Vodoinstalace na lodi

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Vodoinstalace na lodi

Příspěvekod stefin » sob srp 18, 2007 11:20 am

Pripravuji se na provedeni vodoinstalace na kajutove plachetnici. Nastudoval jsem navody k jednotlivym komponentam, ale chtel bych se podelit o zkusenosti jak to vse nejlepe dat dohromady. Uvazuji o nejkomplexnejsi variante, cena pote rozhodne co se vypusti ci udela jinak.
Predpokladam, ze je na lodi zdroj pitne vody z kanystru a zdroj uzitkove vody cerpany z vnejsku. Odpadni voda z drezu, umyvadla i WC je cerpana do odpadni nadrze, ktera se da odcerpavat v marine a nebo se da vlastni pumpou vypustit z lodi (je vhodne rozdelit black water z WC od grey water ze drezu a umyvadla do dvou oddelenych nadrzi?). Do drezu v kuchyni jde jen pitna voda, tepla se ziskava z boileru. Do umyvadla lze pustit pitnou vodu (tepla i studena) a nebo uzitkovou vodu (jen studena, tepla = pitna). WC lze napajet uzitkovou i pitnou vodou.
Zajima mne umisteni cerpadel, vzajemne propojeni, pouziti ventilu apod. Existuje neco jako domaci vodarna, ktera by natlakovala pitnou, resp. uzitkovou vodu, takze by se odber vody ovladal jen otocenim kohoutku ?
Jake jsou Vase zkusenosti ?
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8157
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » sob srp 18, 2007 1:47 pm

V prvé řadě by jsi měl osvětlit, jakouto že loď chceš takto komplexně řešit. Je rozdíl mezi šestimetrovkou a třiceti metrovou jachtou.
Pokud bych něco takového řešil já, měl bych už asi pár lodí sježděných a sám bych si udělal názor, co tam chci a jak to chci. Z každé zkušenosti si můžeš vzít něco pro sebe.
Pak bych asi navštívil server www.karavanshop.cz a udělal si představu o tom, co je na trhu a s čím můžu počítat. Tlakový spinač na 12V tam třeba je.
Na základě toho bych si udělal schématický plánek a piloval jej k dokonalosti. Toto praktikuji když dělám elektriku nebo vodu doma i na zahradě. Pak už jen rozpis materiálu, cenu, objednat a dát to do kupy.

Nejsem stavitel, to tu jsou daleko zkušenější. Otázkou je, kdo má na své malé loďce rozvod vody.....
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8574
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 82
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » sob srp 18, 2007 8:19 pm

Otázkou je, kdo má na své malé loďce rozvod vody.....
Já jo :D

Je to ale jen jednoduchý rozvod. Plastový barel jako nádrž, v něm el. čerpadýlko spínané přímo malou baterií v dřezu. T.j. od baterie k čerpadlu vede jak hadice tak napájení. K tomu všemu samozřejmě napouštěcí větev a odvzdušnění. Měl jsem to samé ješte do umyvadla na WC, ale čerpadlo po 3 letech odešlo, tak jsem to vyházel, protože to nikdo stejně nepoužíval. Zdá se mi to jednoduché a levné proti tlakovému rozvodu. Je to ale bez ohřevu vody.
Z dřezu jde voda přes uzavírací ventil přímo ven.
Užitkovou vodu (slanou) jsem se chystal řešit šlapací pumpou, ale byla by to další díra do trupu a to já nerad. Navíc na tak malé lodi je rychlejší nabrat potřebné množství přímo do nádoby (na zádi). Tak už to asi řešit nebudu. Schéma bych možná někde v projektu našel.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » ned srp 19, 2007 12:06 am

Ahoj:
to stefin : Liborem popsaná instalace je typicky karavanová = otočíš kohoutkem ve kterém je el. spínač, který zapíná ponorné čerpadélko a sláva, vodička teče. Při tomhle systému ale nelze použít "lodní" teplovodní bojlery. Kdysi jsem měl v karavanu stejný systém a teplou vodu jsem řešil extra nádrží ve které bylo speciální el. výhřevné tělísko, které hřálo vodu na konstantních 37 st. takže nebylo třeba mixovat se studenou. Na větších lodích je "normální " tlaková vodárna, jen samo na 12V. Takže otočíš kohoutkem a voda teče díky natlakovanému systému. Do takového rozvodu lze pak zapojit lodní bojler, který ohřívá vodu buď chladící vodou sekundárního systému chlazení motoru, nebo na 220V. Každý trochu slušnější prodejce prodává několik druhů od různých výrobců, včetně veškerých potřebných instalačních součástí a většinou jsou k tomu i schematické plánky zapojení. Stačí trošku zagooglit...
Wlady
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » ned srp 19, 2007 7:47 am

Dekuji vsem za reakce. Asi bych mel presneji specifikovat o co mi jde. Plachetnice bude temer 9 metrova kajutovka s planovanym pouzitim predevsim na prehradach Vltavy, snad nekdy hodne v budoucnu i more. Ve svem prispevku jsem chtel ziskat informace o tom co se Vam jevi jako nezbytne, co se nevyplati, jak to propojit apod. Neni problem na WEBu sehnat spoustu informaci k jednotlivym komponentum ci vzorova propojeni, v nich je ale pouzit cely vyrobni potencial vyrobce, z hlediska praktickeho pouziti tam ale rada veci nemusi byt, navic se neresi ruzne vyskove urovne apod. Takze asi bude nejlepsi kdyz polozim prvmi otazky o co mi jde predevsim:
1. pouziti tlakove vody:
zrejme zalezi na tom, zda bude pouzit bojler a nebo nebude. Vsiml jsem si ale, ze i rada splachovacich zachodu predpoklada vstup tlakove vody. Z toho mi vychazi, ze nez pouzivat vsude kohoutky se spinacem a na zachode to resit nevim jak, je lepsi pouzit okruh s tlakovou vodou. Na lodi bude v pridi zabudovany zasobnik na pitnou vodu o kapacite 150 litru. Jedna moznaost je pouzit jen jeden okruh tlakove vody pro drez, umyvadlo i toaletu a nebo pouzit pro toaletu zvlastni tlakovy system cerpany z vne lodi. Pokud jsme u reseni tlakoveho okruhu, lze pouzit domaci vodarnu (cerapdlo s tlakovym spinacem a zasobnikem o kapacite cca 8l) a nebo jen bezne cerpadlo s talokovym spinacem. Druhy pripad mam pouzit pri zalevani zahrady, projevuje se urcitym poklesem tlaku pri zacatku odberu vody (nez zareaguje spinac a spusti cerpadlo), to by ale v praxi nemuselo vadit. Tekze otazky na doporuceni jsou: jeden ci dva okruhy, jen tlakovy spinac ci celou vodarnu, lze resit napajeni zachodu bez pouziti tlakove vody ?)
2. pouziti bojleru:
Umuvadlo se zachodem se nachazi na pravoboku, drez na levoboku. Nejlepsi by bylo pouziti 2 bojleru v bezprostredni blizkosti odberneho mista, ale na to neni misto ani financni prostredky. Pokud umistim spolecny bojler na zadi a budu predpokladat hlavne kratke odbery vody na oplachnuti rukou apod., obavam se, ze nez dotece tepla voda z bojleru do kohoutku, jiz budu kohoutek zavirat. Na bojleru se mi take nelibi jeho napajeni. Nepodarilo se mi objevit bojler napajeny 12V, vse bylo na 240V, musel bych tedy pouzit vykonny stridac (nejmensi objeveny bojler mel prikon 800W), ktery ma ale velky odber i pokud jede naprazdno. Rezit to stalym zapinanim a vypinanim nechci. Dalsi moznosti by bylo pouziti prutokoveho ohrivace umisteneho primo v miste odberu (pravdepodobne by stacil jen drez). Ma s tim nekdo zkusenost ? Zde by asi ani nevadilo pouzit ohrivac na 240V (podtlakovy spinac by sepnul privod proudu do stridace). Otazky jsou: je vubec pouziti teple vody na lodi uzitecne s prihlednutim ke komplikacim, ktere prinasi, pouzit bojler ci prutokovy ohrivac, jak resit napajeni.
3. pouziti odpadni nadrze
Vim, ze nejjednodussi je vypoustet odpad primo do vody, nechci ale vrtat do lodi dva otvory (vlevo pro drez a vpravo pro WC a umyvadlo), navic obcas vypousteni odpadu ven ani neni mozne. Resenim by bylo pouziti odpadni nadrze a prepinaciho ventilu, ktery by ridil odtok do nadrze a nebo primo z lodi ven. Odpadni nadrz predpokladam co nejmensi - asi 40 litru. Otazky jsou: mohu pouzit pouze jednu nadrz spolecnou pro WC i odpad z drezu, pokud umistim odpadni nadrz v blizkosti zachodu, budu muset vest odpad z drezu napric lodi (tedy pod podlahou) a budu muset tedy zapomenout na primy odtok odpadu z drezu z lodi (bude vys nez je podlaha). Pokud zavedu odpad z drezu do odpadni nadrze u WC (budu odpadni trubka nize nez je vtok do odpadni nadrze, musim pouzit jednocestny ventil ci cerpadlo (jak jej ridit, ci to bude fungovat jako "sifon" a nemusim tam davat nic). Pak je zde spousta otazek ohledne odpadni nadrze - odvetrani, pouziti zapachoveho filtru, odcerpani nadrze v marine (snad to jiz nekde funguje) apod.

Tech otazek je daleko vice, kdo to ale bude najednou cist. Jde mi predevsim o Vase zkusenosti ci napady a nazory. Zdalo by se, ze je to vse jednoduche, jen si koupit to co chci a propojit, mi to ale tak jednoduche nepripada, uz jen otazka co si koupit (bojler/prutokac, odpadni nadrz - velikost, ventily - jake, cerpadlo ci vodarnu ...)
Dekuji vsem za jakekoliv reakce.
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1358
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » ned srp 19, 2007 10:20 am

ahoj stefine, aspiruješ na metál za nejdelší příspěvek :)

Asi stavíš loď a chceš tam mít všechno...nevím jestli na začátku úvahy o vodě jsi si řekl ..chci to a to, ale využiji nebo jak moc to vlastně využiji?... a je to tedy nezbytné?
Např. teplá voda (nezmiňovals sprchu), ale kvůli opláchnutí rukou bych ji nepořizoval. Voda se nechá jednoduše ohřát na vařiči. Já tím chci řici, že se mi zdá tvůj systém zbytečně komplikovaný, s prvky které třeba ani nevyužiješ. A bohatost potrubí, uzavíracích ventilů, měničů a pod. pod podlážkami ti může v budoucnu dost znepříjemnit život (uživatelský, opravárenský). Nehledě na potřebu el. proudu, kterého na českých vodách zatím dostatek není. (a že bys rád poslouchal generátor ;) )
Moje doporučení je ..v jednoduchosti je krása.. a minimalizoval bych nadbytek technických vymožeností.
Kdysi jsem postavil obytnou avii a nakonec jsem byl rád, že jsem mnoho podobných věcí nerealizoval - ušetřil jsem peníze a spoustu času na realizaci.
smike
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » ned srp 19, 2007 12:41 pm

to smike:
nechtel jsem psat tak dlouhy prispevek, ale pokud chci dostat konkretni odpoved, musim co nejlepe popsat situaci, strucneji se mi to bohuzel nepovedlo. Jinak diky za nazor, vidim to dost podobne. Teplou vodu v umyvadle nevyuziji, u drezu by byla dobra, ale vzhledem k technickym komplikacim bude lepsi si ji v pripade potreby ohrat na varici. Tim se dostavam k otazce nutnosti mit tlakovou vodu ci spinat cerpadlo. Jednodussi bude spinat cerpadlo. Otazka je zda muze v tomto pripade byt pouzito jen jedno cerpadlo spinane paralellne spinaci v kohoutku drezu, umyvadla, sprchy v kokpitu. Do WC by se pak brala uzitkova voda z okoli pomoci specialniho cerpadla, vi nekdo jak se v tomto pripade bude toto cerpadlo ovladat (abych nemusel jej spinat rucne) ? Anebo je lepsi jednoduse pouzit i na WC pitnou vodu (2l na splachnuti neni moc, na druhou stranu se znacne omezuje delka nezavisleho pobytu na vode)
Jeste se nikdo nevyjadril k nadrzi na odpadovou vodu. Pouziva ji nekdo?
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » pon srp 20, 2007 2:27 am

Ahoj.
to stefin : Připadá mi, že skáčeš z jednoho extrému do druhého a pořádně vlastně nevíš co chceš. V tom původním příspěvku toho bylo požadováno opravdu trochu příliš, spíš tak na pětihvězdičkovej hotel a ne na loď 9m.
Nemotej sem pořád ten hajzlík. Ten nepotřebuje vodu z tanků, funguje na vodu nasávanou z vnějšku. Sání a tlak vyrábíš vlastnoručně pumpičkou, úplný paďouři pak samostatným el. čerpadlem, což je na plachetnici totální blbina. Odpad může ústit do tanku nebo do moře, resp. alternativně, dle toho jak přepneš ventil. Tedy samo, pokud si ten tank pořídíš. Komentáře k jeho potřebě najdeš kousek vedle...
Zásadní otázka je, zda tlakovou vodu (u většiny komerčně vyráběných lodí je běžná) nebo ten karavanový systém = ponorné čerpadlo + armatury s el. spínačem (ano, může jich být na jedno čerpadlo i více). Chceš-li mít i teplou vodu, je určitě nejlepší tlakový systém a rozmístění takové, abys měl motor+bojler+koupelnu co nejblíž u sebe. Jestli budeš teplou vodu tahat i jinam (sprcha v kokpitu, kuchyně) je na tobě. Ale promiň, tvé úvaze o mytí rukou v teplé vodě se asi většina zkušenějších směje ještě teď. Nic proti hygieně, ale v tom případě jdi do lodi tak alespoň 14m s velkou nádrží nafty a generátorem, ale spíš snad raději zůstaň v tom hotelu...
Wlady
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » pon srp 20, 2007 8:30 am

Ahoj
to Wlady: asi jsme si nerozumeli, ja se snazim v teto fazi ziskat Vase zkusenosti co ma a co naopak nema smysl, co je doporucitelne a co zase ne, aniz bych neco osobne uprednostnoval a tim Vas ovlivnoval. Aby mi nekdo napsal jako jsi napsal Ty, ze el. zachod je blbost, aby mi nekdo sdelil, ze objevil bojler na 12V, aby se nemusel pouzit stridac, ze pokud chci teplou vodu pouze do drezu, je lepsi pouzit prutokovy ohrivac, ze nekdo ma prutokovy ohrivac na 12V a je s nim spokojen/nespokojen apod. Proste ziskat informace, ktere z katalogu vyrobcu nevyctu. Na hodne veci mam svuj nazor, ale nemohl jsem osobne vyzkouset vsechny kombinace. Proto se obracim na forum. Myslim si, ze tyto informace by byly uzitecne i pro ostatni, prozatim toho zde o vodoinstalaci moc probrano nebylo.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2656
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 17

Příspěvekod Pepa » pon srp 20, 2007 8:53 am

To: nejen Stefin
Domnívám se, že by nebyla až tak neopodstatněěná myšlena, provést rozvod vody/respektive zajištění toku/ na menší vlastní lodi pomocí šlapacích pump /viz. pumpy na slanou vodu pro oplachování nádobí/. Nejde snad ani tak o úsporu financí. Prioritní vidím úsporu vody. To je na menší, ale i na velké lodi /zase více lidí/ to nejdůležitější z hlediska doby nezávislosti posádky na zdrojích. Několikrát jsem zažil, že 350-400 vody z nádrží dokáže 8 lidí vytočit za 2-3 dny. Lze nastolit otázku šetření, kázně atd. , ale v tomto úhlu pohledu takto otázka nestojí. Ruku na srdce. Jak to u vás funguje třeba doma? Holíte se a voda teče po celou dobu, čistí te si zuby a voda teče po celou dobu, oplachujete si ruce a voda teče po celou dobu, sprchujete se a voda teče zase po celou dobu. Tyto náviky se neseme sebou na loď, i když si říkáte, musím šetřit. Jenomže ono to hodně obtěžuje, neustále ten kohoutek otevírat a zavírat. Co teprve osoby, které jsou na lodi poprvé, nebo si říkají já už to nevytrhnu a nikdo na mne nevidí. Nyní bude obtěžovat šlapání a tak při holení budete šlapat jen při oplachování atd...Šlapací systém dodávky, byť trochu nepohodlný, by byl obdobou mačkacího vládání výtoku houfně montovaných nejen v marínách a nejen v Chorvatsku. Ta úspora musí být ohromná. Montáž vcelku jednoduchá /nevím jak u teplé vody/.
Pepa
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1358
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » pon srp 20, 2007 9:42 am

to stefin: chceš používat loď v čechách, kde není mnoho marin či míst s možností připojení k el. natož s možností čerpat vodu. Takže pro pitnou vodu budeš běhat s kanystrem :) a elektrikou šetřit jak jen to bude možné. Na motor toho moc nepojezdíš (máš plachetnici!) a i kdyby, nebude to dostatečně dlouho pro dobití aku... Volil bych, jak psal Pepa, šlapací dodávku vody, maximálně si dopřál luxus - tekoucí vodu do dřezu a umyvadla (studenou). Vše ostatní na ruční pohon.
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » pon srp 20, 2007 8:21 pm

Dekuji vsem za cenne reakce, ktere mne vesmes nabadali k co nejvice sprtanskemu vybaveni. Vim, ze situace v dnesnich marinach je tristni, ale na druhe strane doufam, ze lod nestavim na jeden rok, takze mohu doufat ze behem zivota lodi se to zmeni k lepsimu. Z toho vseho, co jste psali mi vychazi nasledujici vybaveni.
Tepla voda ne.
Pitna voda - tlakovy rozvod (moznost v budoucnu pridat teplou vodu) do drezu a do umyvadla
Toaleta asi manualni (jeste o tom budu premyslet)
Odtok splaskove vody prepinatelny do tanku a nebo primo ven z lodi
Bilge pumpa s prepinanim na cerpani vody z lodi a vyprazdnovani fekalniho tanku
Do lodi to znamena navrtat nasledujici diry:
1. plneni pitne vody
2. cerpani fekalniho tanku
3. odtok z drezu
4. odtok z umyvadla, WC a z bilge pumpy
5. cerpani uzitkove vody pro WC
6. odvzdusneni
Je to celkem dost der, muze to nekdo zkontrolovat? Jak daleko by mela byt od sebe dira pro cerpani uzitkove vody od odtoku z WC? V nekterych planech je odtok vody udelan nad urovni hladiny, jinde pod. Je to jedno?
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2656
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 17

Příspěvekod Pepa » pon srp 20, 2007 9:05 pm

To Stefin
Není to tak, bylo to zde již řečeno z několika stran. Tak ještě jednou.
1/plnění pitné vody ano, pokud nechceš díru v lodi, lze bez problému vtok umístit uvnitř lodi
2/odtok z dřez ano, pokud máš na stejné straně umývadlotak jeden výtok, pokud je umývadlo
na druhém boku ...výtok z umývadla ano
3/bilge pumpa čerpá šedou vodu ze dna lodi a lze tam pouštět vodu ze sprch , potom to chce polvákový spinač. Pokud to chytře sesadíš, lze výtok bilge pupy navést do výtoku od dřezu respektive od umývadla.


Evidentně jsi nikdy nebyl na lodi s lodním pumpovacím WC
takže
vedle mísy je pumpa, která má násldující funkce, jež volíš pouze přpínáním páčky na těle pumpy
po použití WC ti vhání vrchem vodu do mísy a zároveň spodem odčerpává kaly
nebo
jen odčerpává kaly a nevhání vodu /závěr použití myješ mísu/
nebo /za příplatek/
nasává vodu a vrchem stříká do mísy ale odsávané kaly vytlačí do tanku /přepneš jiný ventil - použití v marině/
po opuštění mariny přepneš jinak ventl a stejnou pumpu vysaješ tank a kal vyčerpáš do moře
TOTO VŠE /WC-PUMPA/ JEDNOU DÍROU V TRUPU


Odvzdušnění nádrží /vodních/ bez problému do výtoku dřezu nebo umývadla
Takže těch děr je asi polovina, než plánuješ.
Pepa


už to je srozumitelné
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 511
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » úte srp 21, 2007 9:52 am

Pro lod v cechach to asi nebude moc kriticky (tyka se to hlavne lidi co delaji dlouhe preplavby, pripadne jsou v mistech kde je problem vodu doplnit) ale nekde jsem cetl ze tlakova voda na lodi ma dve hlavni nevyhody

1) kdyz mate na lodi tlakovou vodu (je to samozrejme prijemne - otocim kohoutkem a voda tece) ma pry clovek podvedomne sklon k tomu nechavat vodu teci o trochu dele nez je nezbytne nutne a to se napr. pri dlouhych pobytech na lodich projevi o dost vetsi celkovou spotrebou vody

2) objevili se nekde v systemu tlakove vody netesnost je klidne mozne ze napr. pres noc vytece znacne mnozstvi vody do lode, bilge pumpa ji nasledne vypumpuje ven a vy klidne zatimco jste nicnetusis spali prijdete treba o vetsinu sve pitne vody

zkratka ja bych asi sel cestou manualni pumpy i za cenu nizsiho pohodli

dodo
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: -1
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Nemo » čtv lis 22, 2007 4:34 pm

stefin píše:Dekuji vsem za cenne reakce, ktere mne vesmes nabadali k co nejvice sprtanskemu vybaveni. Vim, ze situace v dnesnich marinach je tristni, ale na druhe strane doufam, ze lod nestavim na jeden rok, takze mohu doufat ze behem zivota lodi se to zmeni k lepsimu. Z toho vseho, co jste psali mi vychazi nasledujici vybaveni.
Tepla voda ne.
Pitna voda - tlakovy rozvod (moznost v budoucnu pridat teplou vodu) do drezu a do umyvadla
Toaleta asi manualni (jeste o tom budu premyslet)
Odtok splaskove vody prepinatelny do tanku a nebo primo ven z lodi
Bilge pumpa s prepinanim na cerpani vody z lodi a vyprazdnovani fekalniho tanku
Do lodi to znamena navrtat nasledujici diry:
1. plneni pitne vody
2. cerpani fekalniho tanku
3. odtok z drezu
4. odtok z umyvadla, WC a z bilge pumpy
5. cerpani uzitkove vody pro WC
6. odvzdusneni
Je to celkem dost der, muze to nekdo zkontrolovat? Jak daleko by mela byt od sebe dira pro cerpani uzitkove vody od odtoku z WC? V nekterych planech je odtok vody udelan nad urovni hladiny, jinde pod. Je to jedno?

Vodoinstalace do lodi je velice jenoduchá. Stačí navrtat otvor pod vodoryskou. Pokud máte požadavek na větší odběr vody, postačí jen použít větší průměr vrtáku. Čím hlouběji pod úrovní hladiny to uděláte, tím je větší tlak. O odpadní systém bych se už tolik nezajímal. Nebudete ho potřebovat. Tolik radí Nemo.
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 694
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 61
Bydliště: Metylovice

Příspěvekod Richard » čtv lis 22, 2007 5:32 pm

Stefine, je dobré, že se ptáš a vytváříš si touto cestou názor, nenech se odradit hodnoceními.
K děrám v trupu - u Reinke (v některých provedeních) jsem viděl šachtici, do které ústí většina vývodů skrze jeden ventil - zvětšuje to bezpečnost lodi a snižuje počet problematických a rizikových míst na trupu.
Ohřívání vody - považuji jakoukoliv variantu elektrického ohřevu teplé vody na jachtě Tebou uvedené velikosti za nepraktickou. Nároky na spotřebu el. energie jsou vysoké a její dostupnost omezena. Nabízí se možnost buď ohřevu ze chladícího okruhu stacionárního motoru - pak je nutno použít bojler schopný udržet teplotu vody. Některé takové bojlery mají i el. vložku na 220 V a tak je možno je využít v maríně. Další variantou je ohřev pomocí bojleru vytápěného PB (existují i průtokové varianty). Tyto varianty nejsou levné.
Pro Chorvatslo je skvěle fugující solární sprcha - černá plastová nádrž ohřívaná sluncem.
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » sob pro 08, 2007 11:10 pm

dodo píše:Pro lod v cechach to asi nebude moc kriticky (tyka se to hlavne lidi co delaji dlouhe preplavby, pripadne jsou v mistech kde je problem vodu doplnit) ale nekde jsem cetl ze tlakova voda na lodi ma dve hlavni nevyhody

1) kdyz mate na lodi tlakovou vodu (je to samozrejme prijemne - otocim kohoutkem a voda tece) ma pry clovek podvedomne sklon k tomu nechavat vodu teci o trochu dele nez je nezbytne nutne a to se napr. pri dlouhych pobytech na lodich projevi o dost vetsi celkovou spotrebou vody

2) objevili se nekde v systemu tlakove vody netesnost je klidne mozne ze napr. pres noc vytece znacne mnozstvi vody do lode, bilge pumpa ji nasledne vypumpuje ven a vy klidne zatimco jste nicnetusis spali prijdete treba o vetsinu sve pitne vody

zkratka ja bych asi sel cestou manualni pumpy i za cenu nizsiho pohodli

dodo


k bodu 1) - je to pravda, drív mi stačilo 4o l na vikend, tedˇ mám 5OO na týden
k bodu 2) - není to docela pravda, začne ti spínat čerpadlo vody a bilge pumpa a to slyšíš.

nejmenší byla spotřeba se spínačem v podlaze. dalsˇruce pod baterii ( na užitkovou vodu stačí jen výtok, bez kohoutku ) a šlápnul jak bylo třeba.
boiler ohřívám vodou z motoru dobře nadimenzovanou smyčkou, jde to podstatně rychleji než 2 kW patronou co v něm mám taky. boiler z 5Ol nerez sudu, oizlovaný mirelonem.
dáš-li čerpadlo s tlakovým spinačem, třeba Shurflo, musíš dát expanzi, jinak jde spínač velmi brzo kukat - při přiškrceném průtoku často vypíná/ zapíná. nedoporučuju expanzi Vetus bez membrány, často ji musíš zavzdušňovat, protože vzduch v ní se do vody rozpustí a přestane to fungovat. Lepší je malý expanzomat.
ohřev boileru 12 V - nesmysl, zkus si spočítat Ah. baterky obvykle nestačí ani na lednici, natož boiler. v pěkným létě by asi fungoval malý vodní solár a mrňavá cirkulačka
do 9 m budeš dávat topení, tak dej vodní a tím ohřeješ boiler se smyčkou jako od motoru
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » ned pro 09, 2007 11:09 am

To david:
Dekuji za cenne nazory. Prozatim to vypada, ze do lode dam 2 nadrze na vodu o celkovem objemu cca 270 - 340l, coz by melo byt na ceske podminky dostatecne (jen doufam, ze je nebudu muset plnit nosenim vody v kanystru) i pro pouziti tlakove vody.
Teplou vodu jsem jiz temer zavrhnul, ale pak mi par lidi reklo ze by bylo hloupost ji tam nedat. Takze porad nevim. Stacionarni motor nebude mit dvojity plast, takze ohrev od motoru asi nehrozi.

Opravdu musi byt pro schvaleni lode k provozu u SPS napojen odtok i z drezu do fekalniho tanku?

Planuji umisteni fekalniho tanku uprostred lodi, docetl jsem se ale ze se nedoporucuje pouzivat spolecny tank pro cernou a sedou vodu. Co vy na to?

Pokud umistim fekalni tank uprostred lodi (pod schody), musim s hadici od drezu jit pod uroven podlahy a pak nastoupat do cca 35cm, abych byl nad vrchem tanku. V takto nechtenem sifonu se bude trvale drzet voda. Nebude se to ucpavat?

Vim, ze vse resit je zbytecne, protoze v praxi budu tank bypasovat, kdyz uz to tam ale kvuli schvaleni lodi budu muset dat, tak bych chtel aby to v pripade potreby opravdu fungovalo.
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte pro 11, 2007 9:59 pm

Nádrž chtěj na všechno, mazaně se neříká jak veliká ( pokud vím )
teplá voda je velmi příjemný přepych a boiler se dá ohřát i od jednookruh. chlazení - napojíš ho před termostat ( jako topení v autě ) a vracet budeš před vstup chl. vody do motoru. Motoru se to dokonce bude líbit.
Ten sifon se zanášet bude
[hr][mod="Baharis"]Prosím, pokud reagujete bezprostředně na předcházející příspěvek, nepoužívejte funkci "Citace". Je to zbytečné a jenom to bobtná databázi. Děkuji[/mod]
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » ned pro 16, 2007 11:43 am

davide diky za cennou radu. Rad bych se dostal dale. Z vyse uvedenych prispevku plyne, ze budu muset pouzit dva fekalni tanky. Problem je jejich propojeni a vse okolo toho.
Ma lod ma kuchynky na levoboku, pred ni je lavice, na pravoboku je toaleta s umyvadlem a opet lavice. Jedinou moznost kam umistit fekalni tanky vudim pod lavicemi. K jejich vyprazdnovani bych chtel pouzit spolecnou bilge pumpu (umistenou uprostred lodi pod schodistem), ktera by zaroven odcerpavala vodu ze dna lode. A ted otazky:
1. propojit oba tanky pod podlahou a odcerpavat je v miste T kolena (doporuceni ale je nemichat vodu ze drezu s odpadem z toalety). A nebo pouzit 3 cestny ventil (cerna voda, seda voda a dno lodi).
2. externi odcerpavani tanku - nechci mit v palube dva odcerpavaci otvory, takze bych udelat odcerpavani tanku z toalety. Pokud budou tanky propojeny, je vse vyreseno, pokud ne, musel bych po odcerpani cerne vody precerpat tank obsahem sede vody a znovu externe odcerpat, to mi pripada prilis komplikovane
3. odvetravani tanku - je nutne pouzit pro oba tanky extra filtr a nebo lze tanky spojit tenlou hadici a pouzit spolecny filtr. Mohla by tato hadice vest pod podlahou a nebo je pravdepodobnost jejiho zatopeni prilis velka a mela by vest pod stropnim podhledem (coz bude ale hodne komplikovane, protoze podhled je jiz pripevnen).
Kazdy dobry napad vitan!
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon pro 24, 2007 12:03 am

[quote="stefin"

Nevím jak a co odčerpávaj venku. U nás na Vltavě je jen jedna "sračkárna" - lodˇ Benziny a ta má koncovku z hovnocucu. Teda tak velko díru si do lodi dělat nebudu. Jinak to lze vyřešit jednou membránovou bilge pumpou, třema T čkama a na každám šlauchu ventil. Nebo bys musel mít 4 cest´ák( ale bál bych se, že při přepínání něcu z fekálu užbryndne do hadice na vodu ze dna ). Před bilčkou zase T čko a z něj vývod do paluby k oddčerp. otvoru. Případně s ventilem před bilčkou, ale zpětné vetnily v ní by to měly podržet. Odvětrání pokud možno aby stále stoupalo, jinak ho přicpává kondenzát, případně do něj přeteče přeplněná nádrž ( to mám já) Udělal bych jeden filtr a hadice spojil někde nahoře před ním. Mám filtr Vetus, za půl roku je vložka nefunkční a smrdí. Náhradní je nesmyslně drahá a tak jsem tam nasypal uhlí z gasmasky. 1OO% úspěch, drží už 1,5 roku a to na lodi bydlím. Dej pozor na kvalitu hadice od fekál tanku, normální gumové prosmrádnou!!!
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon pro 24, 2007 8:37 am

Ahoj davide,
Mol by jsi prosím toto thema trochu rozvést?
david píše: na lodi bydlím.

V sekci „Lodě a vše kolem nich, výměna zkušeností“, máme takový topic BYDLENÍ NA LODI.
Bylo by moc fajn kdyby jsi se s námi podělil o své zkušenosti.
Ono to přece jenom není v Česku prozatím tak obvyklé a každá zkušenost se hodí. :?
Předem díky, alffa
Uživatelský avatar
dan
s/y Hannah
Příspěvky: 746
Registrován: ned úno 26, 2006 6:49 pm
Reputace: 2
Bydliště: Denia,Espana

Příspěvekod dan » ned zář 14, 2008 11:40 pm

http://www.trailmasteroutdoors.com/prod ... b=&type=73
ahoj,pred par lety jsem si poridil tuto prenosnou sprchu s teplou vodou,skvele zarizeni velikosti autobaterie,voda ohrivana camping PB bombou,cerpadlo pohanene 6v baterii,jeden slauch se strci do potoka nebo plneho kbeliku a druhym se sprchuje.problem je ve vymene PB lahvi,evropske maji jine rozmery zavitu nez US.Nemate nekdo nejaky tip kde by se dalo koupit neco podobneho v Evrope?
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2377
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon zář 15, 2008 10:32 pm

Pokud je znám typ a rozměr závitu, tak by neměl být problém vyrobit redukci na PB lahev. Nejjednodušší je koupit si hadičku
na připojení na ten zázrak (nebo trubičku- z toho katalogu jsem to nepoznal) a vyměnit koncovku k lahvi. Asi by byla nejlepší 2kg
bomba aby chvíli vydržela. Z toho obrázku není poznat jak velká ta bomba je. Šli by také použít jednoúčelové bombičky od
Campingazu nebo Colemana 430gr ale to by asi byl drahý provoz. Již jsem tu někde psal, že je rozdíl u závitů 2kg bomby
a regulátoru mezi Mevou a Campingazem. Mají to docela vymakaný s tou bednou na vodu a víkem na bomby. Těch 6V je trochu
nepraktické. Pro použití v Evropě by to chtělo věci od Campingasu ale 2kg bomba s plynem stojí 1200Kč! Zase ji ale jde v Evropě
vyměnit. Více by se mě líbil ten na 12V a velkou bombu.
Uživatelský avatar
dan
s/y Hannah
Příspěvky: 746
Registrován: ned úno 26, 2006 6:49 pm
Reputace: 2
Bydliště: Denia,Espana

Příspěvekod dan » pon zář 15, 2008 11:20 pm

jede to na tenhle typ US verze COLEMANA

[img]http://[img]http://img262.imageshack.us/img262/7589/colemanpropanegascartritm1.th.jpg[/img][/img]
[img]http://[img]http://img262.imageshack.us/img262/9403/propanetopsm3.th.jpg[/img][/img]
Coleman 465g Propane Fuel Cylinder
Several companies in the US market a heavy steel propane fuel canister with bleeder/dump valves for camping

bohuzel je to dizajnovane tak ze neni kde napojit tu hadicku,vyrobci asi predpokladali ze by se v tom nekdo mohl vrtat :whist: zatim objednavam bombicky pres net v UK,ale do letadla je vzit nemuzu a jinde je nesezenu :hmm:
a takhle vypada ta evropska...
[img]http://[img]http://img134.imageshack.us/img134/9743/gasc100colemanii4.th.jpg[/img][/img]

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů