Přechod z plachetnice na katamarán
Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3504
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 410
- Bydliště: Praha
Re: Přechod z plachetnice na katamarán
Pane kolego Husky, Ty klidně ukončuj, ale já ještě hodlám reagovat:
- slovo „obratlík“ neexistuje, je to obrtlík, https://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=obratl%C3%ADk
- loď správně vyvázaná na bóji se netočí jako neukázněný pes; to by musela rotovat kolem podélné osy,
- ano, prodávat obrtlíky pro jachtaře jsem viděl; to ovšem nezdůvodňuje jejich nezbytnost,
- jak píšu, ve více jachtařských destinacích jsem viděl hodně, opravdu hodně lidí, kteří kotvili i vyvazovali loď na bóji bez obrtlíku. Chápu, že jsem jmenoval oblasti daleko za obzorem chorvatského jachtaře, ale pluje se i ve zbytku světa, takže pokud je něco rozšířené v Chorvatsku, ještě to neznamená, že je to nezbytné. Ujišťuji Tě, že Poláci, Švédové, Norové, Britové, Francouzi a další určitě nejsou horší jachtaři než Chorvati. A o rybářích platí totéž.
Protože nepotřebuji mít patent na jedinou správnou pravdu, klidně Ti přeji spokojené užívání mnoha skvělých obrtlíků.
Hezký večer.
- slovo „obratlík“ neexistuje, je to obrtlík, https://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=obratl%C3%ADk
- loď správně vyvázaná na bóji se netočí jako neukázněný pes; to by musela rotovat kolem podélné osy,
- ano, prodávat obrtlíky pro jachtaře jsem viděl; to ovšem nezdůvodňuje jejich nezbytnost,
- jak píšu, ve více jachtařských destinacích jsem viděl hodně, opravdu hodně lidí, kteří kotvili i vyvazovali loď na bóji bez obrtlíku. Chápu, že jsem jmenoval oblasti daleko za obzorem chorvatského jachtaře, ale pluje se i ve zbytku světa, takže pokud je něco rozšířené v Chorvatsku, ještě to neznamená, že je to nezbytné. Ujišťuji Tě, že Poláci, Švédové, Norové, Britové, Francouzi a další určitě nejsou horší jachtaři než Chorvati. A o rybářích platí totéž.
Protože nepotřebuji mít patent na jedinou správnou pravdu, klidně Ti přeji spokojené užívání mnoha skvělých obrtlíků.
Hezký večer.
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 349
- Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
- Reputace: 35
- Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska
Re: Přechod z plachetnice na katamarán
Že nemáš ani ánung vo tom k čemu to asi je a pleteš sem podélnou rotaci plavidla (dokonce ani ten čokl nerotuje podle podélné osy, pokud ho správně nenakopneš), to vůbec nevadí. To je nepodstatný detail.
Důležitý je, že se perfektně a detailně vyznáš v názvosloví. Dokonce jsi schopen vydolovat odkaz z hloubi džungle interneta
Důležitý je, že se perfektně a detailně vyznáš v názvosloví. Dokonce jsi schopen vydolovat odkaz z hloubi džungle interneta
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3504
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 410
- Bydliště: Praha
Re: Přechod z plachetnice na katamarán
Děkuji za předvedení osobního útoku místo věcné argumentace. Definitivně jsi mě přesvědčil, že nemá smysl s tebou ztrácet čas.
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 349
- Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
- Reputace: 35
- Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska
Re: Přechod z plachetnice na katamarán
Nedělej zagorku. řek sis vo to
osobní útok vypadá jinak
a argumenty neuznáváš, ale to není můj problém
osobní útok vypadá jinak
a argumenty neuznáváš, ale to není můj problém
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: Přechod z plachetnice na katamarán
V jedné konobě pod Velebitem u láhve Pelinkovače, Travarice, Graševiny, Malvazije a jutrajni kávy vymysleli místní koumáci vyvázání brodice s motorem Tomos za použití obrtlice.
Sice nevědí proč, ale s obrtlicí to v oné vesnici vážou všichni.
Sice nevědí proč, ale s obrtlicí to v oné vesnici vážou všichni.
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 349
- Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
- Reputace: 35
- Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska
Re: Přechod z plachetnice na katamarán
Racku, oni vědí, ale Ty nevíš
a nepodceňoval bych je být Tebou i když mně je jasné, že máš na svém plavidle lepší motor než je Yugo Tomos .
a nepodceňoval bych je být Tebou i když mně je jasné, že máš na svém plavidle lepší motor než je Yugo Tomos .
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: Přechod z plachetnice na katamarán
S těma obrtlicema to bylo takto.
Nezkušený apartmánysta Bojko Mladič se šel zeptat do konoby jak se váže čamac.
Předseda místní Uljarske zadrugi vymyslel že na obrtlicu.
Také místní pasák ovcí Dragan Prcič říkal, že bez obrtlice to nejde, protože obecního kozla také vázali na obrtlicu.
I Straško Smilnič řekl že je to dobrý nápad, že na obrtlicu přiváže manželku, aby nedělala psí kusy se sousedem když je v konobě.
A tak po vyslechnutí rad místních odborníků Bojko, zakoupil obrtlice, aby gosti apartmánu byli spokojeni. A stejně jako bojko si nakoupili obrtlice všichni apartmánysti v Zagrebačké ulici.
Nezkušený apartmánysta Bojko Mladič se šel zeptat do konoby jak se váže čamac.
Předseda místní Uljarske zadrugi vymyslel že na obrtlicu.
Také místní pasák ovcí Dragan Prcič říkal, že bez obrtlice to nejde, protože obecního kozla také vázali na obrtlicu.
I Straško Smilnič řekl že je to dobrý nápad, že na obrtlicu přiváže manželku, aby nedělala psí kusy se sousedem když je v konobě.
A tak po vyslechnutí rad místních odborníků Bojko, zakoupil obrtlice, aby gosti apartmánu byli spokojeni. A stejně jako bojko si nakoupili obrtlice všichni apartmánysti v Zagrebačké ulici.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3504
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 410
- Bydliště: Praha
Re: Přechod z plachetnice na katamarán
RACEK píše:S těma obrtlicema to bylo takto…
Ondro, neriskuj! Uvědom si, že Mladič, Pricič, Smilnič a možná i Šukič vědí, ale Ty nevíš.
Zachtánit Tě může snad jen nákup mnoha obrtlic, aka „obratlíků“ nebo alespoň ratlíků.
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 349
- Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
- Reputace: 35
- Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska
Re: Přechod z plachetnice na katamarán
RACEK píše:S těma obrtlicema to bylo takto.
Nezkušený apartmánysta Bojko Mladič se šel zeptat do konoby jak se váže čamac.
Předseda místní Uljarske zadrugi vymyslel že na obrtlicu.
Také místní pasák ovcí Dragan Prcič říkal, že bez obrtlice to nejde, protože obecního kozla také vázali na obrtlicu.
I Straško Smilnič řekl že je to dobrý nápad, že na obrtlicu přiváže manželku, aby nedělala psí kusy se sousedem když je v konobě.
A tak po vyslechnutí rad místních odborníků Bojko, zakoupil obrtlice, aby gosti apartmánu byli spokojeni. A stejně jako bojko si nakoupili obrtlice všichni apartmánysti v Zagrebačké ulici.
Příště napiš něco o sobě . Tohle je dost ubohý výtvor. Do očí bys jim to neřekl... co, ty klávesnicový hrdino...
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: Přechod z plachetnice na katamarán
S katamaranem se na bóji vážu takto
Někoho z posádky pošlu na příď, na tu, na kterou od kormidla lepší vidím.
Lano z té přídě provlíknu okem na bóji a vrátím na stejný vazák.
Z druhé přídě vezmu lano, protáhnu před crossbeamem a rolfokem, provlíknu okem na bóji a vrátím zpátky na vazák.
Jedno lano povolím a druhé přitáhnu, abych měl bóji v prostředku mezi trupy.
Oproti monohulu to má výhodu, že za bezvětří nebouchá bóje do trupu, což se ocení hlavně v noci.
Někoho z posádky pošlu na příď, na tu, na kterou od kormidla lepší vidím.
Lano z té přídě provlíknu okem na bóji a vrátím na stejný vazák.
Z druhé přídě vezmu lano, protáhnu před crossbeamem a rolfokem, provlíknu okem na bóji a vrátím zpátky na vazák.
Jedno lano povolím a druhé přitáhnu, abych měl bóji v prostředku mezi trupy.
Oproti monohulu to má výhodu, že za bezvětří nebouchá bóje do trupu, což se ocení hlavně v noci.
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 750
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Re: Přechod z plachetnice na katamarán
Ahoj,
jak jsem psal někde výš, tak sem dávám přímo fotku toho převráceného katamaranu, kdyby někdo nechtěl věřit, že katamaran se dá převrátit.
Je ze srpna 2005, ve starém lodním deníku bych musel najít přesné datum, ale to asi není podstatné.
Pavel.
jak jsem psal někde výš, tak sem dávám přímo fotku toho převráceného katamaranu, kdyby někdo nechtěl věřit, že katamaran se dá převrátit.
Je ze srpna 2005, ve starém lodním deníku bych musel najít přesné datum, ale to asi není podstatné.
Pavel.
Re: Přechod z plachetnice na katamarán
Ahoj,
osobně mám zkušenost jen s HobieCat 16. Nechci tvrdit, že převrácení je na dením pořádku, ale každý rok v Chorvatsku minimálně jednou loď převrátím. Je to samozřejmě tím, že se snažím jezdit na jednom plováku co nejvíc. Při pomalejší rychlosti to skončí jen na boku, při větší zpravidla "želvou" t.j. stěžněm kolmo ke dnu.
S kotvením zkušenosti memám, protože katamaran vytahuji každý den na břeh.
K manévrování: protože jsem začak plachtit na katamaránu, tak mě překvapilo na půjčené jednotrupovce jak to pěkně točí. Katamarán točí o hodně pomaleji, i teď v silnějším větru někdy dělám re na víckrát, protože na poprvé nedotočím.
osobně mám zkušenost jen s HobieCat 16. Nechci tvrdit, že převrácení je na dením pořádku, ale každý rok v Chorvatsku minimálně jednou loď převrátím. Je to samozřejmě tím, že se snažím jezdit na jednom plováku co nejvíc. Při pomalejší rychlosti to skončí jen na boku, při větší zpravidla "želvou" t.j. stěžněm kolmo ke dnu.
S kotvením zkušenosti memám, protože katamaran vytahuji každý den na břeh.
K manévrování: protože jsem začak plachtit na katamaránu, tak mě překvapilo na půjčené jednotrupovce jak to pěkně točí. Katamarán točí o hodně pomaleji, i teď v silnějším větru někdy dělám re na víckrát, protože na poprvé nedotočím.
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 750
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Re: Přechod z plachetnice na katamarán
Tak k tomu katamaranu:
Možná si někdo řekne, že jsem příliš riskoval, ale vzhledem k okolnostem si to úplně nemyslím.
Vydal jsem se na první kapitánskou plavbu na katamaran Bali 4,2, září 2023, posádka 8 lidí, z toho 3 už zkušenost z plaveb na plachetnici měli. Marína Vodice, HR. Já mám napluto asi 50 týdnů v tamních vodách na plachetnicích, nejprve 6 m a od r. 2009 12 m, většina coby skiper.
K těm rozdílům pár postřehů z mé první plavby na katamaranu. Výhodou bylo počasí, kdy bylo stabilní a mírně větrné, žádné silné větry, bouřky a podobně. Trasu jsme se dohodli z Vodice na Kornati, pak zpět od Vodice dotankovat vodu, pak kolem Šibeniku přes Prokljansko jezero ke Skradinu, odtud pak k Primoštenu a zpět do maríny. K řešení byly drobné technické problémy (zámky u dveří WC, kajut), jinak loď celkem v pořádku.
K plavebním vlastnostem:
- naprosto jiné manévrování proti jednotrupé plachetnici díky dvěma motorům. Asi pochopitelné pro každého.
- daleko horší chování na plachty, zejména při menší rychlosti. Nechtěl plout moc ostře proti větru. To, co jsem byl zvyklý u jednotrupé plachetnice, jsem s katamaranem nedával.
- nechtěl bych na dané konkrétní lodi plout v horším počasí, kormidelna není kromě stříšky snad 1 x 1,3 m nijak krytá. Za větru a deště bych tam moc spokojený nebyl. U jednotrupé plachetnice mám kočárek a bimini. Příjemná je jedna věc, že veškeré důležité ovládací prvky jsou u této lodě staženy do jednoho místa (kormidlo, motory, lana k ovládání plachet, plotr). Zejména plotr jsem ocenil, když jsme byl nucen v noci vyplout z Prokljanského jezera kanálem na moře (na ostrov Zlarin). Noční plavba tím kanálem byl naprosto úžasný zážitek pro mne i pro posádku.
- kotvení u této konkrétní lodě je asi poněkud zvláštní - vím, že na kotevní řetěz se po zakotvení instaluje lano z něco jako karabinou a to jde na oba vazáky na bocích. Nějak mi ale uniká, jak u této konkrétní lodě mám to lano připnout na kotevní řetěz, když je od kotevního vrátku vedený přs kladku a vodící kolejnici před loď dolů a teprve tam je možné lano nacvaknout na řetěz, ale z paluby přes zábradlí vpředu tam nedošáhnu, aby se tam člověk spouštěl na bocmanské sedačce, nebo lano nacvaknul na řetěz z člunu. Při zhoršení počasí a nutnosti vytáhnout honem kotvu bych rozhodně nechtěl řešit vycvaknutí karabiny (ona to není úplně karabina, ale kovový bazmek, který se nacvakne mezi články řetězu). Navíc jsem zvyklý po zakotvení po kotevním řetězu spouštět před loď na samostatném laně olověnou zátěž (psaníčko). Toto ze stejného důvodu na této lodi nešlo dobře realizovat (nacvaknout na kotevní řetěz karabinu).
- hlavní plachta (resp. ráhno) u této lodě nejde příliš vyklopit dopředu. Nebudu tady střílet, na jaký max. úhel to jde nejvíc, ale u jednotrupé (Elan Inmression 40) to jde výrazně víc. Tudíž plavba na motýla rozhodně vyžaduje kontrašot, je zde vyšší riziko nehtěné halzy.
- nevýhodou je samozřejmě vyšší spotřeba nafty, dva motory si vezmou prostě víc než jeden.
- výhodou je mnohem lepší manévrovatelnost v maríně, ve vlnách se opravdu nenaklání kolem podélné osy, samozřejmě je nutné při zesilování větru včas refovat.
- jinak zkušenější jachtaři asi mají pravdu v tom, že katamaran je spíš taková párty-loď, ale hůř se na ní plachtí (proti jednotrupé). Samozřejmě prostorově pro posádku je to naprosto někde jinde. Velký salon, přední plato (zde navíc bylo pevné), ležení na střeše nad salonem ... U této lodě byl navíc i měnič (k dispozici 1,5 kW).
Jako u většiny lodí, i zde je pracoviště skipera (ovládání vysílačky, spotřebičů, světel, námořní mapy) v rohu salonu. Takže je dobré mít ruční VHF u kormidla, pokud je na lodi jediný kompetentí člověk na ovládání kormidla i vysílačky.
To je tak zhruba vše, co mne teď napadá.
Přeji všem, aby pro první seznámení s jiným typem lodě měli klidné a stabilní počasí jako já.
Pavel.
Možná si někdo řekne, že jsem příliš riskoval, ale vzhledem k okolnostem si to úplně nemyslím.
Vydal jsem se na první kapitánskou plavbu na katamaran Bali 4,2, září 2023, posádka 8 lidí, z toho 3 už zkušenost z plaveb na plachetnici měli. Marína Vodice, HR. Já mám napluto asi 50 týdnů v tamních vodách na plachetnicích, nejprve 6 m a od r. 2009 12 m, většina coby skiper.
K těm rozdílům pár postřehů z mé první plavby na katamaranu. Výhodou bylo počasí, kdy bylo stabilní a mírně větrné, žádné silné větry, bouřky a podobně. Trasu jsme se dohodli z Vodice na Kornati, pak zpět od Vodice dotankovat vodu, pak kolem Šibeniku přes Prokljansko jezero ke Skradinu, odtud pak k Primoštenu a zpět do maríny. K řešení byly drobné technické problémy (zámky u dveří WC, kajut), jinak loď celkem v pořádku.
K plavebním vlastnostem:
- naprosto jiné manévrování proti jednotrupé plachetnici díky dvěma motorům. Asi pochopitelné pro každého.
- daleko horší chování na plachty, zejména při menší rychlosti. Nechtěl plout moc ostře proti větru. To, co jsem byl zvyklý u jednotrupé plachetnice, jsem s katamaranem nedával.
- nechtěl bych na dané konkrétní lodi plout v horším počasí, kormidelna není kromě stříšky snad 1 x 1,3 m nijak krytá. Za větru a deště bych tam moc spokojený nebyl. U jednotrupé plachetnice mám kočárek a bimini. Příjemná je jedna věc, že veškeré důležité ovládací prvky jsou u této lodě staženy do jednoho místa (kormidlo, motory, lana k ovládání plachet, plotr). Zejména plotr jsem ocenil, když jsme byl nucen v noci vyplout z Prokljanského jezera kanálem na moře (na ostrov Zlarin). Noční plavba tím kanálem byl naprosto úžasný zážitek pro mne i pro posádku.
- kotvení u této konkrétní lodě je asi poněkud zvláštní - vím, že na kotevní řetěz se po zakotvení instaluje lano z něco jako karabinou a to jde na oba vazáky na bocích. Nějak mi ale uniká, jak u této konkrétní lodě mám to lano připnout na kotevní řetěz, když je od kotevního vrátku vedený přs kladku a vodící kolejnici před loď dolů a teprve tam je možné lano nacvaknout na řetěz, ale z paluby přes zábradlí vpředu tam nedošáhnu, aby se tam člověk spouštěl na bocmanské sedačce, nebo lano nacvaknul na řetěz z člunu. Při zhoršení počasí a nutnosti vytáhnout honem kotvu bych rozhodně nechtěl řešit vycvaknutí karabiny (ona to není úplně karabina, ale kovový bazmek, který se nacvakne mezi články řetězu). Navíc jsem zvyklý po zakotvení po kotevním řetězu spouštět před loď na samostatném laně olověnou zátěž (psaníčko). Toto ze stejného důvodu na této lodi nešlo dobře realizovat (nacvaknout na kotevní řetěz karabinu).
- hlavní plachta (resp. ráhno) u této lodě nejde příliš vyklopit dopředu. Nebudu tady střílet, na jaký max. úhel to jde nejvíc, ale u jednotrupé (Elan Inmression 40) to jde výrazně víc. Tudíž plavba na motýla rozhodně vyžaduje kontrašot, je zde vyšší riziko nehtěné halzy.
- nevýhodou je samozřejmě vyšší spotřeba nafty, dva motory si vezmou prostě víc než jeden.
- výhodou je mnohem lepší manévrovatelnost v maríně, ve vlnách se opravdu nenaklání kolem podélné osy, samozřejmě je nutné při zesilování větru včas refovat.
- jinak zkušenější jachtaři asi mají pravdu v tom, že katamaran je spíš taková párty-loď, ale hůř se na ní plachtí (proti jednotrupé). Samozřejmě prostorově pro posádku je to naprosto někde jinde. Velký salon, přední plato (zde navíc bylo pevné), ležení na střeše nad salonem ... U této lodě byl navíc i měnič (k dispozici 1,5 kW).
Jako u většiny lodí, i zde je pracoviště skipera (ovládání vysílačky, spotřebičů, světel, námořní mapy) v rohu salonu. Takže je dobré mít ruční VHF u kormidla, pokud je na lodi jediný kompetentí člověk na ovládání kormidla i vysílačky.
To je tak zhruba vše, co mne teď napadá.
Přeji všem, aby pro první seznámení s jiným typem lodě měli klidné a stabilní počasí jako já.
Pavel.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů