Trim klapky

Zajímavosti o lodích, rady a tipy atd.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
Sullaco
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 247
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Sever Čech

Trim klapky

Příspěvekod Sullaco » pát lis 02, 2007 1:42 pm

Ahoj,

chtěl bych si pořídit na motorák hydraulické (automatické) trim klapky. Máte někdo s nimi nějakou zkušenost?
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Trim klapky

Příspěvekod david » úte bře 18, 2008 10:32 pm

Sullaco píše:Ahoj,

chtěl bych si pořídit na motorák hydraulické (automatické) trim klapky. Máte někdo s nimi nějakou zkušenost?



jasně, měl jsem je první, stavitelné, v ČSSR, samodomo podle literatury. nikdo nevěřil. zvedly rychlost o 3O%
co je automatický, to je na dvě věci
lepší než hydraulika je elektromechanické ovládání - má ukazatel polohy. ale je to o zvyk, já měl doma udělanou hydrauliku a naučil jsem se. je potřeba si zvyknout, že loď nereaguje okamžitě, je tam prodleva cca 0,5 sec. a bacha na přetrimování - klapky moc dole - loď ztrácí podélnou stabilitu. jede jen po klapkách a kousku přídě. kolébá se ze strany na stranu a je to o převržení. klapky maj bejt široký 22-26 cm a co nejdelší ( přes zrcadlo, napříč lodi ) ale záleží na co je potřebuješ. je -li lodˇdost namotorovaná a klouže bez klapek, stačí menší - kratší.
Uživatelský avatar
Sullaco
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 247
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Sever Čech

Příspěvekod Sullaco » úte bře 18, 2008 11:07 pm

Ahoj, rozhodl jsem se to nechat až na příští rok, nejdřív se chci naučit jezdit s novou lodí normálně a pak do nich skočím. Za velkou louží to je za zajímavý ceny a rozhodle jsem se kašlat na automatické a vzít ty elektrické s ovládáním.
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte bře 18, 2008 11:22 pm

Sullaco píše:Ahoj, rozhodl jsem se to nechat až na příští rok, nejdřív se chci naučit jezdit s novou lodí normálně a pak do nich skočím. Za velkou louží to je za zajímavý ceny a rozhodle jsem se kašlat na automatické a vzít ty elektrické s ovládáním.


souhlas, rozumná volba. co máš za loď? ne vždycky jsou klapky účinkem ekvivalentní nákladům
Uživatelský avatar
Sullaco
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 247
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Sever Čech

Příspěvekod Sullaco » stř bře 19, 2008 1:15 pm

Bayliner 1851 SS, Mercruiser 3.0LX. Na začátek bych řekl, že to snad stačí :? Šlo mi hlavně o to, že mám kamaráda za velkou louží a když už mi posílal náhradní vrtuli, sonar atd. tak jsem chtěl i tohle. Jsem taková hračička, furt bych něco vylepšoval. Ale pak jsem si řekl, vole nech to jak je, nejdřív se to nauč vůbec pořádně ovládat klasicky a pak teprve špekuluj s dalšíma blbostma. :whist: Jsem rád jestli mi tak nějak dokážeš poradit, protože moc lidí okolo sebe, co se zajímají o motoráky zrovna nemám. O těch klapkách sem uvažoval také pro to, že vzdálený známý je má (ale jen ty napevno-hydraulické) a líčil mi jak je to super, že je loď hned z vody ve skluzu. Dle mě je to ale trochu na nic, protože ty klapky ti vlastně sklápí tlakem vody a nemůžeš je nijak ovládat, takže tě mohou i brzdit a o vyvážení lodě (levá/pravá) už ani nemluvím. :?
david
moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 114
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř bře 19, 2008 3:04 pm

Sullaco píše:Bayliner 1851 SS, Mercruiser 3.0LX.


Pomalejší výjezd z vody do kluzu je problém většiny lodí se Z náhonem a motorem vzadu. Dá se tomu odpomoct trimováním nohy - větším přikloněním při rozjezdu. ( to přiklonění se nesmí přehnat – vyzkoušet! ) Jak se začne lod´ pokládat můžeš nohu začít vracet zpátky. To vše při +- plným výkonu. Ale na to jsi už si taky přišel. Klapky mají větší smysl u lodě se stevenkou, nebo u nohy bez trimu ( starší Volva, některé přívěšáky ) a u lodí s relativně slabým motorem. U lodě, kde je trimování nohy, toho máš pak ke trimovíní moc a najít pokaždé to správné chvilku trvá, ale zas je to o zvyk.. Je dobré mít ukazatel polohy trimu jak nohy, tak klapek.
Jedna věc je u klapek moc dobrá, ale musí mít dostatečnou plochu, že udrží lodˇv kluzu i při o něco nižší rychlosti, kdy by normálně už z kluzu vypadávala, záď se tolik neboří a nedělá to tak velkou vlnu.. Tak to jen tak v kostce.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 655
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Milos » stř bře 19, 2008 3:44 pm

Davide, máš skúsenosť aj s prídavnými trimovacími "krídelkami" montovanými na antikavitačnú dosku závesného motora? Údajne to má podobne priaznivý vplyv na nábeh do sklzu, rýchlosť aj spotrebu.
Uživatelský avatar
Miri
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 34
Registrován: ned lis 11, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Miri » stř bře 19, 2008 3:53 pm

Ahoj Miloš,

pozri si časák BOOTE 11/07 tam je test asi 4 typov od roznych výrobcov.
A posúdiš sám..
Akú kombináciu lod-motor máš?
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 655
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Milos » stř bře 19, 2008 5:47 pm

Vdaka za tip, to BOOTE ale nemám, možeš sam poslať scan? (napríklad do sekcie "ke stažení")
Ja mám funglový MacGregor 26M s Yamaha 50HP HT štvortaktom - ešte to nebolo namočené (iba zhora ;) ).
Uživatelský avatar
Sullaco
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 247
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Sever Čech

Příspěvekod Sullaco » stř bře 19, 2008 10:44 pm

Davide dík, uvidíme jak si povedu :) Dá se těmi klapkami účině vyvažoval loď, když je třeba zatížena více na pravé straně?

Ta křidélka by mne taky zajímala, v konečných testech co jsem ale studoval sice zvyšují stabilitu, ovladatelnost a trim, nicméně prý snižují rychlost.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7073
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 88
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř bře 19, 2008 11:09 pm

Videl som ten test v nemeckom BOOTE /vďaka Mirimu/ a naozaj tie krídielka znižujú rýchlosť, ale maximálnu! Aj to len o pár percent. Ale rovnako znižujú spotrebu v režime optimálnej cestovnej rýchlosti. Tiež je dôležité, ako už písal David, že môžeš jazdiť v sklze pri nižšej rýchlosti. Závisí od toho čo uprednostňuješ.
Uživatelský avatar
Sullaco
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 247
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Sever Čech

Příspěvekod Sullaco » čtv bře 20, 2008 12:09 am

Mě by se nechtělo hlavně vrtat díry do náhonu :?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7073
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 88
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv bře 20, 2008 12:13 am

Tie diery sa vŕtaju do antikavitačnej dosky.
Uživatelský avatar
Sullaco
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 247
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Sever Čech

Příspěvekod Sullaco » pát bře 21, 2008 10:16 am

No právě, a ta je pevnou součástí nohy. Neee kde pak, pak to bude naprd a já tam budu mít 4 ďoury :mad:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7073
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 88
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát bře 21, 2008 1:02 pm

:? Keď to funguje ostatným a dosť slušným testom boli preukázané vlastnosti, tak zrovna teba to nebude fungovať ???:D . Myslím že je to skôr o tom či chceš zmeniť doterajšie plavebné vlastnosti.

Ja nad tým uvažujem aj keď sa to zdá na 15 k motor na gumáku smiešne, ale ak idem sám, tak tak ten čln pláve ako štupel a dosť mi v určitom režime saje vzduch k vrtuli, nastáva kavitácia. A keď som zas naložený naplno tak bez premiestnňovania posádky do sklzu ani nedostanem. A či to pôjde o 2-3 km pomalšie, tak to mi je naozaj jedno.
Jedine čoho sa bojím je, že tie krídielka pri prenášaní motoru poškodím.
Uživatelský avatar
BRUT
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 96
Registrován: ned dub 22, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod BRUT » pát bře 21, 2008 1:20 pm

ono je to spravene z velmi tvrdeho plastu, podla mna to nieco snad vydrzi...ja som to v zachvate vylepsovania jazdnych vlastnosti nahodil na ten 5K motorcek a zdalo sa mi, ze to jazdi trochu horsie, kamos to ma ale prave na 15-tke motore a velmi si pochvaluje, kvoli tomu nasavaniu vzduchu.
Uživatelský avatar
Sullaco
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 247
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Sever Čech

Příspěvekod Sullaco » pát bře 21, 2008 2:18 pm

No uvidím, teď mám z toho hlavu jak pátrací balón :crazy:
Uživatelský avatar
married
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 20
Registrován: sob lis 11, 2006 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod married » pát bře 21, 2008 3:50 pm

Křidélka mohu vřele doporučit, fungují jako křídlo, loď se o ně opře a nato šup je z vody.
Chce to ale dálkové trimovat. Letos chci přidat ještě hydraulické trimovací klapky abych dostal záď lodi z vody i při pomalé jízdě.
Obrázek
Naposledy upravil(a) married dne pát bře 21, 2008 4:21 pm, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Johna
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 207
Registrován: pon bře 05, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Čelákovice - Roztoky - Liberec

Příspěvekod Johna » pát bře 21, 2008 3:55 pm

:offtopic: hmm, za tu velikost obrázku bude zpucunk ;-).... dej sem jen náhled, nebo ho zmenši...
Uživatelský avatar
married
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 20
Registrován: sob lis 11, 2006 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod married » pát bře 21, 2008 3:58 pm

Sakra, to jsem to s tou velikostí přehnal :cry: Můžete to někdo prosím "vořezat" nebo smazat. Díky.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pát bře 21, 2008 4:38 pm

married píše:Sakra, to jsem to s tou velikostí přehnal :cry: Můžete to někdo prosím "vořezat" nebo smazat. Díky.


Nevím jestli Ty, nebo někdo jiný, Ti to už neopravoval :?
Ale velikost 430 x 323 pix, je zcela kosher. ;)
alffa
Uživatelský avatar
married
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 20
Registrován: sob lis 11, 2006 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod married » pát bře 21, 2008 4:50 pm

Alffe, to jsem byl já, tak jsem se styděl až jsem to opravil.))))
Uživatelský avatar
Sullaco
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 247
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Sever Čech

Příspěvekod Sullaco » sob bře 22, 2008 12:56 pm

A který model křidélek tam máš? Máš nějaké detajlní foto? :)
Uživatelský avatar
married
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 20
Registrován: sob lis 11, 2006 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod married » sob bře 22, 2008 2:00 pm

Co to je za typ nevím, ale nejsou to dvě křidélka, ale jedno které se nasune na Z-náhon a přichytí čtyřmi šrouby. Lepší foto bohužel nemám.
Obrázek
Uživatelský avatar
Sullaco
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 247
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Sever Čech

Příspěvekod Sullaco » ned bře 23, 2008 9:07 am

Jo to je ono co jsem chtěl taky. Co máš ještě prosím tě za motor a je ten rozdíl opravdu tak znát? Na zahraničních fórech jsem se pouze dočetl o super stabilitě ale o podstatném snížení rychlosti. Nestačí namontovat ovladatelné trimm klapky? :?

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů