TECHNIKA PLAVBY, náklon, trim, efektivita

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
dumber
1. DONÁTOR
1. DONÁTOR
Příspěvky: 96
Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

streleny kapitan

Příspěvekod dumber » čtv srp 02, 2007 10:58 am

ked uz sme pri ostrelovanych kapitanoch ;)

myslim, ze som pri plavbe ako kapitan prilis opatrny. Na jednu stranu si myslim, ze je to dobre, ale na stranu druhu pri lahkom vetriku asi prilis vela skusenosti nenaberiem.
Ked som tak nad tym rozmyslal, mozno to suvisi s tym, ze si nie som uplne isty ci posadka zvladne rychlo a dobre vykonat manever, ktory pozadujem. Na istote mi ani prilis neprida ked chcem aby zrefovali plachtu a prva otazka je "a to bolo ktore lano?"

Nestretol sa niekto s podobnym problemom, respektive nema niekto napad, ako tu opatrnost prekonat? (ale skusenosti typu prevratena lod a odtrhnuty kyl si asi zatial mozem odpustit ;)
Uživatelský avatar
jirkaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 555
Registrován: stř črc 25, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Re: streleny kapitan

Příspěvekod jirkaM » čtv srp 02, 2007 11:28 am

[quote="dumber"]ked uz sme pri ostrelovanych kapitanoch ;)

[[img]i]Ked%20som%20tak%20nad%20tym%20rozmyslal,%20mozno%20to%20suvisi%20s%20tym,%20ze%20si%20nie%20som%20uplne%20isty%20ci%20posadka%20zvladne%20rychlo%20a%20dobre%20vykonat%20manever,%20ktory%20pozadujem.%20Na%20istote%20mi%20ani%20prilis%20neprida%20ked%20chcem%20aby%20zrefovali%20plachtu%20a%20prva%20otazka%20je%20"a%20to%20bolo%20ktore%20lano?"[/i][/img]


Ale pomoc je snadna. Obcas jezdim se svymi detmi a osvedcilo se mi dve - tri zakladni lana a stopery oznacit barevnymi paskami. Rychle to pochopi a kdyz je potreba neco udelat rychle, napovis jim jen barvu.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: streleny kapitan

Příspěvekod ficcus » čtv srp 02, 2007 11:55 am

dumber píše:ked uz sme pri ostrelovanych kapitanoch ;)

myslim, ze som pri plavbe ako kapitan prilis opatrny. Na jednu stranu si myslim, ze je to dobre, ale na stranu druhu pri lahkom vetriku asi prilis vela skusenosti nenaberiem.
Ked som tak nad tym rozmyslal, mozno to suvisi s tym, ze si nie som uplne isty ci posadka zvladne rychlo a dobre vykonat manever, ktory pozadujem. Na istote mi ani prilis neprida ked chcem aby zrefovali plachtu a prva otazka je "a to bolo ktore lano?"

Nestretol sa niekto s podobnym problemom, respektive nema niekto napad, ako tu opatrnost prekonat? (ale skusenosti typu prevratena lod a odtrhnuty kyl si asi zatial mozem odpustit ;)


Jak psal JirkaM, označ si barevně nebo i slovně na samolepce stopery a máš to jednodušší.
Jinak si vždy na začátku plavby v posádce vytipuju potenciální zapálené jachtaře, proškolím je a při náročnějších úkonech úkoluju jen je. Ostatní nám drží pivo atp.
Nehledě na to, že většina lodí v Chorvatsku zvládne tamní počasí v pohodě. Když neuděláš hrubou chybu.
Uživatelský avatar
Martek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 52
Registrován: ned čer 03, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Příbram

Příspěvekod Martek » čtv srp 02, 2007 11:57 am

Používám něco podobného o čem píše jirkaM, na stopery si nalepím "papírovou" pásku s popisky a tak se orientují jak ve výtahových tak otěžových lanech i absolutně nezkušení členové posádky
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Příspěvekod RadekS » čtv srp 02, 2007 12:44 pm

Jednou jsem měl posádku úplně nezkušených kluků, sportovci, ale žádný jachtař. Vždycky jsem jim vysvětlil, co se bude dít, jaký manévr, co kdo udělá. Druhý, třetí den už jsem jenom připomněl např: druhé lano z leva na levoboku. A na konci týdne už jsem nemusel říkat nic. Sami se rozdělili do funkcí, co komu nejlépe vyhovuje.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Re: streleny kapitan

Příspěvekod Baharis » čtv srp 02, 2007 1:14 pm

dumber píše:Nestretol sa niekto s podobnym problemom, respektive nema niekto napad, ako tu opatrnost prekonat? (ale skusenosti typu prevratena lod a odtrhnuty kyl si asi zatial mozem odpustit ;)
Na ostatní věci kluci dobře odpověděli (dobrou lepící pásku a nesmívací tenký fix s sebou), tak o tom "odvázání se".
V prvé řadě si musíš uvědomit, že plachetnice se na Jadranu nepřevracejí a kýly se běžně netrhají. U kýlu pouze nelze vyloučit konstrukční vadu u novinek. Pokud popluješ na boční, nebo předoboční kurz, jeniné co se může stát, že loď nekontrolovaně vyostří proti větru a plachty se vyvlají. Loď (typ od typu) tak sama dává najevo, že je přeplachtěná. Správný jachtec u mě začíná, až jde voda přes bort (umývání paluby). Pozor na otevřené boční okýnka!!! U zadních kurzů to je horší, tam loď nemá kam uhnout a je třeba si dávat pozor. To ani nemluvím o spinakeru.
Ale samozřejmě je potřeba vědět, že nedožívají plachty a takeláž na závětrné straně nevlaje jak šňůra na prádlo. Největší nebezpečí nehrozí při statickém namáhání, ale při dynamických rázech. Toho je třeba se vyvarovat.
Já se také považuji za obezřetného kapitána. Hlavně v navigaci. Ale pokud jsou dobré podmínky, celkem klidné moře, nemotají se kolem nás bouřkové mraky, tak loď v maximálním možném náklonu, když se myje paluba, to je paráda.... :jupi:
Uživatelský avatar
Sarah
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 66
Registrován: čtv úno 01, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Sarah » čtv srp 02, 2007 3:24 pm

No počkej! Co největší náklon je sice legrace, ale co efektivita? :o
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2451
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Re: streleny kapitan

Příspěvekod jerryx » čtv srp 02, 2007 3:28 pm

dumber píše:ked uz sme pri ostrelovanych kapitanoch ;)

myslim, ze som pri plavbe ako kapitan prilis opatrny. Na jednu stranu si myslim, ze je to dobre, ale na stranu druhu pri lahkom vetriku asi prilis vela skusenosti nenaberiem.
Ked som tak nad tym rozmyslal, mozno to suvisi s tym, ze si nie som uplne isty ci posadka zvladne rychlo a dobre vykonat manever, ktory pozadujem. Na istote mi ani prilis neprida ked chcem aby zrefovali plachtu a prva otazka je "a to bolo ktore lano?"

Nestretol sa niekto s podobnym problemom, respektive nema niekto napad, ako tu opatrnost prekonat? (ale skusenosti typu prevratena lod a odtrhnuty kyl si asi zatial mozem odpustit ;)


jed nekdy regatu (samozrejme musi foukat) - to se jezdi uplne jinak nez dovolena s detma ;-)
(i kdyz musim rict, ze moje 3 leta dcera, kdyz voda tece po palube, tak teprve oziva a krici to je hustyyy => takze detma to asi nebude :lol:)
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2451
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Re: streleny kapitan

Příspěvekod jerryx » čtv srp 02, 2007 3:31 pm

Baharis píše:... V prvé řadě si musíš uvědomit, že plachetnice se na Jadranu nepřevracejí a kýly se běžně netrhají. U kýlu pouze nelze vyloučit konstrukční vadu u novinek. ...


no nevim, nam to letos rekli tri dny pred nalodenim, ze lod ma potize s kylem a ze nam musi dat jinou .. :?
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2451
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Příspěvekod jerryx » čtv srp 02, 2007 3:33 pm

Sarah píše:No počkej! Co největší náklon je sice legrace, ale co efektivita? :o


efektivita moc neni, ale na stoupacku ten naklon mas skoro vzdycky :D
Uživatelský avatar
toms
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 239
Registrován: stř kvě 09, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod toms » čtv srp 02, 2007 5:01 pm

označ si barevně nebo i slovně na samolepce stopery a máš to jednodušší


No ve skutečnosti oni ty lana už označený jsou – tedy pokud majitel lodě není ignorant a nepožil na vše jedno lano. Každé lano je různě barevné a má vpletené barevné značení a lana mají různou tloušťku. :?

Přes den je značení rozhodně super, ale v noci to zase tak moc nefunguje. Buď světlo je slabé na přečtení nápisu a nebo zkresluje barvy tak, že se nedají rozpoznat. A tak je stejně nakonec nejlepší vědět který stopper na co je nazpaměť. Ono zase na těch lan co se požívají každou chvíli na palubě moc není a když si v lanech posádka udržuje pořádek tak to není již takový třetí den problém aby každý věděl co na co je.

A výhoda rekreační plavby je, že se neustále někde zastavuje a tak jdou plachty každou chvíli nahoru a dolů a samovolný trénning je tu. :good:
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » čtv srp 02, 2007 6:57 pm

Máš pravdu Sarah, že existují hranice náklonu ve vztahu s efektivitou.
Ale ono to na rekreačce je spíše o pocitech, než efektivitě. Co si neustále hlídám, je správný trim. Maximální náklon ne. Při stoupačce náklon pomáhá lodi do návětří a kde je ta správná hranice u konkrétní lodi zkoumat nebudu. ;)

S těma lanama a zapamatováním to je pravda Tomsi. V podstatě tam je výtah hl. plachty, kiking a topenanta. U některých lodí ještě zpětné navíjení hl. plachty. Ale když se to popíše, dřív se to zapamatuje. :)

Samozřejmě že loď může mít problém s kýlem. Otazkou je, jak vznikl. Jestli nárazem, nebo konstrukční vadou. Protože jsem nedávno něco četl o problémech nových Bavárek (nepsal jsi to ty?), nestavěl jsem můj příspěvek tak kategoricky. Ale uznej, že to není běžná věc a u normální lodi není myslitelné, aby vlivem náklonu došlo k jeho poškození...
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2451
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Příspěvekod jerryx » čtv srp 02, 2007 7:44 pm

Baharis píše:...
Samozřejmě že loď může mít problém s kýlem. Otazkou je, jak vznikl. Jestli nárazem, nebo konstrukční vadou. Protože jsem nedávno něco četl o problémech nových Bavárek (nepsal jsi to ty?), nestavěl jsem můj příspěvek tak kategoricky. Ale uznej, že to není běžná věc a u normální lodi není myslitelné, aby vlivem náklonu došlo k jeho poškození...


souhlas, neni to bezny jev :oops:. ty bavarky jsem ted schvalne neuvadel - ty
mely vyrobni vadu :x

nejcastejsi zavady (na jadranu, jak to vidim ja):
1, melcina :( (to je az moc caste)
2, roztrzene plachty (spise az pri sportovnim vykonu)
3, prevraceni spise az pri spinoutu (pri sportovnim vykonu)

tim samozrejme netvrdim, ze kdyz nesportujete, tak ze se vam to nemuze
stat. nebo pripadne i neco jineho (MOB, zlomeny stezen, ..) :( kazdopadne
vsem drzim palec, aby nebyli ve statistice ;-)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv srp 02, 2007 9:13 pm

Nie je divu kapitáne, že na lodi šabluješ keď jazdíš v takých náklonoch :P
Naklepat sa práškama a vyraziť, to je prvý bod tej príručky Ostříleným kapitánem v deseti bodech čo zháňa Róbert. :lol:
Uživatelský avatar
Achlamarin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 135
Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Achlamarin » čtv srp 02, 2007 9:18 pm

Co se maximalni naklonu tyce, kdyz vlny vylyzuji palubu je lod asi v 30% naklonu, coz opravdu neni moc. Cartrove lode se naklanaji vetsinou vice tam, kde tezsi lode zustavaji v mnohem mirnejsi poloze. Osobne je mi prijemne udrzovat lod v poloze 25 nebo 30% a ne vice, pokud jde o dlouhe plavbe. Umoznuje to pripravit jidlo dole, a jit "na maly" (pokud jde o muzu) nevyzaduje stat na vnitrni stranu trupu. Urcite vetsi naklon poskodi efektivite, poskodi dobry trim, a neprospeje bezpeci ani prijemnemu pocitu.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pát srp 03, 2007 10:16 am

Jsem si to tu dovolil rozdělit.....

Denisi, můžeš bez obav navázat. Krmení rybiček není o náklonu, ale o vlnách. :?
Tak jak to píše Achlamarin si to nějak představuji :jupi:
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Příspěvekod RadekS » pát srp 03, 2007 12:28 pm

To sis teda dovolil dost :crazy:
A teď k tématu
Je třeba si uvědomit, že velký náklon o něčem vypovídá, a to o silách, které na loď působí. Ano posádce se to většinou líbí, ale pochybuji, že se to líbí i té lodi, nehledě na tendenci k zvýšenému ostření až nekontrolovatelnému vyostření. Také jezdím rád v náklonu, ale když už se voda sápe na palubu, přistupuji k refu. U některých lodí je nárůst návětrnosti tak markantní, že se musí refovat ještě dříve.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pát srp 03, 2007 12:40 pm

Je známé, že čím větší náklon, tím menší plocha plachet, na kterou vítr působí. Já bych se toho stavu kdy se "sápe" nebál. Pokud je plavba klidná a loď sama nepřeostřuje. Daleko nebezpečnější, jak už jsem psal, jsou dynamické rázy.
S tím přeostřováním je to tak, že nejenom značka od značky, ale i typ od typu, je každá loď jiná a jinak se chová. Zatím nejhůř se mě chovala letos Oceánis 393. Ve všech kurzech. Na stoupačce, jak píšeš, jsme museli refovat už při minimálním náklonu. Jinak se hned stavěla proti větru.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » pát srp 03, 2007 11:54 pm

Ahoj.
S tím maximálním efektivním náklonem je to typ od typu (dáno především tvarem trupu) různé. Ale pokud jsem vyčetl, u většiny běžných turistických lodí je kdesi okolo 20-22 st. Potom už se ztrácí ideální hydrodynamický tvar omočené části trupu, který vlastně začíná brzdit. O zmenšené účinné ploše plachet nemluvě. Takže pokud jde o maximální rychlost, je to vcelku jasné = refovat nejpozději při výše uvedeném náklonu. Ale nechci dělat chytrýho, taky rád občas umeju okýnka...
Wlady
Uživatelský avatar
Achlamarin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 135
Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Achlamarin » sob srp 04, 2007 6:30 pm

O Oceanis 393 jsem slysel podobne, totiz ze pri je malo stabilni i kdyz neznam ji ze zkusenosti. Oceanise se ale mezi sebou udajne take dost odlisi, a pokud se nemylim ta Oceanis 321 ma sve uhel myzejici stability (ci AVS) obzvlast maly - jen 110% ! Za to jine Beneteau jsou mnohem kvalitnejsi jako je napr. First 40.7 s tim hlubsim kylem a s AVS 126 a jede fakt fantasticky, je milacek a nejen kvuli stabilite.
Uživatelský avatar
toms
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 239
Registrován: stř kvě 09, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod toms » pon srp 06, 2007 10:56 am

Zatím nejhůř se mě chovala letos Oceánis 393. Ve všech kurzech. Na stoupačce,

Ahoj,
zaujal mě komentář k Oceanis 393. Za jakých podmínek jsi ho měl možnost vyzkoušet? Proti jakýmu větru jste stoupaly a jakých jste dosahovaly rychlostí? Proč se ptám s Oceanisem mám obecně zkušenost nula a teď se chystáme, s Oceanis 393 na Atlantik a tak každé info se může hodit. V záloze mám ještě možnost na Bavaria 39.

Jinak k refování jeden trochu opomíjený způsob optimalizace je využít palubní přístrojové vybavení. Například když se zoptimalizuje loď na maximální VMG při plavbě na stoupačku tak většinou udiví jak je moc zrefováno a jak relativně pomalu se jede, ale stoupe to nejlíp.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pon srp 06, 2007 12:35 pm

Neměl jsem možnost 393ku pořádně prověřit. Foukalo jen první dva dny a pouze první den se vítr dostal k 25ti knt. Opíšu kousek z chystaného Lodního deníku. Poctivě psaný každý večer, tudíž autentický:
"Ze Santa Teresy jsme vyplujli v 11:00 hod směrem na sever. V úžině foukalo kolem 25 uzlů, mírné vlnky, oboje z pravého boku. Nejdříve jsme vytáhli 2/3 plachet, abych zjistil, jak se bude loď chovat. Po pár minutách šlo nahoru plné prádlo. Stoupali jsme co nejostřeji na vítr a rychlost dle GPS byla kolem 8-9 uzlů. Vítr trochu pumpoval a i při malém náklonu, při náporu větru, loď nekontrolovaně přeostřovala. O "mytí paluby" nemohla být ani řeč. V polovině trasy mezi Sardínií a Korsicou jsem vyvěsil pod pravý sáling Korsickou vlajku. Jak jsme se přiblížili k Bonifaciu, začal se SVV vítr stáčet na V a posléze na JV. A slábnul. Když jsme zapluli za skály Bonifacia, měli jsme vítr už v zádech, mírně zprava a jeho síla byla 15-17 uzlů. Přehodil jsem hl. plachtu na motýla a ujížděli jsme rychlostí 5-6 uzlů. Zjišťoval jsem, že Oceanis 393 je na zadoboční a zadní kurzy velmi neklidná a těžce se drží v kurzu i při minimálním zvlnění moře. Autopilot, jinak dobrý a přesný, nemohl stíhat ustřelování zádě a většinu trasy jsem kormidloval ručně, s dost problémy, neustále sledujíc kurz. V 13:00 jsme minuli Les Moines a zamířili do zátoky Ilots..... "
V loni jsem měl v Řecku Bavarii 38, Meltémi pod 30 uzlů klesl málokdy a chovala se podstatně lépe. Neměl jsem připomínek.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host