Stavba
Moderátoři: vilma, Pepa, david
Stavba
Ahoj,
hledám někoho, kdo by byl ochoten a schopen provést hrubou stavbu cca 4 metry dlouhé miniplachetnice z kompozitního sendviče (oboustraně laminované pěnové jádro) dle vlastního návrhu. Loď je navržena tak, aby bylo možné ji postavit z tlustších pěnových desek bez použití formy, jen s pomocným žebrovím (podobně jako překližková metoda stitch-and-glue).
Jedná se o loď inspirovanou miniplachetnicí Enigma od konstruktéra Matta Laydena, viz třeba zde
Díky
Luděk
hledám někoho, kdo by byl ochoten a schopen provést hrubou stavbu cca 4 metry dlouhé miniplachetnice z kompozitního sendviče (oboustraně laminované pěnové jádro) dle vlastního návrhu. Loď je navržena tak, aby bylo možné ji postavit z tlustších pěnových desek bez použití formy, jen s pomocným žebrovím (podobně jako překližková metoda stitch-and-glue).
Jedná se o loď inspirovanou miniplachetnicí Enigma od konstruktéra Matta Laydena, viz třeba zde
Díky
Luděk
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Re: Stavba
Z jakých tlustších penových desek? Akú penu máš na mysli?
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stavba
Ahoj, myslím si, že stavba z překližky a pak když tak udělat formu. Udělat finiš na laminovaný ploše je děsná práce.
Re: Stavba
Denis píše:Z jakých tlustších penových desek? Akú penu máš na mysli?
3 cm tlusté desky z Divinycellu, Rohacellu, nebo podobného
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Re: Stavba
Máš nejako odôvodnené prečo hrúbku 3 cm? A prečo chceš takýto materiál? Prečo nie napíklad Balzu, alebo preglejku? Loďku s toho jadrového materialu si postavíš sám a hladáš len niekoho kto ti to olaminuje? Laminovať chceš akým materialom?
- Andrejjeep
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 567
- Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
- Reputace: 37
- Bydliště: Hlavná dedina SK
Re: Stavba
Osobne by sa s tým nepáral, spravil to z preglejky, ktorú olaminoval, znútra poriadne nalakoval a šmitec.
Robiť kompozit z penovým jadrom, dosť pracné, všetko musíš vystužovať, každý úchyt, prestup, proste všetko pripraviť a rozniesť zaťaženie.
Z preglejky je to jednoduhšie a navyše máš vždy možnosť ak niečo nebude sedieť podľa predstáv tak to prerobíš.
A.
Robiť kompozit z penovým jadrom, dosť pracné, všetko musíš vystužovať, každý úchyt, prestup, proste všetko pripraviť a rozniesť zaťaženie.
Z preglejky je to jednoduhšie a navyše máš vždy možnosť ak niečo nebude sedieť podľa predstáv tak to prerobíš.
A.
- karel
- Macher
- Příspěvky: 434
- Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Oleško , Praha západ
Re: Stavba
Vždy když v zimě pěkně fouká , tak si uvědomuji jak moc mě schází plachtění a přemýšlím o malé lodi v které bych byl zavřený abych mohl plachtit ,ale na mě nefoukalo
. Pěnová deska silná 3 cm má úplně jiné tepelně izolační vlastnosti než překližka , a řekl bych že výsledek ( loď ) bude lehčí .

- ferodedek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 51
- Registrován: čtv pro 25, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Severní Morava-Slezsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stavba
Myslím, že nebude. Oboustranný laminát (silnějí z venku) nebude lehčí.
- Corwin
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 291
- Registrován: úte kvě 31, 2011 2:00 am
- Reputace: 9
- Bydliště: Praha / Stará Boleslav
Re: Stavba
Souhlasím s "Ferodedek". Počítal jsem to kdysi pro kačenu (PDR racer) a vycházelo mi to jako z pěnového materiálu těžší.
Důležité je znát použití lodi - padla tady možnost zimních plaveb (izolace), možná jsou v plánu příbřežní plavby na moři.
Pro malé lodě doporučuje pěnový materiál např. Yrvind (www.yrvind.com) - odolnost, životnost, dodatečná zásoba plovatelnosti při proražení lodi....
Důležité je znát použití lodi - padla tady možnost zimních plaveb (izolace), možná jsou v plánu příbřežní plavby na moři.
Pro malé lodě doporučuje pěnový materiál např. Yrvind (www.yrvind.com) - odolnost, životnost, dodatečná zásoba plovatelnosti při proražení lodi....
- Andrejjeep
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 567
- Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
- Reputace: 37
- Bydliště: Hlavná dedina SK
Re: Stavba
Na to aby sa to postavilo ľahšie by sa musela použiť vákuová technológia, alebo tlakové vákuovanie, čo zrovna niesú technológie pre takéto domáce kutenie.
Prepážky a rovné časti by šli spraviť aj ľahšie keby sa použil uhlík a pod. (len tá cena), a minimálne to tlakovo zaťažiť po dobu vytvrdnutia epoxidu, tým sa dá dosiahnuť určitého úspechu, len je to veľmi pracné. Mi si takto vyrábame deliace priečky do modelov keď treba, vychádza to dostatočne pevné a pri váhe ľahšej ako keby používali preglejku, ktorú by sme museli aj tak olaminovať. len to sú malé diely nie moc zaťažené.
A.
Prepážky a rovné časti by šli spraviť aj ľahšie keby sa použil uhlík a pod. (len tá cena), a minimálne to tlakovo zaťažiť po dobu vytvrdnutia epoxidu, tým sa dá dosiahnuť určitého úspechu, len je to veľmi pracné. Mi si takto vyrábame deliace priečky do modelov keď treba, vychádza to dostatočne pevné a pri váhe ľahšej ako keby používali preglejku, ktorú by sme museli aj tak olaminovať. len to sú malé diely nie moc zaťažené.
A.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stavba
Švéd Sven Irvind celý život stavěl pro svoje plavby velmi speciální lodě. Plavil se na svých lodích sám. Jsou to malinké lodě do extrémních podmínek. Je možné je těsně uzavřít. Po převržení lodě se mohl dál plavit v lodi dnem vzhůru. Měl větrání i ve dně Je to určitě chytrý člověk a má zvláštní nápady..
Je rozdíl jakou metodu stavby použít na malou nebo velkou loď. Na malé lodi komplikovaná technologie možné nepřinese adekvátní výsledek ve srovnání pracnost a cena.
Obdobné je u betonových lodí – ferocement. Síla ferocementu je min. 30 mm – armování mnoha vrstvami pletiva a výplň speciální cementovou hmotou. Lodě do asi 12 m vycházejí hodně těžké. Čím větší loď vychází „lehčí“ v poměru velikosti a váhy.
Corvin - Nicméně - původní otázka byla zda by někdo nepostavil hrubou stavbu lodi.....
Ano ale myslím že diskuse jestli požadovaná metoda stavby je správná sem patří...
Odpověď může být - jestli chceš loď postavit tak... tak Ti loď nepostavím. Jesli jinak tak ano za X peněz.
Je rozdíl jakou metodu stavby použít na malou nebo velkou loď. Na malé lodi komplikovaná technologie možné nepřinese adekvátní výsledek ve srovnání pracnost a cena.
Obdobné je u betonových lodí – ferocement. Síla ferocementu je min. 30 mm – armování mnoha vrstvami pletiva a výplň speciální cementovou hmotou. Lodě do asi 12 m vycházejí hodně těžké. Čím větší loď vychází „lehčí“ v poměru velikosti a váhy.
Corvin - Nicméně - původní otázka byla zda by někdo nepostavil hrubou stavbu lodi.....
Ano ale myslím že diskuse jestli požadovaná metoda stavby je správná sem patří...
Odpověď může být - jestli chceš loď postavit tak... tak Ti loď nepostavím. Jesli jinak tak ano za X peněz.
Naposledy upravil(a) Pavel-Sulc dne stř dub 06, 2016 8:23 am, celkem upraveno 3 x.
- Corwin
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 291
- Registrován: úte kvě 31, 2011 2:00 am
- Reputace: 9
- Bydliště: Praha / Stará Boleslav
Re: Stavba
.... jj. Kdyby ta jeho kniha o stavbě malých lodí vyšla i anglicky, tak si jí objednám.... Ve švédštině to nedám...
Nicméně - původní otázka byla zda by někdo nepostavil hrubou stavbu lodi.....
Nicméně - původní otázka byla zda by někdo nepostavil hrubou stavbu lodi.....
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Re: Stavba
Já znám jen tuto firmu: http://www.multihulls.cz/
Tuhle technologii mají osahanou a staví i na zakázku.
Tuhle technologii mají osahanou a staví i na zakázku.
Re: Stavba
Denis píše:Máš nejako odôvodnené prečo hrúbku 3 cm? A prečo chceš takýto materiál? Prečo nie napíklad Balzu, alebo preglejku? Loďku s toho jadrového materialu si postavíš sám a hladáš len niekoho kto ti to olaminuje? Laminovať chceš akým materialom?
Má to čtyři důvody:
1. Díky objemu jádra se loď nepotopí i při úplném zalití vodou (proto vypočítaná tloušťka 3cm)
2. Zvuková a hlavně tepelná izolace (výrazné prodloužení sezóny)
3. Váha (o něco lehčí než překližka, ne o moc)
4. Estetika - větší tloušťka panelů umožňuje zakulatit rohy a hrany, což se mi líbí
Na stavbu nemám prostory ani zkušenosti (umím jenom překližkové lodě), proto hledám někoho, kdo by to uměl a chtěl do toho jít.
Re: Stavba
NE... NE... NE... NE...
Všechno špatně pánové... aspoň tedy podle mě...
1) TLOUŠŤKA - proč 3cm tloušťka? Proč??? To chci mít snad tank na vodě??? Jestli to je 3-4m dlouhé, bude stačit PVC pěna o tloušťce 10mm. Z obou stran olaminovat 2x600g/m2 biax (1200g/m2 = cca 1mm tloušťka laminátu). A bude to dost pevné. Neřešte izolaci... tak si vezmete dobrou zimní bundu na sebe... navíz PVC pěny jsou v různých hustotách. od 50kg/m3 až po 110kg/m3. Se zvyšující se hustotou stoupá samozřejmě i tepelný odpor.
2) Neřešte prosím nápady jako že s 3cm tloušťkou stěy budou lepší hrany... nebudou, protože budou na h... pokud chcete stavět loď, koukněte na youtube nebo na google a zadejte si "vertical strips planking foam". Tak se to dělá...
Viktor
Všechno špatně pánové... aspoň tedy podle mě...
1) TLOUŠŤKA - proč 3cm tloušťka? Proč??? To chci mít snad tank na vodě??? Jestli to je 3-4m dlouhé, bude stačit PVC pěna o tloušťce 10mm. Z obou stran olaminovat 2x600g/m2 biax (1200g/m2 = cca 1mm tloušťka laminátu). A bude to dost pevné. Neřešte izolaci... tak si vezmete dobrou zimní bundu na sebe... navíz PVC pěny jsou v různých hustotách. od 50kg/m3 až po 110kg/m3. Se zvyšující se hustotou stoupá samozřejmě i tepelný odpor.
2) Neřešte prosím nápady jako že s 3cm tloušťkou stěy budou lepší hrany... nebudou, protože budou na h... pokud chcete stavět loď, koukněte na youtube nebo na google a zadejte si "vertical strips planking foam". Tak se to dělá...
Viktor
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Re: Stavba
Vicky7, Ludd má nejaké predstavy, otázka je či sú kvalifikované. Preto sa pýtam ako to myslí. Laminovať vie bárskdo, ale serkať sa s prototypom, to môže by ošemetné, pre obidvoch, zhotovitela aj zadávatela. Myslím, že ideálne by bolo spraviť si jadro-trup
a olaminovanie si dať spraviť, to bude finančne schodné riešenie.
Osobne by som to riešil z 12 mm hr. okume preglejky, ta je lahká, k tomu cca 300 g skla z obidvoch strán a prípadnú izoláciu by som riešil polepením vnútorných stien kaučukom, tuším sa to vlá xtrem. Oblé hrany sa musia robiť aj na preglejke, inak sa velmi, velmi zle laminuje.
a olaminovanie si dať spraviť, to bude finančne schodné riešenie.
Osobne by som to riešil z 12 mm hr. okume preglejky, ta je lahká, k tomu cca 300 g skla z obidvoch strán a prípadnú izoláciu by som riešil polepením vnútorných stien kaučukom, tuším sa to vlá xtrem. Oblé hrany sa musia robiť aj na preglejke, inak sa velmi, velmi zle laminuje.
- kanic
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 846
- Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
- Reputace: 21
- Bydliště: Hukvaldy
Re: Stavba
Ahoj Ludde,
jestli má být Tvá loď taky tak úzká, potom jsou hrany lepší pro stabilitu.
Myslím si, že z vnějšku by měla být min. 4 mm překližka a souhlasím, že pak zevnitř oblepit, olaminovat.
V sobotu v Sedlnici vyprávěl pan Richard Konkolski o tom, jak si kdysi v mládí vyrobil závodního mloka z 2,5 mm překližky
s dvojitým dnem a otevřenou zádí, aby vyhrával. Když jej dal na vodu, váha stěžně ho položila na bok, jak byl lehký.
k.
jestli má být Tvá loď taky tak úzká, potom jsou hrany lepší pro stabilitu.
Myslím si, že z vnějšku by měla být min. 4 mm překližka a souhlasím, že pak zevnitř oblepit, olaminovat.
V sobotu v Sedlnici vyprávěl pan Richard Konkolski o tom, jak si kdysi v mládí vyrobil závodního mloka z 2,5 mm překližky
s dvojitým dnem a otevřenou zádí, aby vyhrával. Když jej dal na vodu, váha stěžně ho položila na bok, jak byl lehký.
k.
Re: Stavba
Pánové,
děkuji všem za reakce. Stavbu z pěnových desek na pomocných žebrech jsem si nevymyslel já, lodě takto staví třeba Sven Yrvind, kterého výše zmínil Corwin. Mám za to, že hlavní důvod, proč se takto lodě nestaví častěji, je vysoká cena pěny (což ovšem u mé malé lodi nehraje velkou roli) Nebo je to jinak? Pokud nebudu chtít dosáhnout dokonalé vnější povrchové úpravy, jaké jsou podle vás kromě ceny nevýhody takového způsobu stavby oproti překližce?
Ludd
děkuji všem za reakce. Stavbu z pěnových desek na pomocných žebrech jsem si nevymyslel já, lodě takto staví třeba Sven Yrvind, kterého výše zmínil Corwin. Mám za to, že hlavní důvod, proč se takto lodě nestaví častěji, je vysoká cena pěny (což ovšem u mé malé lodi nehraje velkou roli) Nebo je to jinak? Pokud nebudu chtít dosáhnout dokonalé vnější povrchové úpravy, jaké jsou podle vás kromě ceny nevýhody takového způsobu stavby oproti překližce?
Ludd
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Stavba
teda nevím a není to má parketa, ale jak se dají ohýbat laminátovosedvičové desky tl. 30 mm bez ztráty pevnosti, bych si nechal rád vysvětlit ???
Re: Stavba
david píše:teda nevím a není to má parketa, ale jak se dají ohýbat laminátovosedvičové desky tl. 30 mm bez ztráty pevnosti, bych si nechal rád vysvětlit ???
Nejsou to laminátosendvičové desky, ale tvrzená PVC pěna. Laminuje se až po ohýbání, viz třeba tady: http://www.piano-tuning.co.uk/foam-core-glass-fibre-sandwich-vs-marine-plywood/
- Andrejjeep
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 567
- Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
- Reputace: 37
- Bydliště: Hlavná dedina SK
Re: Stavba
Luděk
rozhodnúť sa musíš sám.
Samotná stavba nieje nič komplikované, z peny sa dá stavať čokolvek akokolvek. Kamarát sa podielal na stavbe ľahkého športového lietadla a pre návrh kokpiktu si príslušnú časť lietadla vyfrézoval v 1:1 na 3D fréze.
Ak nerátam pracnosť (no som detailista, mám to z modelariny hold), cenu tak najväčší problém vidím v tom že musí byť návrh do puntíku premyslený. Prípadné úpravy sú síce realizovateľné ale je to pracné. Staviaš prototyp ktorý síce vychádza z nejakého návrhu ale trochu sa zamysli ke´d budeš potrebovať presunúť nejaký úchyt, niečo vlepiť aby malo odpovedajúcu nosnosť a pod. V preglejke odmontuješ vyvŕtaš, pôvodnú dieru vylepíš pretmelíš zalakuješ. V sendviči budeš kvôli tomu musieť vyrezať podstatne väčšiu časť vlepiť výstuhu (napr. preglejka) zalaminovať prebrúsiť, pretmeliť, nafarbiť, teda hodne pracnejšie. Neodhováram, len konštatujem po skúsenostiach v modeloch. Skôr fandím a držím palce aby si to dotiahol dokonca. Bude to poučné pre mnoho znás. Ak to máš premyslené a chceš to tak sa dotoho pusti. Popravde bude v tom mnoho hodín práce.
j keď je to drobec (relatívne) a prvotná stavba pôjde rýchlo, tak dokončovačky zaberú spústu času a rozhodne to nieje na pár hodín po práci.
Laminovať sa dá aj tak že konečná úprava nieje až tak náročná, che to len premyslieť a mať trochu gryf a použiť to čo je overené.
A.
rozhodnúť sa musíš sám.
Samotná stavba nieje nič komplikované, z peny sa dá stavať čokolvek akokolvek. Kamarát sa podielal na stavbe ľahkého športového lietadla a pre návrh kokpiktu si príslušnú časť lietadla vyfrézoval v 1:1 na 3D fréze.
Ak nerátam pracnosť (no som detailista, mám to z modelariny hold), cenu tak najväčší problém vidím v tom že musí byť návrh do puntíku premyslený. Prípadné úpravy sú síce realizovateľné ale je to pracné. Staviaš prototyp ktorý síce vychádza z nejakého návrhu ale trochu sa zamysli ke´d budeš potrebovať presunúť nejaký úchyt, niečo vlepiť aby malo odpovedajúcu nosnosť a pod. V preglejke odmontuješ vyvŕtaš, pôvodnú dieru vylepíš pretmelíš zalakuješ. V sendviči budeš kvôli tomu musieť vyrezať podstatne väčšiu časť vlepiť výstuhu (napr. preglejka) zalaminovať prebrúsiť, pretmeliť, nafarbiť, teda hodne pracnejšie. Neodhováram, len konštatujem po skúsenostiach v modeloch. Skôr fandím a držím palce aby si to dotiahol dokonca. Bude to poučné pre mnoho znás. Ak to máš premyslené a chceš to tak sa dotoho pusti. Popravde bude v tom mnoho hodín práce.
j keď je to drobec (relatívne) a prvotná stavba pôjde rýchlo, tak dokončovačky zaberú spústu času a rozhodne to nieje na pár hodín po práci.
Laminovať sa dá aj tak že konečná úprava nieje až tak náročná, che to len premyslieť a mať trochu gryf a použiť to čo je overené.
A.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Stavba
ludd píše:david píše:teda nevím a není to má parketa, ale jak se dají ohýbat laminátovosedvičové desky tl. 30 mm bez ztráty pevnosti, bych si nechal rád vysvětlit ???
Nejsou to laminátosendvičové desky, ale tvrzená PVC pěna. Laminuje se až po ohýbání, viz třeba tady: http://www.piano-tuning.co.uk/foam-core-glass-fibre-sandwich-vs-marine-plywood/
joó takhle. Tak to bych do toho kvůli pracnosti laminováni vnitřku nešel a nepotopitelnost bych ošetřil jinak. Vynechávám, že některé pěny jsou velmi nasákavé a každá chyba v laminaci je krmí vodou.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host