Uvolňování zarezlých součástek

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
danda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 127
Registrován: sob led 05, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Uvolňování zarezlých součástek

Příspěvekod danda » sob dub 05, 2008 12:17 am

Topik, který se právě chystáte číst, vznikl oddělením od topiku "Mercury 4.0 - návod a oprava", umístěného v sekci "Lodní motory". Pokud byste získali pocit, že Vám chybí návaznost, může vám pomoci přepojení na tento původní "mateřský" topik. Vilma.


K povolování zarezlých šroubků - dnes jsou k mání přípravky které tutu operaci usnadní a nejzajímavější je že fungujou, jen se jim musí nechat čas, někdy i do rána.Stím každoročním rozebíráním bych to stejně promyslel- šroubek ohudláš a když to pak opravdu potřebuješ, tak odejde.Ale každej ať dělá co umí.
Danda
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2377
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » ned dub 06, 2008 12:03 am

to danda: S tvého příspěvku jsem pochopil, že jsi ještě nikdy výměnu vrtulky nedělal. Neumím si představit, jak chceš dostat onen
zázračný přípravek pod hlavu šroubu utaženého na doraz, nebo na závit, který kouká zespodu malý kousek a přístup je pouze ze
shora otvorem o průměru cca 30 mm. Jinak pokud se podíváš do návodu k použití motoru Suzuki nebo Johnson (což je totéž)
v servizních intervalech se uvádí že kontrola water pump a výměna water pump impeller se provádí po 200 hodinách provozu nebo (or)
12 měsících (months). Je jasné, že pokud za rok najedeš do 50 hodin, tak bude pro tebe optimální výměna po cca 3 letech. Ona ta
vrtulka kromě odření při točení ve slané vodě také stárne a vůbec se velmi doporučuje, když není motor delší dobu ve vodě jej nechat nejprve chvíly namočit a protočit se zařazenou dopřednou rychlostí (pokud to jde) bez zapnutí el. aby se vrtulka uvolnila.
Uživatelský avatar
danda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 127
Registrován: sob led 05, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod danda » ned dub 06, 2008 4:02 pm

už na to téma končím, ale provozoval jsem staré motory od Moskvi,Vichr,skončil jsem u Tomos a Crescent,všechny jsem měl rozebrané, na Crescent jsem impelery i vyráběl, ještě mám doma formu, vtip u těch dobrých přípravků je ten , že ty potvory vám nalezou všude, jen Ti mohu říct, že já nikdy žádnej šroubek u lodního motoru neutrhl a to dídy mazání šroubů při montáži- kvalitní vazelínou a těm uvolňovacím sprejům- tim nemyslím WD,MD a podobný, který sou pro kutili ale jestli ti nějakej impeler odejde stářím za rok tak ho zahoď i s motorem a kup si něco pořádnýho.To je naposled co reaguju na téma impeler.
Danda
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7073
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 88
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned dub 06, 2008 4:32 pm

Doteraz som za najzázračnejšiu kvapalinu na povolovanie zahrdzavených šroubov považoval brzdovku. Ale časy sa menia a budem sa musieť dovzdelať. WD samozrejme poznám, ale na brzdovú nemá.
Uživatelský avatar
danda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 127
Registrován: sob led 05, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod danda » ned dub 06, 2008 6:50 pm

Červená brzdovka bývala i můj favorit ale jesli se nám podaří potkat na Dunaji tak Ti dovezu
něco lepšího
Danda
Uživatelský avatar
mirus
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 358
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mirus » ned dub 06, 2008 8:29 pm

Za mých mladších let jsme používali taky Coca colu,fungovalo to jako brzdovka (myslím povolení rezavých šroubů.
Uživatelský avatar
knoki
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: ned led 20, 2008 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod knoki » pon dub 07, 2008 11:01 am

To: tataS = souhlas.
Moje zkušenosti s povolováním zarezlých šroubů: Předloni jsem si udělal malý test: Nechal jsem po dobu 2,5 měsíce zkorodovat nové šrouby M6 + na nich matice. Pak jsem je dal přes noc do několika přípravků. Povoloval jsem je poté momentovým klíčem, abych mohl srovnat sílu na povolení.
Výsledek :
1) nafta
2)červ. brzd. kapalina
3)tech. benzín
4) WD 40
5) konkor 101
6) kofola
Je to třeba brát samozřejmě jako individuální pokus, šrouby i matice byly ocelové, možná to chtělo i delší dobu na zrezivění, ale já se od té doby tímto řídím. Snažím se nejdří použít naftu, i z toho důvodu, že červ. brzdovka se už nevyrábí a já mám poslední plechovku.
Jestli má někdo zkušenosti s jinými, tak to tady dejte!
Ještě jsem si vzpomněl: vím, že někteří veteránisté používají vodu na hlníkové slitiny (já jsem to zatím nezkoušel).
Uživatelský avatar
knoki
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: ned led 20, 2008 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod knoki » pon dub 07, 2008 11:03 am

Zapomněl jsem napsat, že po dobu 2,5 měs. byly ve vodě.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 988
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pon dub 07, 2008 11:08 am

Petrolej, nafta, WD nebo červená brzdovka ( žlutá nebo modrá je k ničemu), nebo jiné profi přípravky to je celkem jedno. WD a jiné speciální přípravky asi lépe vzlínají do závitu. Vždy je ale dobré to ohřát. ( i víckrát za sebou) Stačí kvalitní horkovzdušná pistole . Pokud je ocel. šroubek např. zarostlý v hliníku, hliník má větší roztažnost než ocel a závit se uvolní. Rovněž tak matka na šroubu. Také se vytvoří místo pro WD a po teplém povrchu lépe vzlíná.
Další osvědčený způsob při vyndavání zalomených šroubů pokud kouká alespoň 1-2mm je navařit na konec šroubu svářečkou CO2 matku ( klidně větší). Šroub se tím ohřeje, pak se nechá trochu vychladnou a ještě teplý se většinou vytočí. To zchladnutí musí být tak akorát, chce to vyzkoušet.
Vyvrtávání a vytahováky moc rád nemám. Málo kdy se to podaří bez poškození závitu.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon dub 07, 2008 11:59 am

knoki píše:Zapomněl jsem napsat, že po dobu 2,5 měs. byly ve vodě.

To je docela sranda.
Já tou vodou, ty šrouby naopak povoluji. :mad:
Voda je mrcha a vleze i tam kde nafta a podobné přípravky nemají šanci.
Jinými slovy, voda je perfektně vzlínavá. Voda ten závit vlastně namaže. O nic jiného tu ani nejde.
Jen se to nesmí nechat opět zaschnout.
Dobré také je, do šroubu nebo matky praštit. Ten ráz opět závit trochen uvolní.
Dělám to tak již léta. Račte vyzkoušet, budete překvapeni.
Jinak platí co napsal bobes. Raději nevrtat. Hrozí že se bude muset díra převrtat a přeříznout závit. Pokud by to z nějakého důvodu nešlo, jsme v rit..
alffa
Uživatelský avatar
knoki
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: ned led 20, 2008 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod knoki » pon dub 07, 2008 12:42 pm

Co říkáte na to, že bychom založili nové téma (např. Montáže a demontáže) ? Kdo to umí a pokud by tam šly dát i ty příspěvky ohledně povolování šroubů (toto mohou asi administrátoři přesunout).
Já jsem PC-blb.
Já taky, ale rozdělila jsem to. /Neb mám dobré učitele a hlavně povolení funkce "převekslovávat" od administrátora/. Vilma.
Uživatelský avatar
knoki
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: ned led 20, 2008 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod knoki » pon dub 07, 2008 2:03 pm

Super, díky.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 988
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pon dub 07, 2008 3:40 pm

alffa píše:
knoki píše:Zapomněl jsem napsat, že po dobu 2,5 měs. byly ve vodě.

To je docela sranda.
Já tou vodou, ty šrouby naopak povoluji. :mad:
Voda je mrcha a vleze i tam kde nafta a podobné přípravky nemají šanci.
Jinými slovy, voda je perfektně vzlínavá. Voda ten závit vlastně namaže. O nic jiného tu ani nejde.
Jen se to nesmí nechat opět zaschnout.
Dobré také je, do šroubu nebo matky praštit. Ten ráz opět závit trochen uvolní.
Dělám to tak již léta. Račte vyzkoušet, budete překvapeni.
Jinak platí co napsal bobes. Raději nevrtat. Hrozí že se bude muset díra převrtat a přeříznout závit. Pokud by to z nějakého důvodu nešlo, jsme v rit..
alffa


Do vody je dobré dát trochu jaru, nebo mýdla. Vzlíná stejně a lépe maže. To kladivo společně s ohřátím je i u mě nejosvědčenější, ale u lodního motoru jsem se to neodvážil radit, protože zde se musí poklepávat dost s citem. U traktoru je to jiná. Tam bez kladiva ani ránu.
Uživatelský avatar
danda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 127
Registrován: sob led 05, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod danda » pon dub 07, 2008 5:40 pm

Jasně ohřát a úder, kdo měl škodovku a dělal si sám tak ví.
Malý šrubky lze přihřát i obyčejnou el. pájkou.V prodeji jsou k mání i plnitelné plynové hořáky
valikosti většího zapalovače(pro kutily na cestách :D )
Poslední dobou považujeme pro povolování za nejlepší YIELD, a vyzkoušeli jsme už lecos, protože nápor prodejců nejrůznějších přípravků je značný.
Danda
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8157
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pon dub 07, 2008 6:33 pm

Sleduji nepravidelně a jen z povzdálí, nezkoumám moc souvislosti. Pokud jsem mimo mísu, tak mě prosím omluvte. Trochu zkušeností vysloužilého automechanika. Nedělal jsem jenom Škodovky a Renaulty, ale i T138 a kdo ví co to je, Stalinec S-100.

- Je naprostá pravda, že dobrá rána kladivem dokáže zázraky. Když ale tlučeme, tak spíše větší váhou a přes něco. Železný, nebo ještě lépe bronzový švoncek kulatiny. Zabráníme tím roztemování, nebo poškození.
- Pokud něco zahříváme, je to vždy matka, nebo oko čepu. Prostě vnějčí část spoje, aby se rozehřátím zvětšil vnitřní průměr. A zahříváme tím největším fajerem, co máme po ruce a co ještě nezničí zahřívaný předmět. Musí to být hodně rychlé, než teplo přestoupí na šroub/čep. Pak se totiž také roztáhne a jsme v .... (tam kde jsme byli před zahříváním).
- Následují 2 -3 intenzivní rány a ihned co nejrychleji se snažíme šroub povolit. Pokud to jde, můžeme pozorovat že tak jak se šroub zahřívá od matky, jde to stále hůř.
- Předposledním možným krokem je použití vytahováků. Když není jiné cesty, zkusit se to musí, ale velkou úspěšnost toto řešení nemá. Navíc je vhodná nějaká praxe, aby jej člověk nezalomil. To je pak úplně v háji.
- Poslední možnost vlastními silami je trefit se dulčikem přesně na střed šroubu a odvrtat postupně celé tělo šroubu, až těsně k závitům matky. No a potom malým šroubováčkem, po směru závitu tu tenkou slupku dostat ven.
- Pokud zklame všechno a moc o díl stojíme, existuje tzv. vyjiskření, které provádí profesionální firmy.

Pro lidi od černého řemesla to jistě nejsou žádné novinky, ale ne všichni tady zase s železem vládnou. :)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7073
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 88
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon dub 07, 2008 6:48 pm

A ešte trochu pomôže ak sa pri tom škaredo nadáva. :D

No to je podmínka!!! :crazy: B.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 988
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pon dub 07, 2008 8:00 pm

Zapoměl jsi na nejdůležitější údaj a to, že nadávat musíš vždy v mateřském jazyce podle výroby motoru. Jinak ti motor vlastně nerozumí a nadávání pak nemá pro úspěšnost opravy žádný vědecky podložený základ!!!
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » pon dub 07, 2008 8:06 pm

Sakra, to abychom se u všeho novějšího učili čínsky ! :?
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2377
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon dub 07, 2008 9:28 pm

Všechny Vaše připomínky jsou vysoce zajímavé a jistě pro Vás nejlepší ale tuto téma vzniklo od utržení šroubu při povolování spojky
tyčky řazení a tak se domnívám, že většina podmětných návrhů a řešení se více hodí pro opravy Stalince, T138, traktorů a Škodovek
staršího data výroby ale těžko vyřeší výchozí problém. V malém otvoru na noze jsou na pružící tyčce řazení Vaše dokonalé způsoby
k h.... . Já osobně jsem si obstaral W závitníky a pokud je na spojce místo, tak to převrtám a přeříznu na M8 a dám nový nerez šroub.
K těm kapalinám: zázračné vzlínání a prostupnost kapalin je závislá od molekulární hustoty kapaliny a ze všech zde uvedených má
voda největší hustotu a tím nejmenší vzlínání. Když nalejete vrchovatou sklenici vody, tak může o kousek převyšovat okraj sklenice
aniž by přetekla. Tak nám předváděl učitel jako důkaz molekulární hustoty. Žádný s těch přípravků by tak nedržel. Použitelnost jejich
je účinná na závit koukající z matky. U hlavy šroubu utaženého na doraz je účinnost nejistá, protože plným materiálem to neprostoupí.
Trochu lepší to je když je tam pružná podložka. Na sacích bagrech jsme to řešili většinou uříznutím autogenem a vypálením kyslíkem.
Jinak je s podivem, kolik stránek jsme s tímto tématem zaplnili.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon dub 07, 2008 10:03 pm

tataS píše:Všechny Vaše připomínky jsou vysoce zajímavé a jistě pro Vás nejlepší ale tuto téma vzniklo od utržení šroubu při povolování spojky
tyčky řazení a tak se domnívám, že většina podmětných návrhů a řešení se více hodí pro opravy Stalince, T138, traktorů a Škodovek
staršího data výroby ale těžko vyřeší výchozí problém. V malém otvoru na noze jsou na pružící tyčce řazení Vaše dokonalé způsoby
k h.... . Já osobně jsem si obstaral W závitníky a pokud je na spojce místo, tak to převrtám a přeříznu na M8 a dám nový nerez šroub.
K těm kapalinám: zázračné vzlínání a prostupnost kapalin je závislá od molekulární hustoty kapaliny a ze všech zde uvedených má
voda největší hustotu a tím nejmenší vzlínání. Když nalejete vrchovatou sklenici vody, tak může o kousek převyšovat okraj sklenice
aniž by přetekla. Tak nám předváděl učitel jako důkaz molekulární hustoty. Žádný s těch přípravků by tak nedržel. Použitelnost jejich
je účinná na závit koukající z matky. U hlavy šroubu utaženého na doraz je účinnost nejistá, protože plným materiálem to neprostoupí.
Trochu lepší to je když je tam pružná podložka. Na sacích bagrech jsme to řešili většinou uříznutím autogenem a vypálením kyslíkem.
Jinak je s podivem, kolik stránek jsme s tímto tématem zaplnili.


Hezky jsi se rozepsal, nic méně všechny tyto poznatky (i když Ti jsou k smíchu), jsou z praxe.
Navíc čepice na sklenici vody, není důkazem molekulární hustoty ale důkazem molekulárního pnutí.
Jak známo, kovová jehla, šikovně na hladinu položená, se nepotopí.
Chceš snad tvrdit, že Fe má menší hustotu než H2O :?:
:lol:
Ještě dotaz. Proč přeřezáváš závit na M8, když jsi si pořídil ty W´´ závitníky :?:
alffa
Uživatelský avatar
knoki
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: ned led 20, 2008 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod knoki » úte dub 08, 2008 7:32 am

To: Baharis: nevíš něco bližšího o tom "vyjiskření"? Nikdy jsem to neslyšel, ale zajímalo by mě to.
K vytahovákům zal. šroubů: konečně jsem zjistil, že nejsem sám, kdo je nesnáší. Když už je musím použít, tak používám vrtačku (doleva) i vrtáky s opačným stoupáním, tak aby už při vrtání "povoloval".
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8157
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » úte dub 08, 2008 8:02 am

Vyjiskření: Je to praxe z doby zhruba před 30ti lety, byl to náš pracovní název a díky své tehdejší pozici čerstvě vyučeného toho moc nevím. Jen když jsme nějaký opravdu drahý díl (blok motoru, diferák) natolik zmršili, že už nešlo nic dělat, tak se to umylo a mistr do posílal někam do specializované firmy. Bylo to údajně opravdu na principu el. proudu.

No, u těch vytahováků bylo nejhorší to rozhodnutí, jestli je použít a pak použití síly na páce. Pokud se totiž na pevnostním ocelovém šroubu utrhla hlava, málo co s ním dokázalo následně pohnout. A zatrhlý vytahovák, to je hotové neštěstí. Ještě byla možná kombinace s tím ohřevem matky (bloku).
Odvrtávání "doleva" je zajímavá myšlenka, může pomoci a určitě neuškodí. Nikdy nás nenapadla a ani nevím, jestli to bylo v "mé" době technicky možné.
Uživatelský avatar
mirus
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 358
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mirus » úte dub 08, 2008 8:25 am

To vrtání doleva je dobrý u ne moc zarezlých šroubů.Dá se to ještě kombinovat s příklepem který ten šroub pomůže povolit.Podobně jako pneu utahovačka na šrouby kol u auta.
a vyjiskřování je ?zkusili jste někdy co udělá se šroubovákem vyskratování jenom 220V?No tak podobný princip používá "vyjiskřování".Akorát že ti A aV tam běhaj trochu jinak a vyžírají ten materiál.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2377
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte dub 08, 2008 1:48 pm

to alfa: W závitníky používám tam kde není dobře možná náhrada za M šrouby ať již z důvodu že se jedná o speciální šroub nebo je tam málo místa pro úpravu protikusu a také z důvodu možnosti nového originálního dílu, u kterého by někdo jiný narazil při opravě
v terénu na problém s dírou.1/4" W má o 6,4 mm a to je proti M8 dost rozdíl. U 5/16W a M8 zdánlivě rozdíl není a proto tam hodně lidí
cpe M8 ale W má menší malý průměr a jiný počet chodů. Pokud to jde je lepší tam udělat M8, ty je možno lépe sehnat (i když jsem s
tím měl HR servisech problém). Tak si vozím krabičku nejpoužívanějších nerez šroubů s sebou. Postupem času jsem se dopracoval
nového motoru ale začínal jsem u Yamahy 5 nezjistitelného stáří a ten problém a karburátorem jsem vyřešil v servizu v Rijece směrem na Opatii, kde jsem v hromadě šrotu starých motorů našel něco co tam šlo namontovat a pak ho prodal. Abych odvrátil od sebe podez
ření, tak ten motor měl ještě kladívka a ty jsem celé komplety použil z Trabanta.

K tomu vyjiskřování: Vyjiskřit ocelový šroub v hliníkovém těle se nám nedařilo, protože hliník jako lepší el. vodič přitahoval jiskry a vyji-
skřovali jsme materiál kolem šroubu jenom ne ten šroub. Nejlepších výsledků se dosahovalo tam, kde byl šroub lepší vodič (např. litina, bloky motorů), nebo se do
šroubu vyvrtal otvor co největší a do toho se zasunula horní elektroda. Byla to značně zdlouhavá a piplavá práce. Jenže bloků motorů
do Jeepů bylo málo a tak se zachraňovalo co šlo a státní firma to nepoznala.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 147
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » pon led 14, 2013 3:02 am

Mají tahle historicky cenná vlákna svůj smysl. Sice jsem ho hledal mnohem déle, než by mi trvalo založení nového, zato jsem ale rovnou našel odpovědi, na které bych v novém vláknu musel čekat ;)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti