Lifting keel na kajutové plachetnici

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
tatinecek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 401
Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha 6

Lifting keel na kajutové plachetnici

Příspěvekod tatinecek » čtv kvě 22, 2008 11:09 am

Máte někdo zkušenost s tímto typem kýlu na plachetnici okolo 40 stop? Chápu jeho výhody v přílivových vodách, ale má to vliv i na vlastní palvbu pod plachtami?
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » čtv kvě 22, 2008 11:57 am

Hoj, praktickou zkušenost nemám.
Třeba VDS má taky v projektech liftkýly. Ta myšlenka se mi sice líbí, ale tak těžká "hejbací" část lodě by mne dost znervózňovala.
Uživatelský avatar
tatinecek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 401
Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod tatinecek » čtv kvě 22, 2008 12:06 pm

Právě ta reálná zkušenost by mne zajímala. Například ALUBAT nabízí hliníkové kajutové jachty za dobrou cenu s tímto typem kýlu a na jejich www.alubat.com se trochu o tom píše. Ale je to málo. Asi bude nejlepší ji někde chartrovat a získat vlalastní zkušenosti.
Uživatelský avatar
tatinecek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 401
Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod tatinecek » čtv kvě 22, 2008 10:40 pm

Promiň , co je VDS?
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 404
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » čtv kvě 22, 2008 11:18 pm

Ahoj tatinečku , osobní skušenost zatím nemám , ale myslím že pod plachtami by se měla loď s vysunovacím kýlem chovat stejně jako loď s pevným kýlem , protože na rozdíl od kýlu sklápěcího může mít na spodku balastní "bombu" s odpovídající zátěží. Důležitý bude systém zajištění vysunutého kýlu ,který by se neměl při plavbě pohybovat vůči lodi .
Tím VDS myslel ficcus na 99,9% projekční kancelář VAN DE STADT DESIGN , viz odkaz
http://www.stadtdesign.com/
Uživatelský avatar
Standa
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 82
Registrován: ned led 01, 2006 5:57 pm
Reputace: 0

Příspěvekod Standa » pát kvě 23, 2008 6:35 am

Ahoj, já mám šestimetrovou Sportinu a ta má 240kg spouštěcí kýl a musím říci, že plně vyhovuje. Nahoru kýl tahám šnekovou převodovkou (zvládne i žena), dole se zajistí kolíkem. Plavební vlastnosti velmi dobré, není rozdíl s pevným kýlem. U velkých lodí se kýl ovládá hydraulikou. Velké plus doplutí až ke břehu a plavební vlastnosti možná lepší, protože kýl může být bez problémů s ponorem delší.
Uživatelský avatar
tatinecek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 401
Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod tatinecek » pát kvě 23, 2008 1:51 pm

Díky za odpovědi. A jestli dobře rozumím jak to funguje, tak mám ještě podotázku.
Má balastní bomba nějaký vliv na chování lodě ve vysokých vlnách, když počasí dovolí jenom bouřkovou plachtu nebo ani tu ne a musíte se nechat unášet větrem ?
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pát kvě 23, 2008 2:34 pm

tatinecek píše:Díky za odpovědi. A jestli dobře rozumím jak to funguje, tak mám ještě podotázku.
Má balastní bomba nějaký vliv na chování lodě ve vysokých vlnách, když počasí dovolí jenom bouřkovou plachtu nebo ani tu ne a musíte se nechat unášet větrem ?


Ano má.
Budeš mít lepší stabilitu a to i bez vln.
Jinak vše co je pod čarou ponoru navíc, tak lidově řečeno, drhne.
Chce to perfektní areodinamický projekt.
Také budeš muset patřičně dimenzovat tuhost ploutve a také její uložení.
Ale každé kilo co nejníže, se může hodit. ;)
alffa
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » pát kvě 23, 2008 4:11 pm

Tatínecku - zrovínka jsem se o této problematice nedávno bavil s Rud. Kr. protože jako vnitrozemský budoucí jachtař řeším stejný problém jako ostatní vnitrozemští jachtaři. PŘEVOZ LODI.
Zvedací kýl je v pohodě, jediná nevýhoda - vše musí být perfektně provedené a plně funkční
a to je drahé. Určitě třeba třetina ceny lodě.
Na Jadran klidně ploutev, Na moře a oceán pevný kýl. Tak jsem si Rudovy indicie vysvětlil.
teista
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0

kýl

Příspěvekod Renda » pát kvě 23, 2008 6:23 pm

teista píše:...Na Jadran klidně ploutev...
Tak to už snad máme za sebou.
Budeš-li jezdit pár metrů od břehu a nebude Ti vadit případně se cvaknout, tak jo.
Jinak je to ale tak šílený nápad, že mi nedalo se neozvat. (Lift-kýl není samozřejmě to samé co ploutev.)
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8591
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 84
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát kvě 23, 2008 9:48 pm

Asi tak pánové, lze i ploutev, jen je třeba vědět co od toho očekávat a podle toho se zařídit... ;)
Letos jedu pátou sezónu s ploutvovou lodí na Jadranu a nejsem sám. Je to polská Corveete 650 a na převoz i plavbu v pohodě. Na přehradách je ploutev podstatná výhoda a ještě šetřím za jeřáb. :whist:
Ale " cvaknout se" Rendo rozhodně nehodlám ani u břehu, to by byl tak jako tak problém.
Uživatelský avatar
tatinecek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 401
Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod tatinecek » sob kvě 24, 2008 10:22 am

Pánové díky za odpovědi.Pokud se podíváte na www.alubat.com /řada OVNI/, tak nabízí hliníkové lodě s tímto typem kýlu a dají se koupit starší za rozumné peníze. Proto mne zajímá jak se taková loď chová za velkých vln, protože při zataženém kýlu by se měla chovat jako motorák a po vlnách klouzat/ a to vypadá na pěknou blbost co jsem vymyslel/. Bohužel jsem nikde nenašel žádnou další informaci o chování takto konstruované lodi.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » sob kvě 24, 2008 11:42 am

tatinecek píše: Proto mne zajímá jak se taková loď chová za velkých vln, protože při zataženém kýlu by se měla chovat jako motorák a po vlnách klouzat/ a to vypadá na pěknou blbost co jsem vymyslel/.

No přišel jsi na to sám. Je to skutečně blbost.
Za bouře vytáhnout kýl, to si koleduješ o eskymáka (mimo zaďáku).
Jedině snad, pokud by Tě to hnalo nezadržitelně přes mělčiny. Pak by se vyplatilo zariskovat a modlit se. ;)
alffa
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » ned kvě 25, 2008 3:26 pm

2 Renda - když píšu ploutev, tak myslím ploutev. Prodávám info jak jsem nakoupil a myslím že jsem nakoupil u dobré firmy. 8) 8)
teista
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0

ploutev x kýl

Příspěvekod Renda » ned kvě 25, 2008 3:26 pm

Libor píše:Asi tak pánové, lze i ploutev, jen je třeba vědět co od toho očekávat a podle toho se zařídit... ;)
Letos jedu pátou sezónu s ploutvovou lodí na Jadranu a nejsem sám. Je to polská Corveete 650 a na převoz i plavbu v pohodě. Na přehradách je ploutev podstatná výhoda a ještě šetřím za jeřáb. :whist:
Ale " cvaknout se" Rendo rozhodně nehodlám ani u břehu, to by byl tak jako tak problém.
Ve Tvém článku a Ami píšeš: "Loď má sklopnou ploutev o váze 75kg a vnitřní balast 250kg." Takové uspořádání by šlo možná již nazvat ploutvo-kýlem, ale hlavně:
Pravděpodobně máš diagram stability při různých náklonech (včetně těch větších než 90 stupňů). - moc by mě zajímal. Předpokládám, že loď má stabilní polohu i ploutví vzhůru, ale v jakém rozsahu, to je otázka.
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » ned kvě 25, 2008 6:58 pm

To tatínecek, máš prosímtě nějaký vážný důvod pro liftkýl, nebo mapuješ možnosti?
Ptám se vážně, polemizovat nechci, zajímá mě to.
Ahoj, teista
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned kvě 25, 2008 9:06 pm

To Teista, ta menšia s tých lodí čo som ti ukazoval má mať liftkýl /Hartley TS 16/ Prečo ťa zaujíma liftkýl, čo od toho očakávaš?
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » ned kvě 25, 2008 9:18 pm

Ahoj, zajímá mě, jakápak výhoda je liftkýl, když stojí za to do něj ivestovat jak peníze, tak riskovat, že se něco někde může pokaziti. Tvůj Hartley je menší loď, kde kýl nebude tak těžký a zvládne ho i jednoduchý mechanismus. Nemám žádné plány s tímto zařízením, ale zajímá mě to.
teista
Uživatelský avatar
tatinecek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 401
Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod tatinecek » ned kvě 25, 2008 9:33 pm

To Teista:

Mapuju co je na trhu 40 stopých a co stojí za to si koupit. Nechci klasiku na charter, ale pro sebe. Líbí se mi hliník , protože je odolný. Liftting kýl má zmýněná OVNI a má to výhodu, že přistaneš na pláži v přílivu a odliv Tě posadí na dno a za přílivu zase odjedeš. Někde jsem ale četl, že lifting keel má výhodu i za vzedmutého moře, ale bylo napsáno jen že je komfortnější pro posádlu, nebylo proč. A to mne zajímá, proč?
OVNI má hydrauliku na ten kýl, určitě to půjde i ručně, když ale zůstane zaseknutý vysunutý , pak OK, pokud zatažený , asi horší.
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » ned kvě 25, 2008 9:39 pm

OK, dík za odpověď. Prostě je potřeba vše dobře zvážit. tak přeji dobrou volbu.
teista
Uživatelský avatar
tatinecek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 401
Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod tatinecek » ned kvě 25, 2008 9:47 pm

To Teista
čekal jse nějakou větší reakci nebo názor. Vážím co koupit už dlouho a OVNI mě zaujala cenou a hliníkem.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned kvě 25, 2008 10:16 pm

Liftkýl ma výhodu hlavne v tom, že na volnom mori môžeš spustiť balastnú bombu velmi hlboko, hlbšie ako je pevný kýl. V praxi to znamená, že oproti klasickému kýlu môže byť liftkýl lahší, alebo pri rovnakej váhe bude vyššia stabilita. Teda ta zmienka o komforte posádky bude asi v tom že loď je stabilnejšia, jazdí v menších náklonoch a podobne. Hlboký ponor je problém nielen pri kotvení, ale aj pri vjazdoch do športových prístavov, preto sa pevný kýl musí držať pri nejakých rozumných ponoroch, bežne býva okolo 2 metre. A tu je druhá výhoda liftkýlu, vytiahneš ho a je to. Ďalšia výhoda je prejazd nad plytčinami, napr. v Nemeckých pobrežných vodách, s vytiahnutým kýlom budeš mať ponor povedzme 100 cm a na motor môžeš valiť tam kde to klasická kýlovka musí pracne oboplávať. Samozrejme aj kotvenie je jednoduchšie, môžeš kotviť na menších hĺbkach a tým vypúšťať aj menej kotevnej reťaze, markantné to bude najme pri velmi zlom počasí, je rozdiel vypustiť 10 násobok na trojmetrovej hĺbke, alebo na 8 m hĺbke.
Nevýhoda je samozrejme vyššia cena a precízna strojarina pri výrobe. Poškodenia by som sa nebál, ak nabehneš pevným kýlom na skalu tak tiež je to kardinálny prúser a zatekanie do bilge priestoru je takmer isté, lebo ten náraz mnohých ton sa prenesie na tých pár šroubov čo držia kýl. Pevne navarený kýl na ocelovke / alebo hliníkovej / je samozrejme niečo iné.

Teda prednosti liftkýlu sú na velkej a malej lodi približne rovnaké, akurát pri malej lodi sa dá spúšťať loď na vodu aj z vleku tak ako nektoré plutvokýlové, teda ušetríš pár tisíc korun za
žeriav, prípadne spúšťaš aj tam kde žeriav nie je. A samozrejme stabilita pri liftkýle je podstatne lepšia ako pri plutvovej lodi.
Konštruktér Baross ponúka projekty velkých lodí s liftkýlom a má na svojom webe aj konštrukčný detail liftkýlu.
Ešte drobná poznámka, plutvovú loď s vnútorným balastom nemožno v žiadnom prípade považovať za plutvokýlovú.
Uživatelský avatar
tatinecek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 401
Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod tatinecek » ned kvě 25, 2008 11:03 pm

to Denis

Díky a zřejmě jsem se dozvěděl co jsem dlouho očekával. Zřejmě balastní bomba, tj. asi o 500 kg víc než běžný kýl bude ve špatném počasí dělat ten rozdíl v komfortu. A ponor okolo 100 cm při hliníku nebude taky špatný ,když je třeba kotvit nebo jet nad mělčinou. No jsem malinko nalomený, vnitřně ,co si koupit. Peníze hrají podstatnou roli, ale vkládáš do lodě svůj život a tedy není na čem šetřit.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon kvě 26, 2008 12:37 am

40 stop v hliníku s liftkýlom bude finančný masaker, ale ak na to máš, tak jak je ctená libost. Za peníze v Praze dúm. ;)
Uživatelský avatar
tatinecek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 401
Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod tatinecek » pon kvě 26, 2008 10:09 am

To Denis

http://www.xboat.fr/en/1503-OVNI+35.html a cena 110.000,- EUR není masakr finanční. Při přebytku starších lodí určitě ještě 10 % dolů. A to jsem zatím našel jen něco málo ljachet. Taky 38 ft r.v.2000 OVNI 385 za 185.000,- EUR
a dá se určitě jednat. A za tyhle peníze v Praze dům nekoupíš. Možná tak 2+1. Takže moje libost se nepohybuje zas tak vysoko.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů