v prípade nehody sú papiere až na poslednom mieste a skúma sa porušenie predpisov o zábránení zražky na mory. S tohoto pohladu je úplne jedno aké máš papiere. Ak ti požičajú loď a ty si sa im preukázal papiermi vydanými námorným úradom v Kampučii, tak ich akceptovali a že si im zničil loď je ich problém a problém ich poisťovni. A tvojej kaucie. Samozrejme ak si neporušil zmluvu. Horšie bude ak niekoho poškodíš na zdravý, alebo ho pripravíš o život. Vtedy ti bude úplne jedno či si porušil zákon s českými alebo chorvátsymi papiermi. A teda každý kto si zarába peniaze profesionálnym skiprovaním by mal byť poistený, v svojom záujme.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » sob úno 02, 2008 9:17 am

Denisi,

ja to vidim z jineho uhlu pohledu. Protoze jsi se zeptal na upresneni toho, co myslim tim "profesionalni papiry", tak si dovolim svou myslenku upresnit.

Ceske papiry jsou zcela jednoznacne profesionalni. To vyplyva prave z naseho Zakona o namorni plavbe + "prisedici" narizeni. Stoji tam (z pameti, kdo si preje, necht si to upresni), ze namorni jachta je ta jachta pod ceskou vlajkou, ktera je urcena pro vydelavani penez. K vedeni teto jachty opravnuje jeden z pruzaku C-B-A MDCR.

Z toho plyne, ze bez ohledu na druh pracovniho vstahu mezi velitelem namorni jachty a sverenou ceskou jachtou, kona velitel na zaklade statem daneho opravneni svou profesi.

V ceskem zakone jinymi slovy stoji, ze chce-li nekdo ridit ceskou namorni jachtu, potrebuje k tomu cesky prukaz. V prukazu stoji, ze opravnuje drzitele k rizeni ceske namorni jachty. O zakazu ridit namorni jachty jinych zemi nikde neni ani zminka. (ja nejsem pravnik, proto mi verit nemusite :) )

Pokud by nekdo chtel ridit ceskou namorni jachtu treba s Kampucskymi papiry, bude nutne zadat MDCR o povoleni (tak nejak si to pamatuji ze zakona). MDCR muze povolit, ale take nepovolit.

Pokud ja si vsak dobre pamatuji, ridit chorvatskou lod smi drzitel bud chorvatskeho anebo totozneho narodniho prukazu. Kdo si preje vykonavat s c prukazy MDCR povolani v chorvatsku, necht udela logicky krok a zjisti na mistnim povolujicim urade, zda ceske papiry jsou vyhovujici. Osobne si vsak myslim, ze prekazka k rizeni chorvatske lode s papiry yMDCR neni, pokud to umoznuje jejich zakon, popripade pokud k tomu mam povolujici vyjadreni mistniho chorvatskeho uradu.

----------------

O zkousce na MDCR s ucasti zkusebnich komisaru mohu rict, ze je mi to mnohem milejsi, nez nejaky test. Jdu-li ja sam k nejake zkousce, predpokladam u sebe, ze vec excelentne ovladam. Pak se zkusebnim komisarem nemam problem. Osobne mam hluboky odpor ke vsem testum protoze jsou sice vysoce demokraticke a spravedlive :lol: ale jejich vypovidaci hodnota je absolutne nulova.

Dukaz. Chci-li udelat zkousku na omezeny prukaz radiotelefonisty, nemusim o veci vedet absolutne nec. Staci pouze se naucit test, ktery je laskave zverejnen, aby kazdy, kdo se neleni, si ho mohl nacvicit. Toto, kamarade, neni zkouska odborne zpusobilosti, to je s prominutim sprosty paskvil.

Mohl bych pripadne souhlasit, kdyby obsah testu nebyl predem znamy. To je samozrejme velice objektivni varianta, ma vsak chybu. Zkusebni komisar muze, na rozdil od testove mrizky, lehce zjistit skutecnou uroven znalosti zkouseneho. Muze zkousenemu u zkousky napriklad pomoct anebo zkousku zamitnout, pokud evidentne vidi, ze zkouseny je osoba nebezpecna sobe i svemu okoli.

Kdyz vezmeme pro srovnani zkousku na IYT (to jsou americke profi prukazy), tak tam by mohli vlasy vstat hruzou. Protoze v jejich zkusebnim radu stoji neco jako ze vysledek zkousky je zcela na osobnim posouzeni zkusebniho komisare. Cela vec probiha takto: jedes na dva tydny na vycvik na lodi s autorizovanym instruktorem, potom prijede specialne pro tvou osobu nestranny zkusebni komisar a prozkousi tebe prvne prakticky primo na lodi a pak take teoreticky. Chtel bych zvlast podtrhnout fakt, ze jiz na skupinu B-offshore je absolutne nezbytne umet astronavigaci. Zkouska z astronavigace je prakticka - provest mereni zpusobem, ktery urci komisar, a vypocitat, a take ustni, kdyz komisar jezdi po zkousenem, jak se zlibi.

A absolutne nikomu to nevadi, vsichni zkouseni jsou po zkousce velice stastni. :)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob úno 02, 2008 9:36 am

Windwarde, ohýbaš ten pokrútený paragraf ako sa ti páči, ale obávam sa že to čo si myslíš je pravda len len tak asi z polovice. Musím ísť na nákupy, takže sa k tejto zaujímavej téme vrátim neskôr.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 655
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Milos » sob úno 02, 2008 10:16 am

Denis, Windward, zdá sa že ste zhruba v obraze ohľadom stavu legislatívy okolo preukazov. Riešia sa české a chorvátske - vie niekto ako je to na slovensku? Slovenský kapitánsky námorný preukaz by tiež platil IBA na lode pod slovenskou vlajkou a registrom?

Ja mám urobený VMP, ten sa týka (asi) iba vnútrozemskej plavby (údajne na teto preukaz v chorvátsku tolerujú resp tolerovali napr gumáky v príbrežnej plavbe), takže kvôli možnosti charterovať plachetnice mám aj chorvátsky "Voditelj brodice...". Plus radiooperátorský slovenský preukaz.
Má zmysel ešte riešiť daľšie papiere pre námornú plavbu mimo HR?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob úno 02, 2008 1:15 pm

Citujem:" V ceskem zakone jinymi slovy stoji, ze chce-li nekdo ridit ceskou namorni jachtu, potrebuje k tomu cesky prukaz. V prukazu stoji, ze opravnuje drzitele k rizeni ceske namorni jachty. O zakazu ridit namorni jachty jinych zemi nikde neni ani zminka. (ja nejsem pravnik, proto mi verit nemusite )"

Myslím že nemá význam obhajovať právny paškvil slovnou ekvilibristikou. Jednoducho tam je napísané čo s tým preukazom môžeš robiť. Môžeš viesť plavidlo pod Českou vlajkou. To je všetko. Každý vlastník tohoto preukazu ktorý vedie plavidlo pod inou vlajkou tým porušuje zákon ČR. Vzhladom k tomu že sa vedenie námorneho plavidla deje v iných krajinách ako v ČR, teda s inou jurisdikciou, tak vám to môže byť ukradnuté. Ďalej je pre občana ČR dôležitá vymahatelnosť práva, teda aké sankcie mu hrozia ak pri vedení plavidla nemá preukaz ČR. Pri havárii plavidla nie je podstatné či vlastníte ten správny preukaz, pretože sa skúma či ste porušili predpisy o vedení plavidla a bezpečnosti v tej krajine kde sa ten prúser stal. A ak budem citovať klasika, tak pokud nejde vo život tak de vo h...o. A keď pôjde o život, tak si môžeš byť istý že bude úplne jedno či máš preukaz z ČR,SR alebo HR.
Môj záver je že bez problémov môžete používať chorvátsky preukaz, ale aj slovenský, britský, alebo nemecký. Môžte ho používať všade tam kde ho akceptujú. Slovenský preukaz pre kategóriu C oprávňuje viesť plavidlo pod akoukolvek vlajkou kdekolvek na svete s tým, že sa jedná výhradne o príbrežnú plavbu do tuším 12 míl od pobrežia a s obmedzením plavby v závislosti od počasia, nesmie sa vyplávať nad stav mora 4 boforty.

K tým profesionálnym papierom, dovolím si najskôr zacitovať windwarda:
"Ceske papiry jsou zcela jednoznacne profesionalni. To vyplyva prave z naseho Zakona o namorni plavbe + "prisedici" narizeni. Stoji tam (z pameti, kdo si preje, necht si to upresni), ze namorni jachta je ta jachta pod ceskou vlajkou, ktera je urcena pro vydelavani penez. K vedeni teto jachty opravnuje jeden z pruzaku C-B-A MDCR."
Dúfam že je každému jasné prečo je v ČR zadefinovaná námorná jachta k vydelávaní penez. Aby zhrabol štát večšie prachy za jej registráciu a preto mnoho majitelov lodí z Čiech registruje svoje lode v iných krajinách. To nie je o vlastenectve, ale o zneužívaní vlastenectva štátom a o hrabivosti štátu.
Pre profesionálne vedenie plavidla nie je najdôležitejší preukaz na vedenie plavidla, preukaz by mal mať totiž každý. To čo odlišuje amatéra od profesionála je práve právny stav podla akého vykonáva túto prácu. Teda ak vykonávaš prácu skipra ako zamestnanec, alebo živnostník, tak to ťa odlišuje od amatéra. Ak si myslíš že to tak nie je môžme sa spýtať na daňovom úrade. Inak je to práca na čierno, vyhýbanie sa plateniu dane prípadne nedovolené podnikanie čo je z hladiska závažnosti porušenia zákona podstatne horšie ako keď nemáš ten najsprávnejší preukaz. V niektorých krajinách môžeš lahko skončiť vo vezení so záznamom persona non grata.
Podla tvôjho tvrdenia o profesionálnom preukaze by majitelia slovenských preukazov nemohli robiť profi skiprov.
To čo som vyššie napísal je môj názor a nevnucujem ho ostatným, ale ja osobne som išiel na živnostenský úrad a požiadal som o živnostenské oprávnenie na vedenie plavidla. ;) čo ak by som sa doma nudil a rozhodol sa jedno leto stráviť v Chorvatsku ako skiper?

A ešte k skúškam v HR, vykonávajú sa tiež ústne, teda nedemokraticky, spraví ich každý kto vie. A ten kto nevie ten ich nespraví. Korupciu do toho nemiešajme. Preukaz v HR nie je o nič lepší ani horší ako preukaz ČR, SR. Na základe mojich skúseností je to najlepší spôsob ako začať a keď vás to chytí, tak sa budete zdokonalovať individuálne. A možno zatúžite po národnom, alebo britskom preukaze.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » sob úno 02, 2008 2:29 pm

Denis píše:Myslím že nemá význam obhajovať právny paškvil slovnou ekvilibristikou...

Pekne jsi to vyjadril. :)

Aby nekdo mohl vykonavat profesni cinnost, musi zaprve mit papir o profesni zpusobilosti, za druhe obecne vzato "pracovni povoleni" libovolneho druhu.

Ty podle meho nazoru mluvis o te druhe podmince, avsak ja jsem mluvil o te prvni. Poukazoval jsem na to, ze prukaz MDCR je papir, kterym se prokazuje odborna zpusobilost sama o sobe. Primo ze zakona proto vyplyva, ze prukaz MDCR velitele namorni jachty je typem profesionalniho prukazu.

To, ze nekdo se s ceskym prukazem MDCR si rekneme v Chorvatsku zridi "zivnostak" a bude tam na chorvatske jachte vozit lidi za penize je pouze otazkou vztahu mezi dotycnym jedincem a Chorvatskem. A zadny vztah k Ceske republice to nema. Nevim vsak, zda dotycny jedinec bude mit vuci Ceske republice najkou povinnost, kdyz si na zaklade chorvatskeho "zivnostaku" bude v chorvatsku podnikat s ceskou lodi. To je otazka pro pravniky a danove poradci.

Ohledne toho, zda v pripade pruseru je prukaz odborne zpusobilosti dulezity, ja mam jine informace. V Britanii existuje (kdyz to prelozim kostrbate) havarijni komise pobrezni hlidky. Ta zkouma vsechny incidenty s ucasti zejmena birtskych jachet. Samozrejme, ze uplne nejprvejsi, co ji zajima, je odborna zpusobilost ucastniku incidentu. Primo tak v jejich zpravach stoji: srazka lodi A a B, velitel lodi A je drzitelem prukazu XY, velitel lodi B drzitelem neni, protoze mu to zakon neuklada.

Tam, kde zakon uklada mit obecne nejaky prukaz, je proste nezbytne ho mit. Z meho hlediska prukazy velitele namorni jachty MDCR vyhovuji tomuto ucelu. (I kdyz samozrejme maji nejake mouchy.)
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » sob úno 02, 2008 2:42 pm

Milosi, ja o slovenskych prukazech prakticky nic nevim, proto ti neumim odpovedet. :)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host