Refit 40leté lodě

Věčné téma - opravy lodí všeho druhy a všemi dostupnými prostředky. Materiály, postupy. Dobré rady atd.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 406
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 81
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Refit 40leté lodě

Příspěvekod vojtaharok » sob zář 30, 2023 8:54 pm

Tak jsme se ženou o koušíček pokročili
- zařídit si jnak/jinou práci, ať je čas na jachting
- zkoušky vozík B+E
- oba chceme loď
- líbí se nám lodě na moře, jak se dělaly va fabrikách asi před 40 lety
(šikmá příď, integrovaný kýl, skeg, široká uprostřed, úzká záď, tlustý laminát, vestavěný motor)
- okolo 7 m

Byli jsme na první prohlídce, na přehradu bych loď bral ve stavu, jak je, ale na moře...
... to jsem si uvědomil, že jsem celkem opatrný (připodělaný), nechtěl bych, aby nám spadl na hlavu stěžeň,
nebo abychom se potápěli.

Loď, zdá se, od narození neprošla většími opravami ani rekonstrukcemi.

Co doporučujete vyměnit/vyztužit/zgenerálkovat nezbytně, co možná,
a na co naopak radši nesahat?

Mě napadlo jako nezbytné
- preventivní výměna vantů, výměna prasklé patky upevnění stěžně, kování upevnění zadního stěhu do paluby, možná preventivní výměna kování upevnění sálingů, upevnění vantů, samotných sálingů...
- přetěsnění těsnění průchodu hřídele lodního šroubu trupem, nebo raději nesahat?
- možná GO motoru, nebo raději nesahat, nabo rovnou počítat nutný nový motor?
- kontrola těsnosti a čistoty nádrže
- přetěsnění oken
- kontrola opotřebení hřídele kormidla
- seacocks? Jak se vyměňují?

Kdybych chtěl loď registraci námořní českou, projde mořský záchod bez fekální nádrže?
Mrkva
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 89
Registrován: pon zář 05, 2016 1:50 am
Reputace: 6

Re: Refit 40leté lodě

Příspěvekod Mrkva » sob zář 30, 2023 11:53 pm

Moje zkušenosti jsou následující, neříkám, že to u tebe nebude jiné.

- preventivní výměna vantů, výměna prasklé patky upevnění stěžně, kování upevnění zadního stěhu do paluby, možná preventivní výměna kování upevnění sálingů, upevnění vantů, samotných sálingů...

Krom zjevně poškozených věcí jsou nejvíc nebezpečné věci, které nevidíš, a kam se může dostat voda a není tam přístup vzduchu. Místo, kde kování pro uchycení vantů/stěhů prochází skrz palubu a zasilovaná část lana v koncovkách jsou nejčastější místa, kde hrozí problém. Prasklé lano uvidíš, navíc se většinou odporoučí postupně. Pokud má loď rolfok, zkontroluj, jestli horní ložisko chodí volně, a jestli se předchozímu majiteli nepovedlo namotat otěž o vant, a při tom zku*vit / rozplést přední stěh.

- přetěsnění těsnění průchodu hřídele lodního šroubu trupem, nebo raději nesahat?

Pokud bude mít loď saildrive, je utěsněný kolem trupu gumovou membránou. Měla by se měnit co pár let, já tam ale měl tam původní gumu z 1986 a už trochu tekla, co týden to vygenerovalo dva kýble vody.
Pokud je tam klasické pakování, a hřídel se točí volně a pakování moc neteče (trochu kapat musí kvůli chlazení), tak asi není důvod měnit. Pokud teče, nejdřív zkusit dotáhnout.

- možná GO motoru, nebo raději nesahat, nabo rovnou počítat nutný nový motor?

Předpokládám malý přívěsák? "Preventivní" GO asi nemá cenu, pokud běhá kultivovaně, nechcípá, nekouří, asi bych to moc neřešil. Ale záleží, jak moc si troufáš na nějaké složitější manévrování na plachty.

- kontrola těsnosti a čistoty nádrže

Pokud se bavíme o naftové nádrži, nalít tam biocid a aditivum, vyjezdit nádrž, nataknovat čistou, několikrát zopakovat.
Pokud se bavíme o nádrži na vodu - jedna věc je nádrž, druhá věc jsou rozvody vody. Poté, co jsem začal nádrž pravidelně dezinfikovat savem (dávám panáka na 200l) mi tekl společně s vodou biofilm, který se postupně uvolňoval ze stěn. Pokud to nechceš zažít, budeš muset hadice buď vyměnit nebo něčím protáhnout. Možná kdybych tam nalil louh, šlo by to rychleji.
Pokud se bavíme o nádrži na fekál - hodně štěstí :)

- přetěsnění oken

Pokud netečou, neřešil bych to.

- kontrola opotřebení hřídele kormidla

Nečekal bych tam nějaké významné opotřebení. Pokud chodí volně, neřešit, jen kouknout, jestli není u pakování nebo ložisek mazací nipl, jestli jo, natlačit tam nějaké vodě odolné mazivo. Pokud chodí ztuha, hodně štěstí - může to být cokoliv od zatuhlého maziva, přes bordel mezi kormidlem a trupem až po nabobtnalé nylonové ložisko, které bude potřeba vyměnit nebo alespoň přesoustružit.

- seacocks? Jak se vyměňují?

Podstatné jsou dvě části - "through hull" - průchod skrz trup a "seacock" - ventil, v lepších rodinách přišroubovaný k trupu, v horším případě kulový ventil, v tom nejhorším třeba šoupátkový ventil. Všechno by měl být bronz, nebo korozivzdorná mosaz (označení CR. Bacha, z klasické mosazi se ve slanén vodě vylouhuje zinek a pak ztratí pevnost a zkřehne), případně speciální plast.
Výměna na suchu je jednoduchá - sundáš ventil, případnou zajišťovací matici, vyklepneš zevnitř tu průchodku, začistíš, do tmele vsadíš novou, zašroubuješ. Tmelem nešetři zvlášť, pokud je trup sendvičové konstrukce - netěsnost nemusí být vidět, ale může napáchat dost škody. Pokud tam máš staré kulové ventily (nebo šoupátkové nebo jiné ventily libovolného stáří), nepočítej s tím, že ventil v zavřené poloze těsní. Já na to spoléhal, a při spuštění lodě jsem měl vevnitř vodotrysk. Pokud s ventilem / průchodem můžeš lomcovat a neutrhne se a těsní v zavřené poloze (u umyvadel se to zkouší snadno), nemusíš na výměnu až tak spěchat.

Kdybych chtěl loď registraci námořní českou, projde mořský záchod bez fekální nádrže?

Námořní, tedy MDČR a ne SPS? Pro SPS: Pokud k motoru nemáš CE certifikát, nepřihlásíš to. Pokud nemáš nádrž za záchod, nepřihlásíš to. Pokud máš na záchodě trojcestný ventil, jednu cestu napřímo a druhou do tanku, nepřihlásíš to. Při extenzivním výkladu pokud nemáš nádrž na vodu ze dřezu, nepřihlásíš to.
K registraci u MDČR musí něco říct jiní, mě přestala zajímat, když jsem zjistil, kolik by mě to celé stálo.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3490
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 407
Bydliště: Praha

Re: Refit 40leté lodě

Příspěvekod lynx » ned říj 01, 2023 12:31 am

Ahoj Vojto, chválím Ti snahu o jachtařské osamostatnění. Vlastnictví lodi přináší oproti charteru více starostí a nákladů, ale pocit při plavbě vlastní lodí je k nezaplacení.
Pokud loď pořádně neznáš, pak je předčasné setavovat a priori seznam věcí k výměně nebo generálce.

Nabízím Ti k úvaze dvě jiné možnosti:
1) Nechat si od renomovaného odborníka za úplatu provést prohlídku (survey) s vypracováním podrobné zprávy. Nějaké peníze to stát bude, ale ve výsledku myslím, že dost ušetříš.

2) Pokud je loď plavbyschopná, vyměnit jen to, co je jednoznačně špatné, a s ostatním se seznamovat během první sezony. Nepředpokládám, že hned první rok budeš chtít plout třeba přes Atlantik. A při krátkých denních etapách za dobrého nebo alespoň rozumného počasí dobře poznáš, co je třeba vyměnit. Když se z počátku nebudeš pouštět stovky mil od pevniny, nic strašného nehrozí.

Malý příklad: U pevné takeláže stačí, když ji prohlédneš, zda není rezavá, případně zda se někde netřepí – tedy zda nepraskají jednotlivé prameny ocelových lan. Atd.

A ještě doporučení (které už jsi určitě slyšel/četl): Zvažte koupi trochu větší lodi – alespoň osm, osm a půl metru dlouhé. (Třeba ve Švédsku se takové lodi dají koupit za velmi příznivé ceny.) Na samém začátku má člověk romantickou představu, že mu malá loď bude stačit. Ale brzo přijde na to, že ony pověstné tři stopy navíc by se fakt hodily. Prostorový komfort je důležitý – zvláště, pokud budete chtít na lodi být třeba více týdnů v kuse.
A některé osmimetrovky se vejdou do šířky 2,5 metru, takže jsou bez problémů transportovatelné.
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1113
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Re: Refit 40leté lodě

Příspěvekod RACEK » pon říj 02, 2023 7:00 am

Když chci loď vozit, musím koukat jaké auto na to budu mít.

Kolik to auto má povoleno na kouli. Když mám auto, které může táhnout 1900 kg, přemýšlím maximálně o 6,5m a přívěšáku.

Když mám auto s 2500kg na kouli, tak koukám na 7m s vestavěným motorem.

Když mám auto na 3500 kg, přemýšlím o lodi 8m.

Mě přijde každá loď těžší než uvádí výrobce. Ono se to sejde - kotvy, baterky, řetěz, fendry, solary dinghy.....

A žijeme v EU kde se vleky váží. :hmm:
Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 349
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 35
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Refit 40leté lodě

Příspěvekod Husky » pon říj 02, 2023 9:21 am

...doprava loďky z bodu A do bodu B je sice nezbytnost, ale není to zdaleka ten nejhorší problém. Např.při cestě do Chorvatska se stačí vyhnout Rakousku a problém s vážením je skoro na 100% zažehnán.
Problém nastane až v bodě B, kde vyvstane palčivá otázka "Kam s tím".

HR
- veřejné přístavy- pouze pro čamac s hrvatski broje
- klasická marina- vysoká cena, čekací doba až několik let
- suha marina- je to asi ne nenejpohodlnější, ale nejdostupnější řešení

Z doslechu vím, že i na Baltu není situace o moc lepší.

Co se pořízení čamacu týče, nemyslím, že opečovávání 40 let staré plečky je to pravé ořechové (nic proti gustu). Pořizovací cena lodě je v porovnání s celkovými náklady na plavbu vcelku marginálni :crazy:
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 406
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 81
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Refit 40leté lodě

Příspěvekod vojtaharok » pon říj 02, 2023 9:56 pm

Díky moc, pánové, za moc zajímavé a užitečné informace.
S registrací to vypadá spíš na Polsko.
Loď, kterou má asi na mysli Lynx (8metrová do šíře 2,54), by mohla být Albin Vega.
Kam s ní? Pokud by loď byla spíš větší a širší, napadlo nás koupit třeba ve Štětíně na vodě se stáním na vodě,
vyzkoušet ji tam, sezónu dvě, opravit, co se dá, a pak ji přes léto převézt do Řecka.
Mám ale strach kolem Rotterdamu a tak, sám bych to nedal.
Pokud příliš drahé, tak třeba skončíme u trailer-saileru nebo u ničeho. První důstojník by chtěl větší, ale já si troufnu spíš na menší.
Ještě nevíme přesně.
Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 349
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 35
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Refit 40leté lodě

Příspěvekod Husky » stř říj 04, 2023 9:31 am

vojtaharok píše:S registrací to vypadá spíš na Polsko.

Kam s ní? Pokud by loď byla spíš větší a širší, napadlo nás koupit třeba ve Štětíně na vodě se stáním na vodě,
vyzkoušet ji tam, sezónu dvě, opravit, co se dá, a pak ji přes léto převézt do Řecka.


Ahoj

Tady musíš mít loď registrovanou v HR abys měl stejná práva na parkování jako Chorvat, ale k tomu potřebuješ Chorvata aby ti "ručil" tzn., že majitelem čamacu je de facto on a ty máš loďku třeba v trvalém nájmu či výpůjčce. To nese riziko např v tom, že on to může kdykoli prodat :crazy:...

S polskou registrací je to , myslím, dobrý nápad. Není s ní problém a pak budeš mít stejná práva jako každá loď pod polskou jurisdikcí :good:
Stejně je třeba si možnost registrace a následného parkování pečlivě ošéfovat ještě před tím než něco koupíš. Spoj se s Poláky na jejich jachtařských serverech.

Asi značka ideál (pro tebe)

1 předjednat parkování v PL
2 Koupit ´čamac ve Švédsku (třeba ten Albin), přeplavba do PL
3 Odhlášení ze S a Registrace na PL broje
4 Pronájem již předem rezervovaného místa v polském přístavu

Čamac můžeš samozřejmě koupit i v Polsku, zjednodušíš si tak papírování, ale ve Švédsku koupíš mnohem lépe.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3490
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 407
Bydliště: Praha

Re: Refit 40leté lodě

Příspěvekod lynx » stř říj 04, 2023 1:36 pm

Vojto, ve Švédsku netřeba loď odhlašovat, protože drtivá většina švédských lodí do 12 m LOA registraci nená, protože ji nepotřebuje. O tom si můžeme popovídat v ČYKu.
A jak víš, jachtařský svět nekončí Chorvatskem. Naštěstí! Protože většina služeb týkajících se lodí je téměř kdekoli jinde mnohem levnější.
Například letos jem s lodí stál na Islandu ve výsledku za 205 Kč na den, včetně elektřiny. A na Faerách (Klaksvík) jsem týden zcela legálně – po domluvě s HM – stál zcela zdarma. A relativně velmi levné je i stání v Polsku. Atd.
Uživatelský avatar
MilanR
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 76
Registrován: pon lis 28, 2005 10:25 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Refit 40leté lodě

Příspěvekod MilanR » pát říj 20, 2023 9:29 am

vojtaharok píše:Pokud by loď byla spíš větší a širší, napadlo nás koupit třeba ve Štětíně na vodě se stáním na vodě,
vyzkoušet ji tam, sezónu dvě, opravit, co se dá, a pak ji přes léto převézt do Řecka.
Mám ale strach kolem Rotterdamu a tak, sám bych to nedal.
.


Není třeba se bát Rotterdamu a provozu v La Manche. Moc se to neví, ale je možné proplout vnitrozemím, před lety tuto zajímavou cestu podnikla Sachmet s lodí koupenou v Holandsku. Měl jsem tu čest absolvovat první týden této dvouměsíční plavby.
Doplachtíš do Amsterodamu, tam se sundá stěžeň, následuje cesta kanály přes Utrecht, Antverpy, a dále po řekách a kanálech (přes oblast Champagne - ideálně v době vinobraní!) a po cca 2000km a 300 zdymadlech vyjedeš v Marseille. Postavit stěžeň a dále už Středozemním mořem podél pobřeží Francie, Itálie, atd.
PodPetr
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 250
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 29
Kontaktovat uživatele:

Re: Refit 40leté lodě

Příspěvekod PodPetr » sob říj 28, 2023 1:51 pm

Na Sunwind 26 jsem primárně řešil:

1) Gumu pod saildrivem – pokud by selhala, tak nemáš šanci příval vody zastavit
2) Rig – roztřepené stěhy. Špatný průchod lana kladkou ve stěžni (blbě umístěná kladka) – způsobilo přetržení lana výtahu.
3) Staré „seacocks“. Zmodralý (zezelenalý) bronz = čas na výměnu.
4) Výměna baterie
5) Bubliny ve vodní nádrži – blbě umístěné čerpadlo
6) Elektrické rozvody. Stará postupně upravovaná instalace. U takhle malé lodi se vyplatí udělat to komplet nové a mít klid.

Pokud chceš stabilák, tak bych se určitě vyhnul těm chlazeným mořskou vodou. Protože ty už jsou buďto mrtvé, nebo před smrtí. A zpravidla pouští olej do moře. Bohužel jich je většina. Ale někde bylo chlazení sladkou vodou majitelem doděláno. Záleží na tom kdy.

Oproti Albin Vega 27 mi přijde Sunwind 26 lepší volba pototože:
1) Větší a lépe řešený vnitřní prostor
2) Délka do 8m – levnější kotvení a zimování
3) Sunwind je hezčí a lépě řešený, modernější (subjektivní :)
4) „Seaworthyness“ u Albin Vega se podle mě hodně přeceňuje. Po mírných úpravách by na tom byl Sunwind stejně nebo i lépe.

Kupovat určitě ve Švédsku.

Kotvit se dá v pohodě třeba ve Štětíně nebo ve Stepnici. Do Štětína je to z Prahy 5 hodin autem. Ve Štětíně „Centrum Zeglarske“ – pěkná marina, nízké ceny. Materiál na opravy v pěší vzdálenosti!

Good luck
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 406
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 81
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Refit 40leté lodě

Příspěvekod vojtaharok » ned říj 29, 2023 8:47 am

Díky všem, díky Petře.
To s tou manžetou saildrivu je dost užitečný poznatek :shock:
Měnil jsi sám, a nebo nějaký odborník?
Kolik to stálo? Jak se to dělalo?
Dají se sehnat ty manžety i na úplně nejstarší motory VOLVO PENTA?
Jak často se mají měnit při použití ve slané vodě?
Teď zvažujeme na jednu loď délky mírně přes 8 m a šířky 2.50, ale se saildrivem, ale také 40letá...
Investovat do manžety a nebo rovnou do záchranného ostrůvku?
PodPetr
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 250
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 29
Kontaktovat uživatele:

Re: Refit 40leté lodě

Příspěvekod PodPetr » ned říj 29, 2023 8:43 pm

Manžetu jsem vyřešil tak, že jsem vyhodil z lodi celý motor :D a nahradil jej přívěšákem. Což u takto malých lodí není špatné řešení.
1) Nižší váha - u převozitelné lodi
2) na servis hodíš motor do kufru auta a odvezeš kam potřebuješ
3) získáš další prostor uvnitř.
4) nižší cena

Samozřejmě to má i nevýhody, ale hodně lidí toto řešení volí, asi právě kvůli ceně.

Už si to moc nepamatuji, ale nepřišlo mi, že by byl problém manžetu vyměnit. Cena nové byla +- 6tis Kč. ve Švédsku. Manžeta je podle typu saildrivu, ne motoru. A ty jsou pokud vím stále rozměrově stejné.

Já místo po saildrivu přelaminoval. (a druhý den přesně v tomto místě dali popruh a zvedli celou loď :D :D :D )

Ohledně manžety mě varovalo několik lidí nezávisle na sobě. Proto jsem to nebral na lehkou váhu. Když jsem jí oddělával tak jsem si uvědomil, že kdyby byla např. kvůli stáří zpuchřelá a pak třeba v důsledku vibrací praskla, tak je to opravdu konečná. Protože se tam téměř nedostaneš. (je to za motorem) A i kdyby, tak šance, že to utěsníš nějak dočasně, dřív než půjdeš ke dnu, je skoro nulová.
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 406
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 81
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Refit 40leté lodě

Příspěvekod vojtaharok » čtv lis 16, 2023 10:58 pm

Výměna manžety saildrivu vypadá dost komplikovaně: 2 dny práce odborníka či 4 dny amatéra. :roll:

https://www.pbo.co.uk/expert-advice/rep ... step-81388

Doporučují nejméně jednou za 7 let.

Asi bude potřeba počítat s reálnou možností potopení lodě během 10 minut. Nebo mít "pěnovou bombu" jako Izraelci a použít ji v motorovém prostoru. :?
Mrkva
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 89
Registrován: pon zář 05, 2016 1:50 am
Reputace: 6

Re: Refit 40leté lodě

Příspěvekod Mrkva » pát lis 17, 2023 8:58 pm

S tou manžetou to není tak hrozné... VP2003+120S, a fakt je, že to byly asi 4 dny, ale napodruhé to zvládnu určitě rychleji.
Taky se sluší podotknout, že 7 let je interval od výrobce, ale pokud jsi ochotný to risknout, vydrží klidně jednou tolik (možná i dvakrát, na mojí lodi jsem ji měnil po víc jak 30 letech, ale už trochu tekla).

A SNAD by mělo platit, že se ta guma vymačká dřív, než protrhne, takže to nebude žádná nenadálá katastrofa s litry vody za minutu...
Uživatelský avatar
Zbiry
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 236
Registrován: úte črc 24, 2012 2:00 am
Reputace: 11

Re: Refit 40leté lodě

Příspěvekod Zbiry » ned lis 19, 2023 8:08 pm

Navíc je tam většinou připojen alarm! Objeví se v manžetě voda a začne to řvát či blikat, podle toho jak je to připojené. Samostatný buzzer stojí asi 150 Kč.
david
moderátor
Příspěvky: 5876
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Refit 40leté lodě

Příspěvekod david » ned lis 19, 2023 8:51 pm

Kolizní přepážku motorraum nemá?
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 406
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 81
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Refit 40leté lodě

Příspěvekod vojtaharok » pon lis 20, 2023 6:51 pm

No, i kdyby přepážka byla, moc by nepomohla :D . Jedná se o Bavarii 808, motor je pod podlážkou kokpitu, který je uzavřený. Motorový prostor má svou malou bilge, ale je spojen se salonem a skříní na mokré věci. Kokpit je uzavřený. Po naplnění malé motorové bilge voda poteče dolů do salonu přes baterii, relativně brzo bude nad podlážkou (kýlová bildge je malá).
Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 349
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 35
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Refit 40leté lodě

Příspěvekod Husky » úte lis 21, 2023 7:28 pm

Každá díra do lodi pod čarou ponoru je potencionální průser a nevěřil bych žádné gumené manžetě. :crazy: i kdyby měla alarm, ten ti bude cestou na dno stejně nahovno.
Než hodím příští jaro čamac na vodu, vypěním a zalaminuju i poslední díru ve dnu, tam kde je vrtulka rychloměru a čidlo hloubkoměru( tato data vyřeším sondou sonaru vně). Sákne to tam sviňa už teď a bůhví co to může udělat.
Jak ti začne do čamacu téct ze spoda, tak se znenadání octneš v konečné stanici a nepomůže ti žádná pumpa. Věřícímu možná motlitba :crazy:

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti