Seřízení karburátoru

Věčné téma - opravy lodí všeho druhy a všemi dostupnými prostředky. Materiály, postupy. Dobré rady atd.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
married
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 20
Registrován: sob lis 11, 2006 1:00 am
Reputace: 0

Seřízení karburátoru

Příspěvekod married » stř dub 02, 2008 9:32 pm

Ahoj všem. Jak se seřizuje bohatost směsi u karburátoru s jednou škrtící klapkou vím.
Netuším ale, jaký je postup u karburátoru se dvěma škrtícími klapkami a dvěma štelovacími šrouby na bohatost směsi. Budu vděčný za každou radu.
Díky.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » čtv dub 03, 2008 7:29 pm

Já mám prastarý Mercury se dvěma karburátory. Někde jsem našel zmínku o vůli klapky v zavřené poloze, tu jsem seřídil u obou karburátorů při vyndaných. Pak jsem je namontoval a propojil ovládacím mechanismem. Zkontroloval, aby se začínaly otevírat stejně. Pak byla někde v manuálu zmínka o výchozí poloze jehly bohatosti, něco jako 3.5 otočky od úplného uzavření. To jsem nastavil u každého a při seřizování pak postupoval standardním způsobem s tím, že jsem seřizoval bohatost na obou karburátorech souběžně (vždy o 1/4 otáčky na obou). Motor jde pravidelně, zdá se to v pohodě. U motorek se prý měří podtlaky v sání jednotlivých karburátorů, ale to chce spec manometry a třeba u mého motoru je není kam napojit.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 988
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » čtv dub 03, 2008 8:27 pm

Já bych kouknul jak vypadá provedení šroubku bohatosti. Pokud je to normální provedení, tj. kuželka na šroubku, která uzavírá dírku na začátku kanálku bohatosti je základní poloha většinou 360 stupňů od zavřené, tj. úplně zašroubované. Pokud to bude držet volnoběh , mít pravidelný chod a nebude to mít tzv. díru při přidání plynu nechal bych to tak. Většinou je to už všechno tak vyběhané ( škrtící klapka a tak.) že s tím kroutím sem a tam a je to čím dál tím stejné. Ten šroubek stejně reguluje bohatost jen na volnoběh a přechod. Pak už to běží na hlavní trysku a vliv to nemá. V knížce většinou píšou u ohřátého motoru šroub bohatosti nastavit 360 stupňů od dorazu a šroubkem , který reguluje otevření klapky nebo šoupátka nastavit volnoběh aby to nechcíplo. Pak pootáčením šroubku bohatosti dosáhnout co nejvyšší otáčky, tato pak zase stáhnou šroubkem klapky a tak postupovat až to má co nejlepší pravidelný chod na volnoběh. V praxi to u mého motoru vypadá tak, že má tak vyběhanou klapku , že i při úplně zavřené to má volnoběh moc vysokej a vlastně ho tou bohatostí spíš škrtím. Jinak u dvou karbeců bych postupoval jako Lubor, protože jináč to ani nejde.
Uživatelský avatar
married
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 20
Registrován: sob lis 11, 2006 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod married » čtv dub 03, 2008 8:53 pm

Takhle nějak jsem si to představoval jak to popisujete a děkuji za potvrzení mých doměnek. Jde skutečně o to seřídit volnoběh, musím hodně točit startérem než to chytne a vím bezpečně, že v elektro instalaci to není. Studený motor chytá na cvaknutí. (automat. sytič) Jen pro informaci, je to vestavěný Mercruser 3.0 l. Ještě jednou díky.
mopadji
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: ned pro 18, 2005 8:33 pm
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mopadji » čtv dub 03, 2008 10:39 pm

Nemám zkušenost z lodního motoru, ale mam stary ARO a tam je pul americkyho vidlicovyho osmivalce - řadovej čtyřvalec a dva karburatory. Volnoběh jsem nastavil zhruba, potom jsem sundal kabely ze dvou valcu, nastavil jeden karbec na ucho na nejlepší volnoběh a potom sem kabely vratil a sundal druhy dva a nastavil druhej karbec. Volnoběh jsem potom nastavil šroubkem na klapkach a motor běži jak hodiny :)
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » pát dub 04, 2008 2:28 pm

bobes píše:......otevření klapky nebo šoupátka nastavit volnoběh aby to nechcíplo. Pak pootáčením šroubku bohatosti dosáhnout co nejvyšší otáčky, tato pak zase stáhnou šroubkem klapky a tak postupovat až to má co nejlepší pravidelný chod na volnoběh.....


Ještě bych si dovolil doplnit poznatkem z praxe se svým motorem Mercury (a modelářskými motory a žigulíkem a škodovkou ...), že po seřízení je zpravidla nutné trochu povolit šrouby bohatosti - obohatit směs na volnoběh (cca 1/4 otáčky). Motor je pak jistější v přechodu z volnoběhu a není tak citlivý na změnu teploty, vlhkosti a nadm. výšky.
U modelářských motoů vždy zkoušíme správné seřízení volnoběhu prudkým přidáním plynu z volnoběhu na max. Pokud se kašlavě rozjíždí, je volnoběh bohatý, pokud chcípne, je chudý. Stejně se choval při seřizování můj Mercury.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2377
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pát dub 04, 2008 11:14 pm

U starších motorů s karburátorem při nemožnosti seřízení volnoběhu bývá problém ve vyběhaném uložení osičky škrtící klapky
v těle karburátoru. Tělo bývá ze zinkalu a je vyloučeno to vyvložkovat. Stačí malý vakl a při volnoběhu při zavřené klapce to
přisává falešný vzduch a potom motor špatně startuje a nejde v malých otáčkách. Většinou pomůže jenom výměna karbecu.
V šedesátých a sedmdesátých letech, coby mladý hoch, jsem se s tímto problémem často setkával u starých aut. Ještě u starých
motorů s kladívky se u oběhaných pertinaxů u kladívek mění i při přesném nastavení odtrhu geometrie předstihu a jiskra pálí
později. Dělávali jsme to PU 140, ta ukázala úhel odtrhu i Wartburgů a Trabantů. Jenom bylo nutno výsledný údaj vydělit podle
počtu válců.Povolením šroubku bohatosti směsi to jde ošidit u lodního motoru ale u auta dojde ke zvýšení spalin ve výfukových
plynech a neprojde STK.
Uživatelský avatar
married
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 20
Registrován: sob lis 11, 2006 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod married » sob dub 05, 2008 10:29 am

Pánové, díky za podnětné názory a protože je dnes hezky, tak se jdu na ten karbec podívat. Přeji Vám hezký den.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů