Jak na nerez

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pon led 12, 2009 11:21 am

Já používám brusku Dremel . Teď ji přes zimu nepotřebuji... ;)
Jinak se tyto věci co člověk nepoužívá denně dají půjčit v půjčovně.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2259
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte led 13, 2009 9:19 am

Beda píše:
mysacek píše:O osetreni nerezu jsem se vloni na jare bavil s panem Musilem z Galvanovny Chotebor. Ted jim nejako nejedou stranky, tak cert vi, jestli nezkoncili. Da se u nich nechat morit i pasivovat, nebo prodavaji na moreni a pasivaci chemii. Vetsinou se musi oplachovat silnou wapkou, nekdy je potreba odpad neutralizovat, ale to by zrejme take nebyl problem, jen jde o to, jak se na vas budou v marine koukat


Tak jsem take dal dotaz na kamarada z Chotebore, z Choteborskych strojiren, tam delaji hodne z nerezu a napsal:

nerez obecně je na chloridy dost nevhodný, ten potravinářský
za moc nestojí/ 17241 a 17242 /. Tam, kde jsou větší koncentrace se
někdy
úplně rozpadne / podobně jako mosaz/. Na nějaký vhodný se Ti poptám,
není to úplně moje parketa.


tak snad neco odolneho najdou, v tom potravinarstsvi se take dela se soli. Mozna proto si ty sejkove delaji kovani ze zlata.

ptal jsem se take na univerzite na chemicke fakulte a tam me rikal ze to vsechno resi s:
http://www.matezex.cz/NEW/html/kontakt.html
ze tam o tom maji prehled a umeji poradit. Rikal ale ze ty nejodolnejsi nerezy stoji az 600,- kc kilo.



Tak ten morici gel se jmenuje
PELOX TS EXTRA - żel trawiący
http://www.seltech.pl/chemia/index.php
Opatření k leptání, čištění a pasivace oceli kwasoodpronych

Natira se to stetcem a po 10 minutach se to oplachuje.

Opatření k leptání, čištění a pasivace oceli kwasoodpronych


V nastrojarnach pouzivaji na lesteni vstrikovacich forem na umele hmoty lestici papir, je modry a SWISS MADE, typ by asi sel zjistit.
david
moderátor
Příspěvky: 5100
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 121
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte led 13, 2009 11:01 am

Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 750
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » čtv led 15, 2009 6:20 pm

Denis píše:Potrebujem zvečšiť o pol milimetra dierku v nerezovej pásovine hr. 10mm....


.. no ja potrebuju zvetsit diru z 36 mm na 52 mm v 4 mm plechu a jeste navic, aby se to moc nehralo a dalo se to udrzet v rukouch ;) teda i v tech mejch levejch :mad:
Diky za radu.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » čtv led 15, 2009 6:45 pm

Pokud to je demontovatelné, šel bych do vodního paprsku.
Pokud to není demontovatelné, začal bych se modlit a přispívat místní farnosti. Takový průměr se nedá v ruce vrtat a broušením spotřebuješ tolik kotoučků, že se ti protočí peněženka. Navíc to zahřívání...
Uživatelský avatar
jsekera
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 372
Registrován: ned úno 03, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod jsekera » čtv led 15, 2009 6:50 pm

dopor.:chladit chladící emulzí - určitě mají v každé zámečnické dílně a prodají-stojí pár korun- nalít do PET, dírku do víčka a průběžně polévat během vrtání.
Ostrý vrták a nízké otáčky (raději pomaleji a dýl, než rychleji) a musí to jít i bez vysoké teploty.
pokud by se to i přes to hřálo na tvůj vkus příliš tak zkusit přerušovaný vrt ;)
tak 20 sekund vrtání, 20 sek. pauza.
sek
P.S.: fakt je, že udržet to v ruce může být problém( a to ne jenom kvůli teplotě)
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 750
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » čtv led 15, 2009 6:56 pm

diky za rady, asi mi nezbyde nez odvrtat dookola a potom brousit ruco pilnikem. Nejako jsem nenapsal, ze potrebuju prevrtat sachtu pro log a nejradeji bych to stihnul za odlivu :hmm: Antifouling mam zatim good, tak z vody nemusim a proto to taky nechci prehrat.
Zkratka ostrej pilnik a jak pise jsekera - chladit emulzi ;)
nebo ma nekdo rychlejsi a setrny posup? Diky!
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2259
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv led 15, 2009 6:58 pm

mysacek píše:
Denis píše:Potrebujem zvečšiť o pol milimetra dierku v nerezovej pásovine hr. 10mm....


.. no ja potrebuju zvetsit diru z 36 mm na 52 mm v 4 mm plechu a jeste navic, aby se to moc nehralo a dalo se to udrzet v rukouch ;) teda i v tech mejch levejch :mad:
Diky za radu.

Spis nez vodnim parskem se to dnes reze laserem. Udelaji tu diru presne.
Na Martiniku asi tezko neco takoveho najdes. Asi by to slo odvrtat a potom to pilnikem a nebo cigarem zacistit. Na zelezny lodi sebou musis vozit zamecnictvi.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » čtv led 15, 2009 7:43 pm

To je to, co na fóru miluji. Vím že existuje řezání laserem a vodou. Řekl bych, že to jsou metody srovnatelné a pro potřebu melícované díry průměru 52 je úplně jedno jaká se použije. Navhnu tedy jednu. Okamžitě se někdo ozve, že ta druhá je lepší.

Odvrtat to můžeš a pokud jsi upřesnil na co to je, asi ti nic jiného nezbude. Pokud budeš pracovat přesně, můžeš se otvory dostat tak blízko, že by to možná šlo i vyklepnout kladivem. Jen opatrně. Čtyři milimetry jsou sice dostatečné, ale i tak by se při silném bušení mohl plech prohnout. A předpokládám, že by to tam mělo těsnit.
Vyznačit kruh, dle zamýšleného průměru vrtáku přesně po obvodě vyznačit středy dír (mezera 0,5 mm, dělávám to šuplerou, jakoby kružítkem) a jemným důlčikem zvýraznit. Bez toho to nepůjde. Jako důlčík pro tuto jemnou práci se mě velmi osvědčily vnitřky vstřikovacích trysek.

Jinak na konečnou fázi oddělení středu díry používám opět brusku Dremmel s řezacím kotoučkem.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2259
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv led 15, 2009 8:19 pm

Baharis píše:To je to, co na fóru miluji. Vím že existuje řezání laserem a vodou. Řekl bych, že to jsou metody srovnatelné a pro potřebu melícované díry průměru 52 je úplně jedno jaká se použije. Navhnu tedy jednu. Okamžitě se někdo ozve, že ta druhá je lepší.

Odvrtat to můžeš a pokud jsi upřesnil na co to je, asi ti nic jiného nezbude. Pokud budeš pracovat přesně, můžeš se otvory dostat tak blízko, že by to možná šlo i vyklepnout kladivem. Jen opatrně. Čtyři milimetry jsou sice dostatečné, ale i tak by se při silném bušení mohl plech prohnout. A předpokládám, že by to tam mělo těsnit.
Vyznačit kruh, dle zamýšleného průměru vrtáku přesně po obvodě vyznačit středy dír (mezera 0,5 mm, dělávám to šuplerou, jakoby kružítkem) a jemným důlčikem zvýraznit. Bez toho to nepůjde. Jako důlčík pro tuto jemnou práci se mě velmi osvědčily vnitřky vstřikovacích trysek.

Jinak na konečnou fázi oddělení středu díry používám opět brusku Dremmel s řezacím kotoučkem.
Ono snad ani nejde o to co ma kdo rad, ale co bude tam co je dostupnejsi. Sice Pavel nanapsal jestli tu diru potrebuje ted a nebo az se vrati domu, ale psal ze Kirke potrebuje opravy, tak to nejspis bude delat tam. Tech technologii je na vyber hodne. Mela by se ale uvazit dostupnost v miste a kolik to bude stat. Myslim si ze ten laser bude dostupnejsi. Ona je jeste jedna metoda a to dratova rezacka.Jednoduse to jde i na vysekavacim lisu, nyblovanim. To ma uz hodne zamecnickych dilen a bezne to vysekava 8 mm ocel. A za zlomek ceny proti vode a laseru. Ale to budou mit specielni firmy, nastrojarny, tezko nejake zamecnictvi a nebo kovar. Spis tam najde dilnu kde budou mit frezu a projedou mu to to vrtaci hlavou za par dolaru. Jestli to tam funguje jako u nas, tak info kde to udelaji sezenes v hospode....
Pred vyklepnutim odvrtaneho dilu je dobre pouzit uzky sekac, pripadne krizovy sekac a pokud to jde tak to z obou stran na nejake zelezne desce naseknout.
Dneska je uz dostupne i rezani plazmou, je to uz lehce prenosne. Ale zase to dobre podpaluje.
Naposledy upravil(a) Beda dne čtv led 15, 2009 8:59 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » čtv led 15, 2009 8:24 pm

To mysacek,
vono je těžké radit, když neznáme Tvoje technologické možnosti. :hmm:

Pokud máš vrták patřičného prúměru, vyvrtáš to i ruční vrtačkou. Jen nesmíš tlačit na pilu. Bacha na ruce. Kdyby se to kouslo, je dobré se včas pustit. ;)
Existují takové ty všelijaké vykružovací či vybrušovací (diamant atd.) děrováky. má to centrální vrtáček který to centruje a vokolo něco rotuje.
Ty tam ale už máš velkou díru. Aby to fungovalo, tak jí něčím zacpi. Namlať tam třeba kus dřeva.
Jinak ta dvaapadesátka je stanardtní roura. měli by na to ty vykružováky běžně existovat.
Potíž je v tom, že to ty mrchy prodávají většinou v sadách.
Nevím co seženeš za nástroj ale není to nutné provrtat turch. Raději skonči těsně před.
Zbytek odvrtej po obvodě, osekej a dopiluj.
Nevím jak moc má být ta díra přesná ale pilník zatím nebyl překonán.
Jedině snad tím přílivem. ;)
alffa
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » čtv led 15, 2009 8:43 pm

Ono to je teď Béďo jedno jestli laser nebo voda. Já nemluvil o technice, ale o principu diskuze. Já tu mám třeba dostupnější tu vodu.
Ale šachta na log předpokládám bude asi v trupu. A ten jen těžko dostaneš pod laser, lis, frézu, či něco jiného v zámečnické dílně...

To odvrtávání 4mm plechu průměrem 52 je podle mě Alffe utopie. Když už, tak ten vykružovák. Ale prosím bez dřevěného špalu. Prostě tu díru zavařit železným plátem a vyvrtat do něj tu potřebnou díru.
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod MARIS » čtv led 15, 2009 8:53 pm

Ahoj myšáčku,
podstatné jak Ti poradit je to,jestli jde ten dílec k provrtání odmontovat od trupu nebo ne.Předpokládám že nejde.Pak je jediná možnost a ta co popsal Baharis.Šestku vrták (ostrý,budeš jich potřebovat víc),pomaké otáčky a chladit.Stačí vodou,i když emulze by byla lepší.Sekáčem přeseknout mezi otvory a dopilovat a dobrousit.
Pokud by to šlo oddělat od trupu,tak nejjednodušší je jak napsal zase Beda,vysoustružit nebo na horizontce vyvrtat,případně vyfrézovat nožovou hlavou.Tyto základní stroje by měli mít v každé strojařské dílně.Ať se Ti daří. :good:
P.S.Možná před tou šestkou by bylo lepší nejdříve tak čtverkou a pak šestkou,ono to už je dost záběr.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » čtv led 15, 2009 8:55 pm

Baharis píše: Ale prosím bez dřevěného špalu. Prostě tu díru zavařit železným plátem a vyvrtat do něj tu potřebnou díru.

Já bych to zavařil taky. Ale bez ohřevu to neumím.
Možná že na to máte s Bédou nejaký vodo,laser recept. No já ho neznám. :(
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv led 15, 2009 9:02 pm

Možno ten plech nebude mať 4mm, ale len 3. :( Potrebuješ zvečšiť dieru po obvode o 8 mm v normálnom plechu, nie v antikore. Kúpil by som si nový pilník, polgulatý, alebo gulatý, vyskúšal by som ho či to nie je náhodou nejaké blato. Potom by som si zaobstaral chladenie, ale môjho organizmu a za hodinu to mám vybrúsené. Tak rýchlo nebudeš makať aby zhorel antifouling. Hlavne si priprav tú sondu aby ti tam nechýbalo tesnenie, alebo niečo iné. To by bol blbý koniec. Prípadne zátku z mekkého dreva ak by si to nestíhal. ;)
Tam je taký odliv?
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » čtv led 15, 2009 9:33 pm

alffa píše:Já bych to zavařil taky. Ale bez ohřevu to neumím.(
Ale Alffe, 3x, 4x to bodnout, navíc v místě které bude odřezáno, z druhé strany stačí přidržet mokrý hadr. To by snad ten vodící vrták mohlo udržet... :mad:
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2259
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv led 15, 2009 9:53 pm

Denis píše:Možno ten plech nebude mať 4mm, ale len 3. :( Potrebuješ zvečšiť dieru po obvode o 8 mm v normálnom plechu, nie v antikore. Kúpil by som si nový pilník, polgulatý, alebo gulatý, vyskúšal by som ho či to nie je náhodou nejaké blato. Potom by som si zaobstaral chladenie, ale môjho organizmu a za hodinu to mám vybrúsené. Tak rýchlo nebudeš makať aby zhorel antifouling. Hlavne si priprav tú sondu aby ti tam nechýbalo tesnenie, alebo niečo iné. To by bol blbý koniec. Prípadne zátku z mekkého dreva ak by si to nestíhal. ;)
Tam je taký odliv?


Pises sonda. Kecam do neceho a nevim co to je....Nestacila by treba nejaka redukce,koukalo by toho do vody o par cm vic.

ted je to trochu mimo, ale jednoducha sonda a indikaci vody je kolicek na pradlo s kontaktama a kostka cukru. Zkousel jste to nekdo ?
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2656
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 17

Příspěvekod Pepa » čtv led 15, 2009 10:02 pm

Myšáčku, musím si taky přisadit. :) radit, to je moje
V tvém případě je nejlopší mobilní plasma /velikost jako malá svářečka + malý konpresor.
Pokud je nová triska a elektroda, tak 4 mm plech to řízne jako voda, vyřízneš si šablonu, která ti vede trisku, stačí ze sololitu. Triska má prúměr 8 mm, to znamená šablona na poloměru o 4 mm větší. Plasma spálí barvu asi tak 0,5 -1 mm od řezu. Vyříznutí tvého kroužku bude trvat cca 20 vteřin. Pokud okolo plasma není, stačí říct. Vše potřebné mám v dílně. Skočím za tebou :lol:

Pokud budeš vykružovat a díru nejprve zaslepovat, pro tento účel záplatu nemusíš přivařit. Stačí 2 mm plech větší na poloměru o 4mm než původní díra a chytit čtyřmi ks hliníkových nýtů o průměru 3 mm, pokud je nemáš, tak 4 mm máš určitě a kleště taky.Po vykroužení to vypadne celé.

Pokud dojede na pilník /pravděpodobné/, já bych vzal samotný pilový list na železo /kup si jich víc,nějaký ohneš/ konec do hadru a řezej od osy otvoru k obvodu. Řez vedle řezu, ve 4 materiálu to půjde daleko rychleji než vše pilovat. Nedořízni tak 1-mm. Zbylé zuby mezi řezy ulomíš kleštěmi a zbytek dopiluj.
Pepa
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » čtv led 15, 2009 11:01 pm

Taky se přidám.
Kdybys neměl ani čtyř milimetrový nýty a kleště mohlo by to jít přichitit samořeznými šroubky.
Varianta postupného odvrtávání by šla doplnit vrtákem vrtajícím do boku, vrtáků opravdu více šestka se stále ještě láme jak sirky.
Taky je varianta rozestupy navrtat třeba čtyřkou a spojit mezery třeba osmičkou.
Podpořil bych i denisovu přípravu montáže sondy.
Názorů máš na výběr dost, pokud tě bude tlačit čas, bude asi dobré vybírat z toho v čem si věříš.
Nechť se dílo podaří.
david
moderátor
Příspěvky: 5100
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 121
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát led 16, 2009 12:35 am

[quote="mysacek. no ja potrebuju zvetsit diru z 36 mm na 52 mm v 4 mm plechu a jeste navic, aby se to moc nehralo a dalo se to udrzet v rukouch ;) teda i v tech mejch levejch :mad:
Diky za radu.[/quote]

já tohle dělám tak, že do stávající díry heftnu kus plechu, vyvrtám centr díru a vezmu kruhový pilový vrták potřebného průměru a vrtám. když se kousne, je to docela sranda, ale už existují vrtačky s nastavitelným momentem. práce tak na půl hodiny
Uživatelský avatar
Standa
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 82
Registrován: ned led 01, 2006 5:57 pm
Reputace: 0

Příspěvekod Standa » pát led 16, 2009 6:46 am

S ohledem na předpokládané možnosti, (loď při odlivu sedlá na dně) připadají v úvahu asi pouze dva způsoby.
1) odvrtání vrtákem (doporučuji pr.4mm) a dopilování. Ohřátí se neboj.
2) pořádný půlkulatý pilník, jeden kolega pod loď aby přitlačil na pilník a do přílivu není co řešit.
Vím o čem mluvím jako kluk jsem dělal v nástrojárně střižnice a v té době se normalně dopilovávalo ručně.

Jen na okraj: řezání vodou je nejpřesnější ale zase stojí nejvíce a je o něco pomalejší a není tak rozšířené , řezaní laserem je nejrozšířenější je rychlé a přesnost kolem 0,1mm což pro naše potřeby vyhovuje. Pazma se běžně v zámečnictví používá je dobrá ale tepelně ovlivní kraj řezu asi 3-5mm.
Uživatelský avatar
Namor
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 131
Registrován: úte črc 14, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Namor » úte zář 29, 2009 3:14 pm

Zdar.Letos jsem bojoval na lodi s rzí na čeleni a zábradlí od slané vody.Náhodou jsem přišel na levný prostředek na odstranění.Jmenuje se to Alfa revo na vodní kámen do koupelen atd.Nějak se mi to dostalo na loď.Natřít nechat pět minut působit a spláchnout vodou.Popřípadě opakovat.Vždy jsem to drhnul pastama.Teď to je za pár minut hotové.nejhůř se to čistilo ve svárech a nedostupných místech.Nyní brnkačka. :bleble:
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2259
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » stř říj 28, 2009 8:41 am

Delaji se kulaate pilniky na brouseni zubu u retezu pilek. Jsou i kuzelove vystruzniky, budou mit v nejake udrzbe kde opravuji obrabeci stroje.
Uživatelský avatar
Hovez
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 146
Registrován: pát pro 21, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Přerov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Hovez » stř říj 28, 2009 9:29 am

Mnohem pohodlnější (i rychlejší) než to pilovat by mělo být použití fortunky se stopkovou brusnou frézou. Viděl jsem i průměr kolem 30mm na 6mm stopce, což by mělo trvat jen o něco déle než jako ubrousit kus plechu na kotoučové brusce...

Dále se dá použít klasická fréza upnutá do vrtačky (i když je to trochu čuňárna :D ), ale všechno to jde rychleji než pilníkem...
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2259
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » stř říj 28, 2009 10:04 am

Nejde to tady opravovat......skoda
Poslal jsem to jinam nez to melo jit. Denis se ptal jak zvetsit diru o pul mm. Asi se k tomu s vrtackou nedostane.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host