Servis gumáků

Věčné téma - opravy lodí všeho druhy a všemi dostupnými prostředky. Materiály, postupy. Dobré rady atd.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
kus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 80
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Servis gumáků

Příspěvekod kus » ned úno 24, 2008 10:58 pm

Kdo chcete poradit s gumákem a motorem? Mám mnohaleté zkušenosti se servisem obou kategorií.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Re: Servis gumáků

Příspěvekod alffa » pon úno 25, 2008 4:31 am

kus píše:Kdo chcete poradit s gumákem a motorem? Mám mnohaleté zkušenosti se servisem obou kategorií.

Buď nám vítán a neboj, určitě na tebe dojde. ;)
alffa
Uživatelský avatar
lada0712
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: pát lis 02, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod lada0712 » pon úno 25, 2008 8:59 am

OK tak já hodím univerzální otázku, určitě se bude hodit nebo rovnou dvě:


-mám/měl/ jsem starší gumák Zodiac 15let, jemně strácel vzduch za mesíc až 2 ušlo cca 10-20% vzduchu

jak najít místo úniku, jak opravit , co bývá paušálně příčinou ventily nebo škrábance
dá se to vůbec zjistit?


-jak odborně opravit díru na gumáku/větší/ tak aby záplata vydržela a po dvou sezónách neodpadla

díky :)
Uživatelský avatar
kus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 80
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kus » pon úno 25, 2008 11:13 am

Co znám a učili nás Francouzi při servisním školení,tak největší nemoc všech gumáků jsou ventily.pokud chceš zjistit celkovou těsnost,tak člun nafoukni-dost a potom ho postříkej jarovou vodou v rozprašovači.I malinké vzduchové bublinky ti ukáží nějakou netěsnost! Co se týká ventilů.vyšroubuj je,opláchni v teplé vodě-do 40 stupňů,můžeš použít i starý kartáček na zuby,nech oschnout a gumovou dosedací plochu ošetři tak,že si rozpusť nějaké starší mýdlo(nejlépe s jelenem) nakrouhej sdi ho do malé skleničky a potom s nimi ošetři ty gumičky,co dosedají na tu plochu ventilu.
Pozor,nesmíš použít žádný prostředek pro ošetření pryže,pak ti to nebude těsnit nikdy!
Co se týče lepení člunu,tak tam je důležité,z jakého materiálu je ten člun vyroben- např Zodiac,Brig, je z materiálu Strongan,a tak musíš použít správné lepidlo.
Nás naučili opravit člun tak,že to není vidět,třeba i zevnitř a pokud dodržíš teplotu a technologický postup,vydrží ti záplata stejně jako celý člun!
Jen pro tvoji informaci,lepidlo se nanáší celkem ve třech vrsvách,s určitým časovým odstupem podle okolní teploty a teprve po třetím nátěru se přiloží záplata a spoj se zafixuje.
Jde opravit prakticky všechno,i zrcadlo a jeho uchycení,ale je něco jiného dělat vše v klidu v dílně nebo na dovolené u moře.Tak zatím čau a kdyby jste si nevěděli rady,ozvěte se na ICQ 271-326-399
Uživatelský avatar
lada0712
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: pát lis 02, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod lada0712 » pon úno 25, 2008 11:45 am

Ano, to s nanášením třikrát lepidla je v návodu, ale i tak mi zápata nedržela dlouho, někde jsem četl že ješte trochu nahřát fénem, ale to jsem nedělal.Použil jsem originální lepidlo od zodiaku - dvousložkové. Jak se potom ta záplata fixuje, než zaschne?
O opravování člunů zevnitř, nevím nic, anebo vím jen tolik že můžeš koupit takovou zátku ze šnůrkou, kterou vsoukáš dovnitř a z druhé strany dotáhneš o plastový protikus pomocí té šnůrky. To je taková nouzovka na moře, možná dobrá.
K výměně ventilu mám takový zážitek že chlapci v autorizovaném servisu ho tam tak silně rvali až natrhli okraj kruhového otvoru v člunu, gumové těsnění co je mezi Stronganem a tělem ventilu nevyměnili, protože neměli, použili to staré, potom už člun ucházel. Ale opravdu velice malilinko, takže metoda s mýdlovýma bublinkama nic neukázala.
Servis byl v zahraničí a víc o něm neřeknu. :)
Od té doby jsem se rozhodl že si už všechno budu dělat sám. :cry:
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon úno 25, 2008 12:20 pm

kus píše:Tak zatím čau a kdyby jste si nevěděli rady,ozvěte se na ICQ 271-326-399


To kus,
Doporučil bych Ti, upravit si údaje v profilu (osobní nastavení).
Zadáš-li například ICQ, nebudeš to muset psát do každého topicu ručně.
Naskočí ti automaticky ikonka a každý na ní může kdykoli kliknout. ;)
Obrázek

ahoj, alffa
Uživatelský avatar
kus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 80
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kus » pon úno 25, 2008 1:20 pm

Ještě je velmi důležitá
příprava před lepením,na naleptání povrchu je speciální směs,kterou Ti nikdo nedodá s lepidlem a je jen od výrobce materiálu člunu.
Je to dost různorodá chemiská složenina,např. Strongan se vrství při výrobě pod různým úhlem přes sebe,jednotlivé vrstvy a ty se potřebuješ s lepidlem dostat minimálně na 3 vrstvu do hloubky! Tam Ti potom to lepidlo může dobře držet!
Samozřejmě rovnou podložku a zrovna tak stejnou na zatížení a nechat podle mých zkušeností 24 hod v klidu! Pak teprve opatrně nafukovat, a tím čističem dobře očistit okolí lepené plochy.Samo nafukování je věda,musíš vědět,kterým směrem jdou ventily na přepouštění mezi jednotlivými komorami a opravy zvnitřku se dělají po rozlepení zádě-tedy konce jednoho tubusu,zalepíš a přivaříš zpět zadek!
Co se týká materiálu,tak jestlipak víš,proč je Zodiac a Bombard nejlepší_
Protože oni jediní neprodali technologii svařování,ta se jmenuje Thermobodhyng a jako jediní člun nelepí,ale svařují!
Jinak materiál už samozřejmě prodali,používá ho např Ukrajinský Brig a mnoho dalších,ale všichni ostatní výrobci tento materiál lepí,kdežto oni svařují
Ale to je na další vyčerpávající povídání
Uživatelský avatar
mirus
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 358
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mirus » pon úno 25, 2008 1:28 pm

Jaký je tvůj názor na kvalitu člunů QuckSilver? Dík.
Uživatelský avatar
kus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 80
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kus » pon úno 25, 2008 1:32 pm

Jen krátce,jezdil jsem 5 let jako záchranář po Evropě s gumákem,třída Star,Tornádo atd.Měl jsem možnost vyzkoušet různé gumáky a tak teď něco o QSilveru.
Podle mě je to tak střední třída,když se povedl kus od kusu i lepší,ale dost problémy s ventily,měl jsem ho asi 1,5 roku a tahal ho za autem,tak jestli chceš nějaký hodnocení,tak na stupnici 10,kdy 1je nejlepší a 10 nejhorší,tak něco mezi 4-6.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon úno 25, 2008 1:37 pm

kus píše: všichni ostatní výrobci tento materiál lepí,kdežto oni svařují
Ale to je na další vyčerpávající povídání

A Ty lepíš, nebo svařuješ :?:
Uživatelský avatar
mirus
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 358
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mirus » pon úno 25, 2008 1:38 pm

No a když tak vyzvídám,je velký rozdíl v kvalitě (svárů a pod.)u výrobků Zodiac?Myslím ZOOM,Futura,Mark atd?
Uživatelský avatar
kus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 80
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Motory

Příspěvekod kus » pon úno 25, 2008 1:39 pm

Mám také mnohaleté zkušenosti s používáním a servisem jak závěsných,tak i vestavěných motorů od Nissana,Volvo-Penta,Perkins.Yanmar.Nani a spousta dalších až po Buck.

Nikdo u nás neumí svařovat,tak se snažíme álespoň kvalitně lepit!

Pro miruse - ve výrobní fabrice u Zodiac vždy vaří!!!! Jen pro tvou informaci,to co si kupujeme,to je jen 1% výroby,ostatní jde vše pro armády Evropy a všechny záchranný prostředky v leteckym průmyslu! např.skluzavky,vesty,čluny apod.

Co se týká Bombarda,je to jen pobočka Zodiacu,vznikla pro trhy v Kanadě a USA,jinak materiál a technologie a bsolutně stejné
Uživatelský avatar
mirus
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 358
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mirus » pon úno 25, 2008 1:50 pm

Takže pokud jsem to dobře pochopil ,tak QSilver je kvalitou provedení horší jak ZOOM ?
Uživatelský avatar
lada0712
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: pát lis 02, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod lada0712 » pon úno 25, 2008 3:46 pm

to Kus:
Sme se na tebe sesypali jako supi, zachvilku budeš mít 40 příspěvků :D

ještě mám nějaké otázky:
To leptadlo je na bázi acetonu?
Svařuje se asi utrazvukem? vím že svařuje ještě Adventure .
S jakou životnostím se dá počítat u gumáku?
Uživatelský avatar
kus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 80
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kus » pon úno 25, 2008 4:25 pm

Je toho opravdu najedou moc - ZOOM je jen jeden z mnoha typů od ZODIAC,tedy jde o ten zvláštní typ podlážky.Co se týče skládání,vydrží opravdu mnoho.Zkoušely se čluny i v Antarktidě,a co jim vadí pri skládání a swstavování,to je nízká teplota! Všeobecně platí,že jak je - mínus,nedoporučuje se s ním něco dělat! Samozřejmě s dobře nafouklým člunem můžete jezdit v pohodě do - 20 stupňů,ale to je extrém,to Vám zas nebude fungovat motor tak,jak ho máte a musí se upravit.
Ještě trochu k svařování - kdo dnes vaří,např,zmiňovaný Adventure,tak ano,ale jednu tkaninu přes druhou a ne po jednotlivých vrstách!
To je zatím vše,musím jít taky něco dělat,další dotazy zodpovím pravděpodobně večer,od 20 do 24 hod budu na diskusním fóru!

Edit
Jsem zase spět a co se týče výdrže člunů,myslím životností,tak vím o sběrateli,který mě předvedl člun,který sloužil při vylodění v Normandii.Dokonce jsme ho nafoukli a co já vím,tak nejstarší funkčí u nás je z r.1962!
Jinak Vám nikdo neřekne,kolik skutečně vydrží,to si nikdo nelajzne,ale např u Zodiacu se šuškalo,že vydrží až 10 000 skladů - tedy 5 000 x složit a zpět složit. Pokud se dodržují ty základní pravidla,že se o něj budu standartně starat a nebudu ho nafukovat v mraze,tak asi tolik vydrží.
Uživatelský avatar
mirus
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 358
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mirus » pon úno 25, 2008 8:44 pm

kus-potěšil jsi mě -při mém věku a při péči ,kterou svému člunu věnuji ,tak mě asi přežije.
Uživatelský avatar
kus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 80
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kus » pon úno 25, 2008 8:54 pm

To jsem rád,že jsem alespoň někomu udělal radost!
Tak Ti ještě poradím,víš jak jednoduše zjistíš,že máš správně nafouknutý člun?
Nafoukneš ho,postavíš přídí kolmo vzhůru a dva konce buřtů se Ti nesmí bortit!
Ale musí být krásně bez záhybů!
Pokud to s jakýmkoliv člunem nejde,není hoden toho,aby jsi se po tomto člunu jen otočil!
To je 50 let stará poučka pro to,jaký člun si koupit!
Zatím čau
Uživatelský avatar
lada0712
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: pát lis 02, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod lada0712 » pon úno 25, 2008 9:52 pm

To bude chtít asi taky kvalitní pumpu, když jsem chtěl svůj zoom nafoukat takhle do tvrda,
musel jsem na tu šlapací pumpu hodně tlačit, skoro až k prasknutí- ty poslední foukance.
Momentálně mám 4,4m gumák ten už asi nepostavím tak lehko , měření tlakoměrem je běžná praxe? Jak člun správně hustíš, když se dá na na vodu ochladí se, takže praxe je přehustit? Denis tady na fóru píše že dofukuje ještě na vodě.
Naposledy upravil(a) lada0712 dne pon úno 25, 2008 10:23 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon úno 25, 2008 9:57 pm

Ahoj Kus, je vidieť že toho vieš naozaj vela a máš bohaté skúsenosti. Ak by si mal chvílu čas, nenapísal by si nám niečo o kvalite materialov s ktorých sa robia gumáky? Ja viem len že je hypalon a PVC, ale niektorý výrobcovia majú svoje názvy a tiež asi nebude PVC ako PVC. Takže máme s toho guláš.
Uživatelský avatar
kus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 80
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kus » pon úno 25, 2008 10:25 pm

Tak jsem zase zpátky a hurá na vás::::
Člun jde samozřejmě dofukovat i na vodě,jen správně nafouknutý a konstrukčně dobré dno dovede to,že za člunem 3m a motorem 15 hp budete moci lyžovat!

teď něco k materiálu.Nechci tady rozebírat PVC,např. Sevylor a pod a ani pogumovanou textilii,např,Gumotex Břeclav apod. Ta pogumovaná textílie se osvědčila například na lehátka nebo na raftové čluny,ale ne na typ gumáků.jaký by jsme chtěli.
Připravím v nějaké dohledné době pro Vás všechny,koho to zajímá,přehled používaných materiálů na gumáky a také mám rozpracovaný text z 14 denního testu dvou gumáků na moři.Tohoto testu jsem se přímo zůčastnil a to i za Juga a Bóry,kdo jachtíte tak víte,o čem mluvím.

Ještě trochu k tomu dofukování: běžnou praxí při nožním dohušťování je to,že teprve když nemůžu jednou nohou pumpu ušlápnout,tak je člun správně nahuštěný.
A pozor,pro dobrou jízdu je důležitá i správně nahuštěná podlážka nebo kýl!!!
Ukazatel tlaku je opravdu jen informační,důležité je se nebát ten člun vlastně dost nafouknout,ale to už jste asi z toho mého předešlého poznali sami.
Je to důležité i na řízení,stabilitu a hlavně také spotřeby!

Když dáte člun na vodu a projedete se,tak potom člun na vodě ještědofoukněte,a dost,nebojte se toho a potom to zkuste ještě projet! Pokud nepoznáte ten rozdíl,a ten musí být markantní,tak člun prodejte a najděte si jinou zábavu! Já vím,je to ode mě tvrdé,ale co jsem viděl,tak 90 % všech majitelů gumáků jezdí s podhuštěným člunem!
A to ještě nemluvím o správném vytrimování nohy apod,těch věcí je samozřejmě hodně,vlastně jak dlouhá noha a kde antikavitační deska a další a další.
To se samozřejmě netýká těch,kteří si koupí gumák a jezdí výtlačnou plavbou kolem břehů - tak zvaný "buldozer"
To jen na dobrou noc,musím jít ještě psát jednu povídku o jedné velké lodi,na které jsem byl 3 roky.
Uživatelský avatar
BRUT
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 96
Registrován: ned dub 22, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod BRUT » pon úno 25, 2008 11:32 pm

kus píše:Ještě trochu k tomu dofukování: běžnou praxí při nožním dohušťování je to,že teprve když nemůžu jednou nohou pumpu ušlápnout,tak je člun správně nahuštěný.
A pozor,pro dobrou jízdu je důležitá i správně nahuštěná podlážka nebo kýl!!!
Ukazatel tlaku je opravdu jen informační,důležité je se nebát ten člun vlastně dost nafouknout,ale to už jste asi z toho mého předešlého poznali sami.
Je to důležité i na řízení,stabilitu a hlavně také spotřeby!


Mam tomu rozumiet tak, ze kaslat na tlak uvadzany vyrobcom a nafukat to, co pumpa dovoli?? A co potom cez den na slnku, neodpustat, ale nechat to pretlakovane? Vdaka za rady.
Uživatelský avatar
libor.janko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 523
Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
Reputace: 0
Bydliště: Svitavy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod libor.janko » úte úno 26, 2008 6:59 am

Ahoj,
neměl bys podle svých zkušeností nějaký žebříček výrobců a materiálů od nejlepších po nejhorší, dle tvých zkušeností? V poslední době se sem tlačí i výrobky z Tchajwanu vyrobené údajně z hypalonu, co říkáš na ně? Moc díky
Uživatelský avatar
kzeman
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 125
Registrován: čtv lis 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kzeman » úte úno 26, 2008 9:22 am

Ahoj !
ZODIAC uvádí, že pro vyrovnání tlaku ve válcích existují vnitřní komory s přepouštěcími ventily a jinde uvádí že člun je nepotopitelný i při poškození jednoho válce.
Občas mne přepadá otázka jak by skutečně dopadl můj ZOOM 310S který má dvě komory s vyrovnávací přepážkou, při proražení jednoho válce.

Vyrovnávací přepážku si představuji jako pružnou stěnu mezi dvěma komorama, která musí být pružná, ale méně odolná než obvodní stěny a zda nedojde k jejímu prasknutí pokud je jedna komora natlakovaná na maximum a druhá se proražením vyprázdní.
Pokud existují přepouštěcí ventily, pak by se měl tlak vyrovnat časem na nulu v obou komorách.

Předpokládám, že nějaké zabezpečení proti potopení při poškození jednoho válce existuje, ale na jak dlouho ?

Pokud neznáž odpověď nic se neděje. Díky za Tvoji ochotu a vysvětlování zdejších dotazů které jsou pro mne poučné.
Uživatelský avatar
kus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 80
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kus » úte úno 26, 2008 9:25 am

Nemám nic proti výrobcům z Číny a Thajvanu,tam jde jen o to,jestli je to například Hepalon jak uvádějí.Nevím,kde potom budeš reklamovat v případě nějaké závady,já vím,u prodejce,ale ten když bude reklamovat dál u dodavatele a ten u výrobce,tak si s gumákem moc nezajezdíš

Co se týče poškození komory u gumáku,tak to je tak,že s jednou komorou můžeš dojet,pokud máš podlážku v pořádku,dokonce na většímčlunu,třeba 3 komorovém a čtyřkomorovém můžeš dojet i s jednou komorou nafouklou! A vtip těch ventilů je ten,že ti právě nesmí přepustit kompletně vzduch tak,aby ti časem ušel úplně a mohl jsi zůstat na moři neomezeně dlouho!
To mluvím o Zodiacu,kterej je jako jedinej konstruovanej tak,že je národní asociací záchranářů jako jedinej schválen jako záchranej prostředek na moře bez jakéhokoliv omezení,a to myslím díky právě systému přepouštění vzduchu mezi jednotlivými komorami!

Jinak jsem v loňském roce dělal jako záchranář jednu předváděčku na Labi,o tom ,co člun vydrží,jak se správně hustí a skládá a co se stane,když člun prorazíte.
Mělo to docela úspěch,i když jsem tomu žádnou reklamu nedělal a pozval jsem jen pár známých,aby si vlastně vyzkoušeli,co jde s člunem dělat a jak jednoduše a ekonomicky používat motor,tak možná budu letos pokračovat.Pokud by jste chtěli více o nepotopitelnosti a nějaké obrázky z testů,tak na můj e-mail a já Vám něco pošlu

[mod="Libor"]
Místo 3 příspěvků za sebou používáme tlačítko UPRAVIT a dopisujeme stále stejný příspěvěk ![/mod]
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 750
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » úte úno 26, 2008 9:58 am

2kus: nebuť labuť a dej to sem, zajima to asi všechny :roll:

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů