zkoušky na chorvatské papíry
Moderátoři: MARIS, vilma, windward, Pepa
- JardaF
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1379
- Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Tak jak jsem slíbil, píšu bližší informace o průběhu našeho námořního kursu v Chorvatsku. Chtěl jasem jen heslovitě, ale nějak to nevyšlo - vyprávění je trochu delší. Dávám to sem, do fóra, protože to souvisí s tématem, ale pokud admin uzná, že je to moc dlouhé, klidně je možné to přesunout mezi články.
Takže:
Mořský kurz jsem absolvovali se společností AZ Yachting v termínu 9.5.- 16.5.2009. Loď Amoneda, Elán 344, posádka pět mužů (Marek 22 let, Pepa 30 let, dvakrát 40 let - já a Standa a jednou 55 let - Mirek) a jedna žena (moje). A pak kapitán Viktor Jurek.
Týden před akcí
Kurz defacto začal již týden před samotnou plavbou. Kapitán nám mailem posílal úkoly, které jsme museli plnit. Šlo zejména o orientaci na mapě a čtení majáků. Udělalo to na mě velmi dobrý dojem.
A pak jsme vyrazili na cestu.
Sobota 9.5.
Ve 13:15 vyzvedáváme jednoho člena posádky (Standu) na letišti v Zadaru a ve 14:00 se naloďujeme na Amonedu v maríně Biograd na moru. Máme s Luckou přední kajutu, což nevadí, protože jsme oba pod metr sedmdesát. Ve 14:30 zní povel „mooring do vody“ a Amoneda opouští jihovýchodním kurzem marínu a míří na Murterské moře. Moře je klidné, vítr kolem 4 uzlů z jihu. Vztyčujeme plachty a v rámci výcviku pomalu křižujeme proti větru – každý se učí ovládat otěže a jezdce obou plachet. K večeru vítr utichá a na motor dojíždíme k Artině na Vrgadě, kde společně se dvěma jachtami trávíme noc na kotvě. Kotviště je to pohádkové a západ Slunce je neuvěřitelný. Následuje školení zacházení se záchodem. Spíme úplně v pohodě.
Neděle 10.5.
Mám službu v kuchyni – takže dělám všem snídani (Lucka mi trochu pomáhá). V 10:45 zvedáme kotvu a za slabého větru 3,5 uzle míříme na Žirje. Část plujeme na plachty a pokračujeme ve výuce ze včerejška – tedy přehazování plachet, zejména réčka. Vítr ale beznadějně utichá a tak odpoledne pokračujeme na motor. Vařím oběd – ochucenou rýži a uzené maso. Těsně po obědě se objevují delfíni – malé hejno zakrouží kolem lodi asi ve vzdálenosti 80 metrů a zmizí směrem na Kornaty. Vyvazujeme se u osamělého mola a v naprostém osamění se chystáme na noc. Šnorchluju v zátoce a taky pod lodí – voda má 19 stupňů. Nic moc, ale jde to. Po večeři výuka navigace podle mapy a GPS. Pak kecáme v kokpitu do půlnoci. Okolo lodi světélkuje plankton a když zalezeme konečně do kajuty, luknou nám do ní svítí hvězdy. Neuvěřitelný.
Pondělí 11.5.
Bezvětří. Místo odjezdu je na programu školení radiokomunikace. Pak se odvazujeme a na motor míříme do zátoky na Kakanu, kde cvičíme vyvazování na bóji. Jeden je vždy u kormidla, druhý zachytává a zvedá lano bóje, třetí uvazuje vyvazovací lano a čtvrtý z přídě naviguje. Zbytek kibicuje a posty se spravedlivě střídají.
Pak (pořád na motor) vyrážíme směr Obonian (jižní trasou) – součástí výcviku je naplánovat trasu a předat kormidelníkovi kurzy – takže sami navigujeme. Dokonce úspěšně.
Na Obonianu cvičíme zajíždění k molu a vyvazování lodě. Nacvičujeme jak najíždění bokem, tak couvání. Naštěstí nikde nikdo a tak naše rejdění nikoho neirituje. Nás trochu ano.
Ale nakonec to zvládáme a po posledním odpoutání od mola míříme k Šibeniku podívat se na pevnost.
Asi aby si zachoval zdravý rozum, vysazuje nás kapitán u pevnosti a odplouvá. Hodinku někde relaxuje (nedivím se mu!) a my zatím zkoumáme pevnost. Po hodině se naloďujeme zpátky na Amonedu a bereme kurz na Zlarin. Krásné městečko. Nesmějí tu jezdit auta! Jen sekačky na trávu! J(však taky kdo neviděl domorodou omladinu na vytuněné sekačce na trávu s valníkem, jak si to smaží po nábřeží co to jde, ten neuvěří J). Vyvazujeme se na mooring u městského mola. Pak dobíjíme baterie a doplňujeme vodu. Platíme 40EUR (nejsou tu záchody ani sprchy; ale v restauraci jsou záchody v pohodě).
Po vyvázání je osobní volno (sic!) do 18:00. Couráme se Zlarinem, fotografové fotografují, na kopci v kostele zpívá místní ženský sbor, slunce svítí a je tu nádherně. Dokonce je zde i otevřený obchod – doplňujeme trochu zásoby dobrot.
V 18:00 začíná školení COLREGu. Pak vyrážíme na opulentní večeři ‚dohromady za 116 EUR) a po vystřídání všech na konečně prostorném WC se vracíme na loď. Pak samostudium ze skript a potom do půlnoci kecáme a padne nejedna lahvinka (asi dvě padly).
Úterý 12.5.
Službu má Pepa, který je řezník a začíná masový den. K snídaní je mmj. opečená slanina a salámek.
Vítr fouká 10-12 uzlů. Vyplouváme ze Zlarinu v 9:35 a vytahujeme plachty. Loď jde do náklonu a kdo může fotí a točí. Nádhera! Voda pleská o příď, vítr funí skrz lana…. Míříme do zátoky na Tijat, kde pokračujeme v praktickém školení, tentokrát kotvení. Až to dovyzkoušíme, vyrážíme okolo Tijatu na sever a v průlivu mezi Tijatem a Prvičem cvičíme nejdřív plavbu na zadní vítr (na motelja s kontraotěží)) a potom MOB (man over board), ovšem už na motor.
Pak plujeme směrem na západ a kotvíme na Žirje u městského mola za molem trajektu. Zadarmo. Ovšem, je zde mělko. Fotíme loď pod vodou, pod kýlem zbývá tak půlmetr. Ale kapitán je spokojený, takže dáváme večeři. Po večeři (kotlety naložené v marinádě) následuje samostudium (zkoušky se blíží) a kapitán každého jednoho zkouší u vysílačky z komunikace vysílačkou, konkrétně mayday volání. Po setmění vyplouváme na noční plavbu. Cíl: obeplout Žirje. Kapitán nám předává mapy, náměrový dalekohled a odpichovátko. Pak vypíná lodní GPS a nechává se jen svého malého Garmina u sebe. Naším úkolem je vytvořit plán plavby a obeplout Žirje jen s pomocí náměrů na majáky.
Je to adrenalin a zejména na začátku plavby poměrně zmatek. Ale jen si trochu zvykneme a uklidníme se, je plavba nádherná. Zpočátku nesvítí ani měsíc a tak se orientujeme jen podle náměrů, ale pak měsíc vyjde a ostrovy začnou být trochu vidět; spíše tedy tušit. Plavba je úžasná. Střídáme se pravidelně u kormidla a v navigaci. Moře z jihozápadní strany Žirje trochu houpá a loď držíme v kurzu hlavně podle hvězd.
Maják na Blitvenici (v druhé polovině objezdu) bliká dvakrát za půl minuty, takže vždycky třicet sekund plujeme skoro naslepo. Před Blitvenicí jsou mělčiny a nízké ostrůvky v noci neviditelné. Pak se objeví po pravoboku maják na Raparašnjaku, který svítí jednou za 4 sekundy a ve výseku směrem na mělčiny před Blitvenicí má zatemněný sektor. Jakmile zhasne, musíme točit na severozápad, jinak ztroskotáme. Je to adrenalin. Když konečně maják zhasíná, točíme a vracíme se na hranu sektoru tak, aby byl ještě vidět. V poslední čtvrtině plavby nečekaně vyhazuje kapitán fendr oblečený do plovací vesty a se signální bójí, kterému přezdíváme Alfréd. Alfréd mizí ve tmě a Pepík, který je zrovna u kormidla, řve: „Muž přes palubu“. Následuje snížení otáček a obrat. Jdu na příď s baterkou a pročesávám tmu. Signální bójka selhala a nesvítí. Přesto Alfréda nacházíme asi po pěti minutách a vytahujeme ho zpátky na loď. Ani se moc nenamočil.
Bezpečně dokončujeme obrat nad Žirje a maják izolovaného nebezpečí společně se světly mola trajektu nás vede do přístavu. Vyvazujeme se v 01:45. Oddechli jsme si. Kapitán jistě také. Úplná bojovka jako na táboře
Středa 13.5.
Spíme do 9:30. V 9:35, skoro v pyžamu, odvazujeme loď. Fouká 12 uzlů a kapitán velí k odplutí. Plachty letí nahoru. Ve 13:30 vítr utichá. Startujeme motor a míříme na Kornaty. Jdu na příd a sedám si na sedačku nad kotvou. Deset metrů přede mnou se objevuje skupina delfínů. Krásně slyším, jak se nadechují. Úplně mystická chvíle.
Projíždíme prázdnými Kornatskými ostrovy a v průplavu mezi Katinou a Kornatem nám předvádí kapitán navigaci na zákrytové náměrné body. Pak směřujeme dál na sever a vyvazujeme se v Sali. Vynikající zmrzlina a pivko.
Pak pokračujeme v plavbě na sever a zkoumáme Zaglav a Žman, abychom se nakonec na noc vyvázali u ponorkového bunkru. Kotví tu již jedna jachta s českou posádkou. Jejich loď má přes padesát stop a všichni jsou společensky velmi unavení. Úplně na šrot. Chvíli se s nimi přátelíme ale jejich tempu nelze stačit. Snažíme se v kokpitu ještě opakovat nad skritpy, ale pak zalézáme. Ještě dlouho do noci duní bunkrem na plné pecky Děda Mládek Ilegal Band….
Čtvrtek 14.5.
V 8:30 odrážíme od ponorkového bunkru a míříme na jih do Brbinje. Tam se vyvážeme u mola a absolvujeme školení první pomoci a použití záchranných prostředku na lodi, včetně vodní kotvy.
Pak opouštíme Brbinje a na plachty plujeme směr Pašman s cílem projet pod mostem mezi Pašmanem a Ugljanem. Most je ale v rekonstrukci a plavba nemožná. Obracíme na jihovýchod a křižujeme proti sílícímu Jugu. Každý popořadě zkouší obraty (re) a honí posádku po kokpitu. Začíná nás tlačit čas a tak zrefujeme plachty, nahodíme motor a proti vlnám směřujeme podél Pašmanu do murterského moře. Začíná to trochu houpat, nikomu ale špatně není. Vítr dosahuje na 15 uzlů a tak pod dolním koncem Pašmanu otáčíme na severovýchod, vytahujeme plachty a na zadní vítr plujeme směr Biograd. Po půl hodině ale vítr slábne a tak na motor dojíždíme do Biogradu. Nejdřív k benzince doplnit naftu a pak do maríny. Smutně uvazuju mooring – plavba právě skončila.
Sprcha a záchod stojí ale za to – to si člověk doma takhle nevychutná a po večeři absolvujeme závěrečný písemný test znalostí, který si na nás kapitán přichystal. Pak doslova upadneme do kajut.
Pátek 15.5.
Odjezd dvěma auty do Zadaru a přihlášení ke zkoušce. Zkoušet se začíná ve dvanáct a asi po půlhodině přichází na řadu i naše posádka. Zkouška trvá kolem patnácti minut (někdo i déle). Všichni se ctí absolvují. Přesouváme se do konoby za kapitanátem a čekáme na našeho kapitána, až donese průkazy. Za půl hodinky se vrací a směje se. Jsme kapitáni. Uspořádáváme malý ceremoniál, kdy kapitán křtí každý průkaz mořskou vodou nabranou v Biogradu a jeden každý je jmenovitě uveden do cechu kapitánského. Samozřejmě s potleskem zbytu posádky a nakonec i obsluhy restaurace.
A to je skoro konec. Fotíme se hromadně v parku a polovina posádky vyráží směr Česká republika. Zůstáváme jen tři a kapitán. Asi dvě hodiny couráme Zadarem a pak se autem vracíme do maríny v Biogradu. Tam ještě uklidíme loď a láskyplně vydrhneme kokpit a palubu – po nás následuje další kurz. Amoneda doslova svítí a my se na ní smutně koukáme. Sbalíme a co už dnes nepotřebujeme, doneseme do auta. Pak večeře a po chvíli kecání zalézáme do kajut.
Sobota 16.5.
V 8:00 budíček, je tu další posádka. Kapitán jí ale vyhání, ať dorazí až za hodinu. My bleskové dobalujeme a loučíme se s kapitánem a s Amonedou.
Máme ještě čas a jdeme se projít po Biogradu. Chvíli se couráme, ale stejně nás to žene zpátky a tak se ještě vracíme na molo. Opět se loučíme s kapitánem Viktorem, zamáváme Amonedě s nové posádce a konečně vlezeme do auta.
V Zadaru na letišti vysazujeme Standu a pak míříme směr Slovinsko. Naše mořské dobrodružství skončilo.
Závěrem
Závěrem bych chtěl napsat, že kurz daleko předčil naše očekávání (navíc jsme nevěděli, co čekat ) Viktor Jurek se ukázal jako vynikající kapitán a školitel, byť někdy přísný Celý kurz měl velmi dobře připravený a využil všechen čas k tomu, aby nás připravil nejen na zkoušky, ale ukázal co nejvíc i z praktického jachtingu. Navíc noční plavba bez GPS je zážitek a zkušenost, která se určitě nezapomíná a bude se v budoucnu hodit.
Tímto tedy bych rád AZ Yachtingu a jmenovitě kapitánovi Viktoru Jurkovi poděkoval. (a není to žádná reklama, jasný? Protože komu čest, tomu čest!
A ještě jedna poznámka, hlavně pro ty, kteří se na podobný kurz chystají. Ač máme kapitánský průkaz, necítíme se ani kapitány, ani námořníky. Díky trpělivosti a umu našeho kapitána jsme se myslím stali začínajícími jachtaři, kteří budou určitě ještě sbírat zkušenosti, než vyplují na první samostatnou plavbu.
A ještě jednu poznámku. Moji ženu Lucii to děsně chytlo a ještě týden po návratu každou noc plula na plachetnici a navigovala. Fakticky
Takže:
Mořský kurz jsem absolvovali se společností AZ Yachting v termínu 9.5.- 16.5.2009. Loď Amoneda, Elán 344, posádka pět mužů (Marek 22 let, Pepa 30 let, dvakrát 40 let - já a Standa a jednou 55 let - Mirek) a jedna žena (moje). A pak kapitán Viktor Jurek.
Týden před akcí
Kurz defacto začal již týden před samotnou plavbou. Kapitán nám mailem posílal úkoly, které jsme museli plnit. Šlo zejména o orientaci na mapě a čtení majáků. Udělalo to na mě velmi dobrý dojem.
A pak jsme vyrazili na cestu.
Sobota 9.5.
Ve 13:15 vyzvedáváme jednoho člena posádky (Standu) na letišti v Zadaru a ve 14:00 se naloďujeme na Amonedu v maríně Biograd na moru. Máme s Luckou přední kajutu, což nevadí, protože jsme oba pod metr sedmdesát. Ve 14:30 zní povel „mooring do vody“ a Amoneda opouští jihovýchodním kurzem marínu a míří na Murterské moře. Moře je klidné, vítr kolem 4 uzlů z jihu. Vztyčujeme plachty a v rámci výcviku pomalu křižujeme proti větru – každý se učí ovládat otěže a jezdce obou plachet. K večeru vítr utichá a na motor dojíždíme k Artině na Vrgadě, kde společně se dvěma jachtami trávíme noc na kotvě. Kotviště je to pohádkové a západ Slunce je neuvěřitelný. Následuje školení zacházení se záchodem. Spíme úplně v pohodě.
Neděle 10.5.
Mám službu v kuchyni – takže dělám všem snídani (Lucka mi trochu pomáhá). V 10:45 zvedáme kotvu a za slabého větru 3,5 uzle míříme na Žirje. Část plujeme na plachty a pokračujeme ve výuce ze včerejška – tedy přehazování plachet, zejména réčka. Vítr ale beznadějně utichá a tak odpoledne pokračujeme na motor. Vařím oběd – ochucenou rýži a uzené maso. Těsně po obědě se objevují delfíni – malé hejno zakrouží kolem lodi asi ve vzdálenosti 80 metrů a zmizí směrem na Kornaty. Vyvazujeme se u osamělého mola a v naprostém osamění se chystáme na noc. Šnorchluju v zátoce a taky pod lodí – voda má 19 stupňů. Nic moc, ale jde to. Po večeři výuka navigace podle mapy a GPS. Pak kecáme v kokpitu do půlnoci. Okolo lodi světélkuje plankton a když zalezeme konečně do kajuty, luknou nám do ní svítí hvězdy. Neuvěřitelný.
Pondělí 11.5.
Bezvětří. Místo odjezdu je na programu školení radiokomunikace. Pak se odvazujeme a na motor míříme do zátoky na Kakanu, kde cvičíme vyvazování na bóji. Jeden je vždy u kormidla, druhý zachytává a zvedá lano bóje, třetí uvazuje vyvazovací lano a čtvrtý z přídě naviguje. Zbytek kibicuje a posty se spravedlivě střídají.
Pak (pořád na motor) vyrážíme směr Obonian (jižní trasou) – součástí výcviku je naplánovat trasu a předat kormidelníkovi kurzy – takže sami navigujeme. Dokonce úspěšně.
Na Obonianu cvičíme zajíždění k molu a vyvazování lodě. Nacvičujeme jak najíždění bokem, tak couvání. Naštěstí nikde nikdo a tak naše rejdění nikoho neirituje. Nás trochu ano.
Ale nakonec to zvládáme a po posledním odpoutání od mola míříme k Šibeniku podívat se na pevnost.
Asi aby si zachoval zdravý rozum, vysazuje nás kapitán u pevnosti a odplouvá. Hodinku někde relaxuje (nedivím se mu!) a my zatím zkoumáme pevnost. Po hodině se naloďujeme zpátky na Amonedu a bereme kurz na Zlarin. Krásné městečko. Nesmějí tu jezdit auta! Jen sekačky na trávu! J(však taky kdo neviděl domorodou omladinu na vytuněné sekačce na trávu s valníkem, jak si to smaží po nábřeží co to jde, ten neuvěří J). Vyvazujeme se na mooring u městského mola. Pak dobíjíme baterie a doplňujeme vodu. Platíme 40EUR (nejsou tu záchody ani sprchy; ale v restauraci jsou záchody v pohodě).
Po vyvázání je osobní volno (sic!) do 18:00. Couráme se Zlarinem, fotografové fotografují, na kopci v kostele zpívá místní ženský sbor, slunce svítí a je tu nádherně. Dokonce je zde i otevřený obchod – doplňujeme trochu zásoby dobrot.
V 18:00 začíná školení COLREGu. Pak vyrážíme na opulentní večeři ‚dohromady za 116 EUR) a po vystřídání všech na konečně prostorném WC se vracíme na loď. Pak samostudium ze skript a potom do půlnoci kecáme a padne nejedna lahvinka (asi dvě padly).
Úterý 12.5.
Službu má Pepa, který je řezník a začíná masový den. K snídaní je mmj. opečená slanina a salámek.
Vítr fouká 10-12 uzlů. Vyplouváme ze Zlarinu v 9:35 a vytahujeme plachty. Loď jde do náklonu a kdo může fotí a točí. Nádhera! Voda pleská o příď, vítr funí skrz lana…. Míříme do zátoky na Tijat, kde pokračujeme v praktickém školení, tentokrát kotvení. Až to dovyzkoušíme, vyrážíme okolo Tijatu na sever a v průlivu mezi Tijatem a Prvičem cvičíme nejdřív plavbu na zadní vítr (na motelja s kontraotěží)) a potom MOB (man over board), ovšem už na motor.
Pak plujeme směrem na západ a kotvíme na Žirje u městského mola za molem trajektu. Zadarmo. Ovšem, je zde mělko. Fotíme loď pod vodou, pod kýlem zbývá tak půlmetr. Ale kapitán je spokojený, takže dáváme večeři. Po večeři (kotlety naložené v marinádě) následuje samostudium (zkoušky se blíží) a kapitán každého jednoho zkouší u vysílačky z komunikace vysílačkou, konkrétně mayday volání. Po setmění vyplouváme na noční plavbu. Cíl: obeplout Žirje. Kapitán nám předává mapy, náměrový dalekohled a odpichovátko. Pak vypíná lodní GPS a nechává se jen svého malého Garmina u sebe. Naším úkolem je vytvořit plán plavby a obeplout Žirje jen s pomocí náměrů na majáky.
Je to adrenalin a zejména na začátku plavby poměrně zmatek. Ale jen si trochu zvykneme a uklidníme se, je plavba nádherná. Zpočátku nesvítí ani měsíc a tak se orientujeme jen podle náměrů, ale pak měsíc vyjde a ostrovy začnou být trochu vidět; spíše tedy tušit. Plavba je úžasná. Střídáme se pravidelně u kormidla a v navigaci. Moře z jihozápadní strany Žirje trochu houpá a loď držíme v kurzu hlavně podle hvězd.
Maják na Blitvenici (v druhé polovině objezdu) bliká dvakrát za půl minuty, takže vždycky třicet sekund plujeme skoro naslepo. Před Blitvenicí jsou mělčiny a nízké ostrůvky v noci neviditelné. Pak se objeví po pravoboku maják na Raparašnjaku, který svítí jednou za 4 sekundy a ve výseku směrem na mělčiny před Blitvenicí má zatemněný sektor. Jakmile zhasne, musíme točit na severozápad, jinak ztroskotáme. Je to adrenalin. Když konečně maják zhasíná, točíme a vracíme se na hranu sektoru tak, aby byl ještě vidět. V poslední čtvrtině plavby nečekaně vyhazuje kapitán fendr oblečený do plovací vesty a se signální bójí, kterému přezdíváme Alfréd. Alfréd mizí ve tmě a Pepík, který je zrovna u kormidla, řve: „Muž přes palubu“. Následuje snížení otáček a obrat. Jdu na příď s baterkou a pročesávám tmu. Signální bójka selhala a nesvítí. Přesto Alfréda nacházíme asi po pěti minutách a vytahujeme ho zpátky na loď. Ani se moc nenamočil.
Bezpečně dokončujeme obrat nad Žirje a maják izolovaného nebezpečí společně se světly mola trajektu nás vede do přístavu. Vyvazujeme se v 01:45. Oddechli jsme si. Kapitán jistě také. Úplná bojovka jako na táboře
Středa 13.5.
Spíme do 9:30. V 9:35, skoro v pyžamu, odvazujeme loď. Fouká 12 uzlů a kapitán velí k odplutí. Plachty letí nahoru. Ve 13:30 vítr utichá. Startujeme motor a míříme na Kornaty. Jdu na příd a sedám si na sedačku nad kotvou. Deset metrů přede mnou se objevuje skupina delfínů. Krásně slyším, jak se nadechují. Úplně mystická chvíle.
Projíždíme prázdnými Kornatskými ostrovy a v průplavu mezi Katinou a Kornatem nám předvádí kapitán navigaci na zákrytové náměrné body. Pak směřujeme dál na sever a vyvazujeme se v Sali. Vynikající zmrzlina a pivko.
Pak pokračujeme v plavbě na sever a zkoumáme Zaglav a Žman, abychom se nakonec na noc vyvázali u ponorkového bunkru. Kotví tu již jedna jachta s českou posádkou. Jejich loď má přes padesát stop a všichni jsou společensky velmi unavení. Úplně na šrot. Chvíli se s nimi přátelíme ale jejich tempu nelze stačit. Snažíme se v kokpitu ještě opakovat nad skritpy, ale pak zalézáme. Ještě dlouho do noci duní bunkrem na plné pecky Děda Mládek Ilegal Band….
Čtvrtek 14.5.
V 8:30 odrážíme od ponorkového bunkru a míříme na jih do Brbinje. Tam se vyvážeme u mola a absolvujeme školení první pomoci a použití záchranných prostředku na lodi, včetně vodní kotvy.
Pak opouštíme Brbinje a na plachty plujeme směr Pašman s cílem projet pod mostem mezi Pašmanem a Ugljanem. Most je ale v rekonstrukci a plavba nemožná. Obracíme na jihovýchod a křižujeme proti sílícímu Jugu. Každý popořadě zkouší obraty (re) a honí posádku po kokpitu. Začíná nás tlačit čas a tak zrefujeme plachty, nahodíme motor a proti vlnám směřujeme podél Pašmanu do murterského moře. Začíná to trochu houpat, nikomu ale špatně není. Vítr dosahuje na 15 uzlů a tak pod dolním koncem Pašmanu otáčíme na severovýchod, vytahujeme plachty a na zadní vítr plujeme směr Biograd. Po půl hodině ale vítr slábne a tak na motor dojíždíme do Biogradu. Nejdřív k benzince doplnit naftu a pak do maríny. Smutně uvazuju mooring – plavba právě skončila.
Sprcha a záchod stojí ale za to – to si člověk doma takhle nevychutná a po večeři absolvujeme závěrečný písemný test znalostí, který si na nás kapitán přichystal. Pak doslova upadneme do kajut.
Pátek 15.5.
Odjezd dvěma auty do Zadaru a přihlášení ke zkoušce. Zkoušet se začíná ve dvanáct a asi po půlhodině přichází na řadu i naše posádka. Zkouška trvá kolem patnácti minut (někdo i déle). Všichni se ctí absolvují. Přesouváme se do konoby za kapitanátem a čekáme na našeho kapitána, až donese průkazy. Za půl hodinky se vrací a směje se. Jsme kapitáni. Uspořádáváme malý ceremoniál, kdy kapitán křtí každý průkaz mořskou vodou nabranou v Biogradu a jeden každý je jmenovitě uveden do cechu kapitánského. Samozřejmě s potleskem zbytu posádky a nakonec i obsluhy restaurace.
A to je skoro konec. Fotíme se hromadně v parku a polovina posádky vyráží směr Česká republika. Zůstáváme jen tři a kapitán. Asi dvě hodiny couráme Zadarem a pak se autem vracíme do maríny v Biogradu. Tam ještě uklidíme loď a láskyplně vydrhneme kokpit a palubu – po nás následuje další kurz. Amoneda doslova svítí a my se na ní smutně koukáme. Sbalíme a co už dnes nepotřebujeme, doneseme do auta. Pak večeře a po chvíli kecání zalézáme do kajut.
Sobota 16.5.
V 8:00 budíček, je tu další posádka. Kapitán jí ale vyhání, ať dorazí až za hodinu. My bleskové dobalujeme a loučíme se s kapitánem a s Amonedou.
Máme ještě čas a jdeme se projít po Biogradu. Chvíli se couráme, ale stejně nás to žene zpátky a tak se ještě vracíme na molo. Opět se loučíme s kapitánem Viktorem, zamáváme Amonedě s nové posádce a konečně vlezeme do auta.
V Zadaru na letišti vysazujeme Standu a pak míříme směr Slovinsko. Naše mořské dobrodružství skončilo.
Závěrem
Závěrem bych chtěl napsat, že kurz daleko předčil naše očekávání (navíc jsme nevěděli, co čekat ) Viktor Jurek se ukázal jako vynikající kapitán a školitel, byť někdy přísný Celý kurz měl velmi dobře připravený a využil všechen čas k tomu, aby nás připravil nejen na zkoušky, ale ukázal co nejvíc i z praktického jachtingu. Navíc noční plavba bez GPS je zážitek a zkušenost, která se určitě nezapomíná a bude se v budoucnu hodit.
Tímto tedy bych rád AZ Yachtingu a jmenovitě kapitánovi Viktoru Jurkovi poděkoval. (a není to žádná reklama, jasný? Protože komu čest, tomu čest!
A ještě jedna poznámka, hlavně pro ty, kteří se na podobný kurz chystají. Ač máme kapitánský průkaz, necítíme se ani kapitány, ani námořníky. Díky trpělivosti a umu našeho kapitána jsme se myslím stali začínajícími jachtaři, kteří budou určitě ještě sbírat zkušenosti, než vyplují na první samostatnou plavbu.
A ještě jednu poznámku. Moji ženu Lucii to děsně chytlo a ještě týden po návratu každou noc plula na plachetnici a navigovala. Fakticky
- mirinekk
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 646
- Registrován: čtv led 08, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Kamenický Šenov
JardaF: Opravdu krásný popis kurzu a hlavně moc zajímavý, dobrodružný, ale hlavně naučný kurz. Bohužel musím přiznat, že u mě to až tak nebylo. Ale to je jiné téma.......jen malý nesouhlas. Myslím,že čím dříve vyjedeš sám, sám se budež rozhodovat a sám poneseš zodpovědnost tím lépe. Je to jako řidičák. Čím dýl budeš jezdit z řidičem jako spolujezdcem, a on ti bude radit, tím víc budeš spoléhat na něj.
Vypluj, a čím dřív tím líp. Tak jsem to udělal já a nelituju
Vypluj, a čím dřív tím líp. Tak jsem to udělal já a nelituju
Naposledy upravil(a) mirinekk dne stř kvě 27, 2009 6:24 am, celkem upraveno 1 x.
- Strycek_Bidlo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1171
- Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Praha 8
- Kontaktovat uživatele:
Napsané je to skvěle, Jardo
Jenom jsem teda na větvi z toho, že městské molo bez záchodů a sprch stálo 40€ .
My jsme za 36 stop dlouhou loď minulý týden na Rujáně platili za mariny od 11€ do 15€, záchody tam byly všude a zadarmo a sprchy byly sice za peníze, ale taky ve všech.
V Glowe (u mola za 13€) byla i prádelna
Jenom jsem teda na větvi z toho, že městské molo bez záchodů a sprch stálo 40€ .
My jsme za 36 stop dlouhou loď minulý týden na Rujáně platili za mariny od 11€ do 15€, záchody tam byly všude a zadarmo a sprchy byly sice za peníze, ale taky ve všech.
V Glowe (u mola za 13€) byla i prádelna
Možná to bude vývojem cen vzhledem k poptávce. Taková koncentrace lodí jako je v HR asi bude málo kde.
Je pravda, že mariny a městská mola zde jsou drahé. Ale doplujte třeba do Primoštenu, dle průvodce nejdražší molo, po 17. hodině a jste nahraní. Je plno. My tam byli teď naposledy v 18:00 (v půlce května!!!) a vyvazovali jsme se jako úplně poslední, přídí přímo pod červený maják.
Ale pro Jadran oproti jiným lokalitám platí, že má člověk možnost volby. Nemusí na molo. Může si vybrat mezi spoustou dobře chráněných zátok na kotvu, nebo na bóji.
Ještě k tomu Zlarinu. Tam jsem nebyl, ale posádka i když měla placenou marínu Mandalina, zvolila před zkouškami vyvázání před kapitanátem v Šibeniku. Elan434 Impression plus 5 členů posádky něco přes 200 lasiček.
Je pravda, že mariny a městská mola zde jsou drahé. Ale doplujte třeba do Primoštenu, dle průvodce nejdražší molo, po 17. hodině a jste nahraní. Je plno. My tam byli teď naposledy v 18:00 (v půlce května!!!) a vyvazovali jsme se jako úplně poslední, přídí přímo pod červený maják.
Ale pro Jadran oproti jiným lokalitám platí, že má člověk možnost volby. Nemusí na molo. Může si vybrat mezi spoustou dobře chráněných zátok na kotvu, nebo na bóji.
Ještě k tomu Zlarinu. Tam jsem nebyl, ale posádka i když měla placenou marínu Mandalina, zvolila před zkouškami vyvázání před kapitanátem v Šibeniku. Elan434 Impression plus 5 členů posádky něco přes 200 lasiček.
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 570
- Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Frýdek-Místek
Co se týče platby, je to tak. Nechce se mi to přepočítávat ale platím tam kolem 300 kun za noc. Záchody v restauraci, sprcha nikde (ani v sezoně Jerry, ale zase nikdo neprudí pokutou za použití lodního wc a sprchy jako v Primoštenu)), molo se používá i jako nákladní, takže pokud jste tam v den, kdy přijíždí nákladní trajekt, máte hodinu o zábavu postaráno. Navíc trajekt zajíždí kolmo mezi jachty takže je to i docela adrenalin. Městečko klidné, nádherné, restaurant Ivana super (jezdím sem od roku 1999), vedle restaurace hřiště na petanque. Pro zajímavost pro badatele a milovníky histirie je tady muzeum korálu a na severozápadním pobřeží měli Italové koncentrák, dodnes tam jsou bunkry, chodby atd. Zkusím přiložit pár fotek a omluvu za off topic
- simon
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 722
- Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Dolni Kounice
Baharis píše:Možná to bude vývojem cen vzhledem k poptávce. Taková koncentrace lodí jako je v HR asi bude málo kde.
Je pravda, že mariny a městská mola zde jsou drahé. Ale doplujte třeba do Primoštenu, dle průvodce nejdražší molo, po 17. hodině a jste nahraní. Je plno. My tam byli teď naposledy v 18:00 (v půlce května!!!) a vyvazovali jsme se jako úplně poslední, přídí přímo pod červený maják.
Ale pro Jadran oproti jiným lokalitám platí, že má člověk možnost volby. Nemusí na molo. Může si vybrat mezi spoustou dobře chráněných zátok na kotvu, nebo na bóji.
Ještě k tomu Zlarinu. Tam jsem nebyl, ale posádka i když měla placenou marínu Mandalina, zvolila před zkouškami vyvázání před kapitanátem v Šibeniku. Elan434 Impression plus 5 členů posádky něco přes 200 lasiček.
zlarin - maly pristav, bez zachodu a sprch, hned vedle 2 restaurace. voda a elektrika je. misto je dobre chranene, ale na nejakych cca 8 lodi, zbytek pristavu je pro mistni male rybarske lode, da se asi i vyvazat u mola, kde parkuje trajekt, ale je to a) hodne otevrene, b) bez mooringu ... pamatuju li se dobre. jinak mestecko je to moc pekny
Ahoj vespolek. Už to trochu zavání nošením dříví do lesa, ale čím víc zkušeností na jednom místě, tím líp Byl jsem předminulý týden na zkouškách v Zadaru. V podstatě všechno proběhlo tak, jak tu popisujete. Během necelé čtvrt hodinky jsme prošli (anglicky, nechtěl jsem čekat tu frontu k českému komisaři) následující:
- mapa - symboly (kardinální znaky, izolko, mělká voda, majáky s chorvatskými zkratkami, ... )
- mapa - určit polohu, kurz a vzdálenost
- doklady na lodi
- vybavení pro případ požáru + co dělat při požáru
- předvést mayday komunikaci (jenom naprostý základ - volání a zpráva, žádné relaye, kontrolu frekvence během akce a podobné zhůvěřilosti), VHF 16
- zachranné prostředky na lodi
- kontrola lodi před vyplutím
- COLREG znaky (včetně tady už zmiňované plachetnice nad 20m) a přednosti motorových člunů
- jak daleko od pobřeží se smí pohybovat speedboat (300m - to jsem nevěděl)
Neměl jsem spelování, asi jako první koukám
Komisař viděl, že se neztrácim, takže šel celkem do detailu a v podstatě to v oblastech důležitých pro chorvatské odpočinkové jachtění odpovídalo českým zkouškám. Když teda pominu, že nebylo meteo, první pomoc, konstrukce lodi a navigační příklad - člověk ale na jadranu zvládne plout i bez toho, takže to neni takový problém... Spíš byla síla sledovat, jak se komisaři chovali k těm, co vůbec netušili, která bije. Obraz první: ze zkušební místnosti vystupuje kluk se slovy "No trochu jsem v tom plaval, ale mam to. Hlavně ty barevný fleky jsem netušil", "Jaký fleky? Jako světla myslíš?", "Aha, to jsou světla, no to mě nenapadlo." Obraz druhý: z místnosti po deseti minutách vystupuje úplně rozklepanej kluk - "Ty vole, tak to nemam. Já jsem nebyl schopnej říct slovo, jsem se totálně složil. Já mu neřek ani že to přede mnou je mapa, prostě nic... No tak prej se mam kouknout na tyhle čtyři otázky a za půl hodinky to zkusit u vedlejšího komisaře." --> opravdu to daj každýmu a v chorvatsku je potřeba na moři dávat extrémní pozor na ostatní lodě
Organizačně všechno při starém. V pátek v půl jedné končí polední pauza, potom se otevírají dveře na kapitanátu po schodech doprava. Úplně na konci chodby se vyplní přihláška, zaplatí 855 HKK kolek a odevzdá jedna fotografie.
- mapa - symboly (kardinální znaky, izolko, mělká voda, majáky s chorvatskými zkratkami, ... )
- mapa - určit polohu, kurz a vzdálenost
- doklady na lodi
- vybavení pro případ požáru + co dělat při požáru
- předvést mayday komunikaci (jenom naprostý základ - volání a zpráva, žádné relaye, kontrolu frekvence během akce a podobné zhůvěřilosti), VHF 16
- zachranné prostředky na lodi
- kontrola lodi před vyplutím
- COLREG znaky (včetně tady už zmiňované plachetnice nad 20m) a přednosti motorových člunů
- jak daleko od pobřeží se smí pohybovat speedboat (300m - to jsem nevěděl)
Neměl jsem spelování, asi jako první koukám
Komisař viděl, že se neztrácim, takže šel celkem do detailu a v podstatě to v oblastech důležitých pro chorvatské odpočinkové jachtění odpovídalo českým zkouškám. Když teda pominu, že nebylo meteo, první pomoc, konstrukce lodi a navigační příklad - člověk ale na jadranu zvládne plout i bez toho, takže to neni takový problém... Spíš byla síla sledovat, jak se komisaři chovali k těm, co vůbec netušili, která bije. Obraz první: ze zkušební místnosti vystupuje kluk se slovy "No trochu jsem v tom plaval, ale mam to. Hlavně ty barevný fleky jsem netušil", "Jaký fleky? Jako světla myslíš?", "Aha, to jsou světla, no to mě nenapadlo." Obraz druhý: z místnosti po deseti minutách vystupuje úplně rozklepanej kluk - "Ty vole, tak to nemam. Já jsem nebyl schopnej říct slovo, jsem se totálně složil. Já mu neřek ani že to přede mnou je mapa, prostě nic... No tak prej se mam kouknout na tyhle čtyři otázky a za půl hodinky to zkusit u vedlejšího komisaře." --> opravdu to daj každýmu a v chorvatsku je potřeba na moři dávat extrémní pozor na ostatní lodě
Organizačně všechno při starém. V pátek v půl jedné končí polední pauza, potom se otevírají dveře na kapitanátu po schodech doprava. Úplně na konci chodby se vyplní přihláška, zaplatí 855 HKK kolek a odevzdá jedna fotografie.
to: Bubak
...chorvatske odpocinkove plachteni??? ....nebylo meteo, první pomoc, konstrukce lodi a navigační příklad - člověk ale na jadranu zvládne plout i bez toho, takže to neni takový problém???
Clovece tak to bych ani nerekl. Trosku me pejel mraz po zadech, kdyz jsem to cetl. No, drzim ti palce, aby to tak vzdycky bylo.
...chorvatske odpocinkove plachteni??? ....nebylo meteo, první pomoc, konstrukce lodi a navigační příklad - člověk ale na jadranu zvládne plout i bez toho, takže to neni takový problém???
Clovece tak to bych ani nerekl. Trosku me pejel mraz po zadech, kdyz jsem to cetl. No, drzim ti palce, aby to tak vzdycky bylo.
to jirkaM, Bilardos ad "odpočinkové jachtění": váhal jsem, jestli to tak napsat Mluvím o lidech, kteří vyjedou jenom za krásného počasí, nikdy nevytáhnou plachty a dělají desetimílové přejezdy. Takoví si podle mě s tímhle naprosto osekaným základem vystačí. Musí ale znát svoje znalostní a zkušenostní limity a nepouštět se do větších akcí - kde větší akce znamená třeba i vyjet někam, odkud bych se vracel déle jak hodinu, nebo třeba kotvit mimo marínu... Druhá věc je, že i tenhle osekaný základ byl při zkoušce v Zadaru nadstandard
Jinak já osobně jsem samozřejmě rád, že jsem si prošel drilem na český papíry a tyhle chorvatský jsem si dělal jenom proto, že si na příští plavbu beru větší loď a nechtěl jsem riskovat, že mi nestihnou vystavit B-čko. A samozřejmě si uvědomuju důležitost těch na zkoušce přeskočených věcí pro bezpečnou plavbu
Jinak já osobně jsem samozřejmě rád, že jsem si prošel drilem na český papíry a tyhle chorvatský jsem si dělal jenom proto, že si na příští plavbu beru větší loď a nechtěl jsem riskovat, že mi nestihnou vystavit B-čko. A samozřejmě si uvědomuju důležitost těch na zkoušce přeskočených věcí pro bezpečnou plavbu
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9337
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Je škoda, že je to pro ně až takový byznis, nejen zkouška, ale i následně, dobře ví, že většina co to dělá u nich si také v Chorvatsku loď půjčí.
Je mi líto, že tímto znehodnocují kredit těchto papírů. Jsou tací co se svědomitě na zkoušku připraví, nastudují i nepovinnou část....
A studují vlastně i nadále, pořád je co se učit.
A pak jsou ti druzí, co to mají jako propustku do maríny, jen aby jim něco půjčili, více je nezajímá. Těmto raději z cesty.
Nejsou jen mezi českou populací, byl jsem svědkem jak otloukali obrovským motorákem všechny lodě okolo italší "námořníci" a Basemajster se jen chytal za hlavu..."zase Italové.." Asi mají někteří také dobrou pověst...
Chtěl jsem jen říct, že je to takto špatně...mohli klidně zavést reparát za snížený poplatek....
Je mi líto, že tímto znehodnocují kredit těchto papírů. Jsou tací co se svědomitě na zkoušku připraví, nastudují i nepovinnou část....
A studují vlastně i nadále, pořád je co se učit.
A pak jsou ti druzí, co to mají jako propustku do maríny, jen aby jim něco půjčili, více je nezajímá. Těmto raději z cesty.
Nejsou jen mezi českou populací, byl jsem svědkem jak otloukali obrovským motorákem všechny lodě okolo italší "námořníci" a Basemajster se jen chytal za hlavu..."zase Italové.." Asi mají někteří také dobrou pověst...
Chtěl jsem jen říct, že je to takto špatně...mohli klidně zavést reparát za snížený poplatek....
Neplatnost HR papiru
Ahoj, mate prosim nekdo zkusenost s neuznanim hr licence? To by byl jediny duvod k tomu abych se zamyslel delat si nejake jine.
Ale jaky duvod by byl, pokud si staty namorni licence neuznavaji delat si ceske papiry misto chorvatskych??
My nejsme namorni stat, jak reaguji na ceske papiry napr. v karibiku?
Musi se jim smat, ne?
Mate nekdo realne zkusenosti? Odpovedi zamestnancu, priznivcu ci kdovi co ministerstva dopravy opravdu nepotrebuji.
Dekuji, t.
Ale jaky duvod by byl, pokud si staty namorni licence neuznavaji delat si ceske papiry misto chorvatskych??
My nejsme namorni stat, jak reaguji na ceske papiry napr. v karibiku?
Musi se jim smat, ne?
Mate nekdo realne zkusenosti? Odpovedi zamestnancu, priznivcu ci kdovi co ministerstva dopravy opravdu nepotrebuji.
Dekuji, t.
Jinak souhlasim s bubakem, v chorvatsku se jedna o odpocinkove jachteni, to neni more, spis velky rybnik. Nikoho bych nestrasil, rozhodne to neni na mraz po zadech, je to jeden z nejnadhernejsich sportu a moznosti jak stravit dovolenou.
Nakonec clovek zjisti, ze je to o zkusenostech, najachtenych milich a jinde nez v hr a ze vsechno se clovek z knih nenasprta. Teorie se samozrejme hodi vzdy!
Takze bych se nebal lehcich papiru a pak, kdyz to cloveka opravdu chytne, je to myslim o praxi a samostudiu.
Nakonec clovek zjisti, ze je to o zkusenostech, najachtenych milich a jinde nez v hr a ze vsechno se clovek z knih nenasprta. Teorie se samozrejme hodi vzdy!
Takze bych se nebal lehcich papiru a pak, kdyz to cloveka opravdu chytne, je to myslim o praxi a samostudiu.
- Martin88
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 726
- Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Praha
tonik píše:Jinak souhlasim s bubakem, v chorvatsku se jedna o odpocinkove jachteni, to neni more, spis velky rybnik. Nikoho bych nestrasil, rozhodne to neni na mraz po zadech, je to jeden z nejnadhernejsich sportu a moznosti jak stravit dovolenou.
Nakonec clovek zjisti, ze je to o zkusenostech, najachtenych milich a jinde nez v hr a ze vsechno se clovek z knih nenasprta. Teorie se samozrejme hodi vzdy!
Takze bych se nebal lehcich papiru a pak, kdyz to cloveka opravdu chytne, je to myslim o praxi a samostudiu.
já bych to nepodceňoval,
kdyžtak mi poraď, kde na větším rybníce fučí 50 uzlů s 4 metrovýma vlnama,
že bych tam potrénoval
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů