Propeler

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Sullaco
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 247
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Sever Čech

Propeler

Příspěvekod Sullaco » pon říj 29, 2007 2:00 am

Ahoj,

vím, že to sem asi moc nepatří, ale přeci jenom jste jediné forum, kde to trochu žije, a tak bych potřeboval poradit. Tak trochu začínám a koupil jsem si motorák. Motor Mercruiser 3.0 LX, Alpha One. Chtěl bych nyní dokoupit novou vrtuli a stávající nechat jako náhradní. A teď babo raď, vyplatí se koupit už pořádnou, jako třeba Ballistic (nerez), kde výrobce slibuje určitý nárůst výkonu a lepší ovládání, nebo stačí obyčejná hliníková. Poznám vůbec nějaký rozdíl?
A když už jsme u těch rad, je lepší tří listá nebo čtyř?

Díky moc :)
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » pon říj 29, 2007 11:22 am

Podle mne na standardní ježdění stačí standardní vrtule - hliníková. Je trochu opravitelná a když jí zničíš úplně, tak není taková škoda. Kór v začátcích.
Já bych se při koupi drahé vrtule bál také toho, že nebude motoru a lodi "sedět". Výběr správné vrtule je poměrně složitý a záleží na mnoha okolnostech. Důležitější je správná volba stoupání a průměru, nežli detailní provedení. A jezdit pak s drahou vrtulí a nadávat si, že měla mít trochu jiné stoupání je blbý.
Já být Tebou, tak vyzkouším člun ve všech režimek, v jakých bude sloužit a z toho si udělám obrázek, jestli je vrtule správná. Pak bych koupil identickou, případně nepatrně jinou abych dosáhl zlepšení.
Uživatelský avatar
Sullaco
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 247
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Sever Čech

Příspěvekod Sullaco » pon říj 29, 2007 11:33 am

Díky za radu, jsem tak trochu stejného názoru. Ta vrtule (nerez) je samozřejmě určená pro daný typ náhonu, tak by to mělo 100% sedět ne? Tak asi tedy vezmu zatím obyčejnou hliníkovou, uvidíme jak mi to dlouho na Labi vydrží.
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2442
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 66

Re: Propeler

Příspěvekod jerryx » pon říj 29, 2007 11:49 am

Sullaco píše:Ahoj, vím, že to sem asi moc nepatří, ....


cau Sullaco, vitam te tady a to si pis, ze to sem patri!
nepatrilo by to sem kdyby ta vrtule byla na letadlo :lol:, tzn. omluva neni na miste ;-)
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » pon říj 29, 2007 12:42 pm

Vrtule nemusí být optimální. Jde o to, jestli umožňuje motoru předat maximální výkon v požadovaném režimu.
Příklad 1:
Motor s vrtulí a průměrně zatíženou lodí točí 4 tis. ot. Maximální výkon má motor při 5 tis. ot./min. Je třeba dát vrtuli s menším stoupáním, otáčky motoru a rychlost lodi se zvýší.

Příklad 2:
Motor se při průměrném zatížení lodě přetáčí a není možné jet na "plný plyn", otáčky by šly nad ty, při kterých má motor max. výkon např. nad 5tis. Pak je třeba dát vrtuli s větším stoupáním, otáčky motoru klesnou a rychlost lodi se zvýší.

Vždy to bude o kompromisu. Zatížení lodě, těžiště, nastavení sklonu náhonu, klapky atd... To jsou všechno faktory, které ovlivňují výslednou rychlost a ekonomiku provozu. Před změnou parametrů vrtule doporučuju hodně dlouho zkoušet a rozmýšlet. Každá změna přinese klady i zápory. Jde o to, aby klady byly ty, které nejvíce potřebujeme a zápory jsme mohli oželet.
Uživatelský avatar
berty
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 254
Registrován: sob led 06, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod berty » pon říj 29, 2007 8:30 pm

Zhruba má Lubor pravdu jen bych to rozšířil a doplnil . Každý výrobce motoru sesazeného s Z-nohou by měl dávat výkonovou charakteristiku motoru- otáčky ,kroutící moment,spotřebu a k tomu návrh univerzálního propeleru. Je to podobné jako u automobilů. U lodí je to složitější o to, že každý trup lodi má jinou hydrodynamickou charakteristiku. V první řadě se dopátrej ke grafům výše uvedených charakteristik, to bude hrubý nástřel. Existují propelery kde lze měnit úhel stoupání a takovým propelerem bych prováděl zkoušky a testoval-pokud bych to chtěl "JÓ" vyladit.Nevím zda by ti někdo půjčil sadu vrtulí k testování aby jsi si pak jednu koupit.l Osobně bych dal ale na doporučení výrobce případně bych to obhlédl u podobné lodě která má podobný trup a nebál se zeptat majitele jak je spokojen, kolik je dosaženo na motoru maximum otáček , v různých režimech spotřeba a rychlost.
Rozdíly mezi nerezovou a Al vrtulí. Nerezová vyrovnanější chod celé sestavy převodů- je to dáno většími setrvačnými silami které vymezují vůle , povrch leštěný snadnější pronikání vodou , menší náchylnost ke kavitacím.V případě kontaktu s menším cizím předmětem pod vodou větší rázová síla tím padem nic nepoznáte. Problém je s veším předmětem výsledkem poškození propeleru je ohyb listu kterému předchází přenesení rázu na převody s následným utržením gumového pouzdra v propeleru. Oprava listu složitější vzhledem ke statickému a dynamickému vyvážení. U Al nečasteji dochází k poškození listu a v havarijních kolizích k utržení pouzdra oprava pár korun za vyvaření a obroušení chybějící části listu. Z hlediska dynamiky při záběru nerez větší potřeba kr. momentu- hliníková je prostě lehčí. Tak by se mohlo polemizovat hodiny pravdou je, že výhody jsou částečně vyváženy těmi nevýhodami. Osobně bych doporučoval hliníkovou.
Berty
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » pon říj 29, 2007 9:43 pm

Hlavně si zjisti výkonovou charakteristiku motoru, respektive otáčky, kdy dává maximální výkon. Pozor, může být podstatně jiná u dodatečně upravovaného a laděného motoru. Potom ověřit otáčkoměr jestli měří dobře. Zjistit kde se otáčky při plavbě pohybují a pokud to není při plné jízdě poblíž max. výkonu, tak zvažovat malou změnu rozměru vrtule.
Uživatelský avatar
pivovarnik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 55
Registrován: stř říj 01, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Karviná

Příspěvekod pivovarnik » ned bře 01, 2009 7:24 pm

Zdravim,můžě mi nekdo prosim ve stručnosti vysvětlit, co u propelleru znamená větší nebo menší stoupání? Díky.
Uživatelský avatar
ninja
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: stř led 18, 2006 8:38 pm
Reputace: 0

Konkretni dotaz

Příspěvekod ninja » ned bře 01, 2009 8:03 pm

Take bych se zeptal zkusenejsic, s vymenou vrtule nema vubec zkusenost.

Mam 6 metru kajkutovku, vaha necela tuna (i s osadkou). Jezdime s ni na Slapech.

V soucasne dobe tam mame Hondu 2HP 4takt, kratka noha, vzduchem chlazeny. Uvazuji o silnejsim motoru (5HP) s dlouho nebo stredni nohou, protoze ta kratka je opravdu moc vysoko a kdyz se presuneme na rpedek lodi, obcas vyleze ven.

Motor lod utlaci v pohode, na Slapehc nejsou narocne podminky. Spotreba a hlasitost vyhovuje. Co je ale problem je delsi trasa. Po cca 1,5 jizdy uz motor dava znat, ze toho ma dost a do 20 minut chcipne. Stavkuje pak zhruba 10 minut nez se ochladi, pak jede zase dobre.

Jakmile pridam vice jak pul plynu, prijde mi ze pouze mixuje vodu bez vetsiho uzitku. Tak si rikam jestli jina vrtule s vetsim stoupanim (?) by nepomohla. Co myslite? Ma to smysl, nebo to proste potrebuje par koniku navic?
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2377
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » ned bře 01, 2009 9:01 pm

Ten motor se ti moc hřeje a kousne se. Jak zchladne tak zase jde. Asi je málo zajetý -oběhaný. Mám dojem, že ta Honda je jenom
s krátkou nohou a výběr vrtulí není. Když ti "vaří", tak by chtěl dát hlouběji do vody (aby byla vrtule cca 5cm pod hladinou) a to ti asi
splní jiný motor s L nohou (např. Suzuki 2,5 nebo Tohatsu a pod.). Lepší by byl silnější motor používaný na menší otáčky.
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » ned bře 01, 2009 9:33 pm

pivovarnik píše:Zdravim,můžě mi nekdo prosim ve stručnosti vysvětlit, co u propelleru znamená větší nebo menší stoupání? Díky.


je to, hodně zjednodušeně, velikost úhlu natočení listu vrtule. stoupání by mělo odpovídat rychlosti a otáčkám + prokluz. Tedy stejný motor při stejných otáčkách na pomalé a těžké lodi by měl mít vrtuli s menším stoupáním než na lehké a rychlé. ta změna stoupání by ale měla být v souvislosti se změnou průměru = menší stoupání - větší průměr a opačně. stoupání lze trochu změnit úpravou náběžné nebo odtokové hrany listu. to je dobré pro jemné ladění k dosažení optimálních otáček při dané lodi, rychlosti atd. kdo to nezná, nedoporučuju listy pižlat.
Uživatelský avatar
ninja
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: stř led 18, 2006 8:38 pm
Reputace: 0

Příspěvekod ninja » pon bře 02, 2009 12:31 am

tataS píše:Ten motor se ti moc hřeje a kousne se. Jak zchladne tak zase jde. Asi je málo zajetý -oběhaný. Mám dojem, že ta Honda je jenom
s krátkou nohou a výběr vrtulí není. Když ti "vaří", tak by chtěl dát hlouběji do vody (aby byla vrtule cca 5cm pod hladinou) a to ti asi
splní jiný motor s L nohou (např. Suzuki 2,5 nebo Tohatsu a pod.). Lepší by byl silnější motor používaný na menší otáčky.


To je mi jasny, jen ne napadlo jestli by jina vrtule nepomohla.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2377
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon bře 02, 2009 7:04 am

Možná pomohla ale výběr chybí. Honda uvádí pro tento motor pouze jeden typ. Vůbec možnosti záměn vrtulí je omezen, jelikož
každá značka používá jiný průměr a k tomu stoupání a tím pádem je výběr (hlavně u motorů do 9,8Hp) silně omezen. K tomu
ještě se liší hřídelí (se střihovým kolíkem nebo drážkovanou hřídelí) a průměry hřídelky. Zatím jsem nikde neobjevil tabulku možných
záměn. Ani prodejci toho moc neví. Každý je upnut na svojí značku a nestará se o ostatní a tak ti zbývá jenom osobní zkušenost.
Ke všemu nemají vrtulky skladem aby to šlo porovnat a objednat si něco na blind je trochu risk s nejasným výsledkem. Bylo by asi
zajímavé zveřejnit typy vrtulí u motorů používaných účastníky tohoto fora a možnost záměn. Chtělo by to asi samostatný topik.
Co na to admini?
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon bře 02, 2009 10:49 am

máš ten motor na zrcadle nebo v šachtě?
Uživatelský avatar
pivovarnik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 55
Registrován: stř říj 01, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Karviná

Příspěvekod pivovarnik » pon bře 02, 2009 3:47 pm

to David: dík,pochopil jsem,jen ještě něco o materiálu...které propellery a z jakého materiálu jsou nejlepší? Tím "které" mám na mysli i třeba značku a jestli je nejlepší kupovat originál,nebo jestli to jde i levněji při stejné kvalitě,ale od jiného výrobce. :?
Budu konkrétní, Tohatsu 20 hp.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2377
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv bře 05, 2009 12:45 pm

Samozřejmě, že jsou nejlepší z nerezu ale pro slabší motory to je přepych a vyhozené peníze. Na netu je těch firem více, je ale otázka
jestli to má smysl dát takový peníz za pochybné zlepšení. Napřed by sis měl pomocí půjčených vrtulí najít typ, který pro tvoje použití
bude nejlépe vyhovovat (průměr a stoupání) a potom hledat výrobce. Opačně jsou to vyhozené peníze. Určitě nezvedneš rychlost člunu o moc. Jde spíše o možnost využít motor v celém rozsahu otáček podle velikosti a naložení člunu.
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 664
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » stř bře 18, 2009 12:22 pm

Nevím,jestli to už znáte,ale každopádně je to zajímavé.

http://www.plavidla.cz/view.php?cislocl ... 71673bd5eb
Uživatelský avatar
Kora
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: čtv čer 04, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Kora » pon čer 08, 2009 12:12 pm

Koupil jsem si starší motor na na vrtuli se začíná loupat barva , mám nechat vrtuli znovu nalakovat , nebo je to zbytečné?
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2377
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon čer 08, 2009 7:34 pm

Já oloupanou vrtuli očistím od oxydace a natřu barvou základovou na lehké kovy a potom Hamerite.
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1682
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » pát kvě 28, 2010 1:34 pm

Web: www.hajocsavarok.hu
Keby niekto mal problém s prekladom rád pomôžem (nie je to môj biznis)
Dodanie podľa dohody, skoro všetko skladom, 3-4 listové vrtule, mazivá Motul, oprava vrtúl a možnosť vyskúšania rôznych stúpaní po dohode miesta.
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát kvě 28, 2010 8:34 pm

jestli začínáš, tak ji nech jak je, páč ji stejně dřív nebo pozdějc odrbeš docela a nebudeš zdaleka první
Uživatelský avatar
romanva
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 67
Registrován: úte bře 10, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Česká Třebová
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod romanva » pon črc 12, 2010 12:30 pm

Ahoj všichni
Víte někdo jaký je rozdíl mezi čtyřlistou a třílistou vrtulí? myslím tím co se týče chování ve vyšších otáčkách? Letos jsem prvně spustil na vodu svůj nově zrekonstruovaný člun a protože jsem k němu měl jen jakousi pochybnou vrtuli, koupil jsem čtyřlistou s nastavitelným stoupáním. Podle manuálu - mám tam stařičkého Mercruisera 90koní by měl točit 4500-4800. Po první jízdě jsem musel stoupání nastavit na nejmíň - 16" a stejně mi to nevylezlo přes 4000. Pak se mi stalo, že jsem o tuhle vrtuli přišel - jo fakt jsem ji stratil - holt za blbost se platí a příště si už před každým vyplutím zkontroluju jestli je správně dotažená a zajištěná.
Nasadil jsem tedy třílist který má stoupání - jestli dobře měřím a počítám 13" a motor vytočím k 6000, takže je pomalá. a Teď nevím.
Podle tabulek k motoru by na mou délku lodi (6m) měl zvládnout i stoupání 17", ale když na čtyřlistu to točilo na 16" tak málo?
Co jsem se dočetl, tak změna stoupání o 1" je asi 300 otáček, tak by mi to taky odpovídalo na 17"
Ta čtyřlistá vrtule měla úžasnej zátah při rozjezdu, ale nemůžou být tyhle nastavitelný vrtule blbý ve vysokých otáčkách?
Potřebuju koupit novou a nevím jakou a v okolí nikdo není kdo by ji půjčil na zkoušku - alespoň o nikom nevím.
Poradíte někdo?
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1682
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » pon dub 25, 2011 11:01 am

Ahoj na fóre, mám možnosť kúpiť si originál nový japonský propeler (veľmi dobrá cena)na Suzuki DF 15, stúpanie 11". teraz mám 9" a pôvodne som chcel kúpiť 10", lebo tento motor sa dodáva štandardne s 10" propelerom.
Aké máte skúsenosti? pôjde ten motor aj s 11"? Mám ho na Zodiacu 340 Cadet Solid 50 kg.
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1234
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Velký Osek

Příspěvekod packa » pon dub 25, 2011 2:53 pm

kolik mas ted otacek ?postup vyberu je tady nekde dobre popsany-mozna i u konkurence-www.plavidla.cz
Uživatelský avatar
danda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 127
Registrován: sob led 05, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod danda » pon dub 25, 2011 3:02 pm

Já kupoval 11" k Tohatsu 15 a 3,4m gumák a bylo to to výborný. Před tou 11" byla origo 9" a ta byla na gumák příliž lehká.

Danda

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů