470 - moje přpíprava na vodu
Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma
- iveta79
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 16
- Registrován: ned zář 12, 2010 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Karlovy Vary
470 - moje přpíprava na vodu
Ahoj všem,
chtěla bych se tady pochlubit postupem prací při přípravě lodě na mojí( s manželem naší) první sezónu. několikrát jsem už tady psala a žádala zdejší oszenstvo o radu a i tentokrát Vás na závěr o radu požádám. Jaro už vystrkuje teplé počasí a tak jsme se s manželem rozhodli odzimovat loď a připravit ji na převoz k vodě.
Na podzim jsme si loď nechali zkontrolovat od předsedy místního jachtklubu a dostali pár rad na opravu. Tak za prvé jsme měli dodělat do lodě montážní otvory (na lodi byly tři a malé, straré kladky jsme chteli demontovat, ale protáčely se šrouby, tak jsme museli do komory). Dvířka jsme koupili a já jsem měla tu čest vyřezat otvory do laminátových komor, přála bych vám vidět pohled manžela, když se pila zařízla do laminátu . no dopadlo to dobře, dvířka jsem i nýtovala.
S drobnou manželovo pomocí (opravou) to byla brnkačka
No a pak začala ta horší část, na lodi předchozí majitel vyměnil kýl, nevím v jak velkém rozsahu, každopádně před námi zůstal úkol, připevnit patku stěžně. Dlouho jsme hledali na internetu nějaký technický výkres, kde má být patka umístěna, nikde nic, dokonce jsme na internetu našli kontak na oficiálního měřiče třídy 470 a požádali jsem ho o pomoc. Pán byl velice ochotný a vstřícný a do druhého dne nám poslal technické parametry lodě, sice v angličtině, ale komplet, bohužel hledanou informaci jsme nenašli. Pan Google nám pomohl najít oficiální kluby z Francie a Polska, mám uloženo moře odkazů a fotek ale stejně nic No nakonec jsme našli rozměr, od čepu kýlové plutve k patce 54 cm. Nevím kolik odborníků teď spadlo ze židle ale lepší rozměr jmse nenašli
Na připevnění pakty stěžne jsem se zase podílela já, manžel jen dohlížel
No následovalo vztyčení stěžně, nebylo to jednoduché, protože jseme chtěli nechat loď pod přístřeškem, takže to bylo chvílemi dost komické, ale nakonec se to podařilo.
No a teď se konečně dostanu k žádosti o pomoc zdejšího osazenstva, Když byl stěžeň na svém místě zjistili jsme, že není opřený o zářez v palubě, a hlavně jsem viděli na fotkách, jak je stěžen přitažen k zářezu lankem, nic takového jsme k lodi nedostali. Nevím jestli se to u jednotlivých lodí mění, jak moc pevné musí být stažení stěžně k palubě a jestli musí být stěžen opřený o výřez. Výřez je jen laminátový, jsou v něm tři otvory, ale nejsou nijak vystužené.
Kdyby náhodou někdo měl možnost přeměřit patku stěžně a dát mi nějaké přesnější info byla bych moc vděčná.
PS: Víme, že nejlepší by bylo si nechat loď nastrojit od předešlého majitele při prodeji, ale to jsme už prošvihli. Jsme domluveni na jaro, až bude loď na vodě, ale chceme být připraveni už teď, prostě se nemůžeme dočkat.
Děkuji za všechny nápady Ahoj.
chtěla bych se tady pochlubit postupem prací při přípravě lodě na mojí( s manželem naší) první sezónu. několikrát jsem už tady psala a žádala zdejší oszenstvo o radu a i tentokrát Vás na závěr o radu požádám. Jaro už vystrkuje teplé počasí a tak jsme se s manželem rozhodli odzimovat loď a připravit ji na převoz k vodě.
Na podzim jsme si loď nechali zkontrolovat od předsedy místního jachtklubu a dostali pár rad na opravu. Tak za prvé jsme měli dodělat do lodě montážní otvory (na lodi byly tři a malé, straré kladky jsme chteli demontovat, ale protáčely se šrouby, tak jsme museli do komory). Dvířka jsme koupili a já jsem měla tu čest vyřezat otvory do laminátových komor, přála bych vám vidět pohled manžela, když se pila zařízla do laminátu . no dopadlo to dobře, dvířka jsem i nýtovala.
S drobnou manželovo pomocí (opravou) to byla brnkačka
No a pak začala ta horší část, na lodi předchozí majitel vyměnil kýl, nevím v jak velkém rozsahu, každopádně před námi zůstal úkol, připevnit patku stěžně. Dlouho jsme hledali na internetu nějaký technický výkres, kde má být patka umístěna, nikde nic, dokonce jsme na internetu našli kontak na oficiálního měřiče třídy 470 a požádali jsem ho o pomoc. Pán byl velice ochotný a vstřícný a do druhého dne nám poslal technické parametry lodě, sice v angličtině, ale komplet, bohužel hledanou informaci jsme nenašli. Pan Google nám pomohl najít oficiální kluby z Francie a Polska, mám uloženo moře odkazů a fotek ale stejně nic No nakonec jsme našli rozměr, od čepu kýlové plutve k patce 54 cm. Nevím kolik odborníků teď spadlo ze židle ale lepší rozměr jmse nenašli
Na připevnění pakty stěžne jsem se zase podílela já, manžel jen dohlížel
No následovalo vztyčení stěžně, nebylo to jednoduché, protože jseme chtěli nechat loď pod přístřeškem, takže to bylo chvílemi dost komické, ale nakonec se to podařilo.
No a teď se konečně dostanu k žádosti o pomoc zdejšího osazenstva, Když byl stěžeň na svém místě zjistili jsme, že není opřený o zářez v palubě, a hlavně jsem viděli na fotkách, jak je stěžen přitažen k zářezu lankem, nic takového jsme k lodi nedostali. Nevím jestli se to u jednotlivých lodí mění, jak moc pevné musí být stažení stěžně k palubě a jestli musí být stěžen opřený o výřez. Výřez je jen laminátový, jsou v něm tři otvory, ale nejsou nijak vystužené.
Kdyby náhodou někdo měl možnost přeměřit patku stěžně a dát mi nějaké přesnější info byla bych moc vděčná.
PS: Víme, že nejlepší by bylo si nechat loď nastrojit od předešlého majitele při prodeji, ale to jsme už prošvihli. Jsme domluveni na jaro, až bude loď na vodě, ale chceme být připraveni už teď, prostě se nemůžeme dočkat.
Děkuji za všechny nápady Ahoj.
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 570
- Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Frýdek-Místek
Ahoj,
k těm mírám ploutve a ostatním jenom tolik, že se všechno měří od zrcadla. Ale to není pro Tebe teď podstatné.
Průchod stěžněm v úrovni paluby (v "zářezu" ) je udělaný tak aby se stěžeň tohoto zářezu
v předozadním směru nedotýkal, zároveň na bocích to musí být natěsno. Stěžeň se k zářezu nepoutá, jak by se Ti mohlo zdát, jen se lankem (mastkontroler) řídí jeho průhyb.
Funguje to takto:
- zaklonění stěžně řídíš vantama. Je to celkem složitý proces přijít přesně na to při jaké síle větru bude nejrychlejší loď, myslím, že pro rekreační použití se dá nalézt nějaký kompromis. Pokud přece jen najdeš nějaké míry na webu, bude to velmi pravděpodobně vzdálenost od výtahu k zrcadlu
- průhyb stěžně (a teď je to o zářezu ) řídíš jednak rozevřením sálingů (opět celkem metoda pokus chyba), pokud se dostaneš k nějakým mírám, bude to vzdálenost spojnice vantů k drážce na stěžni, a taky vložkováním "zářezu" a tím vymezením průhybu stěžně směrem dopředu. Toto můžeš udělat lankem s ostupňovanou možností zasekávání, nebo třeba dřevěnými klín y(dělalo se to tak na 420 tkách, je to míň pohodlné). Směrem dozadu stěžeň "vázat" nemusíš, pokud neuděláš nějakou fatální chybu v geometrii, stěžeň se Ti prohýbá tlakem sálingů jen dopředu.
- pro informaci pokud se rozhodneš mít toto zařízení funkční, základní princip je plochá plachta do lehkého větru nebo na hladkou vodu (průhyb stěžně větší) a se sílícím větrem a vlnama přesunuješ břicho plachty více ke stěžni (a kosatky blíže k přednímu lemu) zmenšením průhybu stěžně a přitahováním předního lemu.
k těm mírám ploutve a ostatním jenom tolik, že se všechno měří od zrcadla. Ale to není pro Tebe teď podstatné.
Průchod stěžněm v úrovni paluby (v "zářezu" ) je udělaný tak aby se stěžeň tohoto zářezu
v předozadním směru nedotýkal, zároveň na bocích to musí být natěsno. Stěžeň se k zářezu nepoutá, jak by se Ti mohlo zdát, jen se lankem (mastkontroler) řídí jeho průhyb.
Funguje to takto:
- zaklonění stěžně řídíš vantama. Je to celkem složitý proces přijít přesně na to při jaké síle větru bude nejrychlejší loď, myslím, že pro rekreační použití se dá nalézt nějaký kompromis. Pokud přece jen najdeš nějaké míry na webu, bude to velmi pravděpodobně vzdálenost od výtahu k zrcadlu
- průhyb stěžně (a teď je to o zářezu ) řídíš jednak rozevřením sálingů (opět celkem metoda pokus chyba), pokud se dostaneš k nějakým mírám, bude to vzdálenost spojnice vantů k drážce na stěžni, a taky vložkováním "zářezu" a tím vymezením průhybu stěžně směrem dopředu. Toto můžeš udělat lankem s ostupňovanou možností zasekávání, nebo třeba dřevěnými klín y(dělalo se to tak na 420 tkách, je to míň pohodlné). Směrem dozadu stěžeň "vázat" nemusíš, pokud neuděláš nějakou fatální chybu v geometrii, stěžeň se Ti prohýbá tlakem sálingů jen dopředu.
- pro informaci pokud se rozhodneš mít toto zařízení funkční, základní princip je plochá plachta do lehkého větru nebo na hladkou vodu (průhyb stěžně větší) a se sílícím větrem a vlnama přesunuješ břicho plachty více ke stěžni (a kosatky blíže k přednímu lemu) zmenšením průhybu stěžně a přitahováním předního lemu.
to neni podle teoretiku, to je z praxe
obecne plati, ze v slabem vetru je plachta vyduta a cim silnejsi vitr, tim vice ji vyplostujes,
ovsem vyjimka (potvrzujici pravidlo ) je v hooodne slabem vetru, pak plati zase plocha plachte prave z duvodu macka
ale to je hodne zjednodusseny, vzdy je to nejaka umera mezi typem lode, posadkou a silou vetru, vlny do toho taky kecaj, dale zalezi i na umisteni bricha, atd. atd.
napriklad do silnejsiho vetru se plachta vyplostuje ne primo kvuli rychlosti, ale kvuli naklonove sile. lepe se to srovnava na okruhovce, tam zavazi dela jen posadka - kdyz je posadka urostlejsi, tak nepotrebuji tolik vyplostovat jako posadka lehci a jedou rychleji, atd. atd.
obecne plati, ze v slabem vetru je plachta vyduta a cim silnejsi vitr, tim vice ji vyplostujes,
ovsem vyjimka (potvrzujici pravidlo ) je v hooodne slabem vetru, pak plati zase plocha plachte prave z duvodu macka
ale to je hodne zjednodusseny, vzdy je to nejaka umera mezi typem lode, posadkou a silou vetru, vlny do toho taky kecaj, dale zalezi i na umisteni bricha, atd. atd.
napriklad do silnejsiho vetru se plachta vyplostuje ne primo kvuli rychlosti, ale kvuli naklonove sile. lepe se to srovnava na okruhovce, tam zavazi dela jen posadka - kdyz je posadka urostlejsi, tak nepotrebuji tolik vyplostovat jako posadka lehci a jedou rychleji, atd. atd.
Fulda píše:To Macku a jerryxi
Jistěže každý máme částečně pravdu. Hodně záleží na podmínkách a typu lodě.
Já vycházím ze skušeností, když jsem ještě jezdil třídu Finn a Evropa.
Což jsou lodě s pružným stěžněm.
teda ne, ze bych se chtel hadat, ale v cem je prosim te moje castecna pravda, resp. proc je jen castecna ?
podminky - to jsou vlny a vitr ... a ze zalezi i na typu lode jsem psal taky.
a co se tyce finnu a evropy, tak tam to plati uplne stejne, jen trimovaci moznosti jsou jine nez treba fb, 470 atd. ,
ale o tom (cim to udelat) jsem se vubec nezminil ...
- iveta79
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 16
- Registrován: ned zář 12, 2010 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Karlovy Vary
Ahoj všem,
děkuji za odbornou diskuzi, která se zde rozpoutala. Pochopila jsem, že stěžeň se k úžlabí pevně nepřipevňuje a jen se napíná jeho průhyb. Věřím, že až si to všechno ještě tak 5x přečtu pochopím, jak ho štelovat.
Mrzí mě, že se fotky nezobrazují, protože jsem zadala pouze jejich adresu a kdo si je bude chtít prohlédnout musí vypsanou adresu zkopírovat do vyhledávače. Omlouvám se za krkolomnou cestu
Jen se chci ujistit, že tady vlastně asi tak nezáleží na umístění patky stěžně a nějaký ten cm dopředu - dozadu nemusím řešit - alespoň pro mé rekreační plachtění.
děkuji za odbornou diskuzi, která se zde rozpoutala. Pochopila jsem, že stěžeň se k úžlabí pevně nepřipevňuje a jen se napíná jeho průhyb. Věřím, že až si to všechno ještě tak 5x přečtu pochopím, jak ho štelovat.
Mrzí mě, že se fotky nezobrazují, protože jsem zadala pouze jejich adresu a kdo si je bude chtít prohlédnout musí vypsanou adresu zkopírovat do vyhledávače. Omlouvám se za krkolomnou cestu
Jen se chci ujistit, že tady vlastně asi tak nezáleží na umístění patky stěžně a nějaký ten cm dopředu - dozadu nemusím řešit - alespoň pro mé rekreační plachtění.
iveta79 píše:... že tady vlastně asi tak nezáleží na umístění patky stěžně a nějaký ten cm dopředu - dozadu nemusím řešit - alespoň pro mé rekreační plachtění.
neni to uplne pravda, nejde jen o vykonnost, jde i o ovladatelost
takze jestlize nemas zadne nastaveni, tak zacni tak, ze stezen nastavis tak, aby byl kolmo nebo jemne dozadu ... pak se projed a kdyz bude lod navetrna, tak stezen nahni vice [s]dozadu[/s] dopredu, kdyz bude zavetrna, tak [s]dopredu[/s] dozadu ... tohle delej (nastaveni + projizdka) - za nejakeho klidneho vetru pri kurzu cca proti vetru (nemusis uplne nejostreji proti vetru) - tak dlouho, dokud bude mit lod tendenci se nekam stacet, resp. nez to bude snesitelne (i kdyz kdyby si dosahla, ze lod pojede rovne, tak je to ideal )
kdyz toho dosahnes, tak mas startovni pozici pro dalsi, uz vykonnove, stelovani , ale kazdopadne by si se uz s lodi nemela zbytecna prat
no a tim vsim to zacina, pozdeji zjistis, ze kdyz to trochu zmenis, ze je to treba rychlejsi ... nebo zjistis, ze za silneji (slabsiho) vetru uz to neni pravda, ze by to chtelo zmenit, ze lod uz neni tak klidna atd. atd.
chce to, ale cele provest najednou, cili za stejnych vetrnych podminek, pri stejnem nastaveni plachet (s temi si muzes hrat zase potom)
jestli nemas zadne zkusenosti, tak zacni nekde cca do 5 m/s, plachty dotahni na hezky od oka tvar, tj. aby nebyly ani pretazene ani povolene a je lepsi to zkouset radeji na nejake stalejsi vode (treba na orliku je to fakt na velky H - ale jinak nic proti orliku ) ...
odborniky prosim o prominuti, snazil jsem se o polopaticke vysvetleni
Naposledy upravil(a) jerryx dne čtv bře 24, 2011 11:52 am, celkem upraveno 1 x.
- iveta79
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 16
- Registrován: ned zář 12, 2010 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Karlovy Vary
to jerryx
Ahoj
mockrát děkuji za radu, neboj zatím jsem to nezkoušela ale začínám se v tom orientovat myslíš, že můžu nastavování průhybu (mastkontroler) připevnit ke ková ní předního stěhu, jak jsem psala, paluba okolo zářezu je jen z laminátu bez výztuhy
http://imb.lide.cz/big/4d863da360e2d18e ... =101882318
Díky ahoj
Ahoj
mockrát děkuji za radu, neboj zatím jsem to nezkoušela ale začínám se v tom orientovat myslíš, že můžu nastavování průhybu (mastkontroler) připevnit ke ková ní předního stěhu, jak jsem psala, paluba okolo zářezu je jen z laminátu bez výztuhy
http://imb.lide.cz/big/4d863da360e2d18e ... =101882318
Díky ahoj
iveta79 píše:to jerryx
Ahoj
mockrát děkuji za radu, neboj zatím jsem to nezkoušela ale začínám se v tom orientovat myslíš, že můžu nastavování průhybu (mastkontroler) připevnit ke ková ní předního stěhu, jak jsem psala, paluba okolo zářezu je jen z laminátu bez výztuhy
http://imb.lide.cz/big/4d863da360e2d18e ... =101882318
Díky ahoj
... tak abych to uvedl na pravou miru, na 470 jsem se parkrat svezl (jako na ostatnich tridach), ale to je vsechno, ja jsem zavodil na fireballu a predtim na cadetu, takze presne ti bohuzel neporadim
na fb mimo jine byla vzpera, ktera tomu pomahala. viz:
v hodne drevnich dobach, jsem mel misto vzpery jeste takova vyrezana tecka (v podstate jen vymezovaci desky), ktera se davala pred stezen a tim mi vymezovala pruhyb (posun stezne dopredu) v te pruchodce palubou.
tak pruchodka palubou je opravdu jen vymezovaci, ta stezni jen vymezuje polohu (stejne i u fb), takze ho nesmi drzet, od toho jsou predni a bocni vanty.
a jestli si to pamatuju dobre, tak na 470 zadne vzpery nebyly - ale to uz neni jista informace
jinak presne jsem asi nepochopil, jak to chces provest, ale uprimne si myslim, ze se na to muzes vykaslat a tohle neresit, to uz je opravdu vyssi divci (a kdyz k tomu vidim jeste dreveny stezen ).
uz jen nastaveni polohy stezne ti bude stacit na hrani, dokonce si myslim, ze ani se salingama si nemusis moc hrat a nastavit je jen od oka (zkouknes jinou 470) a pak uz radeji jezdi a jezdi ...
BTW co takoveho si predstavujes pod pojmem mastkontroler ?
- iveta79
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 16
- Registrován: ned zář 12, 2010 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Karlovy Vary
Ahoj,
ten s stěžeň není dřevěný má jen zlatou barvu ale jinak díky už se opravdu začínám orientovat a jinak ten "mastkontroler" mi poradil Macek0585 v první odpovědí. V chytré knížce jsem si našla , že to je lanko okolo stěžně s nastavitelnou délkou ale byl to jiný typ lodě a byl připevněný k palubě vedle stěžně, tam co já mám nevyztužený laminát tak jsem se radši zeptala a jsem ráda, že když tam nic mít nebudu, že loď nezničím ani nepotopím
ten s stěžeň není dřevěný má jen zlatou barvu ale jinak díky už se opravdu začínám orientovat a jinak ten "mastkontroler" mi poradil Macek0585 v první odpovědí. V chytré knížce jsem si našla , že to je lanko okolo stěžně s nastavitelnou délkou ale byl to jiný typ lodě a byl připevněný k palubě vedle stěžně, tam co já mám nevyztužený laminát tak jsem se radši zeptala a jsem ráda, že když tam nic mít nebudu, že loď nezničím ani nepotopím
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti