Non-stop kolen světa na pětimetrové lodi
Moderátoři: Pepa, david, vilma
- geronimo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2504
- Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
- Reputace: 201
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Non-stop kolen světa na pětimetrové lodi
Ve čtvrtek 28. září ve 20:48 vyplul polák Arkadiusz Pawelek na s/y Elbląg (stejná loď, na jaké plul Luděk Chovanec přez Atlantik) z Plymouthu na plavbu kolem světa non-stop. Chce se pokusit překonat rekord obeplutí na nejmenší lodi, který momentálně drží Szymon Kuczyński (viz vlákno ZDE ) na lodi Maxus 22. Trasa vede kolem Afriky, Austrálie, Jižní Ameriky zpět do Plymouthu. Pozici můžete sledovat ZDE
Re: Non-stop kolen světa na pětimetrové lodi
Představa, že bych na naší pětimetrové lodičce měl plout více mil od pobřeží mne děsí, a kolem světa nonstop???? Držím mu palce, snad to dokáže a přežije.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3502
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 410
- Bydliště: Praha
Re: Non-stop kolen světa na pětimetrové lodi
Přeji mu hodně štěstí!
Ale neumím si představit, jak se mu na loď vejdou zásoby a vše potřebné na celou plavbu. Jedině snad, že by praktikoval zásobování z podpůrné lodi, která shodí balík věcí do moře a on je vyloví bez přímého kontaktu s oním plavidlem. Někteří jachtaři to tak dělají.
Ale neumím si představit, jak se mu na loď vejdou zásoby a vše potřebné na celou plavbu. Jedině snad, že by praktikoval zásobování z podpůrné lodi, která shodí balík věcí do moře a on je vyloví bez přímého kontaktu s oním plavidlem. Někteří jachtaři to tak dělají.
- geronimo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2504
- Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
- Reputace: 201
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Non-stop kolen světa na pětimetrové lodi
Myslím, že mu zásobování z doprovodné lodi rozpočet nedovolí. Pamatuji si, že Szymon vezl v Maxusu 22 asi 600 l balené vody v PET lahvích, měl systém na zachycování dešťové vody . Stravu měl sušenou a spec. připravovanou, pamatuji si, že vezl asi 20 kg čokolády, která se mu už na rovníku zkazila a musel jí vyhodit. Přípravu téhle plavby jsem podrobě nesledoval...
Naposledy upravil(a) geronimo dne stř říj 11, 2023 9:46 am, celkem upraveno 1 x.
- geronimo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2504
- Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
- Reputace: 201
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Non-stop kolen světa na pětimetrové lodi
Tak jsem našel statistiku Szymonovo plavby a bylo to :
- celková doba plavby: 270 dní 10 hodin 29 minut
- uplutá vzdálenost: 29.044 mil
- průměrná rychlost: 4,5 kt
- přečtené knihy: 143
- 600 l balené vody
tak to pak můžeme porovnat
- celková doba plavby: 270 dní 10 hodin 29 minut
- uplutá vzdálenost: 29.044 mil
- průměrná rychlost: 4,5 kt
- přečtené knihy: 143
- 600 l balené vody
tak to pak můžeme porovnat
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3502
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 410
- Bydliště: Praha
Re: Non-stop kolen světa na pětimetrové lodi
Podle sledovací mapy Arkadiusz pluje o dost pomaleji, čili mu plavba bude trvat déle. Bude tedy potřebovat víc zásob. Ale jsem si jist, že s tím počítá.
Mimochodem, teď má vítr přímo do nosu.
Mimochodem, teď má vítr přímo do nosu.
- geronimo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2504
- Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
- Reputace: 201
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Non-stop kolen světa na pětimetrové lodi
Předpokládá, že bude plavba trvat v závislosti na počasí a podmínkách 10 až 12 měsíců...
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3502
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 410
- Bydliště: Praha
Re: Non-stop kolen světa na pětimetrové lodi
Koukám, že Szymon plul klasickou trasou pasátů, kdežto Arkadiusz popluje Jižním oceánem. Tam bude mít s pětimetrovou lodí fakt hodně “živo”. Ale mohl by plout rychle — pořád silný zaďák nebo zadobok.
Já jsem se letos potloukal s devítimetrovou lodí v severním Atlantiku a bylo to docela náročné. A to je jižní trasa podstatně náročnější.
Já jsem se letos potloukal s devítimetrovou lodí v severním Atlantiku a bylo to docela náročné. A to je jižní trasa podstatně náročnější.
- geronimo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2504
- Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
- Reputace: 201
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Non-stop kolen světa na pětimetrové lodi
Szymon plul kolem světa 2x. Poprvé se zastávkami,stejnou trasou i ve stejné době jako Martin Doleček, přes Panamu, nad Austrálií, kolem Afriky a teprve druhá plavba byla non-stop Jižním oceánem kolen Afriky, Austrálie, Mys Horn a zpět...
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3502
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 410
- Bydliště: Praha
Re: Non-stop kolen světa na pětimetrové lodi
Jak se tak dívám, tak Arkadiusz má a bude mít dost nepříjemné počasí. Letos jsem taky lecos zažil, ale tohle mu nezávidím.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3502
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 410
- Bydliště: Praha
Re: Non-stop kolen světa na pětimetrové lodi
Našel jsem info ze včerejška a pokusil se je přeložit z polštiny do češtiny. Snad lépe než automatický překladač. I když občas jsem nevěděl…
Pondělí 16. října 2023
…
čas 8.54 – Blíží se níže. Zarefoval jsem a pluji nejostřeji, jak to jde. Vítr nyní fouká od J do cca 20–25 (kn). Nerozrefovávám, protože vítr bude určitě sílit. Tlak přes noc klesl na 1012. Může klesnout ještě o něco více. Kromě toho, OK.
-------------------------
čas 13.58 – Vítr dosáhl 40 uzlů a sílí. Strhává vrcholky vln. Vlny 4–6 m. Pluji do větru (?) jen na hlavní plachtu. Barometr klesl na 1009 a klesá dál. Vrátil jsem se dovnitř, abych si četl knihu. K večeři dnes bude čínská polévka.
Vítr odhaduji na 9 Bft a ještě bude sílit. Jsem v pořádku, uvnitř je sucho a nefouká tu vítr. Autopilot funguje dobře, i když občas se loď otočí a my dostaneme vlny z boku. Když jde příď na vrcholu vlny do větru, BB se otočí do strany a ne vždy je možné příď otočit na další vlnu. Když vítr a vlny zesílí, začnu splouvat po vlnách. Jen tak … (?) rychleji. Zatím stále (pluji) do větru.
-------------------------
Aktualizace:
čas 16.35 – Splouvám s větrem. 160 metrů lana za zádí. Vítr kolem 50 kn. Musím vypumpovat loď. Jdu ven, protože to autopilot nezvládá.
Bohužel bude mít hnusně ještě další tři dny.
Pondělí 16. října 2023
…
čas 8.54 – Blíží se níže. Zarefoval jsem a pluji nejostřeji, jak to jde. Vítr nyní fouká od J do cca 20–25 (kn). Nerozrefovávám, protože vítr bude určitě sílit. Tlak přes noc klesl na 1012. Může klesnout ještě o něco více. Kromě toho, OK.
-------------------------
čas 13.58 – Vítr dosáhl 40 uzlů a sílí. Strhává vrcholky vln. Vlny 4–6 m. Pluji do větru (?) jen na hlavní plachtu. Barometr klesl na 1009 a klesá dál. Vrátil jsem se dovnitř, abych si četl knihu. K večeři dnes bude čínská polévka.
Vítr odhaduji na 9 Bft a ještě bude sílit. Jsem v pořádku, uvnitř je sucho a nefouká tu vítr. Autopilot funguje dobře, i když občas se loď otočí a my dostaneme vlny z boku. Když jde příď na vrcholu vlny do větru, BB se otočí do strany a ne vždy je možné příď otočit na další vlnu. Když vítr a vlny zesílí, začnu splouvat po vlnách. Jen tak … (?) rychleji. Zatím stále (pluji) do větru.
-------------------------
Aktualizace:
čas 16.35 – Splouvám s větrem. 160 metrů lana za zádí. Vítr kolem 50 kn. Musím vypumpovat loď. Jdu ven, protože to autopilot nezvládá.
Bohužel bude mít hnusně ještě další tři dny.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3502
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 410
- Bydliště: Praha
Re: Non-stop kolen světa na pětimetrové lodi
Nové informace z profilu plavby – tentokrát nechávám text tak, jak jej vyplivl překladač.
Před jedním dnem:
V noci bouře (10B) přesunula „Elbląg“ 50 mil severně. Bylo dost místa na bouři s větrem.
Před 20 hodinami:
Naléhavé!!!
Podmínky oceánu byly minulou noc extrémně obtížné. Kvůli poškození jachty a vybavení a také fyzickým zraněním je Arkadiusz Pawełek evakuován. O podrobnostech vás budeme informovat později, ale nyní je prioritou přivést Ark bezpečně na přistání.
Aktualizace před třemi hodinami:
Už víme, že bude hospitalizován, popluje na lodi Navy ke břehu asi 7 hodin a pak dostaneme další informace.
O podrobnostech akce také brzy napíšeme.
"Vážený pane,
Podle informací získaných od portugalských služeb byla evakuace úspěšná. Zraněná osoba je na cestě na přistání, v současné době přibližně 100 mil od Figueira da Foz.
Nemáme informace o zdravotním stavu pacienta a cíli hospitalizace.
S přátelským pozdravem,
Odbor konzulárních záležitostí a polské diaspory
Velvyslanectví Polské republiky v Lisabonu"
Před jedním dnem:
V noci bouře (10B) přesunula „Elbląg“ 50 mil severně. Bylo dost místa na bouři s větrem.
Před 20 hodinami:
Naléhavé!!!
Podmínky oceánu byly minulou noc extrémně obtížné. Kvůli poškození jachty a vybavení a také fyzickým zraněním je Arkadiusz Pawełek evakuován. O podrobnostech vás budeme informovat později, ale nyní je prioritou přivést Ark bezpečně na přistání.
Aktualizace před třemi hodinami:
Už víme, že bude hospitalizován, popluje na lodi Navy ke břehu asi 7 hodin a pak dostaneme další informace.
O podrobnostech akce také brzy napíšeme.
"Vážený pane,
Podle informací získaných od portugalských služeb byla evakuace úspěšná. Zraněná osoba je na cestě na přistání, v současné době přibližně 100 mil od Figueira da Foz.
Nemáme informace o zdravotním stavu pacienta a cíli hospitalizace.
S přátelským pozdravem,
Odbor konzulárních záležitostí a polské diaspory
Velvyslanectví Polské republiky v Lisabonu"
- geronimo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2504
- Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
- Reputace: 201
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Non-stop kolen světa na pětimetrové lodi
Psali, že ho velká vlna vyhodila z kokpitu, dostal se do lodi zpět, ale měl bolesti na hrudníku. Zavolal pomoc. Záchrana nebyla pro velké vlny možná, vrtulník nemohl vzlétnout, celou noc mu vojenská loď vytvářela klidnější vodu, nakonec se záchrana podařila ...
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3502
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 410
- Bydliště: Praha
Re: Non-stop kolen světa na pětimetrové lodi
Hlavně, že přežil! Já jsem pořád sledoval záznam trasy. Letos jsem taky udělal za plavby divný klikyhák, ale do přístavu jsem se dostal vlastní silou. Bylo vidět, že Arkadiusz přepnul interval sledování ze 4 hodin na 10 minut. Odhadoval jsem, že kvůli aktualizaci polohy pro záchranáře. Je dobré, že Garmin inReach funguje.
Arkadiusz bohužel dostal pořádnou porci špatného počasí. V pětimetrové loďce si to nedovedu představit ani já – notorický jachtař malých lodí.
Arkadiusz bohužel dostal pořádnou porci špatného počasí. V pětimetrové loďce si to nedovedu představit ani já – notorický jachtař malých lodí.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3502
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 410
- Bydliště: Praha
Re: Non-stop kolen světa na pětimetrové lodi
Tady je video, jak Arkadiusz nastupuje na loď, která jej vyzvedla:
https://www.cmjornal.pt/portugal/detalhe/marinha-salva-velejador-solitario-da-morte-em-alto-mar
Další zpráva z profilu plavby:
Pokusíme se zachránit i jachtu! Během záchranné operace bylo jasné, co je prioritou. Nyní má Arek velkou naději, že „Barbie Boat“ bezpečně dorazí na břeh. Elbląg je velmi solidní jachta a jsou pro ni dobré šance. Na toto téma zveřejníme samostatnou informaci. Arek si s sebou vzal sledovací zařízení, takže si budete muset dávat pozor na růžovou jachtu... Julia věděla, co dělá, když vybírala barvu!
https://www.cmjornal.pt/portugal/detalhe/marinha-salva-velejador-solitario-da-morte-em-alto-mar
Další zpráva z profilu plavby:
Pokusíme se zachránit i jachtu! Během záchranné operace bylo jasné, co je prioritou. Nyní má Arek velkou naději, že „Barbie Boat“ bezpečně dorazí na břeh. Elbląg je velmi solidní jachta a jsou pro ni dobré šance. Na toto téma zveřejníme samostatnou informaci. Arek si s sebou vzal sledovací zařízení, takže si budete muset dávat pozor na růžovou jachtu... Julia věděla, co dělá, když vybírala barvu!
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 407
- Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
- Reputace: 84
- Bydliště: Zbynická 1566-9
- Kontaktovat uživatele:
Re: Non-stop kolen světa na pětimetrové lodi
Ahoj! Podle mě byl problém hlavně v pozdním startu. Golden Globe Race 2022 na 11metrových lodích startovata 4. září, Petr Ondráček na 8metrové lodi raději už v srpnu... Pokud startovat na tak malé lodi v říjnu, tak asi nejlépe alespoň z jihu Portugalska... a nebo kvůli mysu Horn raději až další rok?
- geronimo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2504
- Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
- Reputace: 201
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Non-stop kolen světa na pětimetrové lodi
Dnes byla Elbląg nalezena na pláži u Porta. Pravděpodobně jí vlny na pláži převrátily a přitom se zlomil stěžeň, ale konání je v kompletní a v pořádku, takže stačí vyměnit profil. Trup je uvnitř suchý, kýl a kormidlo v pořádku, za tři týdny by se měla loď vrátit do Polska.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3502
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 410
- Bydliště: Praha
Re: Non-stop kolen světa na pětimetrové lodi
Vojto: Arek určitě kalkuloval s tím, že hurikánovou oblast mezi Afrikou a Karibikem je třeba přeplouvat po hurikánové sezóně — tedy nejdříve v prosinci. Pokud si dobře pamatuji, Petr Ondráček se kvůli poruše vracel do Falmouthu a vyplouval znovu.
Geronimo: Prostě skvěle postavená loď. Jen už jsem zpohodlnělý a chtěl bych více prostoru.
Geronimo: Prostě skvěle postavená loď. Jen už jsem zpohodlnělý a chtěl bych více prostoru.
- geronimo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2504
- Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
- Reputace: 201
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Non-stop kolen světa na pětimetrové lodi
Článek z žeglarski.info přeložený googlem :
Arkadiusz Pawełek: Takový oceán jsem ještě neviděl
17. října těžké povětrnostní podmínky a fyzická zranění donutily Arkadiusze Pawełka přerušit svou sólovou plavbu kolem světa, aniž by zavolal do přístavu nebo zavolal o pomoc. Námořník je již v Polsku a my jsme se ho zeptali na průběh nehody, evakuaci z jachty „Elbląg“ a další plány.
Připomeňme, že Arkadiusz Pawełek vyplul z Plymouthu 28. září a zahájil sólovou nonstop plavbu kolem světa - expedici Balticus Round the World . Šlo o druhý námořníkův pokus – loni jej musel přerušit kvůli poruše odsolovače. Přestože plavba zpočátku probíhala dobře, bouře zasáhla „Elbląg“ u Portugalska a donutila Pawełka plavbu přerušit. 18. října námořníka zachránili portugalští záchranáři.
– Jak se cítíte po nešťastné bouři, nehodě a evakuaci?
– Zlepšuju se, ale trochu získám barvu a objevují se nové bolesti, i když jsou naštěstí drobné. Na lodi se o mě postarali, protože jsem měl nízký tlak a adrenalin vyprchal. Pak mi v nemocnici udělali CT, ale nic vážného nenašli a po jedné noci mě propustili.
- Jak k nehodě došlo?
– Těžko říct, jak to všechno vypadalo, protože byla noc. Počasí bylo proměnlivé - pravidelně foukalo kolem 10 stupňů Beaufortovy stupnice a pak následovala hodinová vichřice, při které se nedalo natočit obličej do větru, protože bouchalo jako Kärcher. Mohlo být kolem 12 stupňů Beaufortovy stupnice. Vlny přicházely z různých směrů. Stovka je suchý člun, ale tenkrát byl kokpit neustále zaplavený - předtím, ačkoli jsem na něm naplul tisíce mil, jsem takovou situaci nikdy neměl. Člun navíc pětkrát ležel na boku. V životě jsem trochu plaval, ale takový oceán jsem ještě neviděl.
Po jedné z vln ležel člun na boku, ještě jsem se rukou držel kliček, ale pak jsem letěl a trefil záďový koš. Vesta mě tlumila, ale spadl jsem dozadu do vody. Byl jsem připojen ke dvěma záchranným lanům, takže jsem se rychle dal dohromady, vrátil se na loď a pokračoval v řízení. Bolest přišla později.
– Kdy jste se rozhodl evakuovat?
– 12 hodin poté, co jsem spadl přes palubu. V té době jsem měl pod pásem 24 hodin nonstop kontroly. Piotr Czarnecki mi poslal textovou zprávu s předpovědí počasí. 20 hodin to mělo být jednodušší a pak měly přijít ještě těžší podmínky. A nemohl jsem bouřit proti větru, jen s větrem a bál jsem se, že v závětří není dost místa. Vlastně právem, protože loď v pátek přistála na břehu. Taky jsem se necítil dobře – chytly mě křeče a bolesti mezi lopatkami.
– Jaká byla záchranná akce?
– Po aktivaci SOS na InReach jsem měl během pár minut kontakt s koordinačním centrem, které upozornilo příslušnou SAR – portugalštinu. Velmi rychle, asi za hodinu, se přiblížila první loď, ale nemohla se evakuovat kvůli příliš obtížným podmínkám - to jsem se dozvěděl už na souši. Bylo těsně po západu slunce, ale ještě nebyla tma. Loď byla asi půl míle daleko a těžce se valila ve vlnách. Zůstal však poblíž návětří. Jeho obrovský trup redukoval vlny, které pokračovaly v útocích na jachtu. Středisko se mě zeptalo, jestli jsem schopen komunikovat přes VKV, ale nešlo to. Pak jsem aktivoval MOB AIS, aby mě loď mohla ve tmě najít. Na vrcholu stěžně bylo navigační světlo, které však mohly zakrýt vysoké vlny. Byl jsem informován, že kolem 21:40 měl vzlétnout portugalský vrtulník, aby provedl evakuaci. Loď měla zůstat pomáhat až do evakuace. Po hodině čekání, po očekávaném datu příletu, jsem dostal informaci, že se vrtulník musí otočit zpět a byla nařízena loď námořnictva, aby provedla evakuaci. Brzy jsem obdržel další zprávu, že se blíží druhá podpůrná loď a má zůstat, dokud loď nedorazí. Jelikož se mi mezitím podařilo opravit volant, mohl jsem si v podpalubí odpočinout. Zhruba každou hodinu jsem hlásil, jak se cítím. Ještě před východem slunce se přiblížila portugalská loď NRP „Sines“ a jedna z lodí mě osvětlila světlomety. Brzy se Sines přiblížil a začal houkat siréna. Nemohli jsme získat VHF komunikaci, ale když jsem zapnul záložní rádio, slyšel jsem volání "Sines." NRP "Sines" se nejprve zeptal na můj dobrý pocit, schopnost pohybu a stav jachty, poté mě informoval, že záchranná operace začne po východu slunce. Získal jsem povolení připravit si Grab Bag, který obsahoval nejdůležitější navigační přístroje, oblečení na převlečení po evakuaci, fotoaparáty a fotoaparáty, moje doklady a telefony a lékárničku s léky proti bolest
– Samotná evakuace proběhla hladce?
– Přibližně v 7 UTC zahájil Sines svůj první přístup. Přes VHF jsem byl informován o plánovaných manévrech - levoboku na levoboku a poté měl být můstek pro pilota spuštěn. První pokus se nezdařil, stejně jako druhý pokus o 15-20 minut později. Potom "Sines" odešel a bylo mi oznámeno, že musíme počkat, dokud se podmínky nezlepší. Tanker, který byl poblíž, se přesunul, aby nás chránil před vlnami. Mezitím Sines stále kroužil poblíž a chystal se mě zvednout sítí přehozenou přes bok.
Další přiblížení umožnilo projetí šipky a lana. Na toto lano jsem přivázal nepromokavou brašnu a hodil ji přes palubu. Druhé lano bylo doručeno po dalších několika minutách. Přivázal jsem ji ke stožáru. Jachta byla přitažena vedle sítě. Jachta se pohybovala o několik metrů nahoru a dolů. Jednou byla na úrovni paluby lodi ao pár sekund později jsem zkoumal dno a kormidla "Sines". Stožár se zachytil o síť heliportu, což způsobilo odlomení radarového reflektoru a zábradlí. Při další cestě po vlně jsem se rozhodl skočit na síť, povzbuzen posádkou lodi. Málem se mi to povedlo - visel jsem na síti s nohama venku. Okamžitě mě chytil nějaký Portugalec, který mě vytáhl na palubu. Lana spojující "Elbląg" byla uvolněna a jachta se vydala na samostatnou cestu pod bouřkovým výložníkem (1 m2) a se 100 metry lana za zádí.
Okamžitě - ještě na palubě - jsem byl nejprve vyšetřen, dostal jsem kyslík a poté jsem byl převezen do podpalubí do lodní nemocnice. Tam jsem dostal nové oblečení a byly provedeny důkladnější testy. Byl jsem napojen na monitorovací zařízení a kapačku. Když adrenalin rapidně klesl, stoupl mi i tlak (kontroloval se každých 15 minut), na úroveň 73/42. Okamžitě jsem dostal léky a pak jídlo – nejdřív chlebíčky a pak večeře. Kolem 19. hodiny jsme dojeli do Lisabonu a z námořního přístavu mě sanitka převezla do nemocnice.
– Podařilo se vám díky předpovědím vyhnout této bouři?
– Stovka není loď, kterou by se dalo uniknout počasí – na to je příliš pomalá. Janusz Maderski mi v pátek napsal, že má přijet v úterý. V neděli jsem od něj dostal zprávu, že se vše zrychlilo a na pondělí je předpověděno 33-45 uzlů větru. Když tlak klesl z 1012 hPa na 1008 hPa za méně než tři hodiny, věděl jsem, že to bude těžké.
– Probíhala až do této chvíle plavba podle očekávání?
- NE. Myslel jsem, že dříve – z mysu Finisterre – chytím příznivé větry a proudy. To se však nestalo.
– Vaše jachta byla vyplavena na břeh. V jakém je stavu a co se s ním stane?
– Můj přítel Pedro Campos ho už vytáhl z pláže. Tvrdí, že k žádným větším ztrátám nedochází, přestože je stěžeň zlomený, ráhno zničené a madlo poškozené, když mě vyzvedávají záchranáři. Kýl a kormidlo jsou neporušené. Jachta by měla být v Polsku za dva týdny. Přiveze ji Piotr Czarnecki, který odveze jachtu do Portugalska a na zpáteční cestě poveze Setka.
– A co vaše plavební plány?
- Ještě nevím. Zatím je příliš brzy na rozhodování a prohlášení. Svých plánů se úplně nevzdám, ale určitě ne během příštího roku. Příprava na tuto plavbu vyžadovala příliš mnoho úsilí, rodinného času a peněz.
Arkadiusz Pawełek – námořník, cestovatel, instruktor potápění, autor knih, účastník rallye terénních aut. V roce 1998 jako druhý muž na světě, po francouzském mořeplavci Alainu Bombardovi, překonal Atlantik na pontonu „Cena strachu“. Zúčastnil se regaty Sydney-Hobart 2001 jako stálý člen posádky jachty „Sport“ (dříve „Łódka Bols“). Sólo obeplul mys Horn v otevřeném pontonu. Účastník závodu 2016-17 Stovky přes Atlantik na jachtě „Quark“.
Arkadiusz Pawełek: Takový oceán jsem ještě neviděl
17. října těžké povětrnostní podmínky a fyzická zranění donutily Arkadiusze Pawełka přerušit svou sólovou plavbu kolem světa, aniž by zavolal do přístavu nebo zavolal o pomoc. Námořník je již v Polsku a my jsme se ho zeptali na průběh nehody, evakuaci z jachty „Elbląg“ a další plány.
Připomeňme, že Arkadiusz Pawełek vyplul z Plymouthu 28. září a zahájil sólovou nonstop plavbu kolem světa - expedici Balticus Round the World . Šlo o druhý námořníkův pokus – loni jej musel přerušit kvůli poruše odsolovače. Přestože plavba zpočátku probíhala dobře, bouře zasáhla „Elbląg“ u Portugalska a donutila Pawełka plavbu přerušit. 18. října námořníka zachránili portugalští záchranáři.
– Jak se cítíte po nešťastné bouři, nehodě a evakuaci?
– Zlepšuju se, ale trochu získám barvu a objevují se nové bolesti, i když jsou naštěstí drobné. Na lodi se o mě postarali, protože jsem měl nízký tlak a adrenalin vyprchal. Pak mi v nemocnici udělali CT, ale nic vážného nenašli a po jedné noci mě propustili.
- Jak k nehodě došlo?
– Těžko říct, jak to všechno vypadalo, protože byla noc. Počasí bylo proměnlivé - pravidelně foukalo kolem 10 stupňů Beaufortovy stupnice a pak následovala hodinová vichřice, při které se nedalo natočit obličej do větru, protože bouchalo jako Kärcher. Mohlo být kolem 12 stupňů Beaufortovy stupnice. Vlny přicházely z různých směrů. Stovka je suchý člun, ale tenkrát byl kokpit neustále zaplavený - předtím, ačkoli jsem na něm naplul tisíce mil, jsem takovou situaci nikdy neměl. Člun navíc pětkrát ležel na boku. V životě jsem trochu plaval, ale takový oceán jsem ještě neviděl.
Po jedné z vln ležel člun na boku, ještě jsem se rukou držel kliček, ale pak jsem letěl a trefil záďový koš. Vesta mě tlumila, ale spadl jsem dozadu do vody. Byl jsem připojen ke dvěma záchranným lanům, takže jsem se rychle dal dohromady, vrátil se na loď a pokračoval v řízení. Bolest přišla později.
– Kdy jste se rozhodl evakuovat?
– 12 hodin poté, co jsem spadl přes palubu. V té době jsem měl pod pásem 24 hodin nonstop kontroly. Piotr Czarnecki mi poslal textovou zprávu s předpovědí počasí. 20 hodin to mělo být jednodušší a pak měly přijít ještě těžší podmínky. A nemohl jsem bouřit proti větru, jen s větrem a bál jsem se, že v závětří není dost místa. Vlastně právem, protože loď v pátek přistála na břehu. Taky jsem se necítil dobře – chytly mě křeče a bolesti mezi lopatkami.
– Jaká byla záchranná akce?
– Po aktivaci SOS na InReach jsem měl během pár minut kontakt s koordinačním centrem, které upozornilo příslušnou SAR – portugalštinu. Velmi rychle, asi za hodinu, se přiblížila první loď, ale nemohla se evakuovat kvůli příliš obtížným podmínkám - to jsem se dozvěděl už na souši. Bylo těsně po západu slunce, ale ještě nebyla tma. Loď byla asi půl míle daleko a těžce se valila ve vlnách. Zůstal však poblíž návětří. Jeho obrovský trup redukoval vlny, které pokračovaly v útocích na jachtu. Středisko se mě zeptalo, jestli jsem schopen komunikovat přes VKV, ale nešlo to. Pak jsem aktivoval MOB AIS, aby mě loď mohla ve tmě najít. Na vrcholu stěžně bylo navigační světlo, které však mohly zakrýt vysoké vlny. Byl jsem informován, že kolem 21:40 měl vzlétnout portugalský vrtulník, aby provedl evakuaci. Loď měla zůstat pomáhat až do evakuace. Po hodině čekání, po očekávaném datu příletu, jsem dostal informaci, že se vrtulník musí otočit zpět a byla nařízena loď námořnictva, aby provedla evakuaci. Brzy jsem obdržel další zprávu, že se blíží druhá podpůrná loď a má zůstat, dokud loď nedorazí. Jelikož se mi mezitím podařilo opravit volant, mohl jsem si v podpalubí odpočinout. Zhruba každou hodinu jsem hlásil, jak se cítím. Ještě před východem slunce se přiblížila portugalská loď NRP „Sines“ a jedna z lodí mě osvětlila světlomety. Brzy se Sines přiblížil a začal houkat siréna. Nemohli jsme získat VHF komunikaci, ale když jsem zapnul záložní rádio, slyšel jsem volání "Sines." NRP "Sines" se nejprve zeptal na můj dobrý pocit, schopnost pohybu a stav jachty, poté mě informoval, že záchranná operace začne po východu slunce. Získal jsem povolení připravit si Grab Bag, který obsahoval nejdůležitější navigační přístroje, oblečení na převlečení po evakuaci, fotoaparáty a fotoaparáty, moje doklady a telefony a lékárničku s léky proti bolest
– Samotná evakuace proběhla hladce?
– Přibližně v 7 UTC zahájil Sines svůj první přístup. Přes VHF jsem byl informován o plánovaných manévrech - levoboku na levoboku a poté měl být můstek pro pilota spuštěn. První pokus se nezdařil, stejně jako druhý pokus o 15-20 minut později. Potom "Sines" odešel a bylo mi oznámeno, že musíme počkat, dokud se podmínky nezlepší. Tanker, který byl poblíž, se přesunul, aby nás chránil před vlnami. Mezitím Sines stále kroužil poblíž a chystal se mě zvednout sítí přehozenou přes bok.
Další přiblížení umožnilo projetí šipky a lana. Na toto lano jsem přivázal nepromokavou brašnu a hodil ji přes palubu. Druhé lano bylo doručeno po dalších několika minutách. Přivázal jsem ji ke stožáru. Jachta byla přitažena vedle sítě. Jachta se pohybovala o několik metrů nahoru a dolů. Jednou byla na úrovni paluby lodi ao pár sekund později jsem zkoumal dno a kormidla "Sines". Stožár se zachytil o síť heliportu, což způsobilo odlomení radarového reflektoru a zábradlí. Při další cestě po vlně jsem se rozhodl skočit na síť, povzbuzen posádkou lodi. Málem se mi to povedlo - visel jsem na síti s nohama venku. Okamžitě mě chytil nějaký Portugalec, který mě vytáhl na palubu. Lana spojující "Elbląg" byla uvolněna a jachta se vydala na samostatnou cestu pod bouřkovým výložníkem (1 m2) a se 100 metry lana za zádí.
Okamžitě - ještě na palubě - jsem byl nejprve vyšetřen, dostal jsem kyslík a poté jsem byl převezen do podpalubí do lodní nemocnice. Tam jsem dostal nové oblečení a byly provedeny důkladnější testy. Byl jsem napojen na monitorovací zařízení a kapačku. Když adrenalin rapidně klesl, stoupl mi i tlak (kontroloval se každých 15 minut), na úroveň 73/42. Okamžitě jsem dostal léky a pak jídlo – nejdřív chlebíčky a pak večeře. Kolem 19. hodiny jsme dojeli do Lisabonu a z námořního přístavu mě sanitka převezla do nemocnice.
– Podařilo se vám díky předpovědím vyhnout této bouři?
– Stovka není loď, kterou by se dalo uniknout počasí – na to je příliš pomalá. Janusz Maderski mi v pátek napsal, že má přijet v úterý. V neděli jsem od něj dostal zprávu, že se vše zrychlilo a na pondělí je předpověděno 33-45 uzlů větru. Když tlak klesl z 1012 hPa na 1008 hPa za méně než tři hodiny, věděl jsem, že to bude těžké.
– Probíhala až do této chvíle plavba podle očekávání?
- NE. Myslel jsem, že dříve – z mysu Finisterre – chytím příznivé větry a proudy. To se však nestalo.
– Vaše jachta byla vyplavena na břeh. V jakém je stavu a co se s ním stane?
– Můj přítel Pedro Campos ho už vytáhl z pláže. Tvrdí, že k žádným větším ztrátám nedochází, přestože je stěžeň zlomený, ráhno zničené a madlo poškozené, když mě vyzvedávají záchranáři. Kýl a kormidlo jsou neporušené. Jachta by měla být v Polsku za dva týdny. Přiveze ji Piotr Czarnecki, který odveze jachtu do Portugalska a na zpáteční cestě poveze Setka.
– A co vaše plavební plány?
- Ještě nevím. Zatím je příliš brzy na rozhodování a prohlášení. Svých plánů se úplně nevzdám, ale určitě ne během příštího roku. Příprava na tuto plavbu vyžadovala příliš mnoho úsilí, rodinného času a peněz.
Arkadiusz Pawełek – námořník, cestovatel, instruktor potápění, autor knih, účastník rallye terénních aut. V roce 1998 jako druhý muž na světě, po francouzském mořeplavci Alainu Bombardovi, překonal Atlantik na pontonu „Cena strachu“. Zúčastnil se regaty Sydney-Hobart 2001 jako stálý člen posádky jachty „Sport“ (dříve „Łódka Bols“). Sólo obeplul mys Horn v otevřeném pontonu. Účastník závodu 2016-17 Stovky přes Atlantik na jachtě „Quark“.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host