nocování na moři

Krátkodobé i dlouhodobé pobyty na lodi / hausbótu z různých úhlů pohledu.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
pecho
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 633
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: hradecko

nocování na moři

Příspěvekod pecho » úte dub 08, 2008 11:36 am

Má někdo zkušenosti, že na otevřeném moři stáhne v noci plachty, vypne světla a jde spát a vše nechá osudu? Aspoň takhle se mi to jevilo při jedné noční plavbě, tuším že z Komiži na Opat, byla jasná noc, hvězdy svítily a já najednou viděl před sebou plachetnici, zhasnutá světla, plachty zkasané a jen se tam pohupovala, ještě štěstí, že byla vidět, takže jsem se vyhnul. Zdraví pecho
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » úte dub 08, 2008 11:43 am

Vypadá to na bludného holanďana. Nedovedu si představit, že necháš loď bez světla a hlídky. Třeba se někomu utrhla anebo to byla loď bláznů...
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3073
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 289
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » úte dub 08, 2008 12:15 pm

V devadesátém šestém jsme na Baltu při výjezdu z Kalmarsundu za úplné tmy potkali neosvětlenou plující plachetnici. Viděli jsme ji až na cca 100 metrů. Může to znamenat buď poruchu elektriky nebo úplnou blbost posádky. :gun:

Dál od břehu a za klidného moře by to, co popisuješ, asi šlo. Je ale třeba brát v úvahu ostatní provoz. Například v jižním a středním Baltu jsem se neodvážil odejít z kokpitu na déle než 15 až 20 minut. Postavil jsem plachty tak, aby loď s připevněným kormidlem jela sama – na předoboční vítr držela skvěle směr – a šel si zdřímnout. Pak jsem prohlédl celý horizont, a pokud byl "čistý", šel zase odpočívat. Takhle jsem to dělal téměř celou etapu, která trvala 62 hodin.
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 750
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » stř dub 16, 2008 10:17 am

U pobrezi je to nezodpovednost, ale na otevrenem mori se to delavalo - kuli baterkam, ony ty pozicky docela zraly a vozila se jedna auto baterie 75 Ah. Ale tehdy rozhodne nebyl takovy provoz.

Mam take prihodu - bylo to dost davno, asi v polovine dubna jsme prevazeli lod z Kraljevice na Egej, foukalo zcela proti pravidlum celou dobu z jihu, takze jsme zurive krizovali mezi Italii a tehdy jeste Jugoskou. Uprostred jsem potkal v noci neosvetlenou plachetnici - jela proti nam, byl to dost zvlastni pocit - jak pise designer - Bludny holandan.
Uživatelský avatar
stanley-man
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: pon pro 31, 2012 1:00 am
Reputace: 0

venkovní osvětleni

Příspěvekod stanley-man » úte led 08, 2013 7:30 am

Zdravím, Kapitáni
A když na otevřeném moři si stáhnu plachty a půjdu spát, přičemž nechám venkovní osvětleni, bude to OK? Protože, jinak by asi ani nešlo – plánují si cestu kolem cele Itálie podél pobřeží, a, sice, nebudu zaplouvát každy večer do nové mariny, to by se pěkně prodražilo…
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » úte led 08, 2013 8:20 am

mysacek píše:U pobrezi je to nezodpovednost, ale na otevrenem mori se to delavalo

Od roku 2008 se Stanley nic nezměnilo, na otevřeném moři Myšák myslel uprostřed Atlantiku. Pokud nebudeš 100NM od pobřeží, stále jsi u něj. A kolem Itálie možná i těch 100 bude málo, je tam velmi čilý provoz. Velké osobní lodě, kontejnerovky a tankery plují tou nocí rychlostí 20, možná ke 30ti uzlům. Hlídku u radaru neznáš. Když tě nezahlídne (světlo nesvětlo), nepozná vůbec nikdo na lodi že pod sebou něco zramovali. Jen to trochu křupne. A napíše se, že jsi od někud vyplul a nikam nedoplul, konec neznámý.

Podívej. Takovou nějakou nonstop plavbu, to by měl plánovat a provádět člověk, který již na moři něco zažil. Z toho co jsi zde zatím ukázal, bez urážení, vypadá že teprve začínáš. To podle mě není stav, kdy by jsi měl provádět naznačované. Pokud se mýlím, projev svou dosavadní praxi. To prosím není kádrování, jenom snad posouzení možností a schopností člověka, který hodlá s novou lodí obeplout Itálii.

Zkušený skipper se zkušenou posádkou, dokáže naplánovat trasu tak, aby se noční přeplavby střídaly s kotvením na volno a sem-tam marínou na doplnění zásob, PHM a pitné vody.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 811
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: -1
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » úte led 08, 2013 8:40 am

Musim se priznat ze jsme se slomotinem dvakrat stali v driftu. Jednou pri plavbe z Baru na Korfu, to lehl vitr a setrili jsme naftu a podruhe pri plavbe z lefkady na maltu, to nas vlekl vitr do afriky a nechtelo se nam motorovat proti velkym vlnam. Nicmeme to byl pokazde skoro vynuceny drift v pripade ze si nekdo chce delat z volneho more slusnou marinu aby usetril prachy za kotveni tak musi pocitat s tim ze je na urovni hlupaka co ohrozuje nejenom sam sebe. Pokud se lod dostane do driftu diky technickym potizim a nebo pocasi a nejde to jinak tak budiz. ale pres to je treba dodrzovat striktni pravidla, jako hlidky a udat na VHF svoji polohu driftu.

Prosim pokud mozno nedriftujte v okoli Malty, vono vypisovat ty papiry o potopeni plavidla je pro naseho kapitana ponekud pakarna :D :D

Souhlasim s Jirkou. Vono to krupnuti opravdu na velkem kargu nikdo nezaregistruje :o
Uživatelský avatar
stanley-man
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: pon pro 31, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stanley-man » úte led 08, 2013 8:50 am

Baharis :D zkusenosti zadne nemam... proto jsem se zaregistroval tady...

Zkušený skipper se zkušenou posádkou, dokáže naplánovat trasu tak, aby se noční přeplavby střídaly s kotvením na volno a sem-tam marínou na doplnění zásob - prosim te, mohl bys mi vysvetlit - kotvení na volno - kde se to da delat? Asi tich 500 - 600 metru od pobrezi, kde nejsou obchodni cesty..?
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » úte led 08, 2013 9:08 am

Ne ne. Na volno jsem myslel v zátokách, samozřejmě alespoň trochu krytých proti větru, na hloubce do 10 metrů. Kde je člověk relativně v bezpečí a zadarmo. Mám tímto způsobem a nejenom já, tak 80-90 % nocí strávených na moři.

Ale to ti někdo musí ukázat, naučit. Způsobů kotvení je mnoho a každý vyhovuje někde jinde. Je to o praxi, to nejde koupit si loď a vyrazit kolem Itálie. Z vonkajšku to vyzerá, že ti schází elementární znalosti. Nejdřív bych doporučoval nějaké plavby, skippertrening, nabrat nějakou praxi a až potom přemýšlel, jak si koupit loď.
david
moderátor
Příspěvky: 5099
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 121
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte led 08, 2013 9:13 am

Baharis píše:Ale to ti někdo musí ukázat, naučit. Způsobů kotvení je mnoho a každý vyhovuje někde jinde. Nejdřív bych doporučoval nějaké plavby, skippertrening, nabrat nějakou praxi a až potom přemýšlel, jak si koupit loď.


no, třeba Training free anchoring na La Grace :lol: :lol: :lol:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Re: venkovní osvětleni

Příspěvekod Denis » úte led 08, 2013 9:56 am

stanley-man píše:Zdravím, Kapitáni
A když na otevřeném moři si stáhnu plachty a půjdu spát, přičemž nechám venkovní osvětleni, bude to OK? Protože, jinak by asi ani nešlo – plánují si cestu kolem cele Itálie podél pobřeží, a, sice, nebudu zaplouvát každy večer do nové mariny, to by se pěkně prodražilo…


Nebude to OK.
Jeden môj známi dlhé trasy, aj v noci, jazdil takto: Mal elektrického autopilota a dosť elektriky v batérách pre jeho činnosť, zapojil autopilota a ďalekohladom zkontroloval okolie či vidí nejakú loď. Vyhodnotil ako ďaleko je od neho , nastavil si budík na 5, 10 min. Zdriemol si, zobudil sa na budík, znovu spravil kontrolu a buď hore do tej doby, než si mohol znovu pospať. V kokpite sedel primerane oblečený a hlavne mal harnesy, bezpečnostné popruhy. Chce to trochu sa zacvičiť, nie hneď na ostro, pretože obchodné lode jazdia velmi rýchlo a najme trajekty sú rýchle. Býva to až 50 km/hod, teda 25 uzlov nie je nič výnimočné. V trajektových trasách, ktoré sú na mape vyznačené, sa spať nedá. Ani na 5 minút. Dobré je zistiť si , kedy máš kritickú hodinu a ako dlho trvá. To je čas kedy zaspíš aj keď nechceš a nedokáže ťa zobudiť ani budík. Ja to mám približne o 02,30 a trvá to 1-2 hodiny.
Uživatelský avatar
stanley-man
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: pon pro 31, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stanley-man » úte led 08, 2013 10:36 am

Panove, dik vsem za rady, koncem kvetna jedu do CH udelat si kapitanske zkousky, tak snad mi tam necemu nauci :)
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 424
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 15
Bydliště: Praha

Příspěvekod Lachtan » úte led 08, 2013 10:42 am

V plavebních drahách a rovněž v prostoru s fialovými t-čkama např. artillery dumping area, explosive.... není dobré se plancat. Až uslyšíš na síti "Shot, splash..." bude již pozdě. Dobré je mít radarový odražeč a doporučuji AIS se zvukovým varováním. Ovšem správně zakotvit na správném místě patří ke krásám jachtingu, protože jde o bezpečnost a celkovou pohodu.
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 705
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 61
Bydliště: Praha

Příspěvekod RACEK » úte led 08, 2013 5:50 pm

Stanley,
Co tě naučí v CH to nevím, kdyby jsi jel ale do HR, tak tam tě toho moc nenaučí. Jednak pro to, že na to není čas, a jednak pro to, že účelem je získat kapitánský průkaz tou nejjednodušší cestou. Neznám školitele, který by v rámci kurzu v HR, dělal noční plavbu, natož vícedenní přeplavbu.

Proto, i když získáš průkaz, měl by jsi ještě absolvovat nějakou vícedenní přeplavbu, aby jsi zjistil, jak to na lodi doopravdy chodí a to i v noci. Možnost je také absolvovat kurz RYA v Anglii, kde tě naučí potřebné námořní praxi, ale to stojí víc peněz.

Kde kotvit se dočteš v knize zvané pilot, kde jsou vhodné místa na kotvení s ohledem na počasí a směr větru popsány.

Když jseš na moři, tak v noci normálně pluješ na plachty, stejně jako ve dne. U kormidlování se střídáš s manželkou, nebo kamarádem. Stahovat plachty a stát je teda pěkná blbost, protože se nikdy nikam nedostaneš a vlny s lodí hází víc než když pluješ. Od doby kdy bylo vynalezeno osvětlení pomocí LED, není proč vypínat pozičky (leda, že by jsi se bál pirátů).

Ahoj RACEK
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte led 08, 2013 7:20 pm

Pamätám si, ako tu raz niekto opisoval svoj zážitok z obchodu v severskej krajine, keď si kupoval "pilota" a po 15 min debate s predavačkou v anglickom jazyku sa ho spýtala, či hovorí po anglicky :D Navigačný pilot sa volá sa volá aj navigačná príručka, alebo proste kniha. Samozrejme v AJ.

V každom, akomkolvek kurze ťa naučia len základy a ďalej sa zdokonaluješ sám. Je jedno či to je v Chorvatsku s Čechom, alebo RYA s iným Čechom, pripadne Chorvatom či Angličanom. Je dobré mať dopredu niečo naštudované, prečítané a potom sa vieš inštruktora spýtať na vela vecí, ktoré by on nepovažoval za potrebné učiť začiatočníka.

Ak sa chceš plaviť sám a na malej plachetnici, tak skúsenosti získané na velkej 45 stopovej plachetnici pri preplavbe, alebo nočnej plavbe sú ti k ničomu. Najme ak je tam viac ludí a striedate sa v službách pri kormidle. Ak niečo, tak možno ten pocit pri nočnej plavbe, ke)d všetko stemnie a vidno len pobrežné svetlá. Hlavne je to o tom, že velká plachetnica sa plaví na vlnkách úplne kludne a v malej loďke poletuješ jak štupel a myslíš že nastáva koniec sveta.

Vela skúseností, či skôr ponaučení a informácií získaš z kníh, ktoré o svojej plavbe napísali osamelý plavci. Ale na malej lodičke sa z nich plavil málokto. A tak je tu česká klasika od R.Konkolského a k nej pribudla kniha od Fandu Sýkoru. Z miernou nádsazkou si dovolým povedať, že dskusia s Fandom Sýkorom za jedno poobedie ti dá viac, ako týždenná preplavba na 45 ft plachetnici. Velmi poučné je čítanie príbehov, ktoré tu napísal Tonda a Jurga o svojej plavbe bez penez z Irska domú. Tiež Stanislav, predseda Čany je studnica múdrosti v plavbe na malej lodi. A tiež Ivan, ten sa často plaví v mini posádke s malou loďou práve v Taliansku. Asi som aj na niekoho zabudol, tak ma pani kolegovia doplnia.

Podla môjho skromného názoru je asi najdôležitejšie, aby si mal na takúto plavbu vhodnú loď zo spolahlivou a dostatočnou výbavou, dobrý motor, dobrý ďalekohlad, autopilot, mapy a GPS, navigačné príručky, aspoň generálnu papierovú mapu a dobré je mať peniaze.
Uživatelský avatar
stanley-man
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: pon pro 31, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stanley-man » stř led 09, 2013 5:47 am

Děkují všem za užitečné rády, a vůbec za to, že neděláte ze mě prdel :)
Jo, jste mě přesvědčili ohledně zkušenosti :D
Postupem času dám vědět, jak jsem dopad s řidičákem na lod, a co jsem koupil... ale to bude až začátkem léta...
Uživatelský avatar
david1972
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 172
Registrován: pát zář 02, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod david1972 » stř led 09, 2013 9:28 am

stanley-man: K tomu nákupu lodě, vzhledem, že jsem koupil minulý rok v ČR a dovybavuji na moře, a jsem tedy v tom procesu trochu dál, jen malou poznámku. Pokud nekoupíš loď již vybavenou nebo přímo stavěnou na moře, počítej s velkými náklady, pokud to chceš mít fakt dobře a hlavně spolehlivě. Samozřejmě je to individuální podle vybavenosti, nicméně z mého pohledu se investice do výbavy rovnají cca 1/2 investice do nákupu, podle lodi.

K těm kursům můj názor je, že není špatné si udělat 1 týden základ, chvíli plachtit a pak si udělat alespoň 2 týdny zdokonalovací plavby. Nicméně praxe je praxe.

D
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 728
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » stř led 09, 2013 12:34 pm

david1972 píše:...... jsem koupil minulý rok v ČR a dovybavuji na moře, a jsem tedy v tom procesu trochu dál, jen malou poznámku. Pokud nekoupíš loď již vybavenou nebo přímo stavěnou na moře, počítej s velkými náklady, pokud to chceš mít fakt dobře a hlavně spolehlivě. Samozřejmě je to individuální podle vybavenosti, nicméně z mého pohledu se investice do výbavy rovnají cca 1/2 investice do nákupu, podle lodi.....


Ahoj Davide,

nechtel by ses v novem, patricne zarazenem vlakne, podelit i o tyto sve poznatky a zkusenosti???
Mohlo by to byt uzitecnou informaci pro vice zajemcu.

Dik. Pavel

PS. Rovnou poprosim moderatory o nasledne smazani ci presunuti tohoto prispevku. Diky.
Uživatelský avatar
stanley-man
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: pon pro 31, 2012 1:00 am
Reputace: 0

2David

Příspěvekod stanley-man » čtv led 10, 2013 5:09 am

Davide, prosím tě, mohl bys trochu to vysvětlit, v čím je nejmarkantnější rozdíl mezi obyčejnou kajutovkou a lodi vybavenou, nebo stavěnou primo na moře..? Asi to budou ti různé elektronické pomůcky, co...?
Spravne-li tě chápu - je lepší koupit si plachetnice někde bezprostředně u moře, protože tam ani nemůže byt jiná, než námořní, než někde na pevnině...?
2Moderators - sorry, že příspěvek tak trochu neodpovídá původnímu tématu, ale, když už se o tom zacalo tady povidat... klidně to pak smažte :)
Uživatelský avatar
david1972
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 172
Registrován: pát zář 02, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod david1972 » čtv led 10, 2013 8:28 am

Ahoj,

ten rozdíl je vlastně skoro všude, jak mi vyjde čas popíšu sem moji cestu jak a co doplňuji. Nicméně základ asi je uvědomit si co, člověk chce kam se bude chtít dostat, a podle toho začít hledat a následně vybavit.

Jen malou poznámku z mého osobního názoru, pokud bych měl znova kupovat loď na moře, asi bych se podíval přímo na lodi, které mají toto vybavení, myslel jsem, že něco ušetřím, ale věřte mi nebo ne, už jsem si nechal poslat 3x balík z UK, kde nakupuji jacht věci a každý ten balík má 30kg. Možná někde něco kupuji navíc, ale jsem toho názoru, že moc ne.

D
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv led 10, 2013 9:40 am

Davide, založ na to prosím ťa zvlášť vlákno, napr:" Malá kajutovka na more". Myslím, že k tejto téme tu bude vela príspevkov, Kanic,Pepa,Lynx, Ivan, Libor, Stanislav a ostatný môžu konzultovať svoje praktické, aj teoretické vedomosti v tomto špecifickom "malom" jachtingu.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host