Nákup marine překližky, její dýhování a jiné povrch. úpravy

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: -1
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Nákup marine překližky, její dýhování a jiné povrch. úpravy

Příspěvekod Nemo » pon lis 05, 2007 9:28 pm

Už nějaký čas se potýkám s vyhledávačem a pátrám po prodejně marine překližky. Z nějakého diskusního fóra lodních modelářů jsem se dočetl, že u nás označovaná marine překližka či překližka vodovzdorná, je určena jen k venkovnímu použití, tedy lze ji vystavit působení dešťů, tedy klimatickým podmínkám na souši. Bývá lepena vodovzdorným lepidlem, vrchní vrstva bývá z dobrého dřeva, ale vnitřní vrstvy jsou už z nějakého horšího materiálu. Krom toho vrstvy překližky jsou širší.
Skutečná marine překližka má všechny vrstvy tenčí, všechny jsou z nejkvalitnějšího dřeva (často z mahagonu), tedy i ty vnitřní. Je celkově pevnější a snáší trvalou přítomnost vody, nezahnívá. Tato překližka se vyrábí hlavně pro výrobu lodí, je dražší a proto se na našem trhu nevyskytuje. To, co náš trh označuje za marine překližku, je vodovzdorná pro venkovní použití. Nikoliv pro stavbu lodí.
V důsledku této informace jsem začal pátrat po zahraničních prodejcích marine překližky. Žel velký výběr je v USA, ale tam pro těch potřebných 15m2 přece nepojedu. V sousedním Německu se mi na netu nepodařilo nikoho najít. Určitě tam ale bude nějaký obchod s marine překližkou. Můžete někdo poradit?
Nemo
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7073
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 88
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon lis 05, 2007 9:45 pm

Romane, neviem či to moc neprežívaš. Aj keby to nebola preglejka na lodné trupy, tak je to preglejka velmi velmi dobrá. Ako som už viackrát spomínal robím z Okume preglejky. A nielen ja. Preglejku som vyskúšal 20 minútovým varom, potom som ju dal na 24 hod do mrazničky a potom som ju dal na horúci radiator. Po vysušení som ju hodil do kýbla s vodou a dlho, niekolko dní plávala na hladine ako štupel a ani po dvoch týždňoch neklesla ku dnu!!! Ak ju napustíš z vonkajšej strany napúšťacím epoxidom tak bude výsledok omnoho lepší. Kamaráti ju skúšali tiež a aj inými spôsobmi a je to naozaj dobrý material. Ale je možné že potrebuješ naozaj niečo lepšie. Mne sa zdá že som sem dával odkaz na jednu Nemeckú firmu v Hamburgu, myslím že keď sa Richard pýtal na interier v lodi.
K tej mahagonovej preglejke. Lodný mahagon je len Honduraský a Kubánsky. Neexistujú ich certifikované zdroje, takže takú preglejku nekúpiš. Len z Afrického mahagónu. A si pri Okume, Gabóne a pod.
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » pon lis 05, 2007 9:47 pm

Osobne bych zacal dotazem u Avaryachtu. Stavi lode ze zahranicni velice kvalitni preklizky (mahagon a gabon), byli ochotni mi ji prodat.
Pri cteni mne napadlo, ze by opravdu nebylo od veci vytvorit topic, kde by se davaly odkazy na overene zdroje stavebnich materialu a jejich priblizna cena. Zaroven bych videl uzitecnost informaci i ohledne pouzitych technologii. Vim, ze vse jiz bylo receno v jinych topicich (?), ale pokud clovek patra po necem konkretnim, musi prolezt spoustu clanku nez se najde to, co hledal. pritom nejde jen o laminovani. Mne treba ted trapi jak frezovat ruzne zakrivene listy, jak rezat zakrivene dily primocarou pilou a pritom dodrzet kolmost rezu, jak vykruzovat otvory o prumeru 150mm atd... Myslim si, ze uz jsem neco udelal ale stale se pokousim prijit na ten spravny grif. Stoji to spoustu pokazeneho materialu i spoustu casu. Pritom predpokladam, ze podobne to delame vsichni.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7073
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 88
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon lis 05, 2007 11:18 pm

Ešte sa vrátim k tej Okume preglejke. Tá čo sa u nás predáva a má nerovnako hrubé vrstvy, to je spôsobené tým, že do vnútra sa dávajú pohladovo menej kvalitné dyhy a na povrch sa dáva pohladovo kvalitná a teda aj drahšia. Teda dovnútra nenacpú nejaké seno. Ak je vo vnútri iné drevo, tak je to tam napísané. Teda ak je na povrchu Khaya a vo vnútri Okumé, tak to tam musíš mať uvedené. Samozrejme že sa robia robia kvalitnejšie preglejky, ale tie sa používajú pri stavbách lodí do plavebnej oblasti B, alebo A.
Stefine, zabudni že ti profíci niečo povedia. Alkat je svetlá výnimka. Aj večšina dobrých amatérov kašle na to a nepovie nič. Som zvedavý čo ti predali v Avare za preglejku a za kolko? Adresy na predajcov preglejky sme sem dávali, dá sa tam zavolať a ceny si overiť. Je pravda že tie info o materialoch nie sú po kope, ale ten kto ich potrebuje si to prečíta. A myslím že je rád že má kde čítať. Ale ešte nikto z čítajúcich nepovažoval za potrebné tieto informácie z diskusie vyselektovať a napísať článok kde by tie poznatky zhrnul. A to vás začínajúcich admin Libor k tomu dokonca vyzval. Materialov v angličtine je na webe plno, ale nepostrehol som žeby niekto z mladých ktorý ovládajú angličtinu niečo preložil a zavesil to sem. Prečítať si, to áno, prispieť s niečím nie. Teda ten tvôj povzdych,: že by nebylo od věci vytvořit..... je tvoja výzva samého pre seba. Chceš vedieť ako druhí režú s priamočiarou pílou? tak sa na to spýtaj, už som síce o tom písal, ale napíšem ešte raz a možno sa druhý pridajú. Prepáč mi tú úprimnosť, ale v mojom veku sa už človek blbo ovláda a je dosť ufrflaný.
Uživatelský avatar
Ferdinand
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 314
Registrován: pát dub 21, 2006 1:07 pm
Reputace: 0
Bydliště: Předklášteří

Překližka.

Příspěvekod Ferdinand » úte lis 06, 2007 6:46 am

To: Nemo.
Vodovzdornou překližku jsem kupoval ve Vyškově ve firmě:
JAF HOLZ spol. s r.o.
Průmyslová 717 / 8G
CZ - 682 14 Vyškov
Byla to ta Okoume, drží , nerozlepuje se, je O.K. :)
Mají pobočky i blízko Práhy - v Rokycanech, Brandýsi,y,u?
Uživatelský avatar
Frantisek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 265
Registrován: čtv srp 24, 2006 9:00 pm
Reputace: 0
Bydliště: Presov
Kontaktovat uživatele:

Re: Překližka.

Příspěvekod Frantisek » úte lis 06, 2007 8:28 am

Aby toho nebolo málo, pozrite si aj: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 42:SK:HTML
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 400
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » úte lis 06, 2007 8:40 am

Ahoj Nemo tady jsem kupoval gabonovou překlyžku já , byla doporučená přímo od nich ke stavbě lodí. Nezkoušel jsem ji varem , ale 3/4 roku jsem ji měl hozenou v akváriu u rybiček kde měním vodu jednou za tři neděle a kde spolehlivě zrezne potravinářská nerez ocel a nic . Kromě toho že na ní byl sliz z řas , tak po omití žádné ani ty nejmenší známky poškození lepu . když ji nechám vyschnout a zlehka ji přebrousím tak jí klidně můžu použít.
http://www.finnforest.cz/preklizky/preklvodnef.html
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 694
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 61
Bydliště: Metylovice

Překližka

Příspěvekod Richard » úte lis 06, 2007 8:50 am

Mám zkušenost s překližkou od dvou dodavatelů: Finnforest v Tlumačově u Otrokovic a pak JAFholz u Ostravy. JAF dodává gabonové překližky ve dvou kvalitativních třídách - levnější má z okumé jen dvě vrchní vrstvy, vnitřní jsou pak z levnější dřeviny. Ta dražší a kvalitnější má všechny vrstvy z okumé ... nemají ji běžně k mání, ale lze ji údajně objednat. Pro "naše" účely ta levnější zcela dostačuje.
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » úte lis 06, 2007 9:14 am

Dobré ráno, když jsme u překližky, chtěl jsem se zeptat, jestli někdo nemáte zkušenost s dýhováním. A sice zvenčí překližkovou kajutu a část obšívky (všechno nad vodou). Myslím lepidlo a třeba postup. Něco už jsem v životě odýhoval, ale všechno jenom interierové věci.
Taky nevím, protože jsem zelenáč, jestli není nesmysl dýhovat loď zvenčí.
Díky a když budu mít čím, rád přispěju svou troškou do lodního mlýna.
Zdraví teista
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Příspěvekod RadekS » úte lis 06, 2007 11:21 am

Já jsem překližku kupoval ve firmě Baillou holzhandel. Je to už řádka let. Jejich překližka v tl 6 mm byla ze 3 vrstev, prostřední silnější. Byla lehká, dobře se z ní ohýbala obšívka. podle tvrzení prodejce má atest na moře a je přímo určena na stavbu lodí. Obchodní název Roliply.


Dýhování jsem vyzkoušel na smrkových vodovzdorných překližkách ze ZPD Hodonín. Dýhoval jsem mahagonovou dýhou 0,6mm. Lepidlo jsem použil Umacol B. U větších ploch - tabule jsem měl trochu problémy se zatížením, tak jsem později dýhoval až jednotlivé vyřezané díly. Ale s tvím konkrétním dotazem - použití venku zkušenost nemám, já to mám v kajutě. Použiješ li kvalitní lepidlo a následně lak, tak by to mělo držet.
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1358
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » úte lis 06, 2007 1:01 pm

teista píše:... chtěl jsem se zeptat, jestli někdo nemáte zkušenost s dýhováním. A sice zvenčí překližkovou kajutu a část obšívky (všechno nad vodou).


dříve se dýhovaly paluby u malých okruhových plachetnic a k těm se člověk choval jako k drahému nábytku.. zaplachtit si, osušit, přikrýt persenikem....
U kajutové lodi bych to asi nevolil. Dýha je velice tenká (tím náchylná na mechanické poškození) a celosezonní působení slunce a vody dlouhodobě nepřežije.
Možná ještě přelaminovat, pak ano..

edit: tabule překližky je dobré nechat si odýhovat u truhlářů, jsou firmy. které to dělají a mají na to vybavení..
Uživatelský avatar
prggino
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 37
Registrován: stř led 18, 2006 9:36 pm
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod prggino » stř lis 07, 2007 9:47 am

Máte někdo zkušenosti s postupem jenž popisuje Smike?

Mám v plánu na svém FB právě tento postup použít, tj vodovzdorná překližka , odyhovaná a přelaminovat.
Přivítám Vaše rady a zkušenosti dříve než začnu :-)

Díky Prggino
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1358
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » stř lis 07, 2007 10:39 am

prggino píše:Máte někdo zkušenosti s postupem jenž popisuje Smike?


jo, smike má... :D

na FB můžeš použít odýhovanou překližku a nemusíš přelaminovávat. Stačí dobrý lak.
Při stylu jakým se používají okruhové plachetnice je to dostatečné.
Laminátem by jsi si jen komplikoval práci.
Uživatelský avatar
bernau1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 190
Registrován: pát dub 07, 2006 2:51 pm
Reputace: 8
Bydliště: Most

Příspěvekod bernau1 » stř lis 07, 2007 2:49 pm

Zdravím všechny,já jsem kupoval na objednávku vodovzdornou překližku s atestem na slanou vodu přímo v Praze,firma D.I.B.Pechlátova ul.Praha 5,Smíchov.Ovšem to bylo asi před 7 lety a nevím,zdali ještě fungují. :?
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: -1
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Re: Překližka.

Příspěvekod Nemo » čtv lis 08, 2007 11:57 pm

Frantisek píše:Aby toho nebolo málo, pozrite si aj: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 42:SK:HTML

Díky za informaci. Najel jsem na ten odkaz a celé nařízení EU jsem si přečetl. Jen se mi potvrdilo, že překližek z OKUMÉ je vícero druhů. Pro nás lodní stavitele je zajímavá jen ta, která má všechny vrstvy z Okumé a je lepena kvalitním vodovzdorným lepidlem. Všechny ostatní se na stavbu lodí, zejména obšívky, nehodí. Podle všeho na našem trhu se budou asi vyskytovat především překližky z Číny, které jsou pro obšívku lodí méně vhodné. Nejde o to, že by se mezi nimi nevyskytla občas dobrá překližka, ale o jejich proměnlivou kvalitu. Z důvodu jejich nízké ceny lze předpokládat, že jim čeští dovozci budou dávat přednost. Proto bude asi lepší, se poohlédnout po překližce někde západně od našich hranic. :?
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: -1
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Nemo » pát lis 09, 2007 12:09 am

karel píše:Ahoj Nemo tady jsem kupoval gabonovou překlyžku já , byla doporučená přímo od nich ke stavbě lodí. Nezkoušel jsem ji varem , ale 3/4 roku jsem ji měl hozenou v akváriu u rybiček kde měním vodu jednou za tři neděle a kde spolehlivě zrezne potravinářská nerez ocel a nic . Kromě toho že na ní byl sliz z řas , tak po omití žádné ani ty nejmenší známky poškození lepu . když ji nechám vyschnout a zlehka ji přebrousím tak jí klidně můžu použít.
http://www.finnforest.cz/preklizky/preklvodnef.html

Ahoj Karle,
dejme tomu, že seženu stejnou překližku, jako Ty. Myslíš, že by ji stačilo jen nalakovat nějakým slušným lodním lakem či lodní barvou? Má s tím někdo na tomto fóru zkušenost?
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1358
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » pát lis 09, 2007 12:23 am

to nemo:
musíš říct na jakou loď chceš překližku použít nebo jakým způsobem bude loď používána.
Je možné použít jen lak jako povrchovou úpravu, třeba malé okruhovky se tak dělaly.
Je ale samozřejmě lepší trup olaminovat. Odolnost proti poškození, vniknutí vody do překližky a vůbec pevnost konstrukce lodi je větší.
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 400
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » pát lis 09, 2007 11:02 am

Ahoj Nemo , Smike má pravdu . Hodně důležitý je jak bude loď používaná . Když to bude domácí mazlík který se bude dávat na vodu jen když si půjdeš zajezdit , a jinak bude na suchu , tak bude určitě stačit ji jen nalakovat dobrým lodním lakem. Pakliže máš v plánu ji nechávat na vodě celou sezonu , tak bych jí laminoval , a nastříkal transparentním lakem(ten jsem ještě nepoužíval ,tak nevím jaký) .Spodek trupu od vodorysky dolů upravit antifoulingem a mělo by to být bez problému.Není to řešení pro lidi který brzdí najetím na písek pláže :D .
Obrázek
ten spodní obrázek jsou moje boky kýlové skříně z gabonu laminované 3 vrstvami 160g skla,ta část desky vlevo je jen natřená epoxidem protože už není v kontaktu s vodou , a řekl bych že kresba let dřeva je vidět stejně , a kdyby se to upravilo transparentním lakem tak by to bylo ještě lepší.
Obrázek

ps: co dělá tvoje dinghi , už jsi jezdil ?
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: -1
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Nemo » pát lis 09, 2007 12:35 pm

karel píše:Ahoj Nemo , Smike má pravdu . Hodně důležitý je jak bude loď používaná . Když to bude domácí mazlík který se bude dávat na vodu jen když si půjdeš zajezdit , a jinak bude na suchu , tak bude určitě stačit ji jen nalakovat dobrým lodním lakem. Pakliže máš v plánu ji nechávat na vodě celou sezonu , tak bych jí laminoval , a nastříkal transparentním lakem(ten jsem ještě nepoužíval ,tak nevím jaký) .Spodek trupu od vodorysky dolů upravit antifoulingem a mělo by to být bez problému.Není to řešení pro lidi který brzdí najetím na písek pláže :D .
Obrázek
ten spodní obrázek jsou moje boky kýlové skříně z gabonu laminované 3 vrstvami 160g skla,ta část desky vlevo je jen natřená epoxidem protože už není v kontaktu s vodou , a řekl bych že kresba let dřeva je vidět stejně , a kdyby se to upravilo transparentním lakem tak by to bylo ještě lepší.
Obrázek

ps: co dělá tvoje dinghi , už jsi jezdil ?

Ahoj Karle,
díky za ty fotky. Nic lepšího jsem si nemohl přát. Loni jsme vedli diskusi, zda jedna vrstva laminátu nezakryje kresbu dřeva. Ty jsi ale dokázal, že ani tři vrstvy ji nezakryjí. Mojí dinghy jsem nestačil olaminátovat. Těch pár dní, kdy bylo kolem 20 st.C, jsem se k tomu prostě nedostal. Navíc jsem si zaplnil garáž stavebním materiálem a dinghy jsem musel zavěsit pod strop. Takže až na jaře. Jenže všechno zlé, je pro něco dobré. Původně jsem měl v úmyslu ji olaminátovat jen jednou vrstvou skla (160g/m2). Nyní jsem rozhodnut, a to díky Tvým fotografiím, na omočenou část položit těch vrstev víc. Nejméně dvě, možná tři. Chci zachovat kresbu dřeva. Odýhoval jsem totiž obšívku mahagonovou dýhou. Proto jsem řešil ten problém, čím to ochránit před vodou a oděrkami. V létě už rozhodně ji spustím na vodu. Nejspíš asi na Slapech a dám všem předem vědět. Mohli bychom se tam sejít, a křtiny oslavit. Předpokládám, že se zúčastní všichni z tohoto fóra, pro které nebudou Slapy překážkou. Termín zveřejním s předstihem několika týdnů.
Mimochodem, co je to ten antifouling???
Ta Tvoje loď Karle je nádherná. Vyprojektoval sis ji sám?
Loni jsem si koupil malý závěsný motor Suzuki 2,5HP a nakonec jsem kvůli němu minulý týden vyprojektoval motorovou pramičku se zrcadlem a mírným prošlupem. Lze ji považovat za polokluzáka. Je to takový kompromis, mezi výtlačnou plavbou a plavbou ve skluzu. V podstatě záleží na rozložení váhy posádky. Proto ten prošlup. Nyní dokončuji model 1:10. Trup mám již hotový. Možná už přes zimu začnu stavět. Záleží na tom, zda seženu finance a vhodný materiál. Uvažuji o marine překližce. Vím, že bych to mohl postavit z běžných smrkových či borovicových prken za pár korun, během pár dní. Ale taková pramička by mne nebavila. Není to jen o plavbě. Je to o nápadu, o zručnosti, vkusu, ale i o životnosti a solidní práci se solidním materiálem. A konec konců: Kdo si hraje, nezlobí.
Zdravím všechny z tohoto fóra a brzo vám pošlu fotky alespoň toho modelu. Jen co jej obrousím a nalakuji.
Roman, alias Nemo
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7073
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 88
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát lis 09, 2007 10:24 pm

Nemo, s tými tromi vrstvami opatrne, kresba dreva už nie potom taká dokonalá. A keď si si dal robotu s dyhovaním, tak by to bola škoda. Radšej si sprav malú vzorku aby si nebol prekvapený. Vyrábajú sa epoxidy s vysokou priezračnosťou, aj to pomôže.
Antifouling je antivegetačný náter, je to farba ktorá obsahuje prísady /pôvodne meďnaté/ ktoré zabraňujú na ponorenej časti trupu rásť vegetácii a rozličním ulitníkom. Používa sa vtedy ak je loď dlhodobo na vode. Už po dvoch týždňoch začína rásť "sliz" na dne.
Ešte k tej preglejke, ak ju kúpiš u renomovaného predajcu v Čechách, tak každá preglejka je potlačená informáciami o pôvode, zámena nie je možná. Žiadna Čína nehrozí.
Kvalitu preglejky nie je potrebné zbytočne preháňať. František Sýkora postavil svoju 755 cm dlhú jachtu z bežne dostupnej preglejky, na trup použil tuším vodovzdornú modřínovú, alebo borovú od českého výrobcu a už 3x preplával atlantik a 1x pacifik.
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » sob lis 10, 2007 3:34 pm

Ahoj všechny zdravím, řekněte mi prosím cojeto 160 g sklo, čím se to lepí a kde to mají.
Pak tady přecejen čtu o dýhování obšívky, Dá se to taky chemoprénem jako kdysi?
Musíme totiž tu obšívku dýhovat na lodi. Kdyby to byl nesmysl tak to vzdáme, ale to je poslední varianta. Kajutové díly odýhujeme pod lisem předem. Máme co dělat, plavba po Dunaji se blíží.
Díky za rady, teista
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7073
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 88
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob lis 10, 2007 10:55 pm

Sklolaminát sa vyrába tak, že sklenené vlákna sa zalejú laminačnou živicou, buď epoxidovou, alebo polyesterovou. Je to ako napríklad železobeton, ocel sa zaleje betónom a tieto dva materialy spolu majú iné vlastnosti ako keď sú samostatné. Teda to sklo sú sklené vlákna spojené rôznymi spôsobmi a to je rohož a plátno, pričom to plátno má rôzne druhy tkania. Je to dostačujúce vysvetlenie?.
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: -1
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Nemo » ned lis 11, 2007 10:16 am

Denis píše:Nemo, s tými tromi vrstvami opatrne, kresba dreva už nie potom taká dokonalá. A keď si si dal robotu s dyhovaním, tak by to bola škoda. Radšej si sprav malú vzorku aby si nebol prekvapený. Vyrábajú sa epoxidy s vysokou priezračnosťou, aj to pomôže.
Antifouling je antivegetačný náter, je to farba ktorá obsahuje prísady /pôvodne meďnaté/ ktoré zabraňujú na ponorenej časti trupu rásť vegetácii a rozličním ulitníkom. Používa sa vtedy ak je loď dlhodobo na vode. Už po dvoch týždňoch začína rásť "sliz" na dne.
Ešte k tej preglejke, ak ju kúpiš u renomovaného predajcu v Čechách, tak každá preglejka je potlačená informáciami o pôvode, zámena nie je možná. Žiadna Čína nehrozí.
Kvalitu preglejky nie je potrebné zbytočne preháňať. František Sýkora postavil svoju 755 cm dlhú jachtu z bežne dostupnej preglejky, na trup použil tuším vodovzdornú modřínovú, alebo borovú od českého výrobcu a už 3x preplával atlantik a 1x pacifik.

Denisi, děkuji za informaci. Ta modřínová překližka lepená vodovzdorným lepidlem by se mi zamlouvala. Modřín je poměrně stabilní dřevo ve styku s vodou a nezahnívá snadno, jako jiné dřeviny. Krom toho má pěknou kresbu. Otázkou je, zda bude snadné ji sehnat. Jinak s těmi vrstvami laminátu bych to určitě nepřeháněl. Uvažuji o dvou vstvách na dno a jedné na boky. Kokpit natřu lakem odolným povětrnostním vlivům, protože zde žádné velké nebezpečí otěru nehrozí.
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: -1
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Nemo » ned lis 11, 2007 10:56 am

teista píše:Ahoj všechny zdravím, řekněte mi prosím cojeto 160 g sklo, čím se to lepí a kde to mají.
Pak tady přecejen čtu o dýhování obšívky, Dá se to taky chemoprénem jako kdysi?
Musíme totiž tu obšívku dýhovat na lodi. Kdyby to byl nesmysl tak to vzdáme, ale to je poslední varianta. Kajutové díly odýhujeme pod lisem předem. Máme co dělat, plavba po Dunaji se blíží.
Díky za rady, teista

Skelné tkaniny či rohože se vyrábějí v různých gramážích na jeden metr čtvereční, podobně jako např papír. Běžný kancelářský mívá např. 80g/m2. Podobně i látky pro textilní výrobky mívají různou gramáž (ponožky, košile apod se šijí z různě silného materiálu rozdílné gramáže a ceny), tak i skleněné tkaniny určené pro výrobu laminátu se vyrábějí v různých gramážích. Zjednodušený výraz sklo 160g, znamená, že jeden metr čtvereční této skleněné tkaniny váží 160 gramů. Ten údaj nic neříká o hustotě tkaniny, ani struktuře osnovy, pouze určuje její váhu. Tkanina o vyšší gramáži obsahuje více skla a je tedy silnější, popřípadě hustěji pletená. Při výrobě laminátových lodních trupů se klade několik vrstev skelné tkaniny, které se prosycují epoxydovou nebo polyesterovou pryskyřicí. Na povrch se dává menší gramáž, která je jemnější a vytváří hladší povrch. Pod ní jsou větší gramáže (např. 500g/m2, pak 350g/m2, a postupně se přechází na jemnější, např. 160g/m2, ale i 35g/m2). Laminát by měl obsahovat co nejvyšší množství skla a co nejméně pryskyřice. Takový má nejvyšší pevnost. Když si zadáš do vyhledávače skelnou tkaninu, nebo výrobu laminátu, určitě se dozvíš víc. Ostatním se omlouvám za školácké vysvětlení.
K tomu dýhování: Dýhoval jsem svoji dinghy mahagonovou dýhou tl. 06 mm. Dělal jsem to poprvé a naposledy. Napříště bych si nechal odýhovat překližku ještě před stavbou, nejlépe někde v truhlárně, kde s tím mají zkušenosti a zejména vybavení. Pod dýhou nesmí zůstat žádné vzduchové kapsy a musí být přilepena k překližce nejlépe pod lisem, s co nejlepším vodovzdorným lepidlem. Nikdo, kdo to nedělal, si nedovede představit potíže při dýhování oblouků hotového lodního tělesa, které musí být provedeno dokonale. Použít kontaktní lepidlo, např. chemoprén by bylo velice pohodlné, ale nejisté. V některých místech dochází ke značnému pnutí a dýha má tendenci se narovnat. Nesmíme zapomínat, že mahagon je tvrdé dřevo. Dýhoval jsem bez zkušeností. Byl to můj vlastní laický experiment. Použil jsem vodovzdorné lepidlo Zwaluv D4. Ale pozor! Nedoporučuji ho na dýhování! Lepidlo má dlouhou dobu zpracování, což je určitou výhodou. Poskytuje dostatek času lepený spoj dobře zafixovat. Ale má takovou vzlínavost do dřeva, že na mnoha místech prosáklo mahagonovou dýhou! Protože je mastné, laminát na něm nedrží. Pokud bys povrch ošetřoval nějakým lakem ředitelným acetonem, pak by to nevadilo. Aceton rozpouští i toto lepidlo a tak konflikt nehrozí. Obě chemie se spojí. Na zkoušku jsem zrcadlo odýhoval chemoprénem. Je jen mírně zakřivené, poměrně malá plocha a zatím se to jeví jako dobrá volba. Tak jako tak celý trup z venčí olaminátuji a tak předpokládám, že alespoň jednou bude smršťování laminátu k něčemu dobré. Aby mi laminát přilnul k místům s prosáklým mastným lepidlem, na radu modelářů, jsem tato místa přelakoval nitrolakem. Nedoporučuji! Bylo to nouzové řešení. Nitrolak není ideální podklad pro laminátování.
Docela by mne zajímalo, zda má někdo praktické zkušenosti s dýhováním lodního trupu? Zajímají mne jak ty dobré, tak i ty špatné. Protože jen z chyb se člověk dobře učí.
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: -1
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Nemo » ned lis 11, 2007 11:00 am

bernau1 píše:Zdravím všechny,já jsem kupoval na objednávku vodovzdornou překližku s atestem na slanou vodu přímo v Praze,firma D.I.B.Pechlátova ul.Praha 5,Smíchov.Ovšem to bylo asi před 7 lety a nevím,zdali ještě fungují. :?

Tento pátek jsem tak zajel a žel, už se odstěhovali, či skončili. Pokud bys znal celý název této firmy, snad by se mohla dát vypátrat ve vyhledávači.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti