dvojitý kýl

Zajímavosti o lodích, rady a tipy atd.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
toma
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 73
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod toma » úte srp 28, 2007 7:56 am

To Denis:
Pokud jsem dobře pochopil Baharisovu úvahu, netýkala se jeho poznámka ohledně reakčních možností dvojkýlu působení na stabilitu vůči poloze plachet, ale jeho účinku na drift plachetnice při větším náklonu. Jistě, klasický pevný kýl bude mít při větší délce pravděpodobně účinější páku vůči síle v plachtoví, pokud nebude celková hmotnost dvojkýlu a tím i váha působící vůči plachtám větší o tolik, aby vyrovnala handycap dvojkýlu v délce, to nevím. Ale myslím, že je neoddiskutovatelné, že při náklonu bude závětrná ploutev dvojkýlu poskytovat plachetnici větší oporu vůči vodní mase, umožní větší a účinější působení hydrodynamického vztlaku a tím zákonitě menší drift a lepší stoupavost než klasický kýl, který s rostoucím náklonem tyto vlastnosti ztrácí, pokud se nepletu. Při převrácení plachetnice si neumím představit situaci, kdy se trup ocitne dnem vzhůru s jedním z kýlů ve svislé poloze - mám-li jeden z kýlů ve svislé poloze, je druhý na boku a táhne trup na stranu, tedy mrtvá poloha s jedním svislým kýlem mi nepřijde pravděpodobná. Snad v situaci, kdy trup leží na hladině pěkně symetricky a váhy kýlů působí spíše po stranách svisle a teoreticky by mohly trup v této zcela svislé poloze stabilizovat. Myslím ale, že bude stačit málo, aby se trup naklonil, začne působit jeden z kýlů více, druhý vlivem přechodu do svislice méně a je tu obrat, snad ;) Fyzika je mi zcela cizí a smekám před Vámi, kteří dokážete své závěry matematicko fyzikálně odůvodnit. Já jsem zelenáč s humanitním vzděláním a minimem zkušeností, proto jsou mé úvahy čistě teoretické a odpovídají mnohdy spíše mé zbožné představě, než realitě.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 511
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » úte srp 28, 2007 8:27 am

To Denis: ja bych si dovolil s timhle, cituji "Dva kýly pôsobia vždy horšie ako jeden. Nie som učitel a nedokážem to opísať, ale skús si to nakresliť. Teda keď je loď hore bruchom a nejaká vlna by ju mala prevrátiť speť, teda náklon 20-30 stupňov. Jeden z dvoch kýlov bude vo zvislici a nebude pôsobiť vôbec." nesouhlasit.

podle me je z fyzikalniho hlediska jedno jestli lod ma kyl jeden, dva nebo treba tri - jak tu jiz spravne psal Wlady, cituji "I loď s twinkýlem má z fyzikálního hlediska těžiště uprostřed, jen v tomto případě jaksi "ve vzduchu" uprostřed mezi těmi kýly".

zkratka co se tyka stability/klopneho momentu (at uz je lod brichem vzhuru nebo ne) je to pouze otazka momentalni vzajemne polohy TEZISTE GRAVITACNIHO a TEZISTE VZTLAKU. Celkem hezky vysvetleny je to tady:

http://uk.geocities.com/faymarine@btinternet.com/Righting_curve.htm

takze zobecneni typu "Dva kýly pôsobia vždy horšie ako jeden" je podle me spatne - zalezi na konkretni konstrukci prislusne lode.
Uživatelský avatar
jurin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: pát čer 08, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod jurin » úte srp 28, 2007 8:34 am

měli jsme ji vyzkoušenou pouze na jezerech, ale pokud vím byla přivezená z Bodamu a teď je na Lipně, když si najdeš stránky výrobce (cobramold), tak tam je nebo byl článek, jak na tom někdo přeplul Atlantik, ale to je samozřejmě extrém, vzpomínám si (a teď mě nekamenujte), jak jsme v opilecké odvaze zkoušeli za jízdy "nepřevratitelnost" lodě a dva 110kg drobečci viseli na závětrných vantech a snažili se loď převrátit, no jsme ještě tady :-), (taky jsem humanitní a tak rovnou přistupuji k praktické zkoušce), dlouho jsem měl srdce toužení po leisure 22 nebo 24, ale dost si drží cenu i venku a hmotnost byla okolo 1600 kg, jinak ta 17 vážila tuším 850 a z toho balast byl350, ale to už opravdu nevím přesně, možná mám ještě někde uložené prospekty jak spokojená rodinka si užívá na L17, pokusím se je najít a poslat, ale upřímně je to malá loď a nebude to stačit
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Příspěvekod RadekS » úte srp 28, 2007 10:39 am

toma píše: Při převrácení plachetnice si neumím představit situaci, kdy se trup ocitne dnem vzhůru s jedním z kýlů ve svislé poloze - mám-li jeden z kýlů ve svislé poloze, je druhý na boku a táhne trup na stranu, tedy mrtvá poloha s jedním svislým kýlem mi nepřijde pravděpodobná. Snad v situaci, kdy trup leží na hladině pěkně symetricky a váhy kýlů působí spíše po stranách svisle a teoreticky by mohly trup v této zcela svislé poloze stabilizovat. Myslím ale, že bude stačit málo, aby se trup naklonil, začne působit jeden z kýlů více, druhý vlivem přechodu do svislice méně a je tu obrat, snad ;) Fyzika je mi zcela cizí a smekám před Vámi, kteří dokážete své závěry matematicko fyzikálně odůvodnit. Já jsem zelenáč s humanitním vzděláním a minimem zkušeností, proto jsou mé úvahy čistě teoretické a odpovídají mnohdy spíše mé zbožné představě, než realitě.


Abych tě vyvedl z omylu, tak lodě s dobrou stabilitou, ztrácí schopnost zpětného postavení někde na úrovni 145 stupňů (některé lodě 120), od tohoto bodu mají tendenci stabilizovat se v poloze stěžněm dolů. Viz odkaz který poskytl dodo. Užší lodě jsou na tom lépe. Takže loď musí být vychýlena více než 35 (60) stupňů aby byl proces návratu započat. Naštěstí loď nikdy nepřevrátí vítr, ale vlny. Pokud jsou takové vlny, že tě otočí dnem vzhůru, dá se předpokládat, že další vlna to napraví.
Myslí, že Denis měl na mysli efektivitu páky. Jeden kýl bývá níže nežli dva, a musí tedy více stabilizovat, respektive stačí méně balastu ke stejnému efektu jako u dvou kýlů.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 511
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » úte srp 28, 2007 12:11 pm

souhlasim s tim ze "Jeden kýl bývá níže nežli dva" ale uz nesouhlasim s tim ze "musí tedy více stabilizovat, respektive stačí méně balastu ke stejnému efektu jako u dvou kýlů"

jak jsem rekl, zalezi totiz podle me na konkretni konstrukci. Napr. u Reinkeho lodi je ponor lodi se single kylem cca 1.6m a u twin kylu cca 1.3m ale teziste musou mit plus minus
nastejno viz. T1 a T2 v obr.

Po kliknutí plná velikost Obrázek

zkratka, podle me nelze pausalne rict ze twin kyly jsou ohledne stability horsi - zalezi totiz jake konkretni lode porovnavam.

...jasne ze napr. lode s uzkym dlouhym kylem s "doutnikem" olova na konci budou mit lepsi moment,
nez nizke twin kyly ale nezobecnoval bych stylem ze "Dva kýly pusobi vzdy hur nez jeden"

dodo
:admin: Edit obrázku alffa
Uživatelský avatar
toma
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 73
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod toma » úte srp 28, 2007 12:42 pm

Uznávám, s tím obrácem plachetnice jsem ujel. Rozhodně souhlasím s tím, že záleží na konstrukci a stabilizační efekt twinkýlu je dán individuálně. Při průzkumu trhu jsem narazil na rozličná provedení twinkýlů - od krátkých kýlů v "v předozadní" délce cca třetiny celkové délky trupu až po delší a užší kýly, které se však ponorem již od klasiky moc neliší a těžiště bude asi takřka shodné.
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Příspěvekod RadekS » úte srp 28, 2007 1:02 pm

2 dodo: máš pravdu, nelze to zevšeobecňovat. Nutno posuzovat konkrétní případy.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7073
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 87
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte srp 28, 2007 1:15 pm

Samozrejme, že ku konkrétnemu kýlu vždy dokážeš vyrobiť odpovedajúci dvojkýl. Otázka je za akú cenu. Niekto to tu písal, že balast dosahuje pri dvojkýle až 50% výtlaku pri nejakej konkrétnej lodi/Reinke?/ Vidno to aj na tej malej 17 stopovej lodičke, váha 850kg a balast 350 kg! Bežne majú 17 stopové jednokýlové plachetky 400-500 kg.
Myslím, že pri porovnatelnom balaste bude na tom jednokýl lepšie. Dodo, ak obrátiš ten obrázok naopak a začneš ho nakláňať ako keď pohupujú loďou vlny, tak to bude s toho dosť jasné. Samozrejme že ak konštruktér nadimenzuje stabilitu kýlu na 140 a dvojkýlu na 135 stupňov, tak ťa to trápiť nemusí.
Absolútne zásadné by to bolo asi len v jednom prípade a to ak by ťa obrátila mŕtva vlna /tsunami/.
Stúpavosť u jednokýlu sa zabezpečuje technicky tvarovaním balastu, niekedy sa dáva na spodok kýlu vodorovná doska ktorá presahuje do strán pôdorys kýlu. No a samozrejme neumývat okýnka ale jazdiť v náklone okolo 20 stupňov.
Osobne sa domnievam, že hlavná výhoda dvojkýlu je v prílivových oblastiach.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » úte srp 28, 2007 2:47 pm

To dodo,
Pokud vkládáš do příspěvku obrázek, dodržuj maximální šířku do 600 pix. :!:
Případně vkládej náhledy.
Pokud nevíš jak, je zde na to NÁVOD.

Tentokrát jsem Ti to upravil, příště mažu.
Ahoj, alffa
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » úte srp 28, 2007 3:14 pm

Jasne, ze si kazdy porizuje lod, ktera se mu libi v ramci moznosti na ktere narazi. Hodne zjednodusene se ale lide deli na skupinu, ktera si poridi velkou lod, kterou prevazi minimalne a skupinu lidi, kteri si poridi malou lehce transportovatelnou lod s kterou jsou kazdou chvili na jine vode. Pokud patris do skupiny tech druhych, nejspise bude dvojkyl pritezi, protoze budes pro transport vzdy potrebovat jerab. Mi z toho tedy vychazi, ze pokud chci vetsi lod, kterou necham na miste se znacnym prilivem, pak dvojkyl proc ne, u male lodi urcene pro lehky transport bych radeji i v prilivovych oblastech zvolil ploutev.
Uživatelský avatar
DB
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 3
Registrován: pát zář 22, 2006 10:22 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod DB » úte srp 28, 2007 3:25 pm

Neznate se nekdo s nekym z majitelu Snehurky, Silverwind nebo Cind...
dodo


Ahoj skúsenosť s mojou Cindy (Reinke S10), je zatiaľ takáto:
pekne drží smer a je pokojná ,pláva ostrejšie proti vetru ,ak je v náklone a v silnejšom vetre.
Podľa teorie je to pretoto ak sa nakloní zväčší sa bočná plocha pod vodou (laterál) a nie ako u jedno kýlovej , kde na náklonom plocha bočná zmenšuje! Ľudovo povedané jeden kýl ide dole oproti vodorovnej polohe.
Jedno kýlové lode práve preto majú plávať čo najkolmejšie na hladinu, a aby sa nezmenšila plocha plachiet postavená vetru! :)
Kýl majú 1500 a 1500 kg a v spodnej časti dna je tesne nad twin kýlom 750 litrová nádrž na naftu , nízka a široká s priečkami
teda "dole" je len toto cca.3750 kg záťaže + motor ,silné rebrovanie , teda dosť ballastu je čo najnižšie!
Ak budem mať viac skúseností hlavne so silnejšími podmienkami rád napíšem! :)
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » úte srp 28, 2007 3:30 pm

stefin píše:protoze budes pro transport vzdy potrebovat jerab.


Tady jsi asi netrefil hřebíček na hlavičku. :hmm:
Obě varianty existují ve všech velikostech.
Spíš je to jak říká Denis. Oblastí plavby. ;)
alffa
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » úte srp 28, 2007 3:48 pm

To Alffa:
netusil jsem, ze existuje lod s dvojitym sklopnym kylem (pokud nemyslis plachetnice s ploutvemi umistenymi na boku lodi). Ja mel na mysli pevny dvojity kyl u ktereho se pri nakladani bez jerabu neobejdes. A nebo nemam pravdu?
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1358
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » úte srp 28, 2007 4:14 pm

a proč by jsi s menší dvojkýlovkou nemohl do vody bez jeřábu?
Bude-li vhodný sjezd a přepravní vozík....
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » úte srp 28, 2007 4:48 pm

stefin píše:To Alffa:
netusil jsem, ze existuje lod s dvojitym sklopnym kylem (pokud nemyslis plachetnice s ploutvemi umistenymi na boku lodi). Ja mel na mysli pevny dvojity kyl u ktereho se pri nakladani bez jerabu neobejdes. A nebo nemam pravdu?


Já jsem nepsal nic o sklopném kýlu (kýlech)
Také mám na mysli pevné.
Jinak jak píše smike.
Takových malých (až mni) lodí je v oblastech s velkým odlivem mraky.
Podívej se třeba na nějaké Australské stránky. Ale nemusíš ani tak daleko. ;)
alffa
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1157
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » úte srp 28, 2007 7:38 pm

Já si myslím že hlavní výhoda dvojitého kýlu je v tom, že když jste v Anglii a když vám dvakrát denně odteče z přístavu voda, tak prostě loď zůstane stát na dně na blátě ve svislé poloze. Asi bych v tom žádné jiné zásadní výhody nehledal :whist:
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » stř srp 29, 2007 7:39 am

To Smike:
nemam se spoustenim takove lodi prakticke zkusenosti, jen si predstavim, ze pokud lod bude mit ponor tak 1,2 m a sjezd bude mit klesani 12%, coz je 12cm na 1 m delky, bude hloubka 1.2 m v 10m od brehu. Kdyz prihlednu na to, ze lod je na voziku ve vysce alespon 0,3 metry, kde ma vozik osu kol, jak bude vozik na malou lod dlouhy apod., tak na takovem sjezdu urcite utopim auto.
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2442
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 66

Příspěvekod jerryx » stř srp 29, 2007 8:29 am

stefin píše:To Smike:
nemam se spoustenim takove lodi prakticke zkusenosti, jen si predstavim, ze pokud lod bude mit ponor tak 1,2 m a sjezd bude mit klesani 12%, coz je 12cm na 1 m delky, bude hloubka 1.2 m v 10m od brehu. Kdyz prihlednu na to, ze lod je na voziku ve vysce alespon 0,3 metry, kde ma vozik osu kol, jak bude vozik na malou lod dlouhy apod., tak na takovem sjezdu urcite utopim auto.

:rofl: dobry postreh :clap:

:offtopic: :sorry:
asi budem muset zalozit vedle krouzku duchodcu i krouzek matematiku - par adeptu by tady uz bylo
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Příspěvekod RadekS » stř srp 29, 2007 8:43 am

to stefin: u nás na Dářku je docela mělko, když dávám na vodu svoji loď, potřebuji hloubku cca 70 cm. Nezbývá než odpojit vozík od auta a zatlačit ho do vody rukama. Ven to taká houf dobrovolníků pomocí lana. Už se těším, na konci týdne mě to čeká.

:offtopic: :sorry:
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » stř srp 29, 2007 9:08 am

jerryx píše:asi budem muset zalozit vedle krouzku duchodcu i krouzek matematiku - par adeptu by tady uz bylo


Tak nevim, zda to mam brat jako souhlas ci vysmech. Jen jsem reagoval na to, ze pro spousteni lode s dvojitym kylem nebudu potrebovat jerab. Pravda je, ze nebudu, pokud vjedu s vozikem tak do 2m hloubky, coz mi ale pripada jako ne prilis realne. To potom muzeme rici, ze nepotrebuji jerab pro spousteni zadne lodi, staci jen vozik - ponorka.

Osobne mi pripada pro male a lehce transportovatelne lode reseni se sklopnou ploutvi daleko lepsi. Pri odlivu si muze na dno lehnout stejne dobre jako dvojkyl.
TO JE VSE.
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2442
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 66

Příspěvekod jerryx » stř srp 29, 2007 9:15 am

stefin píše:Tak nevim, zda to mam brat jako souhlas ci vysmech. Jen jsem reagoval na to, ze pro spousteni lode s dvojitym kylem nebudu potrebovat jerab. Pravda je, ze nebudu, pokud vjedu s vozikem tak do 2m hloubky, coz mi ale pripada jako ne prilis realne. To potom muzeme rici, ze nepotrebuji jerab pro spousteni zadne lodi, staci jen vozik - ponorka.

Osobne mi pripada pro male a lehce transportovatelne lode reseni se sklopnou ploutvi daleko lepsi. Pri odlivu si muze na dno lehnout stejne dobre jako dvojkyl.
TO JE VSE.


to melo byt kladne hodnoceni tveho postrehu. ... ale asi budes zarazen ... :P

jinak ja souhlasim i s RadkemS - ad rucni tlaceni do vody (ale to je zase jina) ...
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » stř srp 29, 2007 9:18 am

stefin píše:Osobne mi pripada pro male a lehce transportovatelne lode reseni se sklopnou ploutvi daleko lepsi. Pri odlivu si muze na dno lehnout stejne dobre jako dvojkyl.
TO JE VSE.

to stefin,
RadekS mě předběhl tak jenom doplním.
Spouštění lanem je skutečně běžná praxe.
Ti důkladnější si pro spouštění opatří prodloužení oje z nějaké vhodné roury, třeba lešenářské.
Ti movitější si na ní navaří i žehličku.
Pak je jedno má-li loď jeden kýl nebo pět. Záleží jen na ponoru.

Ponorku rozhodně potřebovat nebudeš.
Sklopné ploutve zde neřešíme.
Řešíme jedno-kýl a dvou-kýl.
alffa
Uživatelský avatar
jojoch
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 127
Registrován: úte dub 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod jojoch » pon bře 03, 2008 11:06 am

tohle vlákno je sice o jedno- a dvou-kýlech, ale rád bych se vrátil ke troj-kýlům .. na začátku k nim padlo několik vět, ale závěr byl, že tomu nikdo moc nerozumí .. uběhl rok, jsou tu noví lidé, nenajde se někdo, kdo ví víc?

v Anglii konstruoval lodě s trojkýlem pan Maurice Griffiths .. plno fotek a obrázků je k nalezení na http://www.eventides.org.uk/

vybral jsem náhodně dvě fotky

Obrázek

Obrázek

nejsou to tři klasické těžké kýly, ale jeden dlouhý střední kýl a po boku dvě kýlové desky .. trup má téměř ploché dno .. výhodou je velmi malý ponor, ale jak se taková loď může chovat na vodě? .. jen to jen na řeky, kanály, vnitřní moře, pobřeží, nebo zvládne i větší vlny?

pro představu, typická Waterwitch (jeden z typů od MG) má délku 9.50 m, šířku 2.60 m, ponor 1.00m, v oceli výtlak 8 t
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1522
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pon bře 03, 2008 12:56 pm

no, já kdysi mluvil s Pavlem ze SilverWindu. To měl loď ještě na zahradě. O stabilitě si už na nic nevzpomínám, ale jinak svůj výběr R13 komentoval cca slovy: "Potřebuju loď, která mě všude doveze a nemusí to být rychle." = přebral jsem si jako PEVNÁ a POMALÁ. Má přidané výztuže trupu.

A s Mírou ze Sněhurky jsem mluvil letos v Libštátu. Zajímala mě spíš podrobnost projektu a legislativa spojená se samodostavbou. Ale mimo jiné jsme mluvili i o stoupavosti proti větru. Má "pocit", že Sněhurka nestoupá moc ostře, ale pro objektivní posouzení by musel mít k dispozici dvě R13. Jednokýlovou a dvoukýlovou. Jinak stejný výtlak, stejná takeláž, stejné plavební podmínky, ... a pak by se vidělo.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 511
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » pon bře 03, 2008 1:57 pm

ja pred casem na nejakym nemeckym foru cetl, ze v nemecky delali testy dvou stejnych Reinkeho lodi - jedna se single kylem a druha s twin kylem - a vysledek prej byl, ze se chovali podobne. rychlost, stoupavost atd. ...presne nevim pac nemecky moc neumim ale pochopil jsem z toho ze zadnej velkej rozdil.

tady je test ( z nejakyho nemeckyho casaku) lode Reinke Euro twin keel ktera ma ponor pouze 1.15 m

Obrázek

a dle toho co tam pisou tak pri vetru 12 - 18 kn stoupa 35st 6.5 kn coz mi prijde celkem dobry

osobni zkusenost nemam ale neprijde mi ze by muselo automaticky platit ze TWIN KEEL = POMALA LOD

Pepa

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů