Jak se určuje délka nohy motoru?

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
libor.janko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 523
Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
Reputace: 0
Bydliště: Svitavy
Kontaktovat uživatele:

Jak se určuje délka nohy motoru?

Příspěvekod libor.janko » stř úno 27, 2008 4:52 pm

Chtěl bych se zeptat, pokud se dodatečně kupuje motor třeba ke gumovému člunu, jak se určuje délka nohy, jakou má mít? Vím, že to nějak souvisí s výškou zrcadla, ale nevím jak? Poradí mi někdo?
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8164
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » stř úno 27, 2008 6:00 pm

Já teda s motorama nemám nic společného, ale není o tom psané zde:?
http://jachting.info/modules.php?name=F ... ght=#19964
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » stř úno 27, 2008 6:24 pm

to libor.janko - dík za topic, zrovínka to taky řeším. Takže když krátká noha (myslím, že 381 mm) jak může být to zrcadlo vysoký, nebo jak hluboko pod dnem, či kýlem lodi má být propeler? Nemám typizovanou loď, takže se nějakým předpisem nemůžu řídit a motorek stojí asi 35 000.- tak nechci moc riskovat.
teista
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7073
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 88
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř úno 27, 2008 6:44 pm

Ja viem že antikavitačná doska, to je to krídielko nad vrtulou, má byť pod najnižším bodom zrkadla 2-3 cm, ale môže byť aj o niečo viac, vraj do 7 cm. Ja som mal zo začiatku Johnson 15 s dlhou nohou a mal so ju spustenú až dole, jazdilo to úplne zle. Potom som to zdvihol na tie 2 cm a gumák lietal ako drak. Teraz tam mám v rovnakej výške Yamahu a keď som v člne sám a pri určitej rýchlosti, resp. otáčkach počujem ako to saje vzduch. Chcelo by to spustiť trochu nižšie, ale než rezať do zrkadla, tak kúpim radšej prídavné krídielka.
Pri výtlačnej plavbe to je jedno, resp. na vlnách je lepšie ak je vrtula čo najhlbšie. To spoznáš ako hlboko ho spúšťať, každá loď sa chová ináč.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8164
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » stř úno 27, 2008 6:48 pm

Já si připadám jako v jiříkově vidění. Nahoře jsem vám dal odkaz na vlákno, kde se o tom podle mě píše...
To chcete řešit souběžně ve dvou vláknech? :?

JOJOJO :D
Uživatelský avatar
libor.janko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 523
Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
Reputace: 0
Bydliště: Svitavy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod libor.janko » čtv úno 28, 2008 6:40 am

Baharisi, ta otázka byla položena jako univerzální, né jenom určená pro gumáky. Týká se i dalších motoráků, příp. plachetnic, které koupíš bez motoru.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8164
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » čtv úno 28, 2008 8:09 am

Ale jo, dyď se bavte jak chcete.
Já měl pocit, že na výše uvedené otázky už uživatel Kus v uvedeném topicu odpověděl. On popisuje polohu antikavitační desky vůči zrcadlu, vy se ptáte na délku nohy a polohu propelleru vůči zrcadlu. Ve své naivitě jsem si myslel, že to spolu souvisí.
Už do toho motorářům nebudu kecat. :sorry:
Uživatelský avatar
libor.janko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 523
Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
Reputace: 0
Bydliště: Svitavy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod libor.janko » čtv úno 28, 2008 9:06 am

Baharisi, nechtěl jsem se tě dotknout, ono to souvisí, ale k téhle problematice to tam nějak nedošlo. :sorry:
Uživatelský avatar
kus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 80
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kus » čtv úno 28, 2008 10:03 am

Popsal jsem to tu myslím dost dobře,jinak celkem existuje 5 délek noh,i když jedna z nich není v Evropě vůbec rozšířená a pokud by jste měli zájem,tak Vám je můžu i sem dát,ale domnívám se,že bych Vám zadělal na další problém a debaty okolo!lTu nohu,vlastně nastavení antik.desky ke kýlu je posáno různě,já ze své praxe namontoval asi 100 motorů na gumáky a popsal jsem vám to hlavně ze své zkušenosti.
Potom je to už o jiné vrtuli a jinak nafouknutém-či spíše správně nafouknutém člunu.Když jsem mluvil o nafouknutém člunu a zmiňoval jsem se o tom,že někdy i jinak,tak to se týká toho,že pokud člun zase přefouknete,tak sice super jede,ale kýl strácí svůj účel a loď se zase hůře ovládá při manévrování?
Ale to je myslím na další debatu a to jsem nechtěl.
Také jdou koupit díly (jako set na prodloužení nohy,pokud někdo nechce měnit jiný motor apod.
A co se motorů týká,už jste si někdo všiml,jaký je rozdíl mezi 10HP a 15 HP? Nebo mezi 20,25.30HP,nebo 40,50HP.....
Skoro žádný,obsah stejný,jen korunová úprava trysek karburátoru,jiná planžeta(jazýčky)pod karburátor ,tedy jiné množství přivedeného vzduchu a jiný propeller!!!
Takže kdo máte 10 a chcete 15HP,není to žádný velký problém,jinak všechny díly uvnitř absolutně stejné.
Ale to jsem nechtěl,je to na další složitou debatu a tak zatím čau.
Uživatelský avatar
kus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 80
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kus » čtv úno 28, 2008 10:09 am

A ještě k plachetnicím,tam je to s délkou nohy trochu jinak,tam záleží,kde ten motor je a jaký kýl plachetnice má a kde je např.kormidlo,ale to je zase na další debatu,tak někdy příště,teď jsem se vrhl na gumáky,tak nemohu stíhat vše!
Uživatelský avatar
mirus
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 358
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mirus » čtv úno 28, 2008 10:46 am

To co říkáš o těch motorech se mě potvrdilo když jsem se zajímal o větší motor než mám.Byl mě nabízen motor se štítkovým výkonem 10HP,ale s tím že je "otevřený" na l5HP.To by potom bylo provedeno to přetryskování atd?Co to potom dělá s konstrukcí toho určitýho motoru?Nebo je ta konstrukce už dimenzovaná na takový rozpětí výkonu?Co životnost takového "otevřeného motoru?Moc otázek najednou ,ale zkus to nějak upřesnit.Díky.
Uživatelský avatar
libor.janko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 523
Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
Reputace: 0
Bydliště: Svitavy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod libor.janko » čtv úno 28, 2008 11:13 am

Přidávám se Mirusovi. Opravdu to jde? Neodejde tak dřív motor? Jak moc je to složité pro trošku zručnějšího človíčka?
Kus(i): ve tvém příspěvku jsem našel takovou zajímavost o které jsem ani netušil. Ona jde u motoru, pokud ho nechci vyměňovat příp. prodloužit noha? Jak se to dělá? Ty díly se na to prodávají? Omlouvám se za moc otázek.
Uživatelský avatar
Johna
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 207
Registrován: pon bře 05, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Čelákovice - Roztoky - Liberec

Příspěvekod Johna » čtv úno 28, 2008 11:37 am

:offtopic: chudák Kus, to aby tady byl v kuse :)
no každý dobrý počin je pozásluze potrestán :lol:
Jen tak dál, přečetl jsem si od tebe už dost zajímavých informací.
Uživatelský avatar
lada0712
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: pát lis 02, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod lada0712 » čtv úno 28, 2008 12:10 pm

skusím trochu pomoct aby Kus nemusel vysvětlovat úplné základy :) :
Na prodloužení nohy motoru se prodávají specielní kity, které obsahují všechny potřebné díly, mezikus odlitku nohy, delší tyč která přenáší kroutící moment od motoru, nějaké to táhlo řazení nebo teda jeho prodloužení , atd.
Noha se rozmontuje v rovině impeleru a vloží se ten mezikus atd. Popsal jsem to laicky, ale doufám že bez podstatné chyby.


K těm motorům bych doplnil to že obecně řečeno by to výrobci asi nedělali pokud by to měl být nějaký podstatný problém, ten vyší výkon. Můj motor se dělá v rozpětí 25-30-35K stejný objem , otáčky.atd.
Káždopádně to je jen teorie, názor servisáka co mu prošli pod rukama stovky motorů bude pro nás daleko cenější.
Naposledy upravil(a) lada0712 dne čtv úno 28, 2008 12:26 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
kus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 80
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kus » čtv úno 28, 2008 12:21 pm

Ano,odpověď od lada je te správný,opravdu jen pár drobností,ale ty nejsou podstatné.Co se týče toho většího namáhání,tak konstrukčně by se z toho ti výrobci museli zbláznit.Proto pro zjednodušení to dělají takto.Je to více méně ten nejsilnější výkon,na ten se ten motor postaví a pak se úpravami zmenší výkon,takže pokud máš 10HP,tak při slušnějším používání by tě mohl i přežít! Je to samozřejmě nadsázka,ale ber to tak,že s namáháním to nemá až tak moc společnýho,jsou ty motory konstruovaný na moře a co nejtvrdší podmínky,mám z kurzu z Ameriky kazety např. z testů lodí a testování motorů,a to by jste opravdu koukali,co to musí vydržet a mám i nějaké crash testy lodí,co vydrží plachetnice a motorák,kdy se ulomí kýl apod.
Ale to je zase na další téma.
Uživatelský avatar
libor.janko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 523
Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
Reputace: 0
Bydliště: Svitavy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod libor.janko » čtv úno 28, 2008 12:53 pm

To zvyšování výkonu je někde na netu popsáno, jak udělat? Ještě se zeptám k těm setům na prodloužení nohy, dělá se to ke všem značkám motorů nebo jenom k nějakým? Díky moc a omlouvám se za mé začátečnické dotazy.
Uživatelský avatar
kus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 80
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kus » čtv úno 28, 2008 2:00 pm

Není to nikde popsáno a nikdo z prodejců se s tím samozřejmě nechlubí,protože proč by jsi měl kupovat levnější 10 a udělat si z ní třeba 15 s náklady okolo 1000,-Kč?
Spočítej si ten rozdíl mezi těmito výkony,ale podstatně větší bude třeba mezi 40-50 a co ještě silnější motory!
To prostě nejde,pokud budeš chtít vědět více,napiš mi na e-mail : brejsak@seznam.cz
nerad bych to tady rozebíral.
Zatím čau.
Uživatelský avatar
kus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 80
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kus » čtv úno 28, 2008 2:03 pm

A ještě k těm setům,prodávají se co já vím,skoro ke všem typům u nás známých motorů a také v síti běžně prodávaných,ale také to nechtějí moc dělat,budou tě přemlouvat,ať ten svůj prodáš a koupíš si u nich ten jiný.
Doufám,že Ti to je jasný. ;)
Uživatelský avatar
danda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 127
Registrován: sob led 05, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod danda » čtv úno 28, 2008 7:28 pm

S tím prodloužením nohy a lácí moc nesouhlasím, rozdíl ceny motoru s krátkou a dlouhou nohou je vždy menší než cena dílů, které je třeba vyměnit pro prodloužení nohy.
danda :crazy:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7073
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 88
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát úno 29, 2008 11:38 am

Máš pravdu Danda že to predlžovanie, skracovanie, je drahé, ale vždy lacnejšie ako keď máš svôj starý motor lacno predať a kúpiť nový.
Ja napríklad uvažujem nad tým že by som si kúpil starší 10k dvojtakt s dĺžkou nohy XXL, ale v inzerátoch kde nič tu nič, takže asi budem musieť zvoliť prestavbu.
Uživatelský avatar
kus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 80
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kus » pát úno 29, 2008 11:45 am

Ahoj Denisi.
Možná tu pro Tebe jeden motor budu mít,mám tady rozebranou 9,9 s dlouhou nohou,zatím jsem to rozebral,musím všechno očistit a sestavit,pak ho prodám a nebude drahý,tak se zatím měj.
kus
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2377
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

přestavba motoru

Příspěvekod tataS » ned bře 16, 2008 9:05 pm

to kus: Když jsem kupoval suzuki 6Hp, tak jsem si také bláhově představoval, že na tom vydělám koupí 4Hp a přetryskováním z toho
udělám 6Hp. Naštěstí jsem si dobře prohlédl katalogy součástek a tam jsem zjistil, že hlavní problém není ve výměně trysek a vzdušníků ale že 4 a 5 mají stejný difusor ale 6ka má větší. Některé karburátory mají výměnné difusory ale ty slabší jej mají jako
součást tělesa karburátoru a to není jako náhradní díl. Když jsem si spočítal kolik stojí nový karburátor (protože na náhradní díly jsou
dány několikrát vyšší ceny) a pravděpodobnost dodání (jelikož takovéto věci nemívají skladem žádní oficiální dileři) smířil jsem se s
cenou. Musím podotknout, že sice nejsem servizní technik ale v mládí jsem se hodně věnoval úpravám hlavně dvoutaktních motorů
a dařilo se nám podstatně zvyšovat výkony motorek. To ovšem bylo v šedesátých létech a ty motory tehdy nebyly tak nadupané i tak
to byla piplačka protože sladit u dvoutaktu hlavní trysku se vzdušníkem a difusorem aby vznikl správný poměr benzínu se vzduchem
v celém rozsahu otáček a k tomu patřičně velkou výfukovou komoru s odpovýdajícím průřezem výfuku aby se motor moc nehřál nebo nechcípal.S tím je spojeno nastavení předstihu (a to je vždy kompromis mezi optimálním nastavením a tím aby to šlo na volnoběh i plné otáčky). Proto si myslím, že když někdo chce určitý výkon, tak se má smířit
s danou cenou i když není dle jeho mínění adekvátní. Pokud znám němce, tak ty by takovéto úvahy nenapadli.
Dle mého názoru se kouzla s úpravou výkonu dají lépe dělat s elektronickou řídící jednotkou ale to už je jiná věda. U slabých motorů
se při přetryskování většinou dosáhne nepravydelného chodu a nadměrného ohřevu motoru.
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » pon bře 24, 2008 10:01 am

Zdravím všechny, po zvažování jsem se rozhodl koupit na cestu po Dunaji pětikoňový Tohatsu. Na radu komodora Denise :whist: (děkuju), jsem se obrátil na německou firmu Gruendl, kde nabízejí tento motor za 800 Eur, to je o 12 litříků míń než u nás. Příjemná paní mi cenu potvrdila a přislíbila poslat motor poštou (podrobnosti musím ještě zajistit).
Chci se Vás erudované optati, co ještě mám přikoupit, aby to bylo jedním balíkem.
Na Dunaji natočíme asi 200 hodin (aspoň doufám) takže koupím ještě jednu vrtuli, impeler,
olej na výměnu, svíčku .... a ještě něco? Poraďte ať jsme na cestu trochu zabezpečení.
Díky teista
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7073
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 88
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon bře 24, 2008 11:20 am

Náhoda je blbec a tak by som v každom prípade s novým motorom navrkal pár hodín ešte pred jazdou aby sa prípadná reklamačná závada dala vybaviť v čas. Prvú výmenu oleja by som sa snažil spraviť ešte doma.
Ja som zaradil do výstroja ešte jeden dodatočný filter na benzín ktorý je nasunutý do prívodnej hadice od motora, ale ten je dostať bežne v obchode. Porozmýšlaj či nebudeš potrebovať predĺženie páky motora, u Grundla majú dva druhy. To najlacnejšie stojí 19,95 Euro a obj.číslo je 0451565.
Neviem ako to chceš riešiť s benzínovými nádržami, ale mne pripadá lepšie riešenie ako bandaska brať ešte jednu nádrž. Pri naliavaní z bandasky sa často benzín vyšprcne a potom to smrdí. Nádrž je len o málo drahšia ako bandaska a keď sa mi minie jedna nádrž tak len zapojím hadicu z druhej a frčím ďalej. Ale musíš kúpiť k nádrži aj hadicu, balónik a spojku k motoru. Spojku k motoru si každopádne kup min. jednu do rezervy a hneď ju aj vyskúšaj, mne sa na nej strhla gumička hneď pri prvom nasadení.
Nezabudni si návod na obsluhu motora a nacvič si ako sa čistí karburátor. Viac ma nenapadá.
Už píšeš zoznam čo budeš brať?
Ako si to nakoniec riešil z elektrinou, ale to by sme mali dať inde aby sme neboli OT.
Naposledy upravil(a) Denis dne pon bře 24, 2008 1:38 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » pon bře 24, 2008 12:45 pm

Výborně , děkuju.
S nádrží jsme to vymysleli asi takto: máme nádrž 24 lt, která se akorát vejde do sedačky v kokpitu. (od kajuty jsme to oddělili). Nádrž se dá vyndat, takže s ní budeme běhat k benzínce a to i za cenu, že v ní ještě bude nějaký benzín. V záloze 5 litrů v dobrém kanystru. Přelívat benzín z se mi taky nelíbí a je to nádoba navíc. Snad to takhle bude při naší spotřebě vyhovovat.
Nevím, kolik toho stihneme najezdit ještě doma (Dalešice), moc asi ne, čas letí. Raději udělám o jednu výměnu oleje navíc, nádrž pořádně vypláchneme a hurá.
S elektřinou takto: pořídím ještě jednu 17Ah baterku + mám jednu od Miloše a ještě mi dal takovou malou 12Ah (obě výborně drží, děkuji Milošovi) no a když bude potřeba tak je prostě někde dobiju, malý voltmetřík do palubky jsme už koupili. Takže je to v podstatě tak jak jsi navrhoval, jenom místo velké baterky dvě menší + záloha, všechno jednoduché na přepínač. Takhle to bude určitě stačit.
Loďka je stavěná jenom na tuto delší cestu, takže ji nechceme prodražovat nějakým dobíjením, které ani nevíme jak bude fungovat.
Dík za radu, kdyby Někoho ještě něco napadlo, budu rád.
teista

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti