Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
Moderátoři: MARIS, Pepa, david, smike, windward, vilma
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
To je rudlování
-
- moderátor
- Příspěvky: 5881
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
Dvojka píše:Davide, tomu se říká šmrdlání , nepleť tady dětem hlavu. Já se nedivím, a kdybys četl mé předchozí odpovědi, jistě bys to tam hned uviděl .
Rozdíl mezi flígrováním pádlem/veslem je zcela jiný pohyb, než šmrdlání
Já napsal "na kormidlo", bez názvu onoho pohybu. Je to, jak již poznamenáno výše, růdlování. Převzato z němčiny od slova Ruder - kormidlo.Tedy šmrdlej si dle dle chuti , ovšem pokud to děláš kormidlem, je to růdlování
- maxik1958
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2549
- Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: PRAHA 8
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
david píše:třeba takhle, ještě to lidi uměj - letos v září v Libni
zato já neumím vložit fotku
http://davidlod.rajce.idnes.cz/fligr#PA010760.jpg
takto
Libor
No jo Robert, to jeho ! Je velkej fanda flígrování, a na velké vzdálenosti
- Dvojka
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 382
- Registrován: pon říj 20, 2008 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
david píše: Já napsal "na kormidlo", bez názvu onoho pohybu. Je to, jak již poznamenáno výše, růdlování. Převzato z němčiny od slova Ruder - kormidlo.Tedy šmrdlej si dle dle chuti , ovšem pokud to děláš kormidlem, je to růdlování
No jo, tak si tomu klidně říkej jak chceš .
Ale pokud si přijdeš někdy vyzkoušet okruhovku, zkus to zahlásit. Asi dnes už s tím moc nepochodíš, ovšem "šmrdlání" je normální terminus technikus. Já se taky nepřu o názvosloví u oldtimer lodí nebo u motoráků. Ale jak říkam - jistě pane, máte pravdu, ale já kuwa nerudluji a nikdá na aeru nebudu
PS: nemčinu ovládám celkem dobře.
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
Je to rudlování. Závodní pravidla 42.2 zakázaná činnost (d)
- Dvojka
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 382
- Registrován: pon říj 20, 2008 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
Je zvláštní, jak se dokáže vlákno zcela zbytečně pokazit dokazováním termínu, i když jsou na toto téma jiná vlákna .
A ještě smutnější je, že to vzniklo jako odklon od krásného videa aerowing .
Takže zpátky k tématu závodního pojetí jízdy na okruhovce.
K čemu je dobré nacvičovat aerowing na RS aeru?
Pomáhá to zefektivnit obraty. Zhoupnutí na aeru při obratu je pro ty, kteří to nikdy nedělali ani na jiných okruhovkách, celkem zážitek. Aero je samo o sobě, se svým třicetikilovým trupem, velmi vratké . Takže zhoupnout na sebe plachtu, to chce překonat pocit, že se člověk zvrhne. Proto ten "aerowing". To, že to přitom celkem jede, víc než při opakovaném pohybu kormidlem (pro milovníky odborné řeči "rudlování", slangově víc rozšířené "šmrdlání", snad jsou všichni spokojení ), to je věc jiná.
Ale na aeru je jakýkoliv další pohon mimo plachty zbytečný, jede to i ve skoro bezvětří. Ale umět zhoupnout je nutnost (a moc mi zatím nejde, na 420 to bylo o cosi jednodušší). Plachta se občas na horní spíře po obratu zasekne v obrácené (původní) poloze. Jako následek špatně provedeného obratu. A to je fakt nemilé, Kamile, děsně to zpomalí .
Od března bude možnost se domluvit a přijít si RS aero vyzkoušet. Půjčím, pod dohledem . Věřím, že se pobavíte.
Jako sladká TEČKA za příspěvky ohledně terminologie (na to si obnovte určené vlákno) - po dotazu na to, zda dnes děcka slyší víc na rudlování, nebo šmrdlání, padlo rozhodně šmrdlání (mimochodem i u nás), ale s dovětkem, který budu nezměněný citovat :
" Rozhodčí tě napomenou za rudlování, já když budu chtít někoho napomenout tak mu řeknu nešmrdlej a on mě řekne nes....."
Takže ještě jednou a naposled - já, kuwa, na aeru nikdá rudlovat nebudu! Možná budu šmrdlat na čekačce, nebo u břehu, ale ne rudlovat! Nerada bych řešila protest
Jó, kdyby jste po vzhlédnutí videa řešili obraty, nebo dle závodních pravidel zakázané činnosti jako třeba "opakované obraty nebo přehození neodpovídající změnám větru ... ", to by byla jiná. Mluvili by jste k věci .
A ještě smutnější je, že to vzniklo jako odklon od krásného videa aerowing .
Takže zpátky k tématu závodního pojetí jízdy na okruhovce.
K čemu je dobré nacvičovat aerowing na RS aeru?
Pomáhá to zefektivnit obraty. Zhoupnutí na aeru při obratu je pro ty, kteří to nikdy nedělali ani na jiných okruhovkách, celkem zážitek. Aero je samo o sobě, se svým třicetikilovým trupem, velmi vratké . Takže zhoupnout na sebe plachtu, to chce překonat pocit, že se člověk zvrhne. Proto ten "aerowing". To, že to přitom celkem jede, víc než při opakovaném pohybu kormidlem (pro milovníky odborné řeči "rudlování", slangově víc rozšířené "šmrdlání", snad jsou všichni spokojení ), to je věc jiná.
Ale na aeru je jakýkoliv další pohon mimo plachty zbytečný, jede to i ve skoro bezvětří. Ale umět zhoupnout je nutnost (a moc mi zatím nejde, na 420 to bylo o cosi jednodušší). Plachta se občas na horní spíře po obratu zasekne v obrácené (původní) poloze. Jako následek špatně provedeného obratu. A to je fakt nemilé, Kamile, děsně to zpomalí .
Od března bude možnost se domluvit a přijít si RS aero vyzkoušet. Půjčím, pod dohledem . Věřím, že se pobavíte.
Jako sladká TEČKA za příspěvky ohledně terminologie (na to si obnovte určené vlákno) - po dotazu na to, zda dnes děcka slyší víc na rudlování, nebo šmrdlání, padlo rozhodně šmrdlání (mimochodem i u nás), ale s dovětkem, který budu nezměněný citovat :
" Rozhodčí tě napomenou za rudlování, já když budu chtít někoho napomenout tak mu řeknu nešmrdlej a on mě řekne nes....."
Takže ještě jednou a naposled - já, kuwa, na aeru nikdá rudlovat nebudu! Možná budu šmrdlat na čekačce, nebo u břehu, ale ne rudlovat! Nerada bych řešila protest
Jó, kdyby jste po vzhlédnutí videa řešili obraty, nebo dle závodních pravidel zakázané činnosti jako třeba "opakované obraty nebo přehození neodpovídající změnám větru ... ", to by byla jiná. Mluvili by jste k věci .
- copy
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1391
- Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
Dvojka, ja by som mal na teba jednu otazku.
Mal som v plane obstarat si na leto nieco na jazero pri bratovej chate, mam 420 a kat, ale nechce sa mi s tym strojenim dlho robit, preto som chcel este pred sezonou ist kupit Finna.
Na tom RS Aero ma zaujalo, aky je lahucky trup. Tj. netreba vozik, lahko ho prenesieme dvaja z vody do zahrady za plot.
Otazka: ako je na tom RS Aero v porovnani s Finnom? Neskusala si predtym, alebo neporovnavali ste na vode?
Mal som v plane obstarat si na leto nieco na jazero pri bratovej chate, mam 420 a kat, ale nechce sa mi s tym strojenim dlho robit, preto som chcel este pred sezonou ist kupit Finna.
Na tom RS Aero ma zaujalo, aky je lahucky trup. Tj. netreba vozik, lahko ho prenesieme dvaja z vody do zahrady za plot.
Otazka: ako je na tom RS Aero v porovnani s Finnom? Neskusala si predtym, alebo neporovnavali ste na vode?
- indianajones
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 207
- Registrován: sob led 12, 2008 1:00 am
- Reputace: 7
- Bydliště: Slovensko
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
To Aero je proti nemu pierko. Skumal som to na vystave a je to uzasne. Aj ked naco nosit nieco v rukach, ked vozik stoji par eur.
- Dvojka
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 382
- Registrován: pon říj 20, 2008 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
Finn - design z roku 1949 - Rickard Sarby (švédský canoe designer)
plachta 10,6 m2
délka 4,5m, šířka 1,47m
váha 107 kg
těžká loď i na techniku, asi prý nejnáročnější, pro opravdu zdatné muže
musíš mít fyzičku při větším větru
v jednom ji na vozík nenaložíš bez nájezdů a i při speciálním vozíku si mákneš
děti nebo manželka se nesveze
krásně řeže vodu
je to chlapská třída
je to olympijská třída
na závodech, pokud budeš závodit, budeš mít co dělat, abys byl dobrý
dobrý Finn je docela drahá loď (právě proto, že je to olympijská třída)
RYA PN handicap - 2015 Finn - 1042
RS aero (pro tebe plachta 9) - design z roku 2014 (po cca 2 letech vývoje) - Jo Richards
plachta 8,9 m2
délka 4m, šířka 1,4m
váha holý trup 30kg, plná výstroj 48kg
ultra lehká loď
užiješ si zábavu
pluje i v malém větru a hned lítá ve skluzu
je rychlejší/živější než Finn
užije si ji celá rodina, zvládnou to i děti od 35kg
naložíš to na manipuláku sám na nájezdy na vozík, ve dvou na auto na střechu
z vody to vytáhneš i v rukou bez manipuláku
mezinárodní třída
příští rok se jede u nás první mezinárodní závod včetně tréninku s koučem
pokud chceš závodit, užiješ si přátelské prostředí
nové aero si koupíš za rozumnou cenu a teď i s manipulákem v ceně
RYA PN handicap - 2015 RS aero 9 - 1030
Ještě k nastrojení.
Pokud ho budeš nechávat u chaty, tak ho máš nastrojené za 3-5 minut. Pokud ho pokaždé budeš převážet autem, tak to trvá asi 15min, tzn. všechno je rozložené a v obalech, loď pod persenikem. A to beze spěchu
Snad se ozve někdo, kdo na Finnech jezdil, já určitě ne, to bych nezvládla, je to třída pro muže, musí mít jak svaly, tak i kila a zkušenosti.
Jo Richards - Jo has the great advantage of being a top sailor as well as a highly experienced sailboat designer. Jo’s dinghy sailing career includes winning an Olympic medal in a Flying Dutchman that he designed, as well as several National 12 championship wins in his own designs. Jo also has a collection of big-boat classic wins to his name including the Fastnet Race. Not only do his designs include some of the world’s best selling volume production boats, but also a multiple Bol D’Or winning ‘Alinghi’ catamaran for Ernesto Bertarelli. Jo was also part of the design team for the ‘GBR Challenge’ America’s Cup campaign.
plachta 10,6 m2
délka 4,5m, šířka 1,47m
váha 107 kg
těžká loď i na techniku, asi prý nejnáročnější, pro opravdu zdatné muže
musíš mít fyzičku při větším větru
v jednom ji na vozík nenaložíš bez nájezdů a i při speciálním vozíku si mákneš
děti nebo manželka se nesveze
krásně řeže vodu
je to chlapská třída
je to olympijská třída
na závodech, pokud budeš závodit, budeš mít co dělat, abys byl dobrý
dobrý Finn je docela drahá loď (právě proto, že je to olympijská třída)
RYA PN handicap - 2015 Finn - 1042
RS aero (pro tebe plachta 9) - design z roku 2014 (po cca 2 letech vývoje) - Jo Richards
plachta 8,9 m2
délka 4m, šířka 1,4m
váha holý trup 30kg, plná výstroj 48kg
ultra lehká loď
užiješ si zábavu
pluje i v malém větru a hned lítá ve skluzu
je rychlejší/živější než Finn
užije si ji celá rodina, zvládnou to i děti od 35kg
naložíš to na manipuláku sám na nájezdy na vozík, ve dvou na auto na střechu
z vody to vytáhneš i v rukou bez manipuláku
mezinárodní třída
příští rok se jede u nás první mezinárodní závod včetně tréninku s koučem
pokud chceš závodit, užiješ si přátelské prostředí
nové aero si koupíš za rozumnou cenu a teď i s manipulákem v ceně
RYA PN handicap - 2015 RS aero 9 - 1030
Ještě k nastrojení.
Pokud ho budeš nechávat u chaty, tak ho máš nastrojené za 3-5 minut. Pokud ho pokaždé budeš převážet autem, tak to trvá asi 15min, tzn. všechno je rozložené a v obalech, loď pod persenikem. A to beze spěchu
Snad se ozve někdo, kdo na Finnech jezdil, já určitě ne, to bych nezvládla, je to třída pro muže, musí mít jak svaly, tak i kila a zkušenosti.
Jo Richards - Jo has the great advantage of being a top sailor as well as a highly experienced sailboat designer. Jo’s dinghy sailing career includes winning an Olympic medal in a Flying Dutchman that he designed, as well as several National 12 championship wins in his own designs. Jo also has a collection of big-boat classic wins to his name including the Fastnet Race. Not only do his designs include some of the world’s best selling volume production boats, but also a multiple Bol D’Or winning ‘Alinghi’ catamaran for Ernesto Bertarelli. Jo was also part of the design team for the ‘GBR Challenge’ America’s Cup campaign.
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
Ono srovnávat fina s Aero ani moc nejde.
Zkus se zeptat tady na foru JM.
Na foru je nováček, ale ví toho hodně
Zkus se zeptat tady na foru JM.
Na foru je nováček, ale ví toho hodně
- Dvojka
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 382
- Registrován: pon říj 20, 2008 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
Pro radost z pouhého pohledu přidávám videa Finna a RS aera, snad se teď v zimě alespoň pohledem rozohníme .
Jinak pokud má kdokoliv chuť si vyzkoušet aero na vodě, stačí se domluvit se mnou nebo s JM a určitě se domluvíme .
Finn na vodě (to, že video je proložené záběry z posilovny, asi něco vypovídá)
https://www.youtube.com/watch?v=N_rYAyl81qY
RS aero promo (no, taky to chce umět, ale tlemí se na tom všichni jako na tom videu, i nezkušení)
https://www.youtube.com/watch?v=q8YroX_jBG0
Jinak pokud má kdokoliv chuť si vyzkoušet aero na vodě, stačí se domluvit se mnou nebo s JM a určitě se domluvíme .
Finn na vodě (to, že video je proložené záběry z posilovny, asi něco vypovídá)
https://www.youtube.com/watch?v=N_rYAyl81qY
RS aero promo (no, taky to chce umět, ale tlemí se na tom všichni jako na tom videu, i nezkušení)
https://www.youtube.com/watch?v=q8YroX_jBG0
- Dvojka
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 382
- Registrován: pon říj 20, 2008 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
Musím se vám pochlubit, snad se přijde někdo i podívat. Tedy ne na mne, aby neutržil svalovku bránice, ale na ty, co to umí. Předpokládám, že přihlášky sice budou jako vždy až na poslední chvíli, ale já už si to nadělila k vánocům s předstihem
http://www.rsaerosailing.org/index.asp? ... t&eid=1112
a zde http://www.rsaerosailing.org/index.asp?p=event&eid=1112 je popis události (mimochodem, na spodních třech fotkách je aero i s Jerryxem v akci a na druhé fotce v pořadí od vrchu je vidět naše první tři aera u nás)
http://www.rsaerosailing.org/index.asp? ... t&eid=1112
a zde http://www.rsaerosailing.org/index.asp?p=event&eid=1112 je popis události (mimochodem, na spodních třech fotkách je aero i s Jerryxem v akci a na druhé fotce v pořadí od vrchu je vidět naše první tři aera u nás)
- Dvojka
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 382
- Registrován: pon říj 20, 2008 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
copy píše:... Mal som v plane obstarat si na leto nieco na jazero pri bratovej chate, mam 420 a kat, ale nechce sa mi s tym strojenim dlho robit ...
Zde je video, které odpovídá na tuto otázku
https://www.youtube.com/watch?v=rw1TtF5Atuw
jediné, co dělám jinak - nepoužívám kuličku na výtahu, vážu tam dračáka (asi o 2s víc práce )
Veselé vysvětlení dračáka - kamarád Matt si kuličku sehnal a škodolibě se usmíval do té doby, než v půlce Lipna při pořádném přitažení v nárazu větru udělala kulička hop lup do vody a on jen koukal . Špatně uvázaný uzlík na kuličce je taky problém (stejně jako na námořce problém s výtahem u hlavasky - máte o zábavu i bez jachtění postaráno).
Pokud je složená celá loď - stěžeň: sundám obaly, spojím dva díly podle velikosti plachty a vetknu stěžeň do určeného otvoru (carbon - velmi lehký, zvládnu to i já, jen je trochu veselé s tou délkou mávat ve vzduchu), utáhnu jeden šeklík (víc jich na celé lodi není!), pohoním otěž hlavasky kladkami, provleču kiking, nastoknu kormidlo a pínu.
Na závěr si montuji vějičku dolů na předek stěžně (obepnu gumou stěžeň), připevním lahev s vodou a hurá na vodu.
- JM
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 16
- Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Lipno nad Vltavou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
RACEK píše:Ono srovnávat fina s Aero ani moc nejde.
Zkus se zeptat tady na foru JM.
Na foru je nováček, ale ví toho hodně
Určitě je srovnání Fina s RS Aerem trochu zavádějící. Ať už vzhledem k velkému váhovému rozdílu (lodě i potřebné posádky), tak i k faktu, že za cenu nového Fina si člověk může pořídít nová Aera hned 2 S koncepcí 3 velikostí oplachtění se spíše nabízí srovnání s plachetnicí Laser nebo třeba s Evropou.
- copy
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1391
- Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
Pred 2 rokmi som poškuľoval po 49er, ale to je už naozaj vysoká liga. Naviac väčšinou nebude s kým (resp. začiatočník) - dôverne známe z Klepper Jeton aj 420tky. Tak radšej singlovku.
Finn, ten starý, pôvodný, som jazdil ešte za komanča, a bol som naň príliš ľahký (kde sú tie časy). Dnes sa moja váha pohybuje medzi 85 a 95 kg (extrémy), normálne mám tak 88 kíl. Finn je teraz úplne inde, materiály, hmotnosť.
RS Aero má obrovskú výhodu - je ľahká, dá sa previezť na streche auta. Ale či ja nebudem naň príliš ťažký?
Od RS je zaujímavá aj RS700 s genakrom. Alebo potom Devoti D-One?
Finn, ten starý, pôvodný, som jazdil ešte za komanča, a bol som naň príliš ľahký (kde sú tie časy). Dnes sa moja váha pohybuje medzi 85 a 95 kg (extrémy), normálne mám tak 88 kíl. Finn je teraz úplne inde, materiály, hmotnosť.
RS Aero má obrovskú výhodu - je ľahká, dá sa previezť na streche auta. Ale či ja nebudem naň príliš ťažký?
Od RS je zaujímavá aj RS700 s genakrom. Alebo potom Devoti D-One?
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
49er, pripadne 29er jsou skiffy, to je hodne odlisne od toho co znas - finn, 420, ...
jezdi se na tom jinak - hlavne zadak, on se totiz vlastne nikdy zadak nejezdi, porad jen krizujes ... jestli na 420 udelas na karusel jednu
halzu, tak na ER jich udelas dvacet
a jsou to lode na stojaka ... tam v podstate porad stojis ... copak pokud jedes, tak je to v poho, ale na tom se stoji i kdyz nekde cekas
RS700 je take skiff, je to uzasna lod, ale opet to neni nic klidneho ... je narocnejsi nez RS Aero, hlavne je to proste jine, aero neni
skiff, aero lze prirovnat nejlepe opravdu k laseru nebo ja bych ji spise prirovnaval k supermoderni evrope
jestli chces neco klidnejsiho nez skiff a libi se ti genakr, tak muzes jeste zkusit RS Vareo
jezdi se na tom jinak - hlavne zadak, on se totiz vlastne nikdy zadak nejezdi, porad jen krizujes ... jestli na 420 udelas na karusel jednu
halzu, tak na ER jich udelas dvacet
a jsou to lode na stojaka ... tam v podstate porad stojis ... copak pokud jedes, tak je to v poho, ale na tom se stoji i kdyz nekde cekas
RS700 je take skiff, je to uzasna lod, ale opet to neni nic klidneho ... je narocnejsi nez RS Aero, hlavne je to proste jine, aero neni
skiff, aero lze prirovnat nejlepe opravdu k laseru nebo ja bych ji spise prirovnaval k supermoderni evrope
jestli chces neco klidnejsiho nez skiff a libi se ti genakr, tak muzes jeste zkusit RS Vareo
- JM
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 16
- Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Lipno nad Vltavou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
RS Vareo je zajímavá volba pro ty, kteří od moderní sportovní plachetnice očekávají větší variabilitu:
Prostorný kokpit s možností plavby ve více osobách, gennaker, široké váhové rozpětí posádky (60 - 110 kg), loď pro ženy i muže, 2 velikosti hlavní plachty (Competition (8,8 m2) a Storm (7,2 m2)), navíc nabízí kvalitní zpracování, dlouhou životnost a nízké nároky na údržbu. Jak je vidět na rychle rostoucí flotile RS Vareo na našich vodách (za cca 3 sezóny tady máme kolem 20 plachetnic), tento koncept funguje. A hlavně, second handové RS Vareo můžete pořídít v cenové hladině do 100t CZK.
Samozřejmě, že oproti RS Aeru je přeprava na střeše automobilu téměř nemožná (RS Vareo nemá dělený stěžeň) a tak je lepší mít vlek za auto. RS Aero také nabízí díky 3 velikostem oplachtění širší rozpětí posádky (35kg - 100kg ... zazávodit si tak může i váš potomek) a diky hmotnosti trupu je loď na vodě o dost "živější".
RS700 je nejvyšší liga. Opravdový skiffový sporťák se vším všudy. S obrovským zážitkem z jízdy, ale i s nepohodlím při učení. Česká flotila (dnes čítající přes 30 lodí - http://www.rs700.cz/#!team/c10ek) pokrývá věkové rozmezí od 17 do 55let, máme zde mimořádně zkušené borce, ale i začátečníky, kteří chtějí a mají čas na to se učit. Použitá loď se dá pořídít opět kolem 100t CZK.
Prostě, každá plachetnice nabizí své, každý si může najít a díky akcím pořádaných Asociací lodních tříd RS (http://www.rssailing.cz) vyzkoušet to co mu vyhovuje.
Prostorný kokpit s možností plavby ve více osobách, gennaker, široké váhové rozpětí posádky (60 - 110 kg), loď pro ženy i muže, 2 velikosti hlavní plachty (Competition (8,8 m2) a Storm (7,2 m2)), navíc nabízí kvalitní zpracování, dlouhou životnost a nízké nároky na údržbu. Jak je vidět na rychle rostoucí flotile RS Vareo na našich vodách (za cca 3 sezóny tady máme kolem 20 plachetnic), tento koncept funguje. A hlavně, second handové RS Vareo můžete pořídít v cenové hladině do 100t CZK.
Samozřejmě, že oproti RS Aeru je přeprava na střeše automobilu téměř nemožná (RS Vareo nemá dělený stěžeň) a tak je lepší mít vlek za auto. RS Aero také nabízí díky 3 velikostem oplachtění širší rozpětí posádky (35kg - 100kg ... zazávodit si tak může i váš potomek) a diky hmotnosti trupu je loď na vodě o dost "živější".
RS700 je nejvyšší liga. Opravdový skiffový sporťák se vším všudy. S obrovským zážitkem z jízdy, ale i s nepohodlím při učení. Česká flotila (dnes čítající přes 30 lodí - http://www.rs700.cz/#!team/c10ek) pokrývá věkové rozmezí od 17 do 55let, máme zde mimořádně zkušené borce, ale i začátečníky, kteří chtějí a mají čas na to se učit. Použitá loď se dá pořídít opět kolem 100t CZK.
Prostě, každá plachetnice nabizí své, každý si může najít a díky akcím pořádaných Asociací lodních tříd RS (http://www.rssailing.cz) vyzkoušet to co mu vyhovuje.
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
Pro Dvojku:
Ve vlákně, tuším že Plavba na motýla jsi chtěla kuchařku jízdy na zaďáka pro jednoposádkovou loď jakou máš Ty.
Tedy pár rad (ani ne mých jako spíš obecně známých):
je třeba rozlišit sílu větru při kterém jedeš.
Za slabého vypouštíš ráhno na kolmo nebo i více dopředu (tady je výhoda neexistence vantů, které by tě omezovaly, nikdo ti nebude vyčítat poškozování o sáling natož hanit způsob vázání proti nechtěné halze ) , kikingem lehce reguluješ napětí zadního líku a posadíš se v lodi do pozice tak aby zrcadlo nebylo zanořené. Může to být stejná pozice jako když jedeš na stoupačku nebo klidně i víc vepředu..(nevím jak u aera, u finna to tak je)
Za silného větru ráhno nevypouštíš tolik, protože čím více máš vypuštěno je loď nestabilní v příčném směru. Hrozí rozkývání a cvaknutí, dost často do návětří. Hledáš hranici na kterou si troufneš jít. (při rozkývání lodi rychlým přitažením otěže si pomůžeš ke stabilizaci). Kiking přitahuješ více a v obou případech je dobré povolit zadní roh plachy v ráhně (dostáváš bohatší plachtu). Taky povoluješ cuningham..
Posazením v lodi jdeš více do zadu, ale pořád si hlídáš zanoření zádě.
Protože už většinou jsou vlny (i třeba malé!), je důležité věnovat se jejich správnému sjíždění. Po vlně surfovat dolů a snažit se nepíchnout vlnu před ní, kterou dojíždíš. V podstatě jedeš po jakési vlnovce, ne přímo rovně. A zároveň pohybem těla a tím změnou těžiště si pomáháš řídit loď tak, abys omezila zásahy kormidlem.
Toto se těžko vysvětluje, ale po mnoha a mnoha hodinách strávených na vodě ti to najednou bude jasné :- )
A když vítr ještě hodně zesílí povolením kikingu si pomůžeš -otevřeš zadní lík v horní části plachty a tím zmenšíš síly do plachty.
Už to vypadalo, že zapomenu na manipulaci s ploutví – za slabého větru ji vytahuješ úplně nebo téměř úplně a za silného jí kousek ponecháš zanořenou. Pomáhá ke stabilizaci lodě. Vůbec nevytažená ploutev je ale špatně. Je moc velký odpor laterálu do boku.
A pozor až dostaneš v rozjížďce penaltu, nezapomeň ploutev spustit – s vytaženou se špatně dělají obraty
Je to jen pár postřehů pro začátek, určitě mne někdo doplní..
Ve vlákně, tuším že Plavba na motýla jsi chtěla kuchařku jízdy na zaďáka pro jednoposádkovou loď jakou máš Ty.
Tedy pár rad (ani ne mých jako spíš obecně známých):
je třeba rozlišit sílu větru při kterém jedeš.
Za slabého vypouštíš ráhno na kolmo nebo i více dopředu (tady je výhoda neexistence vantů, které by tě omezovaly, nikdo ti nebude vyčítat poškozování o sáling natož hanit způsob vázání proti nechtěné halze ) , kikingem lehce reguluješ napětí zadního líku a posadíš se v lodi do pozice tak aby zrcadlo nebylo zanořené. Může to být stejná pozice jako když jedeš na stoupačku nebo klidně i víc vepředu..(nevím jak u aera, u finna to tak je)
Za silného větru ráhno nevypouštíš tolik, protože čím více máš vypuštěno je loď nestabilní v příčném směru. Hrozí rozkývání a cvaknutí, dost často do návětří. Hledáš hranici na kterou si troufneš jít. (při rozkývání lodi rychlým přitažením otěže si pomůžeš ke stabilizaci). Kiking přitahuješ více a v obou případech je dobré povolit zadní roh plachy v ráhně (dostáváš bohatší plachtu). Taky povoluješ cuningham..
Posazením v lodi jdeš více do zadu, ale pořád si hlídáš zanoření zádě.
Protože už většinou jsou vlny (i třeba malé!), je důležité věnovat se jejich správnému sjíždění. Po vlně surfovat dolů a snažit se nepíchnout vlnu před ní, kterou dojíždíš. V podstatě jedeš po jakési vlnovce, ne přímo rovně. A zároveň pohybem těla a tím změnou těžiště si pomáháš řídit loď tak, abys omezila zásahy kormidlem.
Toto se těžko vysvětluje, ale po mnoha a mnoha hodinách strávených na vodě ti to najednou bude jasné :- )
A když vítr ještě hodně zesílí povolením kikingu si pomůžeš -otevřeš zadní lík v horní části plachty a tím zmenšíš síly do plachty.
Už to vypadalo, že zapomenu na manipulaci s ploutví – za slabého větru ji vytahuješ úplně nebo téměř úplně a za silného jí kousek ponecháš zanořenou. Pomáhá ke stabilizaci lodě. Vůbec nevytažená ploutev je ale špatně. Je moc velký odpor laterálu do boku.
A pozor až dostaneš v rozjížďce penaltu, nezapomeň ploutev spustit – s vytaženou se špatně dělají obraty
Je to jen pár postřehů pro začátek, určitě mne někdo doplní..
- copy
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1391
- Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
smike píše:Pro Dvojku:
Ve vlákně, tuším že Plavba na motýla jsi chtěla kuchařku jízdy na zaďáka pro jednoposádkovou loď jakou máš Ty.
Tedy pár rad (ani ne mých jako spíš obecně známých):
to by chcelo presunúť do vlastnej témy
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
smike píše:je třeba rozlišit sílu větru při kterém jedeš. .... Může to být stejná pozice jako když jedeš na stoupačku nebo klidně i víc vepředu..(nevím jak u aera, u finna to tak je) ...
u aera si moc dopredne pozice (na zadaka) neuzijes jako na finnu
tipuji, ze uz tak ve 3m/s jsi na finnu jeste hodne vepredu (to pripadne upresni ty), ale na aeru uz tam nejsi (na stoupacku ano).
uz v tomhle vetricku je aero pekne svizne
nebo jednoduse, dozadu se posouvas, cim vic sili vitr ... ale oproti finnu, na evrope se zacinas posouvat dozadu drive a na aeru jeste vic drive - jde velice brzo do skluzu
jen pro zajimavost - finna jsem nevidel na rovne vode v silnem vetru se cvaknout po spici, ale u evrop jsem o to bezne sazeli, ktera pujde prvni, druha, ... ... a to uz doslova vyvazovali jen dozadu
- copy
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1391
- Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
ľahučké RS Aero sa určite rozbieha v slabom vetre skôr než Finn
Ale neviem, čo by sa s ním dialo v takomto vetre (čas 1:45 na videu)
https://www.youtube.com/watch?v=NhOGEQ_H9rg
Ale neviem, čo by sa s ním dialo v takomto vetre (čas 1:45 na videu)
https://www.youtube.com/watch?v=NhOGEQ_H9rg
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
to prece zalezi na posadce ... myslim, ze bych si to docela dost uzil
- JM
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 16
- Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Lipno nad Vltavou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
jerryx píše:to prece zalezi na posadce ... myslim, ze bych si to docela dost uzil
Jak vidět zde, jde to i s 9kou
https://www.youtube.com/watch?v=YoYBL-CYvAY
Jinak aktuální ověřený rychlostní rekord RS Aero dělá 17.7 uzle.
Viz http://www.rsaerosailing.org/index.asp?p=forum&fid=1&tid=7070
- copy
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1391
- Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak se sedlá okruhovka, aneb z námořníka jachtařem
tak to je slušné, Laser má rekord tuším tesne pod 17.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti