Co je dobré se naučit na kapitánském kurzu?

Pořád stejný problém: kde a jaký průkaz na loď je potřeba, je či není uznáván atd.

Moderátoři: MARIS, Pepa, windward, vilma

Uživatelský avatar
Mira1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 32
Registrován: pát led 04, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Co je dobré se naučit na kapitánském kurzu?

Příspěvekod Mira1 » úte dub 01, 2008 4:46 pm

Chystám se na kapitánský kurz a jsem si jist, že nám tam do hlav nalejí co nejvíc znalostí a zkušeností, které rekreační jachtař potřebuje - navigace, rádio, řízení lodě, manévry v marině atd. Zároveň mi bylo řečeno, že se během kurzu můžu na cokoliv zeptat, a to je právě ten kámen úrazu. Když nevím, co mě na moři může potkat, tak jak se na to můžu předem zeptat? Vy, zkušení a respektovaní jachtaři, mohli byste zavzpomínat, co vás v kurzu nenaučili a pak vám to někdy v praxi chybělo? Na co se mám instruktora zeptat?

Mimochodem nepovažuji za nutné zde opakovaně rozvíjet debatu o tom, že je hlavní praxe, po týdenním kurzu že nikdo není námořníkem atd., to je samozřejmě pravda a s tím souhlasím. No ale nějak se začít musí a já bych si rád z kurzu odnesl co nejvíc.

[hr]
Pro přehlednost zde udělám a budu doplňovat výtah toho, o čem se píše v příspěvcích v tomto tématu a co doporučují zkušenější:
- přistávání a vyvazování
- prolézat loď a na všechno se ptát
- nahraj si předpověď počasí a pouštějte si ji pořád dokola, dokud nerozklíčujete celou předpověď
- ovládání plachet - jezdit dokola a trénovat obraty
- teorii se naučit doma a na lodi jen praxi
- vyzkoušet si spinaker nebo aspoň peň na genu
- dívat se, jak se přebírá loď
- na volné vodě si vyzkoušet couvání, dávat pozor na odpor kormidla, nikdy ho nepouštět a včas ho srovnat při přechodu na dopředný chod
- hned po kurzu pronajmout loď
- jak plánovat cestu
- práce s vysílačkou, nácvik may day, pan pan
- co dělat, když
-> vítr náhle změnil kurz a sílu,
-> někdo spadl do vody,
-> kotva selhala,
-> motor selhal před marinou
-> se namotá lano na vrtuli
Naposledy upravil(a) Mira1 dne sob dub 05, 2008 1:19 pm, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 750
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » úte dub 01, 2008 4:57 pm

Přistávání, přistávání a znova přistávání. Vše ostatní se vstřebá postupně. Prolézat loď a na všechno se ptát, je to zdánlivě oboustraně otravné, ale jediná cesta, jak se naučit maximum. A když se ti budou smát, že se ptáš na všechno jak malé dítě, nech si říkat benjamínek a ptej se dál.
Dálší užitečná věc - jak Ti umí telefon nahrávat, nahraj si předpověď počasí a pouštějte si ji pořád dokola, dokud nerozklíčujete celou předpověď. Když dáte hlavy dohromady, tak to půjde hravě.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte dub 01, 2008 5:58 pm

Pristávanie je to čo najviac stresuje, už len pocit že sa všetci na teba pozerajú a tešia sa na zábavu je sklučujúci. Najhoršie do tvojej jachtárskej budúcnosti je to, že každá loď sa chová trochu inak, dobré je to, že sa to naučíš časom zvládať. Podla mňa je najdôležitejšie vedieť na akú stranu mám točivú vrtulu a vedieť odhadnúť vplyv vetra na loď. Obdoba pristávania je vyvazovanie na bóju.
A ak si predtým nejazdil na jazerných plachetniciach, tak ovládanie plachiet. Večšinou učia len ré a halzu, podla mňa je ideálne ak sa jazdí okolo nejakého malého ostrovčeka stále okolo, teda 360 stupňov a potom zasa obrátene. Tak najlepšie zistíš ako sa loď chová na všetkých vetroch.
Ideálne je ak sa teóriu naučíš doma a na lodi sa učíš len praktické veci, teda žiadne svetlá lodi a hláskovanie.
Dobré by bolo vyskúšať si spinaker, alebo aspoň prácu so spinakrovým pňom na gene.
Uživatelský avatar
Bilardos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 792
Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
Reputace: 3
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvekod Bilardos » úte dub 01, 2008 7:51 pm

Já jsem nebyl přímo na kurzu (rád jsem se připojil k Denisovi a snažil se co nejvíce naučit). Můžu říct, že je dobré se co nejvíc naučit teorii doma, už jen proto, že pak je víc času na jiné... Problém je trochu v tom, že doma si čteš něco, co ti moc neříká. Takže se pak vrátíš domů, pročteš nějaké knížky a teprve budeš vědět oč jde.
Dobré je hned první den běhat kapitánovi za zadkem a dívat se na to jak se přebírá lod. A pak jednoznačně důraz na praxi. Teorie na složení zkoušek bude stačit s přehledem, to případně došprtáš doma, ale praxi doma nedoženeš. Také se nezaměřovat jen na jednu věc, ale vyzkoušet všechny možné činnosti. A hlavně se nebát zeptat
Uživatelský avatar
Sullaco
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 247
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Sever Čech

Příspěvekod Sullaco » úte dub 01, 2008 11:37 pm

Taky jsem dodělal průkazy a čeho se nejvíc bojím je přistávání a vyvazování (mám motorák). Ach jo--- :cry:
Uživatelský avatar
Mira1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 32
Registrován: pát led 04, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Mira1 » stř dub 02, 2008 12:56 pm

OK, díky všem za příspěvky. Kdysi jsem jezdil na Cadetu, tak princip bude snad stejný, jen to bude všechno o něco větší. Přistávání vyřeším tak, že v bezpečné vzdálenosti vyhodím kotvu, manželka doplave s lanem na molo a pak to nějak dotáhneme ke břehu ... Jen se bojím, že se jí pak nebude chtít plavat i pro kotvu :-) Vážně, nastudoval jsem rady starého bocmana, něco mám naježděno na menších lodích a bude-li jen trochu špatné počasí nebo blbá předpověď, nikam nejedu. A ptát se budu pořád a jestli se mi někdo bude smát, je to jeho problém.
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod MARIS » stř dub 02, 2008 2:10 pm

To Mira1,
pokud máš,jak píšeš,nějakou praxi z cadeta,tak se moc nemusíš bát.Na svou první plavbu s větší lodí budeš s největší pravděpodobností vyplouvat z mariny přídí dopředu,a to by neměl být problém.A když se budeš vracet,tak si několikrát ještě před marinou vyzkoušej couvání,v klidu a pomalu a uvidíš,jak loď reaguje na kormidlo.No a v marině je třeba jen dávat pozor na muringy a bude to bez problémů.A za to,že třeba nevypluješ když bude špatné počasí se nemusíš stydět,zdaleka nebudeš sám.Chce to pokoru a respekt k moři,a čím toho více napluješ,tím to půjde lépe.
Uživatelský avatar
pecho
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 633
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: hradecko

kormidlo

Příspěvekod pecho » stř dub 02, 2008 2:16 pm

Jen bych si dovolil maličko doplnit našeho nejslovutnějšího pana předsedu a veleváženého Marise, ale musí se dávat při zacouvání v podstatě kdekoliv na odpor kormidla, když couvám rovně, ještě to jde, ale jak ho stáčím do strany, tak ten odpor vody na to kormidlo stále sílí. (Nic nového pod sluncem, jen upozorňuji). Zdraví Pecho
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 750
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » stř dub 02, 2008 2:28 pm

nevim, jestli to sem jeste patri....ale
pri couvani k molu plati dve dulezite zasady

1. nikdy nepoustet kormidlo - jak pise pecho - sila na kormidlo roste, kormidlo se roztoci a narazi na doraz - to mu rozhodne nedela dobre, navic s nim musite potom zbesile tocit, abyste ho srovnali - a muze se stat, ze uz na to nebudete mit dostatek casu :o

2. v okamziku, kdy zarazujete dopredny chod, uz musi byt kormidlo srovnane rovne. pri doprednem chodu jde totiz proud vody z propeleru rovnou na kormidlo a i kdyz lod defakto jeste couva, tento proud by vam zad lodi odhodil presne na druhou stranu, nez jste se snazili do posledni chvile zatacet.
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod MARIS » stř dub 02, 2008 2:40 pm

Pánové,máte pravdu,ale proto jsem psal aby to nejdříve zkoušel klidně a pomalu.
Je také samozřejmě rozdíl mezi pínou a kolem,u píny jsou síly větší než u kola,proto,pokud není nutné,tak s pínou nespěchat.
Uživatelský avatar
Mira1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 32
Registrován: pát led 04, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Mira1 » stř dub 02, 2008 3:07 pm

Sice to, co píšete, se spíš hodí do kategorie Ovládání lodi, ale mně osobně vůbec nevadí, že se to dozvím tady, takže v tom klidně pokračujte.

Ještě vás napadá něco, co se v kurzu neučí a hodí se to a nebo se to učí nedostatečně a nebo si na to mají nováčci prostě jen dát pozor a klást na to důraz?
Uživatelský avatar
erar
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 105
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod erar » stř dub 02, 2008 4:12 pm

Hned po kurzu pronajmout loď a hurá na to, čim dříve tim lépe!!!! ;)
Uživatelský avatar
Achlamarin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 135
Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Achlamarin » stř dub 02, 2008 7:44 pm

Jdeš na kapitánský kurz takže hodlaš být kapitánem. Z toho hlediska, V kurzu ti podle mne nenaučí dost dvě oblasti.

Jedna je plánování cesty. Kde jsem, kam jedu za jak dlouho, kde budu kdy, jaký vliv bude mít počasí, v kolik budeme jíst, jak se dozvím kde jsem, so se mám vyhýbat a jak se dozvím že jsem to vyhýbal, kam můžu utéct a schovat kdyby se plán musel změnit, kdo uděla co, atd atd. To neni jenom navigace ale hlavně jde o rozhodování. plánování cesty mnoha lidi na kurzech nemají rádi, a ti udělaš dobře, jestli se do toho budeš trochu tlačit.

Pak je důležite pro člověka, která se chce stát kapitánem, umět konvertovat překvapení do procedur. To, co je pro začátečník překvapení, je pro kapitána pouhá očekavatelná změna. Kde začátečník reaguje panikou, kapitán reaguje procedurou. Zeptej se tvého instruktora, které jsou jeho pět "nej" překvapení. Třeba ti řekne, vítr se náhle změnil kurz a sílu, někdo spadl do vody, kotva selhala, motor selhal před marinou, atd atd. Zeptej se ho, co by udělal v každém z těch. Během týdnu, občas se ho zeptej, co bychom teď udělali, kdyby se teď stalo, to, něco. Takto si vytvoříš procedury na stašně moc situací.

Nemyslím si, že přistávání je nejdůležitější. Máš-li klidnou náladu, přírozenou opatrnosti, ochotu udělat chyb (!), a nevadí-li ti, pokud se někdo bude smát, pak to přistání se proste naučíš. Mne pomohlo nejvíc jedna věc: seděl jsem dlouho, vícekrát na marině a sledoval jsem z blízka s velkým zájmem, jak to dělají pracovnici čartrovky.
Uživatelský avatar
DonEmilio
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 410
Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Česká Lípa

Příspěvekod DonEmilio » stř dub 02, 2008 9:35 pm

Ty procedury jsou pravda, naprostý souhlas. Doporučuju i nácvik relací MayDay a PanPan pro konkrétní varianty - hlavně pro vlastní klid.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř dub 02, 2008 9:49 pm

Vše co bylo řečeno. Přidal bych ještě absolvování delší přeplavby se zkušeným kapitánem. Při nonstop plavbě se zkušenosti z kurzu usadí, získáš větší jistotu v navigaci, vedení lodi a jednání v méně obvyklých situacích, které se při deší plavbě jistě přihodí.
Uživatelský avatar
pecho
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 633
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: hradecko

souhlas

Příspěvekod pecho » stř dub 02, 2008 10:07 pm

s Designerem, vyplout se zkušeným kapitánem, je to jednodušší, než se vším sám prokousávat, uvedu příklad, to už je taky nějaký pátek a potkal jsem se s Igorem Piňosem někde na Vlašce, druhý den vyplouval chvíli předa námi, dobře funělo a Igora jsem se ptal jak? Odpověděl, vezmem to na čtvrtky, takže jak jsme vyjeli taky jsem to zrefoval na čtvrtky, ale on mě stále ujížděl a ujížděl, jak to vytrimoval, ví Pánbůh, díval jsem se jak to má a jel jsem kousek za ním, ale neměl jsem absolutně nárok, ažjsem se s ním potkal na výstavě v Praze jsem si "postěžoval", jak to že mě takhle ujel a Vláďa Křtepelka- velký to humorista pravil, to nevíš, ale on k tomu ještě přidal motor. Takže, člověk nikdy, ale vůbec nikdy není moudrý a čím víc se to půjde vloudit k takovým "profíkům", tak to jsou zkušenosti k nezaplacení. A to nemám na mysli jen ref a vůbec techniku plachtění, ale celkově vůbec obecně. Zdraví Pecho
Uživatelský avatar
micin
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 14
Registrován: pon zář 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod micin » čtv dub 03, 2008 9:52 pm

Po zkouskach jsem mel na prvnich plavbach problem s vysilackou. Na kurzu jsem se moc nedozvedel a zkousky na CTU jsou a)b)c)d), takze se taky moc nenaucis.

Jinak na kurzu jsme cvicili MOB (fender s nafouklym balonem do vody) a priblizovani. I v malem vanku jsme se celkem zapotili :)

A co jsem jeste nezkousel je odrezavat lano ze sroubu :)

mic
Uživatelský avatar
Mira1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 32
Registrován: pát led 04, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Mira1 » sob dub 05, 2008 1:21 pm

Super, už je z toho docela pěkný seznam, můžete přidávat další nápady a zkušenosti. Už teď nezávidím instruktorovi, se kterým pojedu, bude mít s sebou jednoho jasného Hujera ...

Tak nezapomeň Obrázek na švestičky. :D a

Nějak se nemůžu zbavit dojmu, že si admin sám hacknul svůj vlastní web ... Já sice zrovna slivku nepiju, ale je mi jasný, že pitný režim je nutný dodržovat a tak si zásoby samozřejmě přivezu.
Naposledy upravil(a) Mira1 dne ned dub 06, 2008 12:03 pm, celkem upraveno 1 x.
doktorq10
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 87
Registrován: stř úno 20, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod doktorq10 » sob dub 05, 2008 7:24 pm

Kapitánský kurz v Chorvatsku jasem absolvoval v loňském roce a přidávám jeden svůj postřeh ...
přehledně sepsanej obsah takového kurzu lze najít např. zde ...

http://www.yachtservice.cz//index2.php? ... &Itemid=29

... jde však o to, že všechno se za těch pár dnů jaksi dost dobře stihnout nedá, dost záleží na tom, v kolika lidech takovej kurz probíhá ... čím více, tím hůře (protiváhou je však cena ...)

Den má prostě jen 24 hodin a než se všichni účastníci kurzu vystřídají a nejlíp několikrát
u nácviku jednoho manévru ...

Více o absolvovaném kurzu na http://nevera.aspone.cz
Uživatelský avatar
Mira1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 32
Registrován: pát led 04, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Mira1 » pon dub 07, 2008 8:44 pm

Dnes mi jeden známý říkal, že jeho kurz probíhal tak, že furt jenom chlastali a nic moc se neučili, kapitán že byl pořád ožralý ... No ale byl u firmy, o které se tu často píše v dost kontroverzním duchu, nebudu jmenovat. Vidím, že kurz je fakt třeba si řádně vybírat a mít asi i trochu štěstí na instruktora.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » pon dub 21, 2008 9:54 pm

Janík
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 232
Registrován: úte bře 14, 2006 9:13 pm
Reputace: 0

Příspěvekod Janík » pon dub 21, 2008 11:48 pm

Musím říci, že podle popisu byl kurs,oproti tomu,co jsem já zažil před třemi lety u jiné společnosti, velmi košatý a přímo nabit učením. My jsem vyplouvali okolo desáté a tak po pěti hodinách opět kotvili. Nic se neopakovalo, mooring jsem zažil jen jednou, kotvení bokem vůbec a když začalo víc foukat, hned jsme byli někde schovaní. Ale nedávám vinu tolik kapitánovi jako nešťastnému složení účastníků, z nichž tři byli spíš sběratelé průkazů a na "tolik vody kolem" se tvářili vyjeveně. Zkrátka smůla.Pak nezbývalo nic jiného než samostudium a adrinalinové první samostatné vyplutí. A můj kapitán mi tuhle absenci ve výuce další roky vynahrazuje konzultacemi.
Myslím, že dobrý kurs, s posádkou posedlou touhou poznávat a dobrým kapitánem s darem řeči, vydá za mnohoset nm. a dá člověku tolik potřebnou jistotu (s vědomím trvalé nejistoty,že). Napadá mi, že dnes, s tím,co vím,bych si vybíral kurs v nejméně idylických termínech, kde by mohla existovat alespoň jistá záruka, že se do něj přihlásí lidé, kteří se chtějí něco naučit a ne jen nějak zabít čas. Pak by posádka měla nějakou šťávu a s kapitánem se mohla navzájem inspirovat. Snad to není úplná blbost.
doktorq10
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 87
Registrován: stř úno 20, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod doktorq10 » úte dub 22, 2008 12:41 pm

K tomu odkazu od windwarda ...

Opravdu dost pěkně provedenej zápis o průběhu Kapitánského kurzu ... jak samotný text, v němž je uvedeno i docela dost podrobností, tak přiložená fotogalerie. Rozhodně doporučuju přečíst ...

A koukám, že Roman má pořád svůj hrnek, svý triko a boty, tímto ho zdravím ;-)

Co docela obdivuju ... posádku, absolvovat kurz na konci února, brrrrr, asi docela zima,
ačkoli podle některých fotek, kde je kapitán jen v triku, bylo snad i celkem teplo.
Ale pokud se sejde dobrá parta lidí, dá se jistě zvládnout ledacos ...

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti